Hoofdmenu

Nestfotografie

Gestart door Jeroen Nagtegaal, mei 08, 2012, 21:31:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

joostheeremans

Overigens, wordt het geen tijd dat een admin dit topic als de wiedeweerga weer naar vogels verplaatst? De huidige locatie wekt ten onrechte de indruk dat waarneming.nl het tegengaan van nestfoto's op hun site niet zo serieus neemt.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Vincent Hart

Citaat van: BramtK op mei 19, 2012, 10:57:25 AMJouw stokpaardje is dat niemand iets mag zeggen over warnemingen, want je zou het achteraf toch maar eens mis kunnen hebben. Ik snap het probleem daar niet mee. Als je wilt dat mensen waarnemingen melden, dan zullen ze dat in eerste instantie toch zonder nadere informatie moeten doen. Op basis van een verdenking dus. En volgens mij wijzigt iedereen hier zijn oorspronkelijke verdenking net zo makkelijk als er een logische verklaring blijkt te zijn. Dat jij als validtor een iets andere taak hebt, dat begrijpt iedereen, maar begrijp jij ook dat de gemiddelde forumdeelnemer die taak niet heeft?


Goed dat jij dat deel van je taak als validator zo serieus neemt. Misschien kan je ook eens wat aandacht besteden aan je omgangsvormen. Ik vind dat jij je als admin misdraagt en wie ben jij eigenlijk, bepaal jij hoe het er op dit forum aan toe gaat?
Nogmaals, Bram, het gaat om de toon. 'Ik heb het vermoeden dat die man een fiets gestolen heeft, want ...' versus 'Hee! Die man heeft een fiets gestolen. Oh nee, toch niet.' Ik ben een voorstander van optie 1, ik heb nu een aantal voorbeelden gezien waarin jij een voorstander lijkt te zijn van optie 2. Dat heeft volgens mij meer met omgangsvormen te maken dan het aldanniet validator zijn. Dat ik het liefst zou zien dat mogelijke gevallen verstoring niet meer gemeld worden heeft verder weinig band met de werkelijkheid.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BramtK

Je verkoopt klinkklare onzin. Laat maar een voorbeeld zien van optie 2.
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Jammer, ik had gehoopt op een inhoudelijke reactie. Het spelletje 'hoe onbeschoft kan ik zijn tegen een admin/op een openbaar forum' heb ik geen interesse in.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

joostheeremans

Een topic waarvan het niveau daalt gaat naar praat maar raak. Blijkbaar werkt het ook de andere kant op. Vincent (of andere admin), met alle respect, waarom staat dit topic hier? Ik heb het idee dat dit het niveau niet ten goede komt, terwijl dit onderwerp wat mij betreft erg veel aandacht verdient.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

BramtK

Ha Vincent, het gekke is dat ik deze discussie opvat als 'hoe onbeschoft kan een admin van waarneming.nl zijn'. Gek he!? ;)

Overigens blijkt proefondervindelijk dat zo'n admin behoorlijk onbeschoft kan zijn. Ik raak namelijk best een beetje geirriteerd als jij mij stereotype plaatjes opplakt (zie het citaat hieronder, de toon van mijn voorafgaande bericht was neutraal). En dat doe je niet alleen hier. Ik heb nooit op dit forum geroepen 'houd de dief'. Jij stelt echter dat ik aanhanger ben van die pek-en-veren-methode. Dat is niet echt onpartijdig van je. Ik denk dat je dat als admin zou moeten zijn. Wat denk jij?

Citaat van: Vincent Hart op mei 18, 2012, 14:56:03 PM
Je stokpaardje is hier nog misplaatster dan anders, Bram. Maar goed, ik krijg tot nu toe niet de indruk dat het een rationeel stokpaardje is, je zult het wel lekker vinden of zo.

De wens om een inhoudelijke reactie had ik gemist. Excuus. Ik heb die hierboven eigenlijk al gegeven. Kortgezegd, voorzichtigheid is natuurlijk goed, maar als we dat steeds voorschrijven dan doen we het melden van evident verdachte zaken in de ban. Er is immers altijd wel een verklaring te bedenken. En achteraf staat er dan iemand klaar om te concluderen dat je voorzichtiger had moeten zijn.
Groeten,

Bram ter Keurs

Botervlieg

Beste Bram en Vincent,

Zullen we weer on-topic?

Vriendelijke groeten, Marleen

belle

Helemaal eens Marleen. 

Het lijkt me veel verstandiger als dergelijke persoonlijke discussies buiten het openbare forum worden gehouden. Dit geldt overigesns voor meerdere topics. Niemand zit te wachten op dit (vaak door veel misverstanden ontstane) moddergooien. Ik vind het heel jammer in elk geval. Want iedereen probeert gewoon op zijn manier zijn of haar best te doen. Zwart op wit ziet het er al gauw veel ernstiger en beledigender uit dan bv in een telefoongesprek, waar je direct kunt reageren en misverstanden recht kunt zetten.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

hiskodevries

nog even geduld.
We zijn d`r bijna uit
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

DuDe

Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2012, 16:32:23 PM
nog even geduld.
We zijn d`r bijna uit
het ei is bijna gelegd........
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

vuurvlinder

#100
Wat doen we hier mee? Een nestje naast de voordeur? De postbode komt dagelijks langs en ook vele kranten- en folder bezorgers. Een foto mag niet?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

SlechtValk

Citaat van: DuDe op mei 23, 2012, 16:33:23 PM
Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2012, 16:32:23 PM
nog even geduld.
We zijn d`r bijna uit
het ei is bijna gelegd........

Hier begint het broedseizoen al bijna op z'n einde te lopen... de pimpelmezen (in de kast tussen de voordeur en het raam) gaan één dezer dagen uitvliegen en ook de merels (in mijn fietsenhok) hebben de jongen al bijna vliegvlug.

Citaat van: vuurvlinder op mei 24, 2012, 01:00:32 AM
Wat doen we hier mee? Een nestje naast de voordeur? De postbode komt dagelijks langs en ook vele kranten- en folder bezorgers. Een foto mag niet?

Dit is nog NET een stukje extremer als de mezen bij mij (hier hebben ze net iets meer beschutting en grotere afstand), maar is mijns inziens wel een mooi voorbeeld van waarom ik denk dat "domweg" de regel naleven in dit geval te kort door de bocht is. Uitgaande van het feit dat ze daar niet uren hebben staan poseren, zal dit vogeltje niet "buitengewoon" verstoord zijn.

Wat ik nog niet ter spraken heb zien komen is het feit dat nestfotografie ook een positief effect zou kunnen hebben. Namelijk dat mensen de wens krijgen om ook zo'n leuk nestje in de tuin te hebben en hun tuin daarvoor vogelvriendelijker gaan inrichten.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

HPM

Citaat van: DuDe op mei 23, 2012, 16:33:23 PM
Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2012, 16:32:23 PM
nog even geduld.
We zijn d`r bijna uit
het ei is bijna gelegd........

Kijk een op de voorpagina van Waarnemingen.be onder Nieuws
Herman van der Meer

DuDe

Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

joostheeremans

CiteerNestfotografie buiten het eigen erf is trouwens bij wet verboden!
 
Hoe zit dat in Nederland eigenlijk?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Henri van Dodeweerd

Citaat van: joostheeremans op mei 24, 2012, 09:49:17 AM
CiteerNestfotografie buiten het eigen erf is trouwens bij wet verboden!
 
Hoe zit dat in Nederland eigenlijk?

Volgens mij ook verboden.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

HPM

Citaat van: DuDe op mei 24, 2012, 09:10:16 AM
Citaat van: HPM op mei 24, 2012, 08:58:19 AM
Citaat van: DuDe op mei 23, 2012, 16:33:23 PM
Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2012, 16:32:23 PM
nog even geduld.
We zijn d`r bijna uit
het ei is bijna gelegd........

Kijk een op de voorpagina van Waarnemingen.be onder Nieuws
Prima toch?

Uiteraard, maar het is iets heel anders dan waar deze discussie mee begon en waar het eigenlijk om draaide enj op Waarneming.nl staat het niet.

Herman van der Meer

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

SlechtValk

Citaat van: Henri van Dodeweerd op mei 24, 2012, 09:54:42 AM
Citaat van: joostheeremans op mei 24, 2012, 09:49:17 AM
CiteerNestfotografie buiten het eigen erf is trouwens bij wet verboden!
Hoe zit dat in Nederland eigenlijk?
Volgens mij ook verboden.

Correct me if i'm wrong, maar volgens mij wordt hiermee bedoelt het boven het nest gaan hangen en dan fotograferen... en dat is niet wat hier ter discussie staat (dit boven het nest gaan hangen ben ik ook zeker geen voorstander van). De discussie gaat over nesten die op geruime afstand gefotografeerd zijn, van soorten die niet zo snel verstoord worden, zoals tuin- en stadsvogels.



Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

joostheeremans

Citaat van: SlechtValk op mei 24, 2012, 14:15:52 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op mei 24, 2012, 09:54:42 AM
Citaat van: joostheeremans op mei 24, 2012, 09:49:17 AM
CiteerNestfotografie buiten het eigen erf is trouwens bij wet verboden!
Hoe zit dat in Nederland eigenlijk?
Volgens mij ook verboden.

Correct me if i'm wrong, maar volgens mij wordt hiermee bedoelt het boven het nest gaan hangen en dan fotograferen... en dat is niet wat hier ter discussie staat (dit boven het nest gaan hangen ben ik ook zeker geen voorstander van). De discussie gaat over nesten die op geruime afstand gefotografeerd zijn, van soorten die niet zo snel verstoord worden, zoals tuin- en stadsvogels.


volgens mij wordt dat onderscheid juist niet gemaakt hier. Vanaf een foto is de mate van verstoring niet altijd even makkelijk te zien, daarom wordt in principe elke vorm van nestfotografie geweerd. Maar ook ik laat me graag verbeteren.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Margreet Kwh

Ik keek net op de nieuwspagina van Waarnemingen.be en trof daar het volgende:
de tekst over het nestfoto-beleid, en rechts een prachtige foto van een boerenzwaluw op het nest.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

DuDe

Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

vuurvlinder

Citaat van: MarKoHu op mei 24, 2012, 16:19:21 PM
Ik keek net op de nieuwspagina van Waarnemingen.be en trof daar het volgende:
de tekst over het nestfoto-beleid, en rechts een prachtige foto van een boerenzwaluw op het nest.

Scherp!  ;D
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Douwe van der Ploeg

Goed werk met deze oplossing!
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rene de Ruijter

Citaat uit topic "Melden van nestfotografie"
Citaat van: hiskodevries op mei 29, 2012, 14:48:11 PM
In dit onderwerp kunt u foto`s melden van broedende vogels, bewoonde nesten, eieren waarvan u denkt dat die niet genomen kunnen zijn zonder dat verstoring is opgetreden.
Als om bovenstaande reden een foto van je wordt verwijderd,dan komt het er dus op neer dat je van verstoring wordt beschuldigd !!
Vind dat zo'n groffe beschuldiging wel hard gemaakt moet worden en mocht het een bewuste verstoring zijn,dan kan beter de waarnemer ook verwijderd worden.
Volgens mij zal het percentage "verstoorders" op het hele waarnemersbestand verwaarloosbaar klein zijn,dus is de ineens opgedoken controlegolf net als het zoeken
van een speld in een hooiberg.
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

HPM

Citaat van: Rene de Ruijter op juni 01, 2012, 17:47:23 PM
Citaat uit topic "Melden van nestfotografie"
Citaat van: hiskodevries op mei 29, 2012, 14:48:11 PM
In dit onderwerp kunt u foto`s melden van broedende vogels, bewoonde nesten, eieren waarvan u denkt dat die niet genomen kunnen zijn zonder dat verstoring is opgetreden.
Als om bovenstaande reden een foto van je wordt verwijderd,dan komt het er dus op neer dat je van verstoring wordt beschuldigd !!
Vind dat zo'n groffe beschuldiging wel hard gemaakt moet worden en mocht het een bewuste verstoring zijn,dan kan beter de waarnemer ook verwijderd worden.
Volgens mij zal het percentage "verstoorders" op het hele waarnemersbestand verwaarloosbaar klein zijn,dus is de ineens opgedoken controlegolf net als het zoeken
van een speld in een hooiberg.

Als het duidelijk is dat een foto niet zonder verstoring gemaakt kan zijn is die beschuldiging natuurlijk terecht, maar het hoeft niet te zeggen dat je daarvoor bewust verstoord hebt om die foto te maken, hoewel je natuurlijk wel verondersteld wordt te kunnen weten dat je ermee verstoorde.
Waar de discussie in deze topics vooral over ging was over het verbieden van nestfoto's waarvan het overduidelijk is dat er géén verstoring was.
Herman van der Meer

psoer

Hallo allemaal,

Foto's van nesten kunnen toch ook alleen voor de waarnemer zichtbaar gemaakt worden, zo voorkom je kopieer-gedrag en de waarnemer blijft zijn eigen foto's zien.

Groetjes Peter Soer

HPM

Citaat van: psoer op juni 01, 2012, 19:13:22 PM
Hallo allemaal,

Foto's van nesten kunnen toch ook alleen voor de waarnemer zichtbaar gemaakt worden, zo voorkom je kopieer-gedrag en de waarnemer blijft zijn eigen foto's zien.

Groetjes Peter Soer

Dat gebeurt nu ook, Peter.
Herman van der Meer