Fluitenkruidbij (A. proxima): waarom niet meer gemeld?

Gestart door Pietsje, mei 08, 2012, 23:08:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pietsje

Ik vroeg me nog af waarom de Fluitenkruidbij (Andrena proxima) niet meer gemeld is de afgelopen jaren. Er bloeit nu ontzettend veel Fluitenkruid hier (massa's in Brabant, voor mijn huis en de hele lange weg een zee van wit op het moment, maar vast ook verder). Je zou toch verwachten dat dit bijtje meer wordt waargenomen, ingevoerd, op het forum verschijnt?

Ik dacht zelf misschien door:
- maaibeleid van bermen
- gevoeligheid voor insecticiden (vanuit omliggende akkers of de bermen zelf)
- waarnemerseffect (als je niet weet wat het is of dat ze bestaan let je er niet op, maak je geen foto, slechts 41 niet allemaal goedgekeurde      foto's alhoewel er mogelijk wel een aantal tussen zitten die goedgekeurd zouden kunnen worden (?))
- andere factoren dan alleen waardplant: nestgelegenheid (verstoord, kwetsbaar door ligging?), bodemgesteldheid
- temperaturen, vochtigheidsgraad gevoelig
- broedparasieten (ongeveer het dubbele aantal foto's ingevoerd van Nomada ferruginata, Geelschouderwespbij, 75)
- sterke gelijkenis met een Groefbij daardoor niet herkend

etc. etc

Weet iemand hier iets meer over te zeggen en wil dat ook? Het houdt me gewoon bezig :rolleye:

Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

harry60

Ik denk dat de weersomstandigheden een grote rol spelen met he voorkomen van een soort.
Als ik even vergelijk met een wants Liorhyssus hyalinus die jaren niet gezien was en ineens weer volop opduikt is 2009, zowel in Belgie als in Nerderland heb toen hele foto reportages kunnen maken van ei tot adult, zelfs enkele in Nederland heeft ze thuis op laten groeien.
Kijk ik even op wrn de jaren 2010 en 2011 dan is deze wants niet meer te vinden, de waardplant groeit volop overal in het wild.
Dus daar zal het niet aan liggen.

Las paar dagen terug ook over een donkere schietmot dat die dit jaar veel word gezien (Notidobia ciliaris) waren al diverse wrn in een paar dagen...

Ik hou het op het weer, warnte luchtvochtigheid... etd...
ben benieuwd wat andere er van zeggen.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Botervlieg

Hallo allemaal,

Ik ben gister bij een lezing geweest over bijensterfte en daardoor wel meer interesse gekregen in bijen.

Zal komende tijd eens meer in de gaten houden, ook de fluitenkruidbij. Vraag me af of ik er niet al foto's van heb, die nog in het nog-in-te-voeren archief staan.

Groetjes, Marleen

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning


Stijn Schreven

ik denk dat het te speculatief is om op basis van waarneming.nl al iets te zeggen over deze soort (wat niet wegneemt dat het wel leuk is om te speculeren ;) ). De afgelopen jaren zijn er trouwens aardig wat gezien (voor een vrij onopvallende soort als deze (vgl. "opvallende" soorten als roodgatje, grijze zandbij en vosje)), maar het aantal zal inderdaad veel kleiner zijn dan het werkelijk voorkomen, vooral door een waarnemerseffect. Als je in het voorjaar op bijen let op fluitenkruid, denk ik dat het aantal waarnemingen al gauw oploopt.
Insecticidengebruik en maaibeleid zal vast nadelige gevolgen hebben, maar er zijn ook veel plekken waar fluitenkruid groeit en waar dit geen issue is (bosranden, ruigtes, uiterwaarden, etc).
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Pietsje

All,
Inderdaad speculatief maar ja, misschien komen we gezamenlijk tot nieuwe inzichten, wie weet. Helaas is vaak een uitgebreide studie met ingewikkelde onderzoeksmethoden de enige manier om e.e.a. te staven met bewijzen. En dat hoeft op zich natuurlijk niet voor zo'n weinig opvallend (maar toch leuk) bijtje. Ik ga in ieder geval het fluitenkruid eens goed in de gaten houden. Ik vroeg me nog af of bijvoorbeeld Berenklauw, toch ook een schermbloemige met iets meer houvast door de grotere bloemen ook een waardplant kan zijn of dat die net weer iets te laat in bloei komt. Stijn, ik realiseer me wel dat er mogelijk nu allerlei bijtjes true or false voorbij kunnen gaan komen met de titel 'Fluitenkruidbij?' en jullie hebben al werk genoeg. Op voorhand daar dan maar vast excuses voor :lol:
Afijn, allemaal gedachtenspinsels die me dan weer bezighouden :rolleyes:
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

Pietsje

Dick, dank je, ja zag ik net ook op wildebijen.nl. Laat dat spul nu zeer hardnekkig zijn in mijn tuin (ik laat ook maar altijd wat tot bloei komen, wat maakt het uit ;D). Weer iets om te bestuderen zo heeft het toch nog zijn nut.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

blaauw7

Daar kan je wellicht ook Nomada conjungens vinden.......
Groeten,
Dick Belgers

Pietsje

Dick, haha, zoiets werkt bij mij maar zelden maar natuurlijk houd ik een oogje open ;)
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

nielsyese

Ik denk waarnemerseffect: als ik hem tegen zou komen, zou ik ook aan een groefbijtje denken ;D
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Gerard Scholte

Groeten,

Gerard

Botervlieg

Hoi allemaal,

Gister een heel eind langs heel veel fluitenkruid gelopen. Op 2 vliegen na, zat er helemaal niets op.

Ik blijf het in de gaten houden.

Groetjes, Marleen

Ivo Raemakers

Groet Ivo

Pietsje

Ivo, dank je dat je er naar kijkt (voor Gerard ;D). Niets is bijna wat het lijkt, ze blijken nog knap lastig.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

Gerard Scholte

Groeten,

Gerard