Oranje Mestzwammetje?

Gestart door Gert Kremer, mei 09, 2012, 21:57:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Deze Oranje zwammetjes zitten op keutel van een Ree.
iets blauw te zien (foto 244), en haren (parafysen).
De sporen zijn met een ruw? randje.
Wie help mij aan info.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

De ornamentatie op de sporen krijg je bij ascomyceten het duidelijkst als je katoenblauw gebruikt, dan weet je of het (grove/fijne) wratjes, richels of een netwerk is. De 'haren' zijn inderdaad parafysen, aan je macroscopische foto's te zien heeft deze wel haren, die moeten te vinden zijn; bij Cheilymenia lang en gesepteerd.
Cheilymenia granulata is het in ieder geval niet: die heeft gladde sporen.
Groeten,
Martin

Gulistan

Ik denk dat de Cheilymenia nog niet helemaal rijp is, niet genoeg vrije sporen. Ik vind ze sowieso niet duidelijlk wrattig. Granulata inderdaad niet, die heeft ook geen haren.
Groeten van Christiane

Gert Kremer

#3
De sporen zijn 25X12,5mu. in katoenblauw zijn ze glad (met een randje).
Als ze rijp zijn weet ik niet, ze worden niet groter. ( de sporen niet en het zwammetje ook niet)  >:(
Er zijn wel haren te zien, maar duidelijk onder de mic. wel het niet lukken, laatste foto.
mic foto zijn 1000X in olie.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Dinant Wanningen

Ik denk dat we hier te maken hebben met Iodophanus carneus (Roze mestschijfje)
Groet ,Dinant


Gulistan

Het kan, maar dan moeten er wel betere sporenfoto's gemaakt kunnen worden. De soort heeft namelijk heel mooie sporen, ook als ze nog onrijp is. Immersieolie.
Groeten van Christiane

Dinant Wanningen

Aan het werk Gert ,sterkte ik bedoel scherpte.
Groet ,Dinant


Gert Kremer

Ik zal morgen weer een poging wagen, er zitten weer twee zwammetje op de mest.
Dus ik krijg hoop.  ;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Citaat van: Dinant Wanningen op mei 11, 2012, 18:41:56 PM
Aan het werk Gert ,sterkte ik bedoel scherpte.

Wat denken jullie hiervan, Mooi en scherp genoeg?  1000X met olie
Moeilijk werk hoor, zal wel te jong wezen.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Dieter

Ziet er iets anders uit. Zijn de asci eigenlijk amyloïd?
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Gert Kremer

Ik zit toch niet met twee soorten zwammetjes te knoeien?
De laatste mic. foto's komen van dit zwammetje (foto 371), daar zie ik geen haren op zitten.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Ik denk dat de laatste nog niet goed is. Ik heb op walibimest ook al een aantal van die roze dingetjes gevonden. Begin deze week had ik er eentje onder de mic. gedaan en zag ik ook van dergelijke "sporen". Vanmiddag heb ik er weer eentje gedaan en nu had ik wel asci waar sporen in zaten. Als je er meer hebt even in de gaten houden en dan na een paar dagen nog eens poroberen.

Gert Kremer

Dag Hannie,
ben al weken met dat spul bezig, maar omdat ik niet verder kom deze op het forum gezet om hulp te krijgen, krijg steeds meer het idee dat het twee soorten zijn.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Citaat van: Gert Kremer op mei 13, 2012, 11:29:57 AM
Dag Hannie,
ben al weken met dat spul bezig, maar omdat ik niet verder kom deze op het forum gezet om hulp te krijgen, krijg steeds meer het idee dat het twee soorten zijn.
Gert, kunnen we elkaar de hand geven. Ik heb er ook al diversen onder de mic. gehad en ga er in de loop van de week weer eentje doen. Mijn overkwam onlangs ook dat er bij de mest een onzichtbaar kleintje was meegekomen. Ik heb nu een stereo en kan het nu beter scheiden, dit materiaal. De moed niet laten zakken en succes ermee.  :duim:

Gert Kremer

Geeft de moed bijna op, trouwens de zwammetje ook. (mest te weinig)  ;D
De sporen zijn glad, maar kan het niet goed zien, ik heb er maar 1tje los gevonden.
Foto 1000x in olie.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

#15
nog een poging.
De sporen zijn met steepjes. (lijken wel ovale kringen) maar zodra ik kleurstof gebruik verdwijnt alles. 
Nu met water zijn de sporen wel te zien. maar duidelijk is anders, misschien is de olie niet goed meer?
Volgens Fungi fimicoli Italici van Doveri (bladz. 472) zie ik wel wat overeenkomst met het Roze mestschijfje.
Trouwens ik krijg de zwammetjes ook op het mos wat een boterkuipje zit, kunnen deze daar ook groeien?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Dieter

Gert, de Melzer-reactie al eens getest?
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Gert Kremer

Citaat van: Dieter op mei 17, 2012, 15:26:55 PM
Gert, de Melzer-reactie al eens getest?

Zal ik nu ook nog eens doen, draaihoofd krijg je van die dingen.   :rolleye:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Met Melzer zie ik geen streepjes meer. dus ruwachtig.
De foto's 1000X de laatste foto 1500X vergroot. 
Foto 2 is van het vruchtvlees.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Dieter

Die streepjes die jij ziet op de sporen zeggen niets, dit is geen ornamentatie. Ik had gehoopt om een blauwverkleuring te zien van de asci. Dit zou dan in de richting wijzen van Iodophanus carneus.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Dinant Wanningen

Hallo Gert,
Macroschopisch zou je toch echt zeggen dat ie het was ,maar de  :micro: geeft uiteindelijk dan toch de uitslag geen korrelige spikkels op de sporen en geen blauw verkleuring met Melzer van de ascus top ,wat ik wel vreemd vond dat hoe meer de foto's elkaar opvolgden de sporen steeds dikwandige werden zou aan de instelling van de mic. kunnen liggen.
Volgens mij geen Iodophanus carneus wat het dan wel mag zijn ik zou het zo niet weten.
Groet ,Dinant


Gert Kremer

Geef het nog niet op, zal een andere  :micro:  gebruiken, wie weet?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Hallo Dinant,

twee foto (17 en 19) door een andere microscoop bekeken, 1000x olie.
Ik zie nu toch wel wat blauw, misschien jij ook?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Dinant Wanningen

Hallo Gert,
De wanden van ascus zijn iets blauw waarschijnlijk doorvallend licht  wat ik bedoel is dat de top van de ascus duidelijk blauw moet zijn ,en ook hier weer dikwandige sporen dit klopt niet voor de soort die we behandelen.
Groet ,Dinant


Gert Kremer

#24
nou eerst bedankt, ik begrijp wat je bedoeld, zoiets he!
Maar dit is van een ander soort hoor. 
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Dinant Wanningen

Groet ,Dinant


Gert Kremer

Citaat van: Dinant Wanningen op mei 18, 2012, 21:29:17 PM
:duim: Ja dat bedoel ik.

maar dat is niet te vinden bij dit ding.  >:(  zal de foto er weer afhalen (als het lukt)anders krijg ik er problemen mee.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Melchior van Tweel

Is het niet slimmer om in het vervolg rijpe (=uitgeschoten) sporen te bekijken?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Gert Kremer

Citaat van: Melchior van Tweel op mei 23, 2012, 19:07:18 PM
Is het niet slimmer om in het vervolg rijpe (=uitgeschoten) sporen te bekijken?

Dat probeer ik regelmatig hoor.  ;D   Er zitten nu ook weer veel van die dingen op de mest en mos in het kweekbakje en volgens mij was het in de eerste serie mic. foto al aanwezig toch?   :rolleye:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl