rode paddestoel

Gestart door spanjool, januari 08, 2007, 14:00:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

stonden er 8 van. in elzenbroekbosje ook veel wilg, vlier en hazelaar.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

#1
foto2 onderzijde.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Vriendelijke groet, Henk Gremmer

wim veraghtert

Sarcoscypha sp.
Rode kelkzwam of Krulhaarkelkzwam.
Mooie vondst!
admin nachtvlinders waarnemingen.be

spanjool

Eerste poging tot determinatie heeft bijgevoegde spore opgeleverd, geeft een aanwijzing in de richting van s.coccinea
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

#5
vanavond wat microscopisch bekeken samen met een m i meer deskundige mycoloog, conclusie de spore komt meer overeen met s.coccinea dan met s.austriaca speciaal de meer lang gerekte vorm en de tekening in de spore (guttulatie?) evenals de haren niet de grote krullen hebben van austriaca. dit vaststellend gaan we voor s.coccinea
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Niko Buiten

Dat is mooi. Ik wou dat meer mensen, ikzelf incluis, zo serieus de mycologie beoefenden. Dit is echt genieten.
Groet,

Niko Buiten.


spanjool

Nico bedankt voor de complimenten, maar ik zou graag even willen weten voer ik hem als zeker in of als s.l.
Heb ook nog even op paddestoelen kartering gekeken, wist niet dat er zoveel nog van voorkomen http://www.paddestoelenkartering.nl/subpag...coscypha_2.html

Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Niko Buiten

#10
Dag Henk,

Ik zou hem invoeren als Rode kelkzwam, Sarcoscypha coccinea s.s. Tevens moet je aangeven dat je de soort microscopisch hebt gedetermineerd en in je herbarium hebt opgenomen.

Aangezien dit een kritische soort is zul je namelijk in je herbarium bewijsmateriaal moeten bewaren. Opgaven van nieuwe vindplaatsen worden in het algemeen alleen geaccepteerd wanneer bewijsmateriaal aanwezig is. Daartoe zul je je collectie moeten drogen en insealen. Bovendien moet je er een beschrijving van maken waarin onder meer gegevens staan over de vindplaats (detailcoördinaten) en vinddatum. Zie daartoe het Basisboek Paddenstoelen.

Verder zul je Arno moeten vragen de invoerlijst aan te passen. Hij zal de verzamelsoort Sarcoscypha coccinea s.l. moeten invoeren voor de macroscopische determinaties.

Henk, nu je zo diep in deze soorten bent gedoken, wil je er s.v.p. een bijdrage voor de Kenmerkengids van maken?
Groet,

Niko Buiten.


Arno van Stipdonk

#11
CiteerVerder zul je Arno moeten vragen de invoerlijst aan te passen. Hij zal de verzamelsoort Sarcoscypha coccinea s.l. moeten invoeren voor de macroscopische determinaties.
Kun je nog aangeven welke kleur de korrels in de paraphysen hebben?
Hallo Henk en Nico,

De soort heb ik aangemaakt, je kun deze dus invoeren als S. coccinea s.s.
Henk,
Determinatie ziet er goed uit, ik heb de microsopisch eigenschappen nog gecontroleerd voor zover mogelijjk in het boek van Ellis and Ellis.

spanjool

bedankt voor de moeite Arno.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer