Hallo saampies,
@Ton: Weet ik, ik heb jullie prachtige tabel

Maar ik probeerde dus stiekem een beetje mee te liften op de discussie om voor mezelf bevestiging te krijgen op de plaat met ingetekende kenmerken en meer duidelijkheid te krijgen over hoe opvallend (c.q. variabel en/of overlappend) die vlekken op het scutellum en de kleur moeten zijn.
Ik heb
Limnoporus rufoscutellatus nog nooit zelf gezien en kan dus alleen op een paar foto's afgaan. Het oranje beest in mijn bijlagen stond
op Wikimedia Commons als
A. paludum en ik heb dat - wellicht enigszins overmoedig (?) - laten wijzigen in
Lim.ruf. omdat ik aan hand van o.a. jullie tabel (en de
tabel van Wolfgang Rabitsch) vond dat die soort veel beter overeenkomt met de foto. Mja, foto's en tabellen ...

... geen geweldige combinatie.
@Berend: Poeh - die beenlengte vind ik nou weer lastig te beoordelen

Waar moet ik het beste op letten? Voorpoten? Middenpoten? Allemaal?
Concreet en niet stiekem dan maar

:
- Is het "oranje" beest in mijn bijlagen (uit Letland) inderdaad Lim.ruf.
- Zijn de vlekken op het scutellum (en de kleur) van Lim.ruf. altijd duidelijk of kan het beest ook zo effen en donker zijn dat verwarring met Aqua.pal om de hoek komt kijken? (de opmerking van Ton laat dus vermoeden van wel helaas)
- In mijn bijlage heb ik voor Lim.ruf. ook de verhouding antennelengte:lichaam vermeld, maar ik meen meen me te herinneren dat die vooral t.o.v. andere opeervlaktebeesten handig is, of is die ook bruikbaar t.o.v. Aquarius ?
(je ziet, ik ben er zelf nog rijkelijk mee aan het klungelen en moet nog veel leren

)