Hoofdmenu

Nestfotografie

Gestart door Jeroen Nagtegaal, mei 08, 2012, 21:31:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

SlechtValk

Citaat van: Rene de Ruijter op juni 01, 2012, 17:47:23 PM
Volgens mij zal het percentage "verstoorders" op het hele waarnemersbestand verwaarloosbaar klein zijn,dus is de ineens opgedoken controlegolf net als het zoeken
van een speld in een hooiberg.

Ik ben bang dat de verstoring nog best wel eens kan tegenvallen. Een enkele vogelaar die tot op heel korte afstand nadert is vaak op zich nieteens zo'n probleem, maar zeker bij zeldzame soorten of soorten die kwetsbaar zijn voor verstoring, is die enkele stap van de één de aanzet voor de enkele stap van de ander en komen "we" met z'n allen steeds dichter bij te staan.

Ik was recent in het gebied de Zouweboezem wat (in de omgeving) al jaren bekend staat als een gebiedje waar zwarte stern broed en goed te zien/fotograferen is. Hier hingen overal briefjes (uitgegeven door de beheerder) met het vriendelijke doch dringende verzoek vooral op de paden te blijven omdat er de afgelopen jaren weinig tot geen jongen meer tot volwassenheid gekomen waren, vermoedelijk door verstoring. (er waren zelfs fotografen met waadpakken uit het riet gevist door de boswachter en bekeuringen zijn daarom niet mals.

Echter, de discussie hier, ging zoals HPM al aangaf, niet zozeer over foto's waar de verstoring "vanaf druipt", maar om soorten die al behoorlijk gewend zijn aan mensen, te denken valt aan parkvogels zoals eenden, meerkoeten, (park)zwanen, ooievaars ed, evenals bewoners van nest(kast)en rondom de woning, zoals bijvoorbeeld mezen en eventueel brutale merels en foto's die van geruime afstand (door een telescoop of telelens) genomen zijn.

Een terecht probleem is uiteraard de grens te bepalen. Aan een foto is vaak niet goed te zien of de fotograaf luid roepend naar het nest is gelopen, de takken opzij gebogen/gebroken heeft, er een camera boven gehouden  heeft en zo een foto gemaakt heeft, of dat hij al voordat de vogel ging broeden in zijn schuiltent is gaan bivakeren die hij alleen door middel van een ondergrondse gang benaderde. Hierom is uiteraard een marge nodig.

Ik ben zeer tevreden met de aanpassing aan het huidige verzoek om nestfotografie te melden, namelijk "waarvan u denkt dat die niet genomen kunnen zijn zonder dat verstoring is opgetreden". Ik denk dat met name deze zinsnede leidend moet zijn, dat het dus NIET zozeer om de aanwezigheid van een nest moet gaan, alswel om de (schijn van) verstoring, waarbij het wat mij betreft ook over verstoring buiten de nabijheid van een nest mag gaan.

Kort samengevat: duidelijke verstoring uiteraard verwijderen/verbergen, twijfelachtige plaatjes misschien door de fotograaf laten uitleggen (en eventueel verzoeken deze te verwijderen indien ze de schijn tegen hebben), maar foto's waar dan misschien wel een nest op te zien is, maar waar de verstoring ver te zoeken is gedogen.

Een laatste argument (voor nu) waarom ik denk dat een algeheel nestverbod onwenselijk zou zijn: waarneming.nl begint inmiddels een redelijk uitputtend archief te worden van informatie over soorten, het zou jammer zijn als één aspect afwezig zou zijn en daardoor de volledigheid van dit archief vermindert, later zullen we daar misschien spijt van hebben. Uiteraard zullen we er ook spijt van hebben als soorten door verstoring verdwijnen, dus een goed evenwicht zal gevonden moeten worden.

Ik stond de afgelope dag bij de Roodmus bij het Kennemermeer en was op een vast punt gaan staan tegen de duinen aan en stoorde mij om eerlijk te zijn wel aan het feit dat enkele vogelaars/fotografen de beestjes continu achterna liepen, wat mijns inziens de oorzaak was van het feit dat deze zo vliegerig waren. Waar ik stond kwamen de beestjes uit eigen beweging enkele keren mooi voor ons zitten en daar was ik al heel gelukkig mee. Ik denk dat als het beest continu van je weg aan het vliegen is, dat je verkeerd bezig bent.


Heb respect voor de natuur, wie op een respectabele afstand blijft staan, zal sneller zien dat zij naar je toe komt, dan naar hen die haar achterna rennen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Rene de Ruijter

Citaat van: SlechtValk op juni 02, 2012, 01:29:44 AM

Kort samengevat: duidelijke verstoring uiteraard verwijderen/verbergen, twijfelachtige plaatjes misschien door de fotograaf laten uitleggen (en eventueel verzoeken deze te verwijderen indien ze de schijn tegen hebben), maar foto's waar dan misschien wel een nest op te zien is, maar waar de verstoring ver te zoeken is gedogen.


@SlechtValk,
jij wist te melden dat een foto van een juveniele Grote Bonte Specht,gemaakt door mij,niet door de beugel kon.
Met zijn koppie uit het gat lachte het vogeltje in de lens.
Maar mogelijk ben ik met een met een macrolens de boom in geklommen om deze zeldzame vogel te fotograferen. ;D 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Omdat ik de enige ben die de toenmalige situatie en omstandigheden kent,kan ik hier nog steeds met een goed gevoel posten en
voel ik nog geeneens de behoefte om de in mijn ogen stupide verwijdering aan te gaan vechten bij Waarneming.nl.
Waarschijnlijk heeft deze specht een trauma opgelopen en vermoed ik dus dat ,als ik de filmpjes van het ringen van oehoes en zeearenden heb gezien,
deze kuikentjes er zelfs een chronische depressie aan moeten overhouden,maar dan zou de zogenaamde nestverstoring weer onder het kader van onderzoek vallen en
zal voorafgegaand onderzoek hebben doen vermoeden dat zelfs het uit de nesten halen van kuikens NIET schadelijk is voor geest en lichaam.
Maar ja,als er iemand met een groot Canon op vogeltjes,die nog bij moeders thuis wonen, gaat schieten,dan krijg je de poppetjes van Waarneming.nl wel aan het dansen.








Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

Noot

Foto's van nesten verbergen is prima. Foto's van nesten niet uploaden is nog beter. Helemaal geen foto's van nesten maken het beste. Zolang je het nest maar niet verstoord.

Waarnemers beschuldigen van verstoring op basis van foto's is niet te doen. Het is gewoon niet te bewijzen, zelfs al lijkt er verstoring op te treden in een foto. Bovendien zullen (mogelijke) verstoorders altijd wel een weerwoord hebben en dan wordt het een welles-nietes spel. Het beste is nog altijd om elkaar in het veld aan te spreken op elkaars gedrag. Of je moet met elkaar een soort erecode maken, maar dan heb je nog geen garantie...

Verstoring volledig voorkomen is onmogelijk. Bewust en onbewust heeft iedereen wel eens een vogel verstoord.

Is iedereen het daarmee eens?

HPM

Citaat van: Noot op juni 02, 2012, 11:53:32 AM
...

Waarnemers beschuldigen van verstoring op basis van foto's is niet te doen. Het is gewoon niet te bewijzen, zelfs al lijkt er verstoring op te treden in een foto. Bovendien zullen (mogelijke) verstoorders altijd wel een weerwoord hebben en dan wordt het een welles-nietes spel. Het beste is nog altijd om elkaar in het veld aan te spreken op elkaars gedrag. Of je moet met elkaar een soort erecode maken, maar dan heb je nog geen garantie...
...

Hoe denk jij iedereen die nestfoto's maakt daar in het veld op aan te spreken? Bovendien verstoor je als je er bij bent even hard.
Iedereen die foute nestfoto's op Waarneming zet is daar wél op aan te spreken.
Herman van der Meer

SlechtValk

Citaat van: Rene de Ruijter op juni 02, 2012, 10:51:39 AM
jij wist te melden dat een foto van een juveniele Grote Bonte Specht,gemaakt door mij,niet door de beugel kon.

Die herinner ik me nog. Als ik mij niet vergis heb ik in eerdere posts al aangegeven dat het zeer moeilijk, zo niet onmogelijk is, om aan een foto te zien hoe de situatie was. Ik kan mijn post daarover niet meer terugvinden (geloof dat dit hele topic verwijderd is) maar als ik mij niet vergis was mijn melding: "lijkt me te dichtbij, temeer gezien de vogel lijkt te reageren op de fotograaf" (of iets in die trand) mijn bedoeling ermee was niet jou te beschuldigen/zwart te maken, maar om het oordeel verder aan de admins over te laten. En ik denk dat mijn melding daarin ook neutraal genoeg was en met voldoende slag om de arm.

Tot slot ben ik blij dat je die vogel met een "groot Canon" hebt geschoten en dat het geen kwestie was van er naartoe klimmen of wat dan ook. Ik denk dat het heel goed zou zijn als fotografen van "twijfelachtige" foto's, deze vergezeld laten gaan met een beschrijving van de situatie, om zoveel mogelijk twijfel te voorkomen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

peterlindenburg

moet ik opmaken uit deze lange post, slechtvalk, aka 'zucht', dat je Rene de Ruijter je excuses aanbiedt voor je eerdere ongefundeerde beschuldiging?

Marina

Even een ander vraagje dat bij me opkwam.
Dit is het topic vogels, maar hoe zit het met bv een koepelnest van de rode bosmier?

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Marina op juni 02, 2012, 18:36:53 PM
Even een ander vraagje dat bij me opkwam.
Dit is het topic vogels, maar hoe zit het met bv een koepelnest van de rode bosmier?


Daarbij lijkt me de verstoringsfactor anders. Je kan er je hand opleggen zonder dat er veel gebeurd. Uiteindelijk is je hand dan onderdeel van het nest. Sta je er op één meter vandaan dan is de verstoring dus nihil. Daarnaast vallen ze best aan als je echt lastig bent.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rene de Ruijter

@SlechtValk,
het betreffende topic "Melden van nestfotografie" is opgeschoond,maar je geheugen is nog goed !
Ik heb mijn hart gelucht en jij hebt gezucht:vind het weer prima,zo . :)
Voor mijn gefotografeer was er trouwens wel verstoring. ::)
Ik stond met mijn tent tussen een paar bomen op een minicamping en in 1 van die bomen
begon een woodpeckertje  om 6 uur 's ochtends luidkeels te schreeuwen. ;D
Heb de dader aldus digitaal vastgelegd !!
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

SlechtValk

Citaat van: peterlindenburg op juni 02, 2012, 18:12:17 PM
moet ik opmaken uit deze lange post, slechtvalk, aka 'zucht', dat je Rene de Ruijter je excuses aanbiedt voor je eerdere ongefundeerde beschuldiging?

Als Rene dat wenst mag hij het zo opvatten, al denk ik niet dat het zo nodig is... Het geeft precies de moeilijkheid van het beperken van nestverstoring aan, via een website zoals waarneming.nl en geeft bovendien duidelijk aan waarom deze regel nogal wat "collateral damage" geeft, en mijn twijfel is of de voordelen opwegen tegen de nadelen.

Citaat van: Marina op juni 02, 2012, 18:36:53 PM
Dit is het topic vogels, maar hoe zit het met bv een koepelnest van de rode bosmier?

Dit is ook één van de redenen waarom de hele discussie begonnen is, de (schijn van) hypocrisie en willekeur dat het posten van vogelnesten verboden is, maar het posten van nesten van andere soorten niet.

Het is zo zonde dat een dergelijke regel uberhaubt overwogen moet worden, asjeblieft mensen hou toch gewoon netjes afstand...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Noot

Citaat van: HPM op juni 02, 2012, 13:50:40 PM
Citaat van: Noot op juni 02, 2012, 11:53:32 AM
...

Waarnemers beschuldigen van verstoring op basis van foto's is niet te doen. Het is gewoon niet te bewijzen, zelfs al lijkt er verstoring op te treden in een foto. Bovendien zullen (mogelijke) verstoorders altijd wel een weerwoord hebben en dan wordt het een welles-nietes spel. Het beste is nog altijd om elkaar in het veld aan te spreken op elkaars gedrag. Of je moet met elkaar een soort erecode maken, maar dan heb je nog geen garantie...
...

Hoe denk jij iedereen die nestfoto's maakt daar in het veld op aan te spreken? Bovendien verstoor je als je er bij bent even hard.
Iedereen die foute nestfoto's op Waarneming zet is daar wél op aan te spreken.
Op aan te spreken zeker. En dat moeten we zeker ook doen, vind ik (niet alleen in het veld).

Rene de Ruijter

@Waarneming.nl,
bij het invoeren van een vogelwaarneming kan bij "gedrag"  o.a. het navolgende worrden ingevoerd:
bezet nest
adult in broedbiotoop
paar in broedbiotoop
nestbouw
bezet nest met eieren
bezet nest met jongen

Waarnemingen met bovenstaand gedrag worden  wel  getolereerd.
Echter als er een foto bij wordt geplaatst,dan kan je een mailtje verwachten met de boodschap dat je foto uit de soortenlijst wordt verwijderd.
Het idee hierachter is dat het fotograferen opzettelijk of per ongeluk tot verstoring kan leiden.
Maar als je een "bezet nest met eieren" invoert zonder foto,dan is blijkbaar  mogelijke verstoring niet meer aan de orde.
Okee,de intenties van Waarneming.nl lijken goed,alleen de uitvoering ervan is niet helemaal rechtlijnig.


Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

HPM

Citaat van: Rene de Ruijter op juni 03, 2012, 15:53:05 PM
@Waarneming.nl,
bij het invoeren van een vogelwaarneming kan bij "gedrag"  o.a. het navolgende worrden ingevoerd:
bezet nest
adult in broedbiotoop
paar in broedbiotoop
nestbouw
bezet nest met eieren
bezet nest met jongen

Waarnemingen met bovenstaand gedrag worden  wel  getolereerd.
Echter als er een foto bij wordt geplaatst,dan kan je een mailtje verwachten met de boodschap dat je foto uit de soortenlijst wordt verwijderd.
Het idee hierachter is dat het fotograferen opzettelijk of per ongeluk tot verstoring kan leiden.
Maar als je een "bezet nest met eieren" invoert zonder foto,dan is blijkbaar  mogelijke verstoring niet meer aan de orde.
Okee,de intenties van Waarneming.nl lijken goed,alleen de uitvoering ervan is niet helemaal rechtlijnig.

Het gaat hier om broedzekerheidscodes zoals gebruikt bij een broedvogelinventarisatiie. De categorieen 'in broedbiotoop' zijn in het kader van verstoring niet relevant. Ze geven slechts aan dat de vogels in een geschikt biotoop zitten. Het zegt niet dat ze daar (al) broeden. Als ik een vogel met nestmateriaal naar een geschikte plek zie vliegen weet ik dat er een nest gebouwd wordt. Als ik een vogel met voer een holte in zie vliegen weet ik dat er een bezet nest zit.  Als er schrille geluidjes uit die holte komen zitten er waarschijnlijk jongen in. Als ik toevallig een eend opostoot zie ik een nest met eieren. Het kan dan nuttig zijn om bij een ingevoerde waarneming ook die bijzonderheden te vermelden.
Het persoonlijke plezier vanwege een soort op een lijstje of een plaatje in een album is geen goede reden voor het maken van nestfoto's.  Als je geintereseerd bent noteer je een broedgeval en dan loopt je weer door (of andersom).

Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Het doel om nestfotografie te verbieden is vooral vanwege kopieergedrag met als gevolg dat fotografen vogels gaan fotograferen bij het nest, of juist nesten gaan zoeken om te fotograferen. Een foto is vaak toch iets waarmee gepronkt wordt.

Een fotograaf is in dit geval iedereen die een foto maakt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Herman Bouman

@ Jeroen, de fotografen die een foto willen maken van een nest doen dat toch wel. Mensen bewust maken van hun gedrag kan misschien helpen... maar of dat hier op het forum gaat lukken?

Herman Bouman

Citaat van: SlechtValk op juni 02, 2012, 01:29:44 AM
Citaat van: Rene de Ruijter op juni 01, 2012, 17:47:23 PM
Volgens mij zal het percentage "verstoorders" op het hele waarnemersbestand verwaarloosbaar klein zijn,dus is de ineens opgedoken controlegolf net als het zoeken
van een speld in een hooiberg.

Ik ben bang dat de verstoring nog best wel eens kan tegenvallen. Een enkele vogelaar die tot op heel korte afstand nadert is vaak op zich nieteens zo'n probleem, maar zeker bij zeldzame soorten of soorten die kwetsbaar zijn voor verstoring, is die enkele stap van de één de aanzet voor de enkele stap van de ander en komen "we" met z'n allen steeds dichter bij te staan.

Ik was recent in het gebied de Zouweboezem wat (in de omgeving) al jaren bekend staat als een gebiedje waar zwarte stern broed en goed te zien/fotograferen is. Hier hingen overal briefjes (uitgegeven door de beheerder) met het vriendelijke doch dringende verzoek vooral op de paden te blijven omdat er de afgelopen jaren weinig tot geen jongen meer tot volwassenheid gekomen waren, vermoedelijk door verstoring. (er waren zelfs fotografen met waadpakken uit het riet gevist door de boswachter en bekeuringen zijn daarom niet mals.


Zie deze link . Niet alles is te wijten aan fotografen of vogelaars

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Herman Bouman op juni 03, 2012, 21:52:29 PM
@ Jeroen, de fotografen die een foto willen maken van een nest doen dat toch wel. Mensen bewust maken van hun gedrag kan misschien helpen... maar of dat hier op het forum gaat lukken?
Ik ben zeker voor voorlichten, op alle vlakken binnen de natuur-sector, en keur daarom ook de eerder uitgevoerde eenmansactie ernstig af. Vind het nog steeds kwalijk dat er geen excuus vanuit Wrn.nl of Peter is gekomen. Niet naar de waarnemers of overige gebruikers.

Het is wel zo dat als mensen veel foto's zien van Grote Bonte bij een nest, dat mensen eerder kunnen bedenken om de Grote Bonte Specht bij hun om de hoek ook te vereren met een foto. Daarbij kan het zijn dat er geen rekening gehouden wordt met de verstoring.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

SlechtValk

Citaat van: Herman Bouman op juni 03, 2012, 21:58:01 PM
Zie deze link . Niet alles is te wijten aan fotografen of vogelaars

Ik gaf slechts aan wat er daar op een geplastificeerde brief stond, uitgegeven door de boswachter. Dit sluit uiteraard geen andere oorzaken uit...

Feit is dat ik veel te vaak fotografen net dat stapje te veel zie maken, waardoor het onderwerp van de foto de wieken neemt, dit is eenmalig niet zo'n probleem, maar wel als het keer op keer gebeurt.

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 03, 2012, 22:04:15 PM
Ik ben zeker voor voorlichten, op alle vlakken binnen de natuur-sector, en keur daarom ook de eerder uitgevoerde eenmansactie ernstig af. Vind het nog steeds kwalijk dat er geen excuus vanuit Wrn.nl of Peter is gekomen. Niet naar de waarnemers of overige gebruikers.

Het is wel zo dat als mensen veel foto's zien van Grote Bonte bij een nest, dat mensen eerder kunnen bedenken om de Grote Bonte Specht bij hun om de hoek ook te vereren met een foto. Daarbij kan het zijn dat er geen rekening gehouden wordt met de verstoring.

Ik denk niet dat het een afzonderlijke admin aan te rekenen is dat er zo'n actie ondernomen wordt. Hij deed ook alleen maar wat hem best leek aan de hand van de gestelde regels. Al denk ik dat het wel verstandig is bij dit soort acties om dit eerst onder admins te overleggen (hiervan weet ik niet of en in hoeverre dit gebeurt is).

Tot slot vraag ik me af in hoeverre dit kopieereffect nou werkelijk is. Zijn er gevallen bekend waarbij verstoring is opgetreden door iemand die nestfoto's ging namaken? Of zijn wij gebruikers van waarneming.nl al voldoende geïnteresseerd in de natuur dat we weten dat we daarbij moeten uitkijken?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Frank van de Putte

Ik heb de proef op de som genomen, ben vanmiddag meegeweest met nestcontroles van Steenuilenkasten, en heb de bijgevoegde foto ingevoerd.
Deze foto is binnen 1 uur "niet zichtbaar" gemaakt, correcte handelswijze dus, alle complimenten voor de betreffende admin!
(Unieke ervaring overigens, jonge Steenuiltjes zijn schattige beestjes!)

groeten,
Groetjes,

Frank van de Putte

KorHaan

Ze zaten vast te juichen toen jullie ze kwamen bepotelen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Frank van de Putte

Citaat van: KorHaan op juni 06, 2012, 19:00:00 PM
Ze zaten vast te juichen toen jullie ze kwamen bepotelen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Daar heb ik de (zeer ervaren) "ringer" naar gevraagd, hoe stresserend dat is voor die vogels, volgens hem niet of nauwelijks.
Die uiltjes keken mij net zo geïnteresseerd aan als ik naar hun keek, ik heb ze zelfs niet zien knipperen.
Maar ik had geen hartslagmeter bij dus ik weet het niet zeker.

groeten,
Groetjes,

Frank van de Putte

KorHaan

En de ouders waren thee aan het zetten voor de kraamvisite?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Frank van de Putte

Citaat van: KorHaan op juni 06, 2012, 19:22:48 PM
En de ouders waren thee aan het zetten voor de kraamvisite?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo
Nee, de aanwezige moeder zat in de kast en is gewogen, zat fors onder haar normale gewicht, wat normaal is als ze jongen moeten voeren. Pa zat 10 meter verder merels te verstoren. Maar heb je iets tegen dit soort onderzoek en/of ringen van vogels, ik lees enig cynisme in je bericht.

groeten,
Groetjes,

Frank van de Putte

KorHaan

In het kader van dit topic vind ik het vreemd dat ingrijpende gebeurtenissen in het leven van jonge vogels in het veilige nest volkomen normaal gevonden worden, terwijl er gemierenneukt wordt over een nestfoto.

Ik heb iets tegen ringen, inderdaad. En zeker als daar entertainment van wordt gemaakt.

Vriendelijke groet,

Ronald


Frank van de Putte

Citaat van: KorHaan op juni 06, 2012, 19:37:06 PM
[...]
Ik heb iets tegen ringen, inderdaad. En zeker als daar entertainment van wordt gemaakt.
Dan heb ik hierover een andere mening dan jij, ik ben vanmiddag op stap geweest met iemand die al zijn tijd steekt in het plaatsen, controleren en schoonmaken van nestkasten (+300 stuks) voor uilen, en hij maakt er geen show van, dat kan ik je verzekeren! Deze man kent vrijwel elke Steenuil in zijn regio, en houdt broedgevallen exact bij, en ringen is daarbij noodzakelijk.

groeten,
Groetjes,

Frank van de Putte

SlechtValk

Hiervoor genomede ringdiscussie doet me eraan denken, ik zie ook afentoe nog wel eens foto's langskomen van vogels "in de hand" gevangen t.b.v. onderzoek op de dieverse ringstations. Zijn deze foto's wel toegestaan, of worden deze ook "onzichtbaar" gemaakt?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: SlechtValk op juni 06, 2012, 22:19:39 PM
Hiervoor genomede ringdiscussie doet me eraan denken, ik zie ook afentoe nog wel eens foto's langskomen van vogels "in de hand" gevangen t.b.v. onderzoek op de dieverse ringstations. Zijn deze foto's wel toegestaan, of worden deze ook "onzichtbaar" gemaakt?
In principe blijven deze zichtbaar mits duidelijk is wat de omstandigheden zijn. Zelf plaats ik bewust weinig tot geen foto's van het ringen van vogels.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Citaat van: SlechtValk op juni 06, 2012, 22:19:39 PM
Hiervoor genomede ringdiscussie doet me eraan denken, ik zie ook afentoe nog wel eens foto's langskomen van vogels "in de hand" gevangen t.b.v. onderzoek op de dieverse ringstations. Zijn deze foto's wel toegestaan, of worden deze ook "onzichtbaar" gemaakt?

Ergens in één van de vele topics over nestfotografie had ik dezelfde opmerking gemaakt. Uit reactie die ik toen kreeg begreep ik dat men dat wel 'normaal' vind en dat hier totaal niets mee te maken heeft.

Ik ben niet tegen het ringen, maar vogels in de hand hebben is voor andere mensen misschien ook wel leuk voor een foto. (Vooral als ze jong zijn, nog op of net uit het nest) ?!

sjonnoh

Volgens mij zijn de jongen zelf nog niet bewust van wat angst is. Uilen op zich zijn volgens mij niet zo zeer bang van mensen (ze zijn vaak van heel dichtbij te fotograferen. Dat de moeder tijdens het ringen wat zenuwachtiger is dat kan ik me wel voorstellen maar volgens mij hebben ze enigszins wel door dat er niets met ze gebeurt (anders zouden ze wel meer bewegelijker zijn om weg te zien komen). Daarnaast ben ik toevallig vorige week mee geweest met een steenuilenringer die vertelde dat het hem opgevallen was dat de laatste tijden steenuilen steeds dichter bij de mensen gaan broeden omdat ze zich dan veiliger voelen (voor bijvoorbeeld de bosuil). Dus in zo'n geval vraag je je ook weer af, in hoeverre doen we de uiltjes kwaad en in hoeverre helpen wij ze daarmee?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Guus Peterse

Belangrijk verschil is natuurlijk dat nestfoto's mensen het gevoel kunnen geven die ook wel te willen / te mogen gaan maken, terwijl dat voor foto's van ringvangsten natuurlijk niet opgaat.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015