Baltsende buizerd of slechtvalk in duikvlucht.

Gestart door veronica60, mei 10, 2012, 10:49:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

veronica60

Tijdens een excursie met de ekocar door de oostvaardersplassen zag ik door m'n kijker heel hoog in de lucht een vogel die met ingetrokken vleugels steeds als een pijl loodrecht een stuk naar beneden dook. Was dit de luchtdans van een buizerd of de duikvlucht van de slachtvalk?
Vriendelijke groet, Inge Maijer.

frankw

Dat zal iemand die er niet bij was je niet kunnen vertellen met alleen deze informatie..

veronica60

 Ik hoorde in ieder geval niet de roep van de buizerd, maar het waaide heel erg op die vlakte plus dat hij wel heel erg ver was.
Vriendelijke groet, Inge Maijer.

Rikstar

#3
Hoi Veronica,

In principe kunnen vrijwel alle roofvogels duikvluchten/baltsvluchten maken zoals jij ze hebt beschreven.
Zelfs kraaien/Raven die ook beide aanwezig zijn in de oostvaardersplassen kunnen zit doen.
Mocht je verder weinig beschrijving over de vogel (uiterlijk) kunnen geven zal er denk ik lastig aan soort aan vast te knopen zijn.

Edit: ik zie in jou comment het woordje 'steeds'  waarin ik uit concludeer dat je de vogel vaker achter elkaar die duikvluchten zag magen? mijn ervaring is dat bijvoorbeeld slechtvalken 1 echte duikvlucht maken en daarna de prooi achtervolgen.
Jou vlucht daarentegen lijkt mij baltsvlucht en het gebied een beetje kennende kan dit: Raaf/Bruine kiekendief of Buizerd zijn. maar nogmaals een echte naam valt er niet aan te geven.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

veronica60

Oké, dank jullie voor de reacties, de slechtvalk is 't dan in ieder geval niet geweest.
Vriendelijke groet, Inge Maijer.

Frandalf

Yours in haste,
Frank Wasmus

http://waarneming.nl/user/view/62141


Frandalf

Een jagende smelleken wil ook nog wel eens een aantal van dit soort duikstoten maken. En zo zijn er nog wel meer soorten...
Maar zoals je terecht opmerkte: de conclusie is in ieder geval dat we er met deze informatie van de waarnemer nooit achter kunnen komen.
Yours in haste,
Frank Wasmus

http://waarneming.nl/user/view/62141

veronica60

Smelleken denk ik niet, op die grote hoogte was die niet te zien geweest denk ik. Op diezelfde middag heb ik wel een smelleken voor me langs zien vliegen.
Vriendelijke groet, Inge Maijer.

APellemans

Ik zag vandaag een boomvalk die van grote hoogte neer dook richting een rietveld, niks ving, en als een speer overging in horizontale vlucht. Spectaculair. Baltzende Buizerds duiken ook wel, maar dat gaat meestal niet erg snel, plus dat ze de vleugels nogal breed houden itt valken.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

veronica60

Die ik zag zat heel hoog in de lucht, met blote oog een stipje. en dook niet het riet in maar haalde z'n capriolen op grote hoogte uit.
Vriendelijke groet, Inge Maijer.

KorHaan

Citaat van: Frandalf op mei 11, 2012, 12:50:57 PM

...Een jagende smelleken wil ook nog wel eens ...



Als taalpurist laat ik meestal de spelfouten ongemoeid, maar het is HET Smelleken, dus dan krijg je " jagend Smelleken" in plaats van "jagendE Smelleken".

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

APellemans

Het baltzende buizerd (of welk ander dier dan ook) is nooit alleen. Zag je één vogel of twee ? Misschien dat dat nog een aanwijzing is voor balts- of jaaggedrag.

@Ronald: taal moet je levend houden  ;D
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

KorHaan

Citaat van: APellemans op mei 11, 2012, 18:50:42 PM
Het baltzende buizerd (of welk ander dier dan ook) is nooit alleen. Zag je één vogel of twee ? Misschien dat dat nog een aanwijzing is voor balts- of jaaggedrag.

@Ronald: taal moet je levend houden  ;D


Een grote huis?

Dat is wel HEEL levende taal, Alfred.

Het is overigens ook "baltsende Buizerd" en niet "baltzende Buizerd".  ;)

Groetjes, Ronald

KorHaan

En "de Buizerd", niet "het Buizerd"  :-X

Nou moe?

veronica60

Het lijkt mij verstandig om dit topic maar af te sluiten, we komen er toch niet uit. Allen bedankt voor de reacties.
Vriendelijke groet, Inge Maijer.