Kraanvogelfoto

Gestart door Scio, mei 09, 2012, 01:20:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

Scio

Aangezien het bijna moederdag is willen we onze ouders verrassen met een foto van kraanvogels (het zijn semi-kraanvogelfetisjisten  ;) ) op groot formaat. Iemand een idee waar je dit soort foto's kunt bestellen? We hebben een fotograaf die goede foto's professioneel kan afdrukken dus het gaat om de foto zelf  ;)
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland


Alex Kwak

Nadeel van BirdPix is dat de foto's maximaal 800x800 pixels zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

GijsB

Klopt, maar je kan de fotograaf benaderen, die heeft de foto's vast wel op groot formaat. En daarbij, het is sowieso netjes om de fotograaf te benaderen als je een foto wil gebruiken.
Gijs

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op mei 09, 2012, 12:44:01 PM
Nadeel van BirdPix is dat de foto's maximaal 800x800 pixels zijn.

misschien is hier wat te vinden: http://www.flickr.com/search/?l=cc&mt=all&adv=1&w=all&q=Grus+grus&m=text
of als het ook een kroonkraanvogel mag zijn: http://www.flickr.com/search/?l=cc&mt=all&adv=1&w=all&q=Balearica+regulorum&m=text

Op flickr.com kun je veel foto's (niet alle) ook in groter formaat weergeven (klik boven de foto op actions>view all sizes)

Ik heb bij beide zoekopdrachten gezocht naar foto's onder Creative Commons licentie, strikt genomen is dit geloof ik nieteens nodig omdat het niet voor commerciele doeleinden gebruikt wordt. Het kan natuurlijk nooit kwaad om de auteur te vragen of je het mag afdrukken voor boven je bed. (en deze op het werk, eventueel aan de achterkant vermelden is misschien ook niet onhandig, voor het geval je ooit vragen krijgt wie de foto genomen heeft en dergelijke)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

BramtK

Citaat van: dralion13 op mei 09, 2012, 14:53:46 PM
Klopt, maar je kan de fotograaf benaderen, die heeft de foto's vast wel op groot formaat. En daarbij, het is sowieso netjes om de fotograaf te benaderen als je een foto wil gebruiken.

Inderdaad, zo maar een foto van birdpix afplukken... Het zou niet bij mij opkomen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Alex Kwak

Citaat van: BramtK op mei 10, 2012, 11:00:32 AM
Citaat van: dralion13 op mei 09, 2012, 14:53:46 PM
Klopt, maar je kan de fotograaf benaderen, die heeft de foto's vast wel op groot formaat. En daarbij, het is sowieso netjes om de fotograaf te benaderen als je een foto wil gebruiken.

Inderdaad, zo maar een foto van birdpix afplukken... Het zou niet bij mij opkomen.

Voor eigen gebruik lijkt me dat geen enkel probleem.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

#7
Als het niet per se een Grus grus hoeft te zijn kun je bij Shutterstock voor weinig geld (ongeer een tientje) zeer groot formaat (45.1 cmx67.6 cm / 300dpi -> laat zich op 150 dpi ook mooi scherp printen en dan is hij bijna 140 cm hoog) kopen en dan heb je hem rechtenvrij (kun je er alles mee doen wat je maar wilt).

edit -> ze hebben ook een grus grus op zeer-groot-formaat.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ArjenDrost †

Citaat van: Alex Kwak op mei 10, 2012, 11:02:19 AM
Citaat van: BramtK op mei 10, 2012, 11:00:32 AM
Citaat van: dralion13 op mei 09, 2012, 14:53:46 PM
Klopt, maar je kan de fotograaf benaderen, die heeft de foto's vast wel op groot formaat. En daarbij, het is sowieso netjes om de fotograaf te benaderen als je een foto wil gebruiken.

Inderdaad, zo maar een foto van birdpix afplukken... Het zou niet bij mij opkomen.

Voor eigen gebruik lijkt me dat geen enkel probleem.
Ik zou toch best boos worden als ik ineens een foto van mij aan iemands muur zou zien hangen, zonder dat ik dat wist...


Groeten, Arjen

SlechtValk

Citaat van: ArjenDrost op mei 10, 2012, 17:42:27 PM
Ik zou toch best boos worden als ik ineens een foto van mij aan iemands muur zou zien hangen, zonder dat ik dat wist...

Dat is toch een reden waarom de Creative Commons licentie is uitgevonden... om de vrijheid te geven om een afbeelding te gebruiken maar toch de credits te krijgen, en te voorkomen dat iemand anders gaat verdienen aan jou werk...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Antonie Blom

Citaat van: SlechtValk op mei 10, 2012, 23:30:12 PM
Citaat van: ArjenDrost op mei 10, 2012, 17:42:27 PM
Ik zou toch best boos worden als ik ineens een foto van mij aan iemands muur zou zien hangen, zonder dat ik dat wist...

Dat is toch een reden waarom de Creative Commons licentie is uitgevonden... om de vrijheid te geven om een afbeelding te gebruiken maar toch de credits te krijgen, en te voorkomen dat iemand anders gaat verdienen aan jou werk...

Volgens mij bedoelt Arjen wanneer een foto zo van een (reguliere) website gehaald wordt, zonder dat de fotograaf hier vanaf weet. Wanneer de fotograaf zijn foto's op een website plaatst die gericht is op het beschikbaar stellen (gratis of tegen een vergoeding / verkoop) en de fotograaf wordt niet direct op de hoogte gesteld is dat geen problem want dan wet de fotograaf dat dit de bedoeling is. Alleen is zowel Birdpix / Nederpix als Waarneming.nl niet bedoeld voor de verspreiding van een foto (hooguit als showcase). Als er in dit geval een foto zonder toestemming van de fotograaf gebruikt wordt, is het een overtreding van de auteursrechten.

Overigens geef ik hierboven ook mijn weer. Als iemand een foto van mij wil gebruiken en het vraagt is dat mogelijk (afhankelijk van het doel, soms tegen een kleine vergoeding), maar zonder toestemming zou ik op zijn minst niet geamuseerd zijn.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

hiskodevries

deze foto`s van de Kraanvogel http://waarneming.nl/soort/photos/19?from=1980-01-01&to=2012-05-11&os=0&os=1&licentie=0&licentie=1&sex=&id_kleed=0&id_akt=0&only_rated=0&only_approved=0
zijn allemaal zonder toestemming van de fotograaf te gebruiken met in achtneming van de creative commons
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

Citaat van: hiskodevries op mei 11, 2012, 15:14:30 PM
deze foto`s van de Kraanvogel http://waarneming.nl/soort/photos/19?from=1980-01-01&to=2012-05-11&os=0&os=1&licentie=0&licentie=1&sex=&id_kleed=0&id_akt=0&only_rated=0&only_approved=0
zijn allemaal zonder toestemming van de fotograaf te gebruiken met in achtneming van de creative commons

Ja, maar die zijn allemaal low-res. (voor een goede kwaliteit afdruk moet je minstens 150 dpi hebben) Als je een waarneming-foto van 72 op 150 dpi zet hou je een print over van ongeveer 10 x 13 cm (= ongeveer een A6 terwijl een beetje poster toch al gauw een A2 of een A1 is)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

Citaat van: ArjenDrost op mei 10, 2012, 17:42:27 PM
Citaat van: Alex Kwak op mei 10, 2012, 11:02:19 AM
Citaat van: BramtK op mei 10, 2012, 11:00:32 AM
Citaat van: dralion13 op mei 09, 2012, 14:53:46 PM
Klopt, maar je kan de fotograaf benaderen, die heeft de foto's vast wel op groot formaat. En daarbij, het is sowieso netjes om de fotograaf te benaderen als je een foto wil gebruiken.

Inderdaad, zo maar een foto van birdpix afplukken... Het zou niet bij mij opkomen.

Voor eigen gebruik lijkt me dat geen enkel probleem.
Ik zou toch best boos worden als ik ineens een foto van mij aan iemands muur zou zien hangen, zonder dat ik dat wist...


Groeten, Arjen


Ha Arjen,

Dat is bij mij het geval. Ik had ergens een wonderschone foto van twee Kraanvogels in een blad gevonden, uitgeknipt en in een lijstje aan de muur gehangen.
Op zeker moment komt een bevriende vogelaar langs voor een biertje, ziet mijn ingelijste Kraanvogels, en zegt: : "Wat leuk! Die Kraanvogels heb ik gefotografeerd!"
Ik vertelde hem, dat ik het plaatje van zo'n esthetische schoonheid vond, dat ik er vaker naar wilde kijken, en daarom had ingelijst, en hij was eigenlijk alleen maar enthousiast. 

Ik zie niet in, wat voor kwaad er steekt in het aan de muur hangen van een mooie plaat. Het is huiselijk gebruik, toch?

Groetjes, Ronald Sinoo

SlechtValk

Citaat van: KorHaan op mei 11, 2012, 19:28:01 PM
Ik zie niet in, wat voor kwaad er steekt in het aan de muur hangen van een mooie plaat. Het is huiselijk gebruik, toch?

Ik kan me voorstellen dat als iemand zijn geld verdient met fotograferen, en ook posters verkoopt van zijn foto's, het niet zo prettig vindt als iemand buiten hem om een afdruk laat maken... vraag is dan natuurlijk wel of het verstandig was om het op internet (of waar dan ook) te publiceren...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

javahol

Jan van Holten

Marcel van kammen

@Jan: je dacht van: tis bijna weer moederdag,dus ik geef nog eens een goed advies weg :-D

javahol

Hoi Marcel,

Ee beetje promotie is nooit weg en je bereikt weer een groep mensen. Ik hoop dat je het een goed idee vindt?
De beelden spreken voor zich en worden telkens vernieuwd.

Groet
Jan van Holten

Bart van Hoogstraten

Citaat van: javahol op september 19, 2012, 09:22:05 AM
Hoi Marcel,

Ee beetje promotie is nooit weg en je bereikt weer een groep mensen. Ik hoop dat je het een goed idee vindt?
De beelden spreken voor zich en worden telkens vernieuwd.

Groet

Ik kan geen Grus vinden op deze site. Ik heb overigens een Citroën Berlingo uit 2003 met grijs kenteken in de verkoop met nog een jaar apk. Iemand interesse?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

javahol

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 20, 2012, 21:33:21 PM
Citaat van: javahol op september 19, 2012, 09:22:05 AM
Hoi Marcel,

Ee beetje promotie is nooit weg en je bereikt weer een groep mensen. Ik hoop dat je het een goed idee vindt?
De beelden spreken voor zich en worden telkens vernieuwd.

Groet

Ik kan geen Grus vinden op deze site. Ik heb overigens een Citroën Berlingo uit 2003 met grijs kenteken in de verkoop met nog een jaar apk. Iemand interesse?

Beste Bart,

Ik heb even overleg gehad met het fotoburo KINA. Er is de mogelijkheid om in de beeldbank van KINA te zoeken naar foto's van Kraanvogels.

Ga naar www.kina.nl en klik op het kopje ''beeldbank''. Vul vervolgens in '' kraanvogel'' en klik op zoeken. Je krijgt dan alle kraanvogelbeelden te zien die in de beeldbank zitten. Zoek een foto die je bevalt en noteer even het unieke beeldnummer. Onder het kopje ''contact'' vindt je het telefoonnummer van het buro. Vervolgens geef je door welk beeld je graag zou willen bestellen. Dan wordt even gecontroleerd of deze geschikt is ( aantal pixels ) voor een flinke vergroting. Dit alles is vooruitlopend op de mogelijkheid die volgende week op de site
'' natuuraandemuur'' verschijnt. Zelf je beeld zoeken en een bestelling doen.

Succes.
Jan van Holten