Hoofdmenu

Nestfotografie

Gestart door Jeroen Nagtegaal, mei 08, 2012, 21:31:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mark Zevenbergen

Citaat van: HPM op mei 11, 2012, 11:47:37 AM
Citaat van: Mark Zevenbergen op mei 11, 2012, 10:48:54 AM
Ik had hier nog nier gereageerd, maar is het niet zo dat ook foto's van bekende nestelende/nesthebbende vogels verwijderd zouden moeten worden. Ruimt lekker op in de database als alle foto's van de ENCI-Oehoe eruit zijn...

Bij het hanteren van de regel 'foto van nest = verstoring' zullen die er inderdaad ook aan moeten geloven. De waarnemingen kunnen dan ook niet meer op basis van de foto's worden goedgekeurd; ook niet bij nieuwe waarnemingen.
Er zijn  511 foto's van Oehoe Er valt in de meeste gevallen niet op nest te selecteren dus hoeveel er dan verdwijnen weet ik niet, maar het zal zeker om tientallen gaan. Op een totaal van dik 2 miljoen foto's in het bestand zou ik dat niet 'lekker opruimen' noemen.

Hallo Herman,

Bij het 'lekker opruimen' was ik even een  ;) vergeten....

HPM

Citaat van: Mark Zevenbergen op mei 11, 2012, 12:05:00 PM
Citaat van: HPM op mei 11, 2012, 11:47:37 AM
Citaat van: Mark Zevenbergen op mei 11, 2012, 10:48:54 AM
Ik had hier nog nier gereageerd, maar is het niet zo dat ook foto's van bekende nestelende/nesthebbende vogels verwijderd zouden moeten worden. Ruimt lekker op in de database als alle foto's van de ENCI-Oehoe eruit zijn...

Bij het hanteren van de regel 'foto van nest = verstoring' zullen die er inderdaad ook aan moeten geloven. De waarnemingen kunnen dan ook niet meer op basis van de foto's worden goedgekeurd; ook niet bij nieuwe waarnemingen.
Er zijn  511 foto's van Oehoe Er valt in de meeste gevallen niet op nest te selecteren dus hoeveel er dan verdwijnen weet ik niet, maar het zal zeker om tientallen gaan. Op een totaal van dik 2 miljoen foto's in het bestand zou ik dat niet 'lekker opruimen' noemen.

Hallo Herman,

Bij het 'lekker opruimen' was ik even een  ;) vergeten....

Wat waarschijnlijk meer zal opruimen zijn de foto's van nestkasten en spechtenholen. Maar lekker opruimen van de fotocollectie is het doel niet. Als dat wel zo was zou ik wel criteria kunnen bedenken die echt zoden aan de dijk zouden zetten. Daar zouden dan ook zeker nestfoto's van oehoe bij zitten, maar niet om die reden.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: HPM op mei 11, 2012, 09:29:43 AM
Citaat van: andre.schulten op mei 11, 2012, 07:50:37 AM
[...]
-En tot slot een klein vergelijk: in de gebieden van NM mag niet gefietst worden, dat is de enige manier om overaldoorheencrossende ATB-ers te weren. de wet maakt namelijk geen onderscheid tussen verschillende soorten fietsen.


Zegt NM dat?  Het is een onzinargument want het gaat om het crossen, dus zolang fietsers zich aan de fietspaden houden is er niets aan de hand. Daarin voorziet de wet wel degelijk. Het is zoiets als auto's verbieden om te voorkomen dat er een paar door rood licht rijden.
De maatregel scheelt wel veel in de recretiedruk, in aanleg en onderhoud van infrasructuur, in toezicht en in de hoeveelheid op te ruimen afval.
Ik kan me voorstellen dat beperken van de recreatiedruk in werkelijkheid het belangrijkste argument van NM is want het beperken
tot wandelaars scheelt enorm in het aantal bezoekers van verder van de ingangen gelegen delen van een gebied.

Een Fietspad is een pad dat bestaat uit (half)verharding. Zo zijn er uiteraard verschillende fietspaden binnen de terreinen van NM, maar ook van SBB en de landschappen.Doordat NM op de toegangsborden zet "vrij wandelen (op wegen en paden) van zonsopgang tot zonsondergang"  is optreden makkelijker. Echter is het niet dat NM fietser niet wenst, maar optreden tegen de ongewenste fietser (ATB-er) is hierdoor veel makkelijker.

Bij de Landschappen en SBB staat veelal nog wat er niet mag. De bedoeling is gelijk, alleen de benadering anders.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Have op mei 12, 2012, 21:15:18 PM
"foto's van broedende vogels of nesten zijn niet toegestaan !"

Er gaat iets grondig mis op nota bene de informatie pagina van de Grauwe Vliegenvanger.
http://waarneming.nl/soort/info/105

Foto 2
http://waarneming.nl/foto/view/59152

Groet,
Helena

Verspilde moeite. Het topic waarin gevraagd werd om gevallen te melden isop slot gegooid en hier in 'Praat maar Raak', waarheen dit topic is verbannen, wagen nette nestadmins zich niet.
Herman van der Meer

vuurvlinder

Citaat van: Have op mei 12, 2012, 21:15:18 PM
"foto's van broedende vogels of nesten zijn niet toegestaan !"

Er gaat iets grondig mis op nota bene de informatie pagina van de Grauwe Vliegenvanger.
http://waarneming.nl/soort/info/105

Foto 2
http://waarneming.nl/foto/view/59152

Groet,
Helena

Tsja.  ;D
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

Herman van der Meer

joostheeremans

http://waarneming.nl/waarneming/view/68461349   tjah, wat is dit nou weer voor een waarneming? Volgens mij scholekstereieren, in de hand, met de plavuizen op de achtergrond, lijkt me sowieso niet de exacte locatie van de waarneming, maar bovenal verstoring.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

SlechtValk

Citaat van: joostheeremans op mei 16, 2012, 14:17:59 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/68461349   tjah, wat is dit nou weer voor een waarneming? Volgens mij scholekstereieren, in de hand, met de plavuizen op de achtergrond, lijkt me sowieso niet de exacte locatie van de waarneming, maar bovenal verstoring.

Ik heb het vermoede dat de aangegeven lokatie de vindplaats is en dat deze persoon ze mee naar huis genoemen heeft... wat voor zover ik weet gewoon wettelijk verboden is en dus ook hier niet getolereerd zou moeten worden.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Frank van de Putte

#69
Citaat van: joostheeremans op mei 16, 2012, 14:17:59 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/68461349   tjah, wat is dit nou weer voor een waarneming? Volgens mij scholekstereieren, in de hand, met de plavuizen op de achtergrond, lijkt me sowieso niet de exacte locatie van de waarneming, maar bovenal verstoring.
Of gewoon een paar eieren gevonden tijdens of na het bewerken van het land, of maaien? Ik zou aan de hand van slechts deze foto's geen oordeel durven vellen of dit een geval is van bewuste verstoring, of gewoon een "slachtoffer" van de moderne landbouw.

groeten,
edit; biotoop = grasland, mogelijk scenario; boerendochter rijdt met pa mee op de trekker tijdens het maaien en vindt een paar eieren en voert deze in op wrn.nl... maar ik weet het niet zeker want ik was er niet bij.
Groetjes,

Frank van de Putte

SlechtValk

Citaat van: fpvdputte op mei 16, 2012, 16:59:03 PM
Of gewoon een paar eieren gevonden tijdens of na het bewerken van het land, of maaien? Ik zou aan de hand van slechts deze foto's geen oordeel durven vellen of dit een geval is van bewuste verstoring, of gewoon een "slachtoffer" van de moderne landbouw.

Terecht punt dat het bij landbouwwerkzaamheden kan zijn gevonden, maar hoe dan ook is het verstoring (de eieren zijn uit het nest gehaald), over de motieven van de "dader" valt inderdaad niet zo veel te zeggen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

joostheeremans

Dat er verstoord is staat wat mij betreft buiten kijf, maar het verhaal erachter ken ik niet. Punt is dat dit soort foto's voor velerlei uitleg vatbaar is en daarmee mensen op het verkeerde idee zou kunnen brengen. Omdat we de omstandigheden niet weten (hoewel een admin misschien voorzichtig zou kunnen informeren) is het makkelijker om gewoon geen foto's van nesten te accepteren. Deze foto lijkt me daar ook onder te vallen, maar volgens mij zijn we het met z'n drieën wel eens  ;) .
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jeroen Nagtegaal

Zover ik weet is een agrariër verplicht de nesten te beschermen waarvan hij weet heeft. Dus als er een "weidevogel-berschermer" stokken plaatst, is hij verplicht hiermee rekening te houden. Als hij zelf een nest vind dus ook. Lijkt me wel wenselijk om eerst het verhaal te horen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

SlechtValk

Citaat van: joostheeremans op mei 16, 2012, 17:17:26 PM
Deze foto lijkt me daar ook onder te vallen, maar volgens mij zijn we het met z'n drieën wel eens  ;) .

Deze foto's vallen wat mij betreft ook zeker niet onder de ter discussie staande (onschuldige) foto's, een beetje afhankelijk van het verhaal erachter natuurlijk (het kan ook een reddingsactie betreffen waarbij de eieren anders verloren waren gegaan). De verstoring in deze waarneming is evident (ongeacht of dit nou met goede of slechte intenties gedaan is).

Ik blijf het toch absurd vinden dat dit typtisch vogelgerelateerde onderwerp naar Praat maar raak is verbannen en bijvoorbeeld heel De Frisse Blik > Gekwetter wel onder Vogels staat... ik zie topics over voetbal, tour de france, rijlessen etc... beetje omgekeerde wereld...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

HPM

Citaat van: SlechtValk op mei 16, 2012, 19:03:43 PM
[...]
Ik blijf het toch absurd vinden dat dit typisch vogelgerelateerde onderwerp naar Praat maar raak is verbannen en bijvoorbeeld heel De Frisse Blik > Gekwetter wel onder Vogels staat... ik zie topics over voetbal, tour de france, rijlessen etc... beetje omgekeerde wereld...

Inderdaad. Het is werkelijk bespottelijk. Niet alleen is dit topic vogelgelateerd maar ook nog eens doen er mensen aan mee die bereid zijn om na te denken over het beleid van Waarneming.nl.
Conclusie: 'Gekwetter' is voor beginnende jonkies en Praat maar Raak is de prullenbak voor ervaren ouwe lullen die een mening durven hebben en daarom tussen de roddelaars, schelders en naaikransjes thuishoren.
Deze belediging zal ik niet gauw vergeten.


Herman van der Meer

vuurvlinder

Wellicht is het verstandig om alvorens conclusies te trekken de commentaren bij deze waarneming te lezen.  ;)
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

SlechtValk

Citaat van: vuurvlinder op mei 16, 2012, 23:27:31 PM
Wellicht is het verstandig om alvorens conclusies te trekken de commentaren bij deze waarneming te lezen.  ;)

Ik denk dat we allemaal erg voorzichtig waren met het trekken van conclusies... Ik moet echter inderdaad mijn opmerking dat het verstoring zou zijn intrekken, aangezien het lege schalen schijnt te betreffen (dit is niet/slecht te zien op de foto).

Toch denk ik dat de discussie nuttig is geweest, aangezien om een verklaring gevraagd werd naar aanleiding van deze commentaren (zie de tijdstempels ;) ), maar tevens geeft het aan hoe makkelijk je tot verkeerde conclusies kan komen. Er wordt wel eens gezegt dat een foto meer zegt dan duizend woorden, maar hier was toch even een klein stukje verklarende tekst nodig om de onschuld aan te geven, wat in mijn ogen de "harde" regel dat elke nestfotografie verboden is, alleen maar minder geloofwaardig maakt.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Botervlieg

Citaat van: vuurvlinder op mei 16, 2012, 23:27:31 PM
Wellicht is het verstandig om alvorens conclusies te trekken de commentaren bij deze waarneming te lezen.  ;)

Dat ben ik met je eens, maar op waarneming is daar wel een beetje een probleem mee.
Ik heb van de admins begrepen (weet niet of het nu nog zo is, het was in elk geval wel zo...) dat zij het commentaar niet direct in hun scherm zien.
Zij schijnen iets te moeten aanklikken voor ze het zien.

Ik zou liever hebben dat het voor admins wel meteen te zien is op een of andere manier. Nu moeten admins moeite doen, en begrijpelijk doen ze dat (meestal) niet.
Terwijl het wel uitmaakt of een waarneming wel/niet goedgekeurd wordt. Niet alleen deze nest foto's maar ook gewone waarnemingen.

Overigens heb ik in het begin van dit board wat suggesties gedaan voor mogelijke manieren om met nestfoto's om te gaan. Maar daar is door niemand op gereageerd.
Jammer. Het sierde waarneming juist dat je hier met elkaar over dingen in gesprek kan-kon. Niet meer, blijkbaar.

Groetjes, Marleen

HPM

Citaat van: vuurvlinder op mei 16, 2012, 23:27:31 PM
Wellicht is het verstandig om alvorens conclusies te trekken de commentaren bij deze waarneming te lezen.  ;)

Wellicht is het verstandig om ...
Het commentaar kwam er toch echt pas nadat hier en in 'Foutieve determinaties'  op het geval was gewezen, wat heel eenvoudig te zien is aan de tijdstippen.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Gevraagd de foto's te verwijderen om misverstanden te voorkomen. Ik denk dat de conclusies, of in elk geval de toon, bij deze waarneming best nog wat voorzichtiger (neutraler) hadden gemogen. Natuurlijk hebben deze foto's de schijn tegen, maar met een neutrale benadering bereik je in het algemeen wat meer dan wanneer je van het negatiefste scenario uitgaat.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

SlechtValk

#80
Citaat van: M. Baltus op mei 17, 2012, 05:51:36 AM
Overigens heb ik in het begin van dit board wat suggesties gedaan voor mogelijke manieren om met nestfoto's om te gaan. Maar daar is door niemand op gereageerd.
Jammer. Het sierde waarneming juist dat je hier met elkaar over dingen in gesprek kan-kon. Niet meer, blijkbaar.

Het spijt me zeer maar ik zei weinig posts met duidelijke suggesties van je in dit topic... misschien bedoel je het oorspronkelijke topic wat inmiddels gesloten is http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=182652.0 ?
Hoe dan ook denk ik dat het verstandig is even aan te geven welke je precies bedoelt. Nummer of linkje naar het betreffende commentaar.

Citaat van: Vincent Hart op mei 17, 2012, 12:04:27 PM
Gevraagd de foto's te verwijderen om misverstanden te voorkomen. Ik denk dat de conclusies, of in elk geval de toon, bij deze waarneming best nog wat voorzichtiger (neutraler) hadden gemogen. Natuurlijk hebben deze foto's de schijn tegen, maar met een neutrale benadering bereik je in het algemeen wat meer dan wanneer je van het negatiefste scenario uitgaat.

Wat mij betreft hoe voorzichtiger (neutraler) hoe beter en wat dit geval betreft mijn complimenten, eerst vragen naar het verhaal erachter heeft in deze aangegeven dat zelfs wij hier op het forum te snel tot conclusies waren gekomen. Ik begrijp dat in dit soort gevallen toch gevraagd wordt de foto's te verwijderen, omdat ik me hierbij goed kan voorstellen dat het mensen op ideeen brengt als "dat wil ik ook". Tevens vind ik het heel goed dat bij dit verzoek ook een reden (buiten "het is verboden") gegeven wordt, dit vergroot het begrip hiervoor denk ik heel erg.

EDIT: Wel jammer dat het meteen tot gevolg heeft dat de gehele waarneming verwijderd is...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Jeroen Nagtegaal

Waarneming is nu wel verwijderd. Maar ben persoonlijk nog wel benieuwd naar het verhaal erachter...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Frank van de Putte

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 18, 2012, 09:56:59 AM
Waarneming is nu wel verwijderd. Maar ben persoonlijk nog wel benieuwd naar het verhaal erachter...

Het verhaal was dat het lege eierschalen waren, gevonden langs de weg...

groeten,
Groetjes,

Frank van de Putte

BramtK

Voor sommige mensen kan het niet voorzichtig genoeg, dat blijkt maar weer. Lijkt me helemaal niet vreemd om bij zo'n waarneming als deze, vraagtekens te zetten. Zachte herlmeesters maken stinkende wonden. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Je stokpaardje is hier nog misplaatster dan anders, Bram. Maar goed, ik krijg tot nu toe niet de indruk dat het een rationeel stokpaardje is, je zult het wel lekker vinden of zo.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BramtK

Doe toch eens normaal, Vincent. Ik heb mijn ideeen, jij de jouwe. Niks stokpaardje. Missschien zou het goed zijn als het adminschap aan een termijn wordt gebonden. Dit begint toch wat arrogante vormen aan te nemen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Ik probeer (de ratio achter) jouw ideeen te begrijpen, Bram. Als je dan bij een schoolvoorbeeld van waarom het goed is om iemand niet bij voorbaat te veroordelen, met je standaardreactie over zachte heelmeesters komt, krijg ik niet het idee dat je iets anders probeert te bereiken dan lekker rellen. Volgens mij is het als validator je taak om eerst informatie boven water te krijgen en dan o.b.v. die informatie een waarneming te beoordelen. Dat lukt i.h.a. het best met een neutrale aanpak, zoals ik hier boven al meldde. Overigens heb je op het forum vaak genoeg mijn (persoonlijke) mening over nestfotografie kunnen lezen. Ook die lijkt me niet echt te rijmen met het predicaat 'zachte heelmeesters'.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BramtK

Die ratio heb ik al eens uitgelegd. Die gaat er bij jou alleen niet in. Mensen melden bepaalde waarnemingen omdat zij iets verdachts aan die waarneming vinden. Soms wordt daar wat over gespeculeerd en soms blijkt er na toelichting van de waarnemer niets aan de hand te zijn. Jouw stokpaardje is dat niemand iets mag zeggen over warnemingen, want je zou het achteraf toch maar eens mis kunnen hebben. Ik snap het probleem daar niet mee. Als je wilt dat mensen waarnemingen melden, dan zullen ze dat in eerste instantie toch zonder nadere informatie moeten doen. Op basis van een verdenking dus. En volgens mij wijzigt iedereen hier zijn oorspronkelijke verdenking net zo makkelijk als er een logische verklaring blijkt te zijn. Dat jij als validtor een iets andere taak hebt, dat begrijpt iedereen, maar begrijp jij ook dat de gemiddelde forumdeelnemer die taak niet heeft?


Goed dat jij dat deel van je taak als validator zo serieus neemt. Misschien kan je ook eens wat aandacht besteden aan je omgangsvormen. Ik vind dat jij je als admin misdraagt en wie ben jij eigenlijk, bepaal jij hoe het er op dit forum aan toe gaat?

Groeten,

Bram ter Keurs

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

SlechtValk

Citaat van: joostheeremans op mei 19, 2012, 11:21:28 AM
Wat doen we met de volgende gevallen:  zwarte specht: http://waarneming.nl/waarneming/view/68551570?_popup=1
pimpelmees:  http://waarneming.nl/waarneming/view/68555454
koolmees: http://waarneming.nl/waarneming/view/68549623

Persoonlijk zou ik zeggen niet zo veel... met name de kool- en pimpelmees zitten in een nestkast die zo te zien aan een gevel/tuinhuisje gemonteerd is... dit zijn dus vogels die hoogstwaarschijnljik de mensen die daar komen al gewend zijn, er zal hier dus hoogstwaarschijnlijk geen sprake zijn van (buitengewone) verstoring.

De zwarte specht zou een ander geval kunnen zijn, ware het niet dat de overige foto's van deze fotograaf erop wijzen dat hij van voldoende afstand en met sterke apperatuur fotografeert (anders zouden edelherten, reeen en zwijnen niet blijven staan/liggen, en vogels niet uitgebreid bij de drinkplaats komen.

Alles kort samengevat... is er spraken van nestfotografie, ja dat lijkt me wel, is er spraken van verstoring, nee dat lijkt me niet.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.