Hoofdmenu

Kenmerkengids

Gestart door Niko Buiten, januari 08, 2007, 15:12:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niko Buiten

Hier kun je bijdragen aan de Kenmerkengids kwijt. Denk aan voorstellen, fouten, wijzigingen e.d.
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

#1
Vandaag heb ik een bijdrage over de Koperrode spijkerzwam voor de Kenmerkengids aangemaakt. Is het wat?

Kijk hier http://www.waarneming.nl/soort.php?id=1475...um_tm=&tab=info
Groet,

Niko Buiten.


han.endt

#2
Ziet er heel goed (en verzorgd) uit. Je zou de soort in de tekst nog kunnen vergelijken met verwarrende soorten, maar dit is hier niet zo van toepassing lijkt me?

Arno van Stipdonk

#3
Ziet er inderdaad prima uit NiKo met uitgebreide info.  :duim:

Niko Buiten

Dag Arno en Han,

Dank voor de enthousiasmerende reacties! Volgens mij kan de Koperrode spijkerzwam niet met andere soorten verward worden. Maar het is inderdaad goed daar in voorkomende gevallen in de beschrijving rekening mee te houden.

Inmiddels is een beschrijving van de Peperbus toegevoegd.
Groet,

Niko Buiten.


Arno van Stipdonk

Overigens ook even een compliment aan Martin. Hij heeft ook al bij diverse soorten de informatie velden gevuld en dat ziet er ook netjes uit. Langzaam komt er zo steeds meer info over allerlei soorten in de database te staan. :duim:  

Raver

Hoi Nico.

Ziet er inderdaad goed uit en zeker nuttig en makkelijk als je wat meer info wil over een paddenstoel.

Is het de bedoeling dat iedereen dit kan invullen of wordt het alleen gedaan door enkele personen ?

En wordt dan ook nagekeken of de betrefende info goed is ?



Met vriendelijke groet,
Ron

Niko Buiten

Dag Ron,

Dank voor je aardige reactie.  Momenteel zijn we met enkele mensen - de auteurs - bezig met deze Kenmerkengids voor paddenstoelen. Er worden nog auteurs gezocht, dus als je zin hebt kun je je aanmelden.

Alle auteurs kunnen elkaars teksten verbeteren. Als je ons er specifiek om vraagt kunnen we je teksten nakijken om te zien of de informatie goed is.
Groet,

Niko Buiten.


xenion

CiteerOverigens ook even een compliment aan Martin. Hij heeft ook al bij diverse soorten de informatie velden gevuld en dat ziet er ook netjes uit. Langzaam komt er zo steeds meer info over allerlei soorten in de database te staan. :duim:
Dank je, ik vind het ook wel leuk om te doen, zo leer je de verschillende soorten ook een stuk beter kennen.
Hoe meer mensen willen hebben hoe meer soorten er beschreven zullen worden. Dus hopelijk komen er nog een aantal auteurs bij :)
Groeten,
Martin

Ismael

Erg leerzaam!  :duim:  :)  
Groeten Ismaël Wind

Dragonfly

#10
Hoe kan je je aanmelden als auteur? Het lijkt mij ook erg leuk en leerzaam om mee te mogen doen  :rolleyes:
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Arno van Stipdonk

CiteerHoe kan je je aanmelden als auteur? Het lijkt mij ook erg leuk en leerzaam om mee te mogen doen  :rolleyes:
Godelieve, ik heb het doorgegeven.

Raver

CiteerDag Ron,

Dank voor je aardige reactie.  Momenteel zijn we met enkele mensen - de auteurs - bezig met deze Kenmerkengids voor paddenstoelen. Er worden nog auteurs gezocht, dus als je zin hebt kun je je aanmelden.

Alle auteurs kunnen elkaars teksten verbeteren. Als je ons er specifiek om vraagt kunnen we je teksten nakijken om te zien of de informatie goed is.

Hoi Nico,

Wil me er wel bij aansluiten, maar even voor de duidelijkheid. Ik vindt paddenstoelen enorm leuk, maar ben geen echte kenner op het gebied.
Met vriendelijke groet,
Ron

Niko Buiten

Dag Ron,

Ik zal het doorgeven. Wanneer je vraagt hebt kun je mij via mijn emailadres (zie mijn profiel) bereiken.
Groet,

Niko Buiten.


kvb

Ik heb veel bewondering voor de mensen die dit werk doem. Eigenlijk zijn jullie samen bezig een boek te schrijven wat in een paar jaar alles slaat wat ooit op papier is verschenen. Het geeft ook eindelijk de mogelijkheid om bij een soort een aantal 100% zekere foto's te plaatsen. Wat ik me afvraag is of er een vast "format" is gekozen. Op dit moment ken ik alleen de twee voorbeelden van Nico. Ik weet niet hoe die van Martin er uit zien.

Kik

Niko Buiten

Dag Kik,

Ik heb de beschrijving van Gewone krulzoom als format genomen. Ik raad nieuwe auteurs aan dat ook te doen.

Martin heeft de afgelopen maanden beschrijvingen gemaakt van de krulzomen, amanieten en parasolzwammen.

Binnenkort zal ik in dit topic een overzicht van soorten die beschreven zijn zetten. Daarna kunnen overzichten van aanvullingen en verbeteringen ook hier worden gepost zodat gebruikers en auteurs op de hoogte blijven.

Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

Dag allemaal,

Hieronder het overzicht van de soorten die momenteel in de Kenmerkengids zijn beschreven:

Anthracietrussula
Beukenrussula
Bleke amaniet
Braakrussula
Brokkelzakamaniet
Duivelsbroodrussula
Elzekrulzoom
Esdoornhoutknotszwam
Fijnplaatrussula
Fijnschubbige Parasolzwam
Franjeamaniet
Geelwitte russula
Gele knolamaniet
Gewone krulzoom
Gewoon eekhoorntjesbrood
Graskleefsteelmycena
Grauwe amaniet
Grijze slanke amaniet
Groene knolamaniet
Grofplaatrussula
Grote parasolzwam
Grote speldeprikzwam
Helmmycena
Kastanjeparasolzwam
Kleverige knolamaniet
Knolparasolzwam
Koperrode spijkerzwam
Kostgangerboleet
Narcisamaniet
Ongesteelde krulzoom
Oranje bruine parasolzwam
Panteramaniet
Papilrussula
Parelamaniet
Peperbus
Porfieramaniet
Rafelige parasolzwam
Roodbruine slanke amaniet
Rookrussula
Saffraanamaniet
Spitsschubbige parasolzwam
Stinkparasolzwam
Tepelparasolzwam
Vliegenzwam
Witte knolamaniet
Witte russula
Zwartvoetkrulzoom
Zwartwitte russula

In totaal 58 soorten.
Groet,

Niko Buiten.


characea

Hoi,
Er zijn diverse soorten paddenstoelen die geen echte hoed hebben, zoals
bovisten, trilzwammen en bekerzwammen. Is het (voorstel M) een idee om een kenmerk vruchtlichaam toe te voegen  ?

Corryabbink

CiteerVandaag heb ik een bijdrage over de Koperrode spijkerzwam voor de Kenmerkengids aangemaakt. Is het wat?

Kijk hier http://www.waarneming.nl/soort.php?id=1475...um_tm=&tab=info
Niko dat is een mooie praktische bijdrage. De soort komt goed uit de verf.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

CiteerHoi,
Er zijn diverse soorten paddenstoelen die geen echte hoed hebben, zoals
bovisten, trilzwammen en bekerzwammen. Is het (voorstel M) een idee om een kenmerk vruchtlichaam toe te voegen  ?
Voor aardsterren, zoals de Peperbus, zijn inmiddels de categoriën Bolletje en Slippenkrans toegevoegd. Naast de beschrijving van de Steel (tussen Bolletje en Slippenkrans) zijn beschrijvingen van deze categoriën van een aardster nodig om in het overzicht een goede vergelijking met andere aardsterren mogelijk te maken. Wanneer je in plaats van deze categoriën de categorie Vruchtlichaam zou gebruiken wordt het een stuk onoverzichtelijker. Dat is wat ik tegen het gebruik van de categorie Vruchtlichaam heb.
Ik denk dat je voordat je een soort beschrijft heel goed moet nadenken over welke categoriën je in vergelijking met andere soorten beschrijft.

Ik ben geïnteresseerd in de mening van anderen.


Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

Citeer
CiteerVandaag heb ik een bijdrage over de Koperrode spijkerzwam voor de Kenmerkengids aangemaakt. Is het wat?

Kijk hier http://www.waarneming.nl/soort.php?id=1475...um_tm=&tab=info
Niko dat is een mooie praktische bijdrage. De soort komt goed uit de verf.
Corry, dank je wel.
Groet,

Niko Buiten.


xenion

CiteerVoor aardsterren, zoals de Peperbus, zijn inmiddels de categoriën Bolletje en Slippenkrans toegevoegd. Naast de beschrijving van de Steel (tussen Bolletje en Slippenkrans) zijn beschrijvingen van deze categoriën van een aardster nodig om in het overzicht een goede vergelijking met andere aardsterren mogelijk te maken. Wanneer je in plaats van deze categoriën de categorie Vruchtlichaam zou gebruiken wordt het een stuk onoverzichtelijker. Dat is wat ik tegen het gebruik van de categorie Vruchtlichaam heb.
Ik denk dat je voordat je een soort beschrijft heel goed moet nadenken over welke categoriën je in vergelijking met andere soorten beschrijft.

Ik ben geïnteresseerd in de mening van anderen.
Bij Aardsterren kan ik dat begrijpen, maar dan heb je nog diverse andere soorten waar dat weer niet van toepassing is; bovisten, trilzwammen en bekerzwammen bijvoorbeeld. Vandaar dat ik daarbij aan een categorie vruchtlichaam zat te denken.
Of heeft iemand misschien een (of meerdere) categoriën die daar beter bij passen?
Groeten,
Martin

Niko Buiten

Martin,

Zomaar een paar ideeën:

-- Bolletje voor bovisten en stuifzwammen (sommige stuifzwammen hebben ook een Steel)
-- Beker voor bekerzwammen (sommige bekerzwammen hebben ook een Steel)

Is dat wat?
Groet,

Niko Buiten.


xenion

CiteerMartin,

Zomaar een paar ideeën:

-- Bolletje voor bovisten en stuifzwammen (sommige stuifzwammen hebben ook een Steel)
-- Beker voor bekerzwammen (sommige bekerzwammen hebben ook een Steel)

Is dat wat?
Dat kan idd wel, maar wat zou je voor trilzwammen/knoopzwammen doen? Hoed vind ik niet echt toepasselijk...
En het lijkt mij niet handig als er teveel categoriën komen, daar wordt die lijst zo onoverzichtelijk van.
Groeten,
Martin

Niko Buiten

Ik weet niets beters te bedenken...dus Vruchtlichaam?
Groet,

Niko Buiten.


xenion

CiteerIk weet niets beters te bedenken...dus Vruchtlichaam?
Wat mij betreft wel, misschien dat iemand anders nog een beter idee heeft?
Groeten,
Martin

Arno van Stipdonk

Vruchtlichaam lijkt mij ook het beste.  

Arno van Stipdonk

CiteerVanavond heb ik de Paarse Knoopzwammen onder handen genomen, ook met dit in mijn achterhoofd (en heb ook meteen even mijn laatste waarneming van de Paarse Knoopzwam omgezet naar sl).
http://www.waarneming.nl/soort.php?id=1632...um_tm=&tab=info
Is dat wat je ongeveer in gedachten had om naar te verwijzen?

Hoi Martin,

Ik ga hier maar even verder met dit onderwerp, hoort idd niet thuis onder determinatiefouten. Maar dit is inderdaad helemaal wat ik bedoel. Ziet er helemaal goed uit. Sporenmaat erbij zou in dat geval nog een welkome aanvulling zijn.  

xenion

#28
CiteerHoi Martin,

Ik ga hier maar even verder met dit onderwerp, hoort idd niet thuis onder determinatiefouten. Maar dit is inderdaad helemaal wat ik bedoel. Ziet er helemaal goed uit. Sporenmaat erbij zou in dat geval nog een welkome aanvulling zijn.
Dat is een lastige...
Ik heb even op internet lopen zoeken (in mijn boeken stond het al niet), maar de weinige informatie die ik daarover vind is nogal tegenstrijdig. Dus ik hoop dat iemand anders die informatie kan aanleveren.
Wel verassend is dat soms wordt beweerd dat hij op sommige macroscopische kenmerken wel te determineren is. (De Grootsporige zou geen imperfecte vorm hebben en zou meer bekervormig zijn.)
Groeten,
Martin

Marian en Bert

#29
Hoi Niko, Arno en .....

Ik heb gisteren wat gezapt door de verschillende soorten die jullie al in de
kenmerkengids hebben opgenomen. E.e.a. ziet er mooi uit en vooral de
vergelijkingsmogelijkheid met andere soorten is een goed idee.

De gegevens komen inderdaad uit Breitenbach deel 1. Microscopisch zijn de
sporen duidelijk te onderscheiden door het verschil in grootte. Het is
echter de vraag hoever je wilt gaan in de beschrijving van de sporen e.d..

Ik neem aan dat er ook bij andere soorten verwijzingen naar microscopische
kenmerken gaan worden opgenomen. Ik weet niet wie er allemaal
microscopisch bekijken (ik, dus eigenlijk nog maar sinds kort wat serieuzer)
maar ik kan dan nogal eens, ondanks de beschrijvingen, uiteindelijk niet
kiezen tussen een paar gelijkende soorten (gewoon gebrek aan ervaring). Bij
veel soorten bestaat er een overlap in de sporenmaat en dan zijn juist
andere gegevens bepalend en die lijken dan ook niet te kloppen of blijkt
(merk ik wel aan Wim Ligterink) de veldervaring toch weer doorslaggevend. Een
bijzondere maar moeilijke materie, die paddenstoelen en helaas zit ik nu in
een fase dat ik twijfel over veel dingen. Te veel gezien om onwetend te zijn
en te weinig wetend om knopen door te kunnen hakken.

Daarnaast kom ik (ook in het geval van de Paarse knoopzwam) nogal eens tegen
dat in de diverse boeken verschillende sporenmaten worden aangegeven
(Gerhardt, Breitenbach, De paddenstoelenencyclopedie, Ellis&Ellis enz. zijn
daar nogal eens niet eenduidig in). Ook daarin ontbreekt de ervaring om een
voorkeur voor een bepaald boek aan te kunnen geven. Meestal is het zo dat we
Breitenbach, aanhouden (sinds zondag hebben we ook een paar exemplaren van
de Flora Neerlandica) en bij twijfel ook de andere boeken er op naslaan.
Misschien is het een goed idee om de sporenmaat, aangegeven in de grote
Paddenstoelengids voor onderweg, Ewald Gerhardt, een boek dat voor
iedereen betaalbaar is en algemeen verkrijgbaar, aan te houden. Helaas staan
beide soorten Paarse knoopzwammen daar nu net weer niet in.

Groeten van Marian