iets Nectria-achtigs

Gestart door bruggeman, mei 10, 2012, 16:11:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Klein. onopvallend, met lange gesepteerde sporen; 48.5 - 60 X 3.5 - 4 um; op loofhout op vochtige locatie
groet,
Ida

bruggeman

Met Nordic 1 kom ik er niet uit. Heeft iemand een suggestie waar ik een sleutel oid kan vinden?
groet,
Ida

Dinant Wanningen

Wat dacht je van Tubeufia cerea.
Groet ,Dinant


bruggeman

Hoi Dinant,
daar lijkt hij inderdaad best sterk op. Volgens Ellis & Ellis zou deze soort haren hebben die tot 100 um lang zijn. Die kan ik niet vinden er zijn wel kortere haren, de sporen kloppen goed. Ik kan nergens een echt goede, complete beschrijving van de soort vinden. De perithecia van de mijne zijn to 0.2 mm diam (Ellis geeft geen maten) en niet zo langgerekt als bij E & E.

Hier in de buurt vind ik af en toe knal groengele plakjes van iets dat helicosporen vormt, mogelijk is dat de bijbehorende anamorf. 
groet,
Ida

Dinant Wanningen

De haren gaan vanaf 35um en kunnen tot 100um lang zijn de laatste hoeven niet altijd zo lang te zijn ,de kleur is olijf-geel
Mocht het inderdaad de juiste soort zijn dan is de anamorf  Helicosporium vegetum.
Groet ,Dinant


bruggeman

Die haren kunnen dan wel kloppen. Ze zijn ijl ingelpant en donkerbruin. Ik dacht eerst dat er een parasietje opgroeide. Ik zou eerder zeggen dat ze bruin zijn dan olijfgeel. Klopt de maat van de vruchtlichaampjes: tot 0.2 mm wel?
Dit exemplaar is anamorf-loos.
groet,
Ida

Dinant Wanningen

Hallo Ida,
Nee over de breedte van het perithecia kan ik niets vinden maar zo te zien zijn ze wel heel erg klein.
Donkerbruine haren dat klopt volgens mij niet bij deze soort ,waren deze haren toevallig wel vertakt.
Groet ,Dinant


Nico Dam

Ida,
Zie Studies in Mycology 42 voor sleutels voor Nectria-achtigen.
Groet,
Nico

bruggeman

groet,
Ida