Hoofdmenu

Nestfotografie

Gestart door Jeroen Nagtegaal, mei 08, 2012, 21:31:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

G.Eding

beste mensen, ik heb net alle reacties (bijna) gelezen maar laten we niet vergeten dat foto's maken van nesten en daardoor vogels verstoren niemand wil! ook vind ik dat (we) als vrijwillige waarnemers een prachtig bestand opbouwen en dat WE de sfeer ook een beetje leuk moeten houden! tot slot wil ik nog zeggen dat wij volgens mij allemaal tegen verstoren van nestelende vogels (dieren) zijn en dat deze topic zeker een punt heeft!

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op juni 18, 2012, 13:08:03 PM
ik heb geen namen genoemd.

Nee, maar je geeft wel onvolledige informatie.
Waardoor de suggestie is gewekt dat iemand een nest verstoort.
En mensen willen dan vast wel weten wie dat heeft gedaan.

Vraag me af wat de reacties waren geweest als ik niets gezegd had.

Zoals je met de reactie van Jeroen zag, was de waarneming + naam waarnemer, binnen no-time boven water.

frankmeer

Citaat van: M. Baltus op juni 18, 2012, 14:05:16 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 18, 2012, 13:08:03 PM
ik heb geen namen genoemd.

Vraag me af wat de reacties waren geweest als ik niets gezegd had.


Ideetje voor de volgende keer?
Frank van der Meer

Botervlieg

Citaat van: frankmeer op juni 18, 2012, 14:06:42 PM
Citaat van: M. Baltus op juni 18, 2012, 14:05:16 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 18, 2012, 13:08:03 PM
ik heb geen namen genoemd.

Vraag me af wat de reacties waren geweest als ik niets gezegd had.


Ideetje voor de volgende keer?

Ja, zeker.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: frankmeer op juni 18, 2012, 14:06:42 PM
Citaat van: M. Baltus op juni 18, 2012, 14:05:16 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 18, 2012, 13:08:03 PM
ik heb geen namen genoemd.

Vraag me af wat de reacties waren geweest als ik niets gezegd had.


Ideetje voor de volgende keer?
Even voor de duidelijkheid. Ik had mijn reactie geschreven voordat de reactie van Marleen er stond. Ik was alleen wat langzamer... De links omzetten vanuit alleen een foto naar de waarneming is natuurlijk maar weinig werk...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Het moet niet gekker worden.....

Zwaluw op het dak. Afschermd  :rolleye:

Inderdaad, duidelijk geval van nestfotografie met verstoring en kans op dat andere mensen dit gedrag gaan herhalen.  :rolleyes:

Kan iemand mij even uitleggen waarom deze foto in vredesnaam verborgen wordt?!

Marleen


Henri van Dodeweerd

Je moet toch ergens een grens trekken? Anders wordt het zo vaag. Wat is het probleem dat hij vervaagd is? Zou mij nu werkelijk niets uitmaken!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Botervlieg

Citaat van: Henri van Dodeweerd op juni 25, 2012, 19:39:54 PM
Je moet toch ergens een grens trekken? Anders wordt het zo vaag. Wat is het probleem dat hij vervaagd is? Zou mij nu werkelijk niets uitmaken!

Nou misschien dat ik mijn foto's er niet voor niets opzet.

En ja ergens moet je een grens trekken, maar waar ligt die grens?

Dat foto's vervaagd worden vanwege verstoring begrijp ik en dat het met foto's van nesten met eieren gebeurt ook.
Al vind ik meerkoeten nog steeds iets om over de discussiëren.

Maar ik vraag me wel af waar de grens ligt, want deze foto vervagen heeft in mijn ogen niets met het oorspronkelijke doel te maken.
Dus wil ik wel graag weten hoe dat zit en waar de grens ligt...


Jeroen Nagtegaal

Volgens het andere topic zou ik deze foto niet scharen onder nestfoto's.
Verstoring is er allerminst bij zo'n foto van een gierzwaluw.

Citaat van: hiskodevries op mei 29, 2012, 14:48:11 PM
In dit onderwerp kunt u foto`s melden van broedende vogels, bewoonde nesten, eieren waarvan u denkt dat die niet genomen kunnen zijn zonder dat verstoring is opgetreden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Henri van Dodeweerd

Volgens mij ligt de grens bij nesten. Alles gewoon vervagen.
Veel makkelijker dan uitzonderingen maken voor meerkoet/zwaluw e.d. De discussie daarover is al gevoerd, dus daar ga ik niet meer aan meedoen.

Nog steeds snap ik het probleem van vervagen van de foto's niet. De waarnemingen worden gewoon goedgekeurd, voor onderzoeksdoeleinden zijn de gegevens gewoon beschikbaar en je kunt ze zelf ook zien. Maar goed iedereen kan daar anders in staan.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Henri van Dodeweerd op juni 25, 2012, 19:47:13 PM
Volgens mij ligt de grens bij nesten. Alles gewoon vervagen.
Veel makkelijker dan uitzonderingen maken voor meerkoet/zwaluw e.d. De discussie daarover is al gevoerd, dus daar ga ik niet meer aan meedoen.
Zie het citaat in mijn bericht. Dat is de nu geldende uitvoering omtrent nestfotografie.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 25, 2012, 19:50:33 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op juni 25, 2012, 19:47:13 PM
Volgens mij ligt de grens bij nesten. Alles gewoon vervagen.
Veel makkelijker dan uitzonderingen maken voor meerkoet/zwaluw e.d. De discussie daarover is al gevoerd, dus daar ga ik niet meer aan meedoen.
Zie het citaat in mijn bericht. Dat is de nu geldende uitvoering omtrent nestfotografie.

Er staat dat je die kunt melden.
Bij het invoeren staat nog steeds:
Citeerfoto's van broedende vogels of nesten zijn niet toegestaan !

Dit lijkt me dan nog het beleid anders moet de zin aangepast worden. Overigens zie ik aan de foto van Marleen ook geen verstoring. Ik zou de foto ook gerust maken. Maar als wrn.nl het niet wil plaats ik het niet. Heb van de week foto's gemaakt van jonge buizerds op het nest, gewoon met telelens vanaf het fietspad. Geen verstoring, maar ja dan plaats ik ze toch niet.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Vincent Hart

Een vraag zou kunnen zijn: Wat is erger? Een nestfoto teveel verborgen, of een te weinig?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Vincent Hart op juni 25, 2012, 19:59:54 PM
Een vraag zou kunnen zijn: Wat is erger? Een nestfoto teveel verborgen, of een te weinig?
Dit is een typische en veelgebruikte dooddoener omtrent dit onderwerp... Als je zo denkt kun je net zo goed alles verbergen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 25, 2012, 20:00:55 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 25, 2012, 19:59:54 PM
Een vraag zou kunnen zijn: Wat is erger? Een nestfoto teveel verborgen, of een te weinig?
Dit is een typische en veelgebruikte dooddoener omtrent dit onderwerp... Als je zo denkt kun je net zo goed alles verbergen.

Op zich wel een dooddoener ja! Maar op het invoerscherm staat dat je ze niet worden toegestaan. Nu worden ze wel toegestaan maar wel verborgen. Dus lijkt dat wel heel aardig, toch?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Botervlieg

Citaat van: Henri van Dodeweerd op juni 25, 2012, 20:06:27 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 25, 2012, 20:00:55 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 25, 2012, 19:59:54 PM
Een vraag zou kunnen zijn: Wat is erger? Een nestfoto teveel verborgen, of een te weinig?
Dit is een typische en veelgebruikte dooddoener omtrent dit onderwerp... Als je zo denkt kun je net zo goed alles verbergen.

Op zich wel een dooddoener ja! Maar op het invoerscherm staat dat je ze niet worden toegestaan. Nu worden ze wel toegestaan maar wel verborgen. Dus lijkt dat wel heel aardig, toch?

Waar zie jij een nest?!

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Henri van Dodeweerd op juni 25, 2012, 20:06:27 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 25, 2012, 20:00:55 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 25, 2012, 19:59:54 PM
Een vraag zou kunnen zijn: Wat is erger? Een nestfoto teveel verborgen, of een te weinig?
Dit is een typische en veelgebruikte dooddoener omtrent dit onderwerp... Als je zo denkt kun je net zo goed alles verbergen.

Op zich wel een dooddoener ja! Maar op het invoerscherm staat dat je ze niet worden toegestaan. Nu worden ze wel toegestaan maar wel verborgen. Dus lijkt dat wel heel aardig, toch?
De huidige uitvoering wordt redelijk gedragen door de gebruikers. Lijkt me dan ook dat je dat moet handhaven.
Echter begreep ik ook van (lokale) Admins dat ze het toch erg jammer vonden. Zo kan documentatie van nieuwe broedvogels niet bij de waarneming gezet worden.

Zo heb ik Kleine Mantelmeeuw als nieuwe broedvogel voor Limburg vastgesteld tijdens een ringactie. Daarbij heb ik dus het nest gefotografeerd. Ik ben wel nog een 2x teruggeweest om de Kleine Mantelmeeuw op nest te zien zitten. Maar dat is nagenoeg niet te fotograferen (hoge vegetatie). Een foto van dat nest zal dus zeker nog bij de Waarneming komen. Ik vind het namelijk belangrijk dat zo'n geval goed wordt gedocumenteerd en alles op één plek te vinden is en je niet naar andere plekken hoeft te verwijzen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Een andere vraag zou kunnen zijn: Zou het voor onze broedvogels niet veel beter nieuws zijn als de mensen die nu tijd steken in het plaatsen van (net niet) nestfoto's om te kijken of die (in hun ogen ten onrechte) verborgen worden, diezelfde tijd zouden steken in het melden van nestfoto's waarmee overduidelijk iets mis is? Zouden admins ook hun tijd nuttiger kunnen besteden.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Vincent Hart op juni 25, 2012, 20:12:41 PMZouden admins ook hun tijd nuttiger kunnen besteden.
Door alleen echte gevallen te verbergen scheelt het ook al tijd...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Datura

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 25, 2012, 20:00:55 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 25, 2012, 19:59:54 PM
Een vraag zou kunnen zijn: Wat is erger? Een nestfoto teveel verborgen, of een te weinig?
Dit is een typische en veelgebruikte dooddoener omtrent dit onderwerp... Als je zo denkt kun je net zo goed alles verbergen.

Over dooddoeners gesproken....
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Botervlieg

Citaat van: Vincent Hart op juni 25, 2012, 20:12:41 PM
Een andere vraag zou kunnen zijn: Zou het voor onze broedvogels niet veel beter nieuws zijn als de mensen die nu tijd steken in het plaatsen van (net niet) nestfoto's om te kijken of die (in hun ogen ten onrechte) verborgen worden, diezelfde tijd zouden steken in het melden van nestfoto's waarmee overduidelijk iets mis is? Zouden admins ook hun tijd nuttiger kunnen besteden.

Dus we moeten meer aandacht hebben voor (ongewenste) nestfoto's.
Vooral veel nestfoto's zoeken en kijken.

Ik zie ineens allemaal roze olifantjes voor me....

En ik ben het volledig met je eens. Admins kunnen hun tijd beter besteden dan het focussen op foto's waar niet overduidelijk iets mis mee is.

Deal! :duim: Mag mijn foto dan nu gewoon weer getoond worden?

Robertmeer

Marleen,

Ik ben de admin van dienst die je foto op verborgen heeft gezet en wat mij betreft blijft hij dat. Weliswaar zie je niet direct het nest, maar je ziet wel de ingang van een nestplaats en is je foto dus een afgeleide vorm van nestfotografie. De foto kan aanleiding zijn voor andere mensen om een tijdlang voor zo'n ingang te gaan staan zodat je foto's kan maken van een zittende Gierzwaluw (een toch niet-allerdaags beeld voor veel vogelaars). Hierdoor zouden de ouders zo verstoord kunnen worden met het voeren van de kroos dat de jongen niet genoeg voedsel meer gebracht krijgen en hierdoor een kleinere kans op overleving hebben. Een vergelijkbaar geval zijn alle foto's van Oeverzwaluwwanden (bv http://waarneming.nl/foto/view/3525590). Ook deze foto's zouden zo veel mogelijk verborgen moeten worden, met bovenstaand verhaal als reden.

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 25, 2012, 19:46:57 PM
Volgens het andere topic zou ik deze foto niet scharen onder nestfoto's.
Verstoring is er allerminst bij zo'n foto van een gierzwaluw.

Citaat van: hiskodevries op mei 29, 2012, 14:48:11 PM
In dit onderwerp kunt u foto`s melden van broedende vogels, bewoonde nesten, eieren waarvan u denkt dat die niet genomen kunnen zijn zonder dat verstoring is opgetreden.
Het beleid van Waarneming.nl is niet het beleid dat Jeroen schetst. Het beleid van deze site is namelijk dat nestfoto's helemaal niet toegestaan worden, omdat je niet een twee drie kan zien aan een foto of er verstoring heeft opgetreden of niet. Je kan het hiermee eens zijn of oneens, maar dit is het beleid dat de admins uitvoeren en daarom worden ook foto's als de jouwe verborgen.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Robertmeer op juni 25, 2012, 22:02:26 PM
Een vergelijkbaar geval zijn alle foto's van Oeverzwaluwwanden (bv http://waarneming.nl/foto/view/3525590). Ook deze foto's zouden zo veel mogelijk verborgen moeten worden, met bovenstaand verhaal als reden.

Een bekend verhaal bij Oeverzwaluw is het weggraven ervan. Dat is een veel groter probleem dan verstoring bij nesten. Het zou dus helemaal niet verkeerd zijn om alle kolonies te fotograferen. Dan is er in elk geval bewijs dat er een actieve kolonie was. Dat ontbreekt helaas nogal waardoor in een deel van de gevallen geen proces verbaal kan worden opgemaakt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Hallo Robert,

Bedankt voor je serieuze uitleg. Dat waardeer ik en ik zal er ook serieus mee omgaan.

Wat ik me afvraag. Je hebt het nu over "afgeleide vorm van nestfotografie".

Zou je mij willen uitleggen waar dan de grens ligt? Ik meen oprecht dat ik dat niet duidelijk vind.
Een meerkoet die richting een jong zwemt, mag dan eigenlijk ook niet, die is aan het voeren en kan tot verstoring leiden?

Dan moeten alle ouders met pullen dus ook verborgen? Of de ene vogel wel de ander niet?

Ik weet niet goed wat ik moet zeggen. Als ik dit zo van een afstandje bekijk, wat waarneming doet.... alle foto's verbergen om te proberen dat niemand meer gaat kijken waar een vogel heen vliegt.... het voelt zo zinloos en kansloos en nutteloos.... waar is de grens?

Ik schrijf dit echt gewoon rustig en bedoelt als serieus gesprek. Lastig om de stem niet mee te geven in een getypt bericht.

Groetjes, Marleen


Guus Peterse

Marleen, het is ook ingewikkeld waar de grens ligt. Juist daarom is er gekozen voor een heldere, eenduidige grens: een nest. En hoewel ook dat soms tot lastige grensgevallen leidt (maar een ingang van een nest is natuurlijk ook een nest), lijkt me dat we dat toch maar moeten accepteren. Je moet, wellicht ten overvloede, het vervagen van je foto ook vooral niet zien als een straf. Het is uiteindelijk preventie.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

SlechtValk

Ik heb mij een tijdje niet in de discussie gemengd, maar heb er wel kennis van genomen en deze met veel interesse gevolgd.

Ik reageer hier nu weer op omdat ik vind dat dit iets is wat vooral onder de aandacht moet blijven en niet ergens op pagina x van de forumtopics moet verdwijnen.

Citaat van: guusp op juni 25, 2012, 22:18:19 PM
Marleen, het is ook ingewikkeld waar de grens ligt. Juist daarom is er gekozen voor een heldere, eenduidige grens: een nest. En hoewel ook dat soms tot lastige grensgevallen leidt (maar een ingang van een nest is natuurlijk ook een nest), lijkt me dat we dat toch maar moeten accepteren. Je moet, wellicht ten overvloede, het vervagen van je foto ook vooral niet zien als een straf. Het is uiteindelijk preventie.

guusp je vat redelijk duidelijk samen waarom ik dit beleid juist NIET te handhaven/verantwoorden vind. Laat ik voorop stellen dat ik het eens ben met het doel van deze maatregel... ik wil ook niet dat (broedende) vogels verstoord worden. Maar dat is precies ook waar het in mijn ogen bij de handhaving hiervan fout gaat. Volgens mij wordt het doel hierin uit het oog verloren, ten gunste van de eenvoud van de uitvoering van deze maatregel.

Het voorbeeld van Marleen d'r Meerkoeten is voor mij tekenend voor de situatie. Zij heeft een meerkoetennest gefotografeert wat (blijkens de bijgevoegde beschrijving) continu aan "verstoring" onderhevig is, aangezien het vlak langs een (zo te zien) veelvuldig gebruikte weg gelegen is.

Ik moet bekennen dat ik op het punt gestaan heb een zelfde soort actie te ondernemen, met een zwaan die zich tegenover Amsterdam CS in de gracht gevestigd heeft/had, bijkomend was dat het nest (wat een vriendin van mij gefotografeert heeft) zo goed als volledig uit plastic afval bestond. Misschien niet zo netjes van mijn intentie evenals van Marleen d'r actie, om een (te verwachtte) reactie uit te lokken, maar het geeft wel de kromheid van de regel weer.

Maar het is mijns inziens niet te verantwoorden dat onder het mom van "we voorkomen er verstoring door" foto's van een dakrand waar toevallig een gierzwaluw langs/uit vliegt te verbieden... zoals al aangegeven is het niet echt een nest... anders zou je onder dezelfde "uitvloeisels van nesten" gewoon elke foto van een boom kunnen verbieden, omdat er wel eens een nest in zou kunnen zitten, etc.

Daarbij komt dat er gezegd wordt dat het vooral niet als "straf" gezien moet worden, maar ook dat vindt ik moeilijk te begrijpen, voor mij is het doel van het plaatsen van een foto, het delen van die foto/waarneming met andere gebruikers van waarneming.nl en dat doel wordt nou juist geblokkeerd door deze maatregel.

Ondanks dat ik het huidige "gedoog en verberg"-beleid een verbetering vind ten opzichte van het (verzoeken tot) verwijderen van foto's, vind ik het nog steeds onbegrijpelijk dat veel onschuldige gevallen nu "geblokkeerd" worden, terwijl veel schrijnender gevallen (waar dan toevallig geen nest aanwezig is) gewoon geaccepteerd worden.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

CiteerDaarbij komt dat er gezegd wordt dat het vooral niet als "straf" gezien moet worden, maar ook dat vindt ik moeilijk te begrijpen, voor mij is het doel van het plaatsen van een foto, het delen van die foto/waarneming met andere gebruikers van waarneming.nl en dat doel wordt nou juist geblokkeerd door deze maatregel.
In het geheel niet. De enige plek waar die foto`s niet zichtbaar zijn is het overzicht per soort en http://waarneming.nl/foto/index . Op alle andere plekken wel.
Of een meerkoetennest aan de snelweg ligt of dat de fotograaf eerst door 300 meter moeras moest ploeteren is aan de meeste foto`s niet te zien. Dus om de voorkomen dat het laatste gebeurt is de aktie helder(=voor komen van precedentwerking). Met name dat laatste punt lijkt maar niet door te dringen bij de critici.

De uitvoering laat nog wat te wensen over, maar is al stukken beter dan voorgaande jaren. Toen gebeurde alleen maar hap en snap wat.
Aan het eind v/h broedseizoen gaan de 'handhavers' opnieuw in conclaaf om de grenzen vast te stellen.
Die zullen waarschijnlijk wat uitgebreid worden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

melae003

#207
Ik had deze reactie geplaatst bij melding nestfotografie en Meneer Wagenaar was zo vriendelijk mij door te verwijzen naar deze pagina
Ik lees hier eigenlijk een beetje hetzelfde hoe ik erover denk
Het belangrijkste van deze regel is NIET VERSTOREN dus
Dt was mijn reactie

 


Beste Hisko
Ik weet niet of dit de juiste plaats is om te reageren, maar toch
De reden dat nestfotografie niet is toegestaan is de vestoring
Foto's vanaf pakweg 100 meter van een ooievaarsnest noem ik geen verstoring
Of er nu wel of niet op gebroed word(de vogels zijn onverstoorbaar)
Op 100 meter en nest van een boomvalk 50 meter hoog in een electriciteitsmast noem ik ook geen verstoring
Op 150 meter een plaatje van een berg zand met oeverzwaluws die onverstoorbaar hun gang gaan
Wederom geen verstoring
Mensen die in de boom klimmen of het veld inlopen voor een broedend vogeltje daaintegen ga ik helemaal met jullie mee
Tenzij er een andere reden is zou ik die natuurlijk ook graag van je horen

Groet'n Toon

Edit: IP-adres uit het bericht verwijderd.
Groet'n Toon

Douwe van der Ploeg

Je wil misschien even je bericht editen om je ip-adres eruit te halen..
Douwe van der Ploeg

petermeer

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juli 05, 2012, 19:11:34 PM
Je wil misschien even je bericht editen om je ip-adres eruit te halen..
:duim:
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).