Hoofdmenu

Nestfotografie

Gestart door Jeroen Nagtegaal, mei 08, 2012, 21:31:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

vuurvlinder

Tsja, wat is verstorend. Ik krijg regelmatig nestfoto's in mijn mailbox. Vogels nestelen op de gekste plaatsen. In fietsenschuurtjes en in creatieve kransen naast iemands voordeur. Mag je daar geen foto van maken? Ik plaats deze foto's wel in ons IVN blad.

Aan de andere kant vertik ik het om mee te werken aan excursies waar bij vlinders en libellen gevangen worden. Vind ik schadelijker voor een soort dan een foto.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

SlechtValk

Citaat van: vuurvlinder op mei 10, 2012, 00:56:41 AM
Tsja, wat is verstorend. Ik krijg regelmatig nestfoto's in mijn mailbox. Vogels nestelen op de gekste plaatsen. In fietsenschuurtjes en in creatieve kransen naast iemands voordeur. Mag je daar geen foto van maken? Ik plaats deze foto's wel in ons IVN blad.

Aan de andere kant vertik ik het om mee te werken aan excursies waar bij vlinders en libellen gevangen worden. Vind ik schadelijker voor een soort dan een foto.

Dit is precies mijn punt ;) en leuk dat je een vogel in een fietsenschuurtje noemt die ook werkelijk bij mij in het fietsenschuurtje broedt :P (al eerder genoemd ;) ) Ik ben er blij om en blijf lekker elke keer dat ik mijn fiets pak een foto nemen ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

HPM

Over inconsequenties e.d.: Als een admin vindt dat "iedereen zijn mening nu wel heeft gegeven" of dat een discussie "verzandt in het geven van eigen meningen en visies" of gewoon omdat het onderwerp of de meningen van de deelnemers hem niet interesseert of hij het er niet mee eens is wordt een topic op slot gegooid of op een beledigende manier verplaatst, maar als iemand als fpvdputte dingen doet als hierboven is er geen admin die een poot uitsteekt.
Daarom vind ik het eigenlijk wel grappig dat juist het gepinde topic 'Nestfotografie' vanochtend een reactie van een spammer aan zijn broek had. (ondertussen uiteraard wel verwijderd).
Herman van der Meer

BramtK

Ja Herman, compleet nutteloze bijdragen, nog sterker, bijdragen die zijn gericht op het torpederen van een eventueel zinnige discussie, worden zonder meer toegelaten. Niet alleen hier. Een aantal admins is wat mij betreft iets te doorzichtig partijdig.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: BramtK op mei 10, 2012, 09:56:31 AM

Ja Herman, compleet nutteloze bijdragen, nog sterker, bijdragen die zijn gericht op het torpederen van een eventueel zinnige discussie, worden zonder meer toegelaten. Niet alleen hier. Een aantal admins is wat mij betreft iets te doorzichtig partijdig.


... met het gevolg dat goedbedoelende deelnemers aan de discussie die niet hun voorkeur hebben alleen maar op hun tenen kunnen lopen of het maar negeren, want als ze het in hun hoofd halen om gepast te reageren zijn zij de [drieletterwoord].

Ik ben nog steeds een beetje misselijk.
Herman van der Meer

Melchior van Tweel

Ik moet allereerst even kwijt dat ik het woordgebruik in dit topic onwaardig vindt. Laten we alsjeblieft elkaar en elkaars mening respecteren.
Overigens vind ik er wel iets in zitten dat het hypocriet is om vogelnesten niet te mogen fotograferen en het verstoren van soorten uit andere groepen wel, Er is echter 1 groot (voor mij ook doorslaggevend) verschil: de wet. De Flora- en Faunawet verbiedt het verstoren van vogelnesten. Voor (vrijwel) alle andere soorten geldt zo'n verbod niet. Krom, maar zo is nu eenmaal de wet. Wat mij betreft handhaven we daarom het verbod op vogelnestfoto's.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

SlechtValk

Citaat van: Melchior van Tweel op mei 10, 2012, 11:41:37 AM
Er is echter 1 groot (voor mij ook doorslaggevend) verschil: de wet. De Flora- en Faunawet verbiedt het verstoren van vogelnesten. Voor (vrijwel) alle andere soorten geldt zo'n verbod niet. Krom, maar zo is nu eenmaal de wet. Wat mij betreft handhaven we daarom het verbod op vogelnestfoto's.

Met andere woorden, een regel m.b.t. het fotograferen van nesten is overbodig, aangezien fotograferen in de meeste gevallen NIET gelijk staat aan verstoren, en dat laatste (welke diende om dat verstoren te beperken) al wettelijk geregeld is. Neemt uiteraard niet weg dat de gevallen waar wèl duidelijk verstoring plaats gevonden moet hebben, ook naar mijn mening, uiteraard zonder enig probleem verwijderd kunnen worden (bij voorkeur na verzoek door de gebruiker zelf, zo niet door een beheerder). Maar blijft voor mij ONBEGRIJPELIJK waarom fotografen van "meerkoeten" verzocht worden hun "meerkoetennestfoto's" te verwijderen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

beetlestitch

blijft een moeilijke discussie. op de natuurzenders met films over vogels door gerenomeerde filmers komen bijna altijd ook nest foto's/film voor. bij ijsvogel foto's met visje in de bek zie je vaak dat het visje met de kop van de keel van de ijsvogel gericht is dus voor het gebruik van een endere vogel is en niet voor hem zelf. deze foto's kunnen kort bij het nest gemaakt zijn maar dit hoeft niet zichtbaar te zijn. daarom probeer ieder in zijn waardigheid te laten en probeer zo goed mogelijk met de natuur om te gaan zodat er voor iedereen wat te genieten is en ook voor de vele generaties na ons. groeten toon.
Toon Keukelaar

Datura

Bij deze mijn mening:

- Allereerst is het bij mijn weten hier beleid dat er geen nestfoto's toegestaan zijn. Hier eenzijdig één admin (met name Peter) op aankijken die dit beleid uitvoert vind ik geen stijl (bovendien is Peter volgens mij één van de Admins die het meeste tijd in de site steekt. Dit neemt niet weg dat je ook dan kritiek mag hebben, maar laat dan ook weten dat je het werkt wel waardeert, werkt toch wat motiverender).
- Dat er het nodige op de regel aan te merken is, blijkt uit dit topic en is duidelijk (lang niet alle nestfotos verstoren). Een aanpassing van het beleid vind ik in deze iets voor de admins en daarmee voor het adminforum (misschien gebeurt dit al, dan is een berichtje van een admin dat hier op het adminforum over wordt gesproken wel handig). Openlijke kritiek van admins op het openbare forumdeel vind ik niet handig. Een topic als deze om meningen te geven door gebruikers lijkt me een goed iets (idd liever op het vogelforum, maar ondertussen zijn er redelijk wat niks met het onderwerp te maken hebbende posts toegevoegd), maar de discussie moet m.i. op het adminforum gevoerd worden, wat zou moeten resulteren in het aanpassen (of niet) van de policy. Dat je nooit alle gebruikers tevreden kan stellen is daarbij duidelijk (en niet erg).
- De huidige regel geeft duidelijkheid, is relatief snel uitvoerbaar voor Admins en geeft weerstand bij gebruikers. Proberen de 'grens' te verleggen vergt meer interpretatievermogen van de Admins (dus meer tijd), en creeert grensgevallen, waarschijnlijk ook met deels ontevreden gebruikers. Dat nestfotografie verstorend kan zijn zal niemand betwisten en er zullen ook mensen zijn die bij het zien van nestfotos van bijzondere soorten, ook naar die plek zullen willen om fotos te maken, dit lijkt mij ongewenst. - Oplossingsgericht kun je m.i. denken aan het toestaan van nestfotografie, maar nestfotos standaard verbergen (wat wel wat meer adminwerk geeft, maar met zoveel admins moet dat redelijk snel kunnen, een commentaar is dan m.i. niet nodig, als het waarom ergens in de regels staat). Een andere oplossing is een lijst met soorten samenstellen waarvan nestfotos wel worden toegestaan. Het samenstellen van deze lijst lijkt me weer iets voor de admins die daar dan onderling een soort consensus over moeten bereiken (veel succes!). Dit is slecht een denkrichting, de besluiten mogen (zoals gezegd) de admins maken (met Hisko als opperadmin), dat je niet alle gebruikers tevreden kan stellen is met 60786 gebruikers een gegeven.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

HPM

Citaat van: SlechtValk op mei 10, 2012, 12:21:16 PM
Citaat van: Melchior van Tweel op mei 10, 2012, 11:41:37 AM
Er is echter 1 groot (voor mij ook doorslaggevend) verschil: de wet. De Flora- en Faunawet verbiedt het verstoren van vogelnesten. Voor (vrijwel) alle andere soorten geldt zo'n verbod niet. Krom, maar zo is nu eenmaal de wet. Wat mij betreft handhaven we daarom het verbod op vogelnestfoto's.

Met andere woorden, een regel m.b.t. het fotograferen van nesten is overbodig, aangezien fotograferen in de meeste gevallen NIET gelijk staat aan verstoren, en dat laatste (welke diende om dat verstoren te beperken) al wettelijk geregeld is. Neemt uiteraard niet weg dat de gevallen waar wèl duidelijk verstoring plaats gevonden moet hebben, ook naar mijn mening, uiteraard zonder enig probleem verwijderd kunnen worden (bij voorkeur na verzoek door de gebruiker zelf, zo niet door een beheerder). Maar blijft voor mij ONBEGRIJPELIJK waarom fotografen van "meerkoeten" verzocht worden hun "meerkoetennestfoto's" te verwijderen.

Ik begrijp je logica niet. Dat iets al bij wet verboden is maakt waarchuwen toch niet overbodig? Aan ingevoerde waarnemingen, al dan niet met foto's, is te zien dat die wet kennelijk niet goed bekend is of dat hij onvoldoende wordt gerespecteerd. Het handhaven door het verwijderen van uitingen van die wettelijk verboden verstoring is er zeker ook niet overbodig door. Op dat gebied zou je Waarneming een wetshandhaver kunnen noemen.
Dat het wettelijk niet mag is duidelijk maar ik kan me niet voorstellen dat zelfs de meests barse officiele wetshandhaver (als die al oog heeft voor zulke dingen) het in zijn hoofd zou halen om iemand op de bon te slingeren voor het fotograferen van zoiets als een ooievaarsnest op een paal.

(Commissaris Bulle Bas: je bent erbij Bommel. hoe is de naam?)
Herman van der Meer

Henri van Dodeweerd

CiteerEen andere oplossing is een lijst met soorten samenstellen waarvan nestfotos wel worden toegestaan

Lijkt me niet heel handig. Laten we bij het voorbeeld van de meerkoet blijven. Ik kan met de camera zo dicht naar het nest gaan om de meerkoet er beeldvullend op te hebben, waardoor ik de meerkoet verstoor (zou ik overigens niet doen hoor).
Dan zie ik het voordeel van zo'n lijst niet meer. Want deze foto's zou je nog niet moeten toestaan.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

HPM

Kim, ik neem het Peter absoluut niet kwalijk dat hij een handhavingstopic is begonnen, dat is alleen maar te prijzen, maar als ik het al weet dan zal zeker hij weten dat er binnen het team van Waarneming geen eensluidende mening is over wat wel en wat niet moet worden verwijderd. Dan moet je dus ook niet raar opkijken en het topic op slot gooien als ook gebruikers gaan sputteren en nuancens proberen aan te brengen. Juist niet zelfs want waarnemers zijn misschien wel meer belanghebbend dan admins.
Ik neem aan dat iedereen in deze discussie tegen verstoring is maar niet iedereen hetzelfde onder verstoring verstaat. Er zullen altijd grensgevallen blijven maar sommige dingen zijn overduidelijk verstoring en andere overduidelijk niet. Gebruikers kunnen gekwetst worden als ze plompoverloren 'onder het mom van verstoring' gemaand worden om overduidelijk onschuldige foto's te verwijderen.
Iets handhaven is mooi maar zoiets moet wel een beetje verkoopbaar zijn, dus logisch en rechtvaardig overkomen.

Afgezien daarvan vind ik het nog steeds van de gekke dat deze discussie eerst op slot is gegooid en het overduidelijk door mensen gewenste vervolg van de plaats waar het hoorde is verbannnen naar 'Praat maar Raak'. Ik vind dat geen manier om met goedwillende mensen om te gaan.
Herman van der Meer

DuDe

Het beleid van Waarneming.nl is er op gericht om vogels zo min mogelijk te verstoren.  Bij het maken van nestfoto's is dit risico in het algemeen een stuk hoger. Ook al worden er foto's gemaakt waarbij geen sprake is van verstoring, toch wordt geen enkele nestfoto op Waarneming.nl toegestaan. Dat deze strikte scheiding wordt toegepast is alleen maar omdat niet bij elke foto duidelijk is of de vogel daadwerkelijk verstoord is. De reden is puur pragmatisch. Ook is de maatregel geen beschuldiging aan het adres van elke nestfotograaf. Zolang dit alles duidelijk wordt gecommuniceerd met de fotograaf zie ik geen reden om (uit pragmatisch oogpunt) alle nestfoto's te blijven verbieden. 
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Datura

Herman, ben ik voor het grootste deel met je eens. Bij de eerste (op slot gegooide) discussie vind, is dat dit grotendeels op het adminforum plaats had moeten vinden. Dat Peter hem op slot gooide is niet handig, maar vanuit zijn positie wel voorstelbaar. De commentaren die Peter bij de 'gemelde' waarnemingen heeft gezet zijn idd niet persoonlijk, maar m.i. wel neutraal (voor zover ik ze gezien heb), ik zou ook een neutrale tekst copy-pasten.
Dat een topic over nestfotografie niet in PmR thuishoort ben ik ook met je eens.

Mijn conclusie is dus dat het admin-team hier nog eens goed over moet nadenken, het huidige totaalverbod handhaven kan daar natuurijk ook uitkomen. Als admins zich niet kunnen vinden in de uitkomst, dan is er niemand die ze verplicht tot het actief handhaven van die 'uitkomst', maar het lijkt mij niet dat ze de regel dan op het openbare forum moeten 'afvallen' (of erger).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Frank van de Putte

Citaat van: SlechtValk op mei 10, 2012, 00:08:14 AM
Dames dames geen nagels gebruiken asjeblieft!

@fpvdputte: Onderdelen van vogels (hoe macaber ze ook gevonden kunnen worden) doen mijns inziens hier niet ter spraken, indien ze door een andere vogel of een ander beest (buiten de mens) achtergelaten zijn... kom daar dus a.j.b. ook niet mee...

Je zegt dat jij je tenminste aan de regels houdt... en dat is nou juist waarom er zo'n weerstand is. Het feit dat de regels hypocriet en willekeurig zijn.

Mijns inziens is het fotograferen van een "meerkoet" (waarbij ik het opzettelijk tussen aanhalingstekens zet omdat het staat voor elke andere soort die er geen moeite mee heeft) een stuk minder verstorend dan het meenemen van spinnen om ze thuis onder de microscoop te fotograferen (of hoe je het ook anders doet).

Ik heb zelf al eerder de neiging gehad om daar een topic over te starten, omdat ik het maar niet kan begrijpen dat mensen zeldzame dieren uit hun natuurlijke omgeving halen om ze dan thuis te fotograferen of zelfs aan hun collectie toe te voegen... de wereld zou te klein zijn als vogelaars dat allemaal zouden doen, denk daar maar eens over na. Om maar te zwijgen over het feit dat die regel kant nog wal raakt als het gaat om het oplossen van het probleem.

Beste S.Vermeulen,

Je hebt gelijk in je eerste citaat, die vogelresten doen er in deze discussie mijns inziens evenmin toe als mijn foto's van spinnen. Ik zal die berichten verwijderen. Maar als het om "verstoring" gaat van fauna in het algemeen; Vogels zijn een populaire soortgroep, ze vormen bijna 73% van het aantal waarnemingen, t.ov. 0.23% waarnemingen uit de soortgroep "Geleedpotigen"; http://waarneming.nl/statistiek.php
Het aantal vogelaars/twitchers is dan ook vele malen groter dan het aantal mensen dat spinnen, hooiwagen. duizendpoten e.d. onderzoekt/verzamelt.
Het lijkt me dan ook logisch dat daar de nadruk op wordt gelegd; geen foto's van vogelnesten invoeren.
Ik vind die regel niet hypocriet, wel zouden er inderdaad voor zoogdieren , als de Das, meer aandacht moet worden besteed aan foto's van burgten e.d.
En ook voor die soortgroep zouden enkele "gedragsregels" best gesteld mogen worden.

Wat betreft de soortgroep "geleedpotigen"; Deze is zowel qua aantal soorten als exemplaren per vierkante km. vele malen groter dan de soortgroep "vogels"
Ik schaam me dan ook niet voor het feit dat ik af en toe een spin of hooiwagen uit de eigen tuin verzamel, onderzoek, en soms zelfs (op verzoek) opstuur naar deskundigen/admins.

De hoeveelheid verzamelaars/onderzoekers die kevers, spinnen, vliegen, springstaartjes, duizenpoten e.d. onderzoeken en verzamelen  (waaronder diverse admins en kenners, actief op dit forum) is vrij gering, en mede dank zij hun kennis worden vele determinatie-vragen op dit forum beantwoord.

M.b.t. vogelnesten; ik ben werkzaam voor Natuurmonumenten, bevind me vrijwel dagelijks in het veld, waarbij we in dit jaargetijde voorafgaand aan de werkzaamheden (snoeien e.d.) vogelnesten trachten te vinden, tijdelijk te markeren, zodat we die zo min mogelijk verstoren tijdens onze werkzaamheden.

groeten,
Groetjes,

Frank van de Putte

Diederick Meinen

#45

Citaat van: HPM op mei 10, 2012, 10:26:07 AM
Citaat van: BramtK op mei 10, 2012, 09:56:31 AM

Ja Herman, compleet nutteloze bijdragen, nog sterker, bijdragen die zijn gericht op het torpederen van een eventueel zinnige discussie, worden zonder meer toegelaten. Niet alleen hier. Een aantal admins is wat mij betreft iets te doorzichtig partijdig.


... met het gevolg dat goedbedoelende deelnemers aan de discussie die niet hun voorkeur hebben alleen maar op hun tenen kunnen lopen of het maar negeren, want als ze het in hun hoofd halen om gepast te reageren zijn zij de [drieletterwoord].

Ik ben nog steeds een beetje misselijk.

Ik reageer weinig op dit forum, maar lees altijd met plezier mee met discussies (zoals deze) die er gevoerd worden. Het valt mij inderdaad ook op dat bepaalde admins wat te frivool omgaan met hun rechten om berichten te sluiten of te verplaatsen. Een goed lopend forum bestaat bij de gratie van de gebruikers...


En dit topic hoort echt niet bij PmR.

HPM

Als je berichten verwijdert worden de reacties daarop onbegrijpelijk.
Herman van der Meer

vuurvlinder

Op zich kan ik mij indenken dat nestfotografie verstorend kan zijn. Waar ik dan niet bij kan is de foto's van zeldzaamheden door twitchende vogelaars wel gepubliceerd worden. Tientallen fotografen op een bijzondere vogel lijken mij meer verstorend dan een fotograaf die een kiekje maakt van een broedende merel in eigen tuin.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Frank van de Putte

#48
Citaat van: HPM op mei 10, 2012, 21:58:08 PM
Als je berichten verwijdert worden de reacties daarop onbegrijpelijk.

Herman, wat wil je nou eigenlijk? Ik heb me door jouw intonatie/berichten gister laten verleiden tot het plaatsen van enkele berichten waar ik achteraf gezien niet trots op ben. Vervolgens wijs jij op mijn berichten, die jij liever niet leest, je werd er misselijk van geloof ik, mijn excuses.
Dus ik heb ze verwijderd, maar daar heb je blijkbaar ook weer een probleem mee...  ???
En verder is dit topic is prima leesbaar, want jij hebt met citaat gereageerd op mijn reacties.

groeten,
Groetjes,

Frank van de Putte

HPM

Citaat van: fpvdputte op mei 10, 2012, 22:35:33 PM
Citaat van: HPM op mei 10, 2012, 21:58:08 PM
Als je berichten verwijdert worden de reacties daarop onbegrijpelijk.

Herman, wat wil je nou eigenlijk? Ik heb me door jouw intonatie/berichten gister laten verleiden tot het plaatsen van enkele berichten waar ik achteraf gezien niet trots op ben. Vervolgens wijs jij op mijn berichten, die jij liever niet leest, je werd er misselijk van geloof ik, mijn excuses.
Dus ik heb ze verwijderd, maaar daar heb je blijkbaar ook weer een probleem mee  ???
En verder is dit topic is prima leesbaar, want jij hebt met citaat gereageerd op mijn reacties.

groeten,

Er is ook aan je serie berichten gerefereerd.

Herman van der Meer

HPM

Citaat van: vuurvlinder op mei 10, 2012, 22:29:25 PM
Op zich kan ik mij indenken dat nestfotografie verstorend kan zijn. Waar ik dan niet bij kan is de foto's van zeldzaamheden door twitchende vogelaars wel gepubliceerd worden. Tientallen fotografen op een bijzondere vogel lijken mij meer verstorend dan een fotograaf die een kiekje maakt van een broedende merel in eigen tuin.

Ik wens je veel succes met zo'n discussie maar het lijkt mij beter om je hier te beperken tot een discussie over het verstoren van broedsels.
Herman van der Meer

Frank van de Putte

Citaat van: HPM op mei 10, 2012, 22:40:45 PM
Citaat van: fpvdputte op mei 10, 2012, 22:35:33 PM
Citaat van: HPM op mei 10, 2012, 21:58:08 PM
Als je berichten verwijdert worden de reacties daarop onbegrijpelijk.

Herman, wat wil je nou eigenlijk? Ik heb me door jouw intonatie/berichten gister laten verleiden tot het plaatsen van enkele berichten waar ik achteraf gezien niet trots op ben. Vervolgens wijs jij op mijn berichten, die jij liever niet leest, je werd er misselijk van geloof ik, mijn excuses.
Dus ik heb ze verwijderd, maaar daar heb je blijkbaar ook weer een probleem mee  ???
En verder is dit topic is prima leesbaar, want jij hebt met citaat gereageerd op mijn reacties.

groeten,

Er is ook aan je serie berichten gerefereerd.

Herman, dat is geen antwoord op mijn vraag, kun je nadere uitleg geven, over hoe ik in het vervolg in dit soort ongemakkelijke "discussies" kan bijdragen?

groeten,
Groetjes,

Frank van de Putte

HPM

Citaat van: fpvdputte op mei 10, 2012, 22:48:22 PM
Citaat van: HPM op mei 10, 2012, 22:40:45 PM
Citaat van: fpvdputte op mei 10, 2012, 22:35:33 PM
Citaat van: HPM op mei 10, 2012, 21:58:08 PM
Als je berichten verwijdert worden de reacties daarop onbegrijpelijk.

Herman, wat wil je nou eigenlijk? Ik heb me door jouw intonatie/berichten gister laten verleiden tot het plaatsen van enkele berichten waar ik achteraf gezien niet trots op ben. Vervolgens wijs jij op mijn berichten, die jij liever niet leest, je werd er misselijk van geloof ik, mijn excuses.
Dus ik heb ze verwijderd, maaar daar heb je blijkbaar ook weer een probleem mee  ???
En verder is dit topic is prima leesbaar, want jij hebt met citaat gereageerd op mijn reacties.

groeten,

Er is ook aan je serie berichten gerefereerd.

Herman, dat is geen antwoord op mijn vraag, kun je nadere uitleg geven, over hoe ik in het vervolg in dit soort ongemakkelijke "discussies" kan bijdragen?

groeten,

Door niet op de man te gaan spelen als iets je niet zint en al helemaal niet met klinkklare onzin en belachelijke insinuaties en door niet doelbewust mensen op de kast proberen te jagen. Dat zijn geen tactieken die passen in een behoorlijke discussie.
Overigens heb ik nooit gereageert op dat laatste stuitende bericht van je van gisteravond en heb het dus ook niet geciteerd. Juist dat heb je heel slim verwijderd. Ik zal ook niet meer op je reageren totdat je op een normale manier kan discussieren. Als je daar niet toe in staat bent verzoek ik je om je buiten de discussie te houden.
Herman van der Meer

Frank van de Putte

Citaat van: HPM op mei 10, 2012, 23:45:45 PM
Citaat van: fpvdputte op mei 10, 2012, 22:48:22 PM
Citaat van: HPM op mei 10, 2012, 22:40:45 PM
Citaat van: fpvdputte op mei 10, 2012, 22:35:33 PM
Citaat van: HPM op mei 10, 2012, 21:58:08 PM
Als je berichten verwijdert worden de reacties daarop onbegrijpelijk.

Herman, wat wil je nou eigenlijk? Ik heb me door jouw intonatie/berichten gister laten verleiden tot het plaatsen van enkele berichten waar ik achteraf gezien niet trots op ben. Vervolgens wijs jij op mijn berichten, die jij liever niet leest, je werd er misselijk van geloof ik, mijn excuses.
Dus ik heb ze verwijderd, maaar daar heb je blijkbaar ook weer een probleem mee  ???
En verder is dit topic is prima leesbaar, want jij hebt met citaat gereageerd op mijn reacties.

groeten,

Er is ook aan je serie berichten gerefereerd.

Herman, dat is geen antwoord op mijn vraag, kun je nadere uitleg geven, over hoe ik in het vervolg in dit soort ongemakkelijke "discussies" kan bijdragen?

groeten,

Door niet op de man te gaan spelen als iets je niet zint en al helemaal niet met klinkklare onzin en belachelijke insinuaties en door niet doelbewust mensen op de kast proberen te jagen. Dat zijn geen tactieken die passen in een behoorlijke discussie.
Overigens heb ik nooit gereageert op dat laatste stuitende bericht van je van gisteravond en heb het dus ook niet geciteerd. Juist dat heb je heel slim verwijderd. Ik zal ook niet meer op je reageren totdat je op een normale manier kan discussieren. Als je daar niet toe in staat bent verzoek ik je om je buiten de discussie te houden.

Beste Herman, dus jij noemt jouw bijdragen aan dit topic "niet op de man gespeeld", misschien moet je dan je eerdere berichten nog eens goed lezen.
Jij was degene die begon met persoonlijk gerichte berichten, niet ik. En wat betreft mijn laatste bericht, dat ging over jouw foto van een onthoofde duif , met MIJN wellicht cynische vraag of je die niet persoonlijk had onthoofd,  maar daar zag je de humor blijkbaar niet van in.

En ben jij, Herman van der Meer, voorzitter van dit discussie-forum? Dit topic staat momenteel in Praat maar Raak, bepaal jij wie hier wel en niet mee mag discusseren? Daar lijkt het namelijk wel op. Ik sta open voor elke discussie, ben daar ook wel terdege toe in staat, dus ik verneem graag je reactie, je hebt tenslotte graag altijd het laatste woord.
Afwachtend op je reactie,

groeten,
Groetjes,

Frank van de Putte

SlechtValk

Citaat van: Datura op mei 10, 2012, 13:24:50 PM
Bij deze mijn mening:

- Allereerst is het bij mijn weten hier beleid dat er geen nestfoto's toegestaan zijn. Hier eenzijdig één admin (met name Peter) op aankijken die dit beleid uitvoert vind ik geen stijl (bovendien is Peter volgens mij één van de Admins die het meeste tijd in de site steekt. Dit neemt niet weg dat je ook dan kritiek mag hebben, maar laat dan ook weten dat je het werkt wel waardeert, werkt toch wat motiverender).

Laat er asjeblieft geen misverstand over bestaan, mijn intentie is zeker niet om één specifieke admin ergens op aan te kijken, ik doe mijn best om te voorkomen dat ik mensen persoonlijk raak. Dat gezegd hebbende wil ik uiteraard mijn waardering uitspreken voor het opzetten en onderhouden/beheren van deze prachtige site. Ik maak al enige tijd met veel plezier gebruik van waarneming.nl en hoop dit ook nog lang te doen.

Citaat van: Datura- De huidige regel geeft duidelijkheid, is relatief snel uitvoerbaar voor Admins en geeft weerstand bij gebruikers. Proberen de 'grens' te verleggen vergt meer interpretatievermogen van de Admins (dus meer tijd), en creeert grensgevallen, waarschijnlijk ook met deels ontevreden gebruikers.
Op "papier" gezien is de regel inderdaad duidelijk, maar als deze tot uitwerking heeft dat fotografen van onschuldige "meerkoeten" verzocht worden hun foto's te verwijderen denk ik dat al een stuk minder duidelijk wordt welk doel hier gediend wordt.

Citaat van: DaturaEen andere oplossing is een lijst met soorten samenstellen waarvan nestfotos wel worden toegestaan. Het samenstellen van deze lijst lijkt me weer iets voor de admins die daar dan onderling een soort consensus over moeten bereiken (veel succes!).

Zoals andere gebruikers eerder al reageerden en onderbouwden lijkt me dit niet echt een goed plan, aangezien meerkoeten (zonder aanhalingstekens) ook verstoord kunnen worden. Al is het misschien wel een idee om zo'n soort lijst intern (voor de admins) te hebben waarbij verschillende gradaties zijn van wat gedoogd wordt en waar streng op wordt toegezien. Denk bijvoorbeeld aan een lijst met soorten die zich moeilijk laten verstoren (waar niet actief naar gehandeld zou worden) een gradatie van soorten/situaties die twijfelachtig zijn (erg dichtbij of kwetsbaarder soorten, waar een verzoek wordt gedaan om de foto weg te doen, omdat er mogelijk spraken is van verstoring) en een catagorie van soorten die zeer kwetsbaar zijn of waar verstoring duidelijk is (met een dringend verzoek z.s.m. de foto te verwijderen.

Kortom, geen hard verbod voor nestfoto's maar een dringende ontmoediging, met een gedoogbeleid voor duidelijk onschuldige foto's.
Citaat van: HPM op mei 10, 2012, 13:26:25 PM
Ik begrijp je logica niet. Dat iets al bij wet verboden is maakt waarchuwen toch niet overbodig? Aan ingevoerde waarnemingen, al dan niet met foto's, is te zien dat die wet kennelijk niet goed bekend is of dat hij onvoldoende wordt gerespecteerd. Het handhaven door het verwijderen van uitingen van die wettelijk verboden verstoring is er zeker ook niet overbodig door. Op dat gebied zou je Waarneming een wetshandhaver kunnen noemen.
Dat het wettelijk niet mag is duidelijk maar ik kan me niet voorstellen dat zelfs de meests barse officiele wetshandhaver (als die al oog heeft voor zulke dingen) het in zijn hoofd zou halen om iemand op de bon te slingeren voor het fotograferen van zoiets als een ooievaarsnest op een paal.

Misschien heb je hiermee wel gelijk... alleen het verschil is dat de regels hier strikter zijn dan de wet, in sommige gevallen is dat niet erg, want als het om natuur gaat is de wet over het algemeen nogal lafjes, maar in dit geval lijkt het me nogal als met een kanon op een mug schieten. Tevens denk ik dat het niet de taak van waarneming.nl is om "wetshandhaver" te spelen, uiteraard wil dat NIET zeggen dat ze illegale activiteiten niet zou moeten weren, waar spraken is van verstoring is ook mijn mening dat het verwijderd moet worden.

Citaat van: HPM op mei 10, 2012, 14:12:55 PM
Afgezien daarvan vind ik het nog steeds van de gekke dat deze discussie eerst op slot is gegooid en het overduidelijk door mensen gewenste vervolg van de plaats waar het hoorde is verbannnen naar 'Praat maar Raak'. Ik vind dat geen manier om met goedwillende mensen om te gaan.

:duim:  Mee eens!

Citaat van: Datura op mei 10, 2012, 21:15:48 PM
Mijn conclusie is dus dat het admin-team hier nog eens goed over moet nadenken, het huidige totaalverbod handhaven kan daar natuurijk ook uitkomen. Als admins zich niet kunnen vinden in de uitkomst, dan is er niemand die ze verplicht tot het actief handhaven van die 'uitkomst', maar het lijkt mij niet dat ze de regel dan op het openbare forum moeten 'afvallen' (of erger).

Heroverweging en evaluaties van genomen beslissingen lijkt me nooit een slechte zaak, zeker niet als er kritiek over geuit is.
Ik weet niet veel voer de geschiedenis van deze regel en over de consensus hierover (onder admins) aangezien ik nog niet zo heel lang actief deelneem aan discussies op dit forum, maar de inzet van de kritiek was volgens mij door gebruikers en niet door admins, die hadden er misschien beter voor kunnen kiezen om hun mening intern te houden, maar ik begrijp dat die zich ook willen laten horen aan de gebruikers.

Citaat van: fpvdputte op mei 10, 2012, 21:39:38 PM
Ik schaam me dan ook niet voor het feit dat ik af en toe een spin of hooiwagen uit de eigen tuin verzamel, onderzoek, en soms zelfs (op verzoek) opstuur naar deskundigen/admins.

De hoeveelheid verzamelaars/onderzoekers die kevers, spinnen, vliegen, springstaartjes, duizenpoten e.d. onderzoeken en verzamelen  (waaronder diverse admins en kenners, actief op dit forum) is vrij gering, en mede dank zij hun kennis worden vele determinatie-vragen op dit forum beantwoord.

Dit zal vermoedelijk iets zijn waar we het nooit over eens zullen worden, ik denk dat we het maar moeten houden op "agree to disagree". Er zijn al voorbeelden genoeg van soorten die uitgestorven zijn "door" wetenschappelijk onderzoek. Als ik mij niet vergis was er een specifiek geval waarin Darwin himself het laatste exemplaar van één van "zijn" vinkensoorten schoot en opstuurde voor onderzoek. Ik plaats vraagtekens bij de zin van onderzoek als het bijdraagt aan het uitsterven.

Citaat van: fpvdputteM.b.t. vogelnesten; ik ben werkzaam voor Natuurmonumenten, bevind me vrijwel dagelijks in het veld, waarbij we in dit jaargetijde voorafgaand aan de werkzaamheden (snoeien e.d.) vogelnesten trachten te vinden, tijdelijk te markeren, zodat we die zo min mogelijk verstoren tijdens onze werkzaamheden.
:duim:
Citaat van: vuurvlinder op mei 10, 2012, 22:29:25 PM
Tientallen fotografen op een bijzondere vogel lijken mij meer verstorend dan een fotograaf die een kiekje maakt van een broedende merel in eigen tuin.

Ja en nee, Merel lijkt me erg onschuldig, maar veel zeldzame soorten lijken zich vaak weinig aan te trekken van vogelaars/fotografen, uiteraard moet je gepaste afstand houden en weet niet iedereen daar zo goed mee om te gaan.

@HPM en fpvdputte: verwijderen van berichten (tenzei ronduit kwetsend) is volgens mij zelden een oplossing, terugkomen op wat je gezegd hebt is des te prijzenswaardiger (al dan niet met excuses). Ik denk wel dat het ge-"jij" niet bijdraagt aan de sfeer. Ik stel voor ons te concentreren op het onderwerp en te proberen niet te verzanden in discussies over (slecht gekozen) formuleringen.

EDIT: oops hij is een beetje lang geworden
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk

Deels wel, deels niet gerelateerd: misschien is het een goed idee om naast de huidige aanwijzingen bij het plaatsen van foto's ook een link naar de Gedragsregels toe te voegen (waarvan de layout in mijn ogen ook nog wel wat aandacht kan gebruiken, misschien iets meer witruimte tussen de lijstitems (en er een symantische lijst van maken)).

Dit geldt natuurlijk ook voor het plaatsen van een waarneming in het algemeen. De gedragsregels mogen in mijn ogen in het algemeen wel iets prominenter aanwezig zijn.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

andre.schulten

Als ik zo vrij mag zijn:
-Het knettert weer eens op het forum. Dit is allang geen discussie meer, maar een elkaar-om-de-oren-slaan-met-wat-een-ander-gezegd-heeft. Hier komt nooit een eind aan. Dit levert niks op.
-Dit heeft veel van de typisch Nederlandse eigenschap: ''regels maakt men voor anderen, uitzonderingen voor zichzelf''.
-Discussiëren is niet hetzelfde als persé gelijk willen hebben/krijgen.
-Het lijkt me bovenal zinnig dat de desbetreffende admin zich uitspreekt, of beter nog het 'management', en dat daarbij een duidelijk standpunt ingenomen wordt. Kwestie van helderheid scheppen, dat scheel veel gekrakeel.
-En tot slot een klein vergelijk: in de gebieden van NM mag niet gefietst worden, dat is de enige manier om overaldoorheencrossende ATB-ers te weren. de wet maakt namelijk geen onderscheid tussen verschillende soorten fietsen.

ik heb gezegd (en zeg hier verder niks meer over) :blink:

HPM

Citaat van: andre.schulten op mei 11, 2012, 07:50:37 AM
[...]
-En tot slot een klein vergelijk: in de gebieden van NM mag niet gefietst worden, dat is de enige manier om overaldoorheencrossende ATB-ers te weren. de wet maakt namelijk geen onderscheid tussen verschillende soorten fietsen.


Zegt NM dat?  Het is een onzinargument want het gaat om het crossen, dus zolang fietsers zich aan de fietspaden houden is er niets aan de hand. Daarin voorziet de wet wel degelijk. Het is zoiets als auto's verbieden om te voorkomen dat er een paar door rood licht rijden.
De maatregel scheelt wel veel in de recretiedruk, in aanleg en onderhoud van infrasructuur, in toezicht en in de hoeveelheid op te ruimen afval.
Ik kan me voorstellen dat beperken van de recreatiedruk in werkelijkheid het belangrijkste argument van NM is want het beperken
tot wandelaars scheelt enorm in het aantal bezoekers van verder van de ingangen gelegen delen van een gebied.
Herman van der Meer

Mark Zevenbergen

Ik had hier nog nier gereageerd, maar is het niet zo dat ook foto's van bekende nestelende/nesthebbende vogels verwijderd zouden moeten worden. Ruimt lekker op in de database als alle foto's van de ENCI-Oehoe eruit zijn...

HPM

Citaat van: Mark Zevenbergen op mei 11, 2012, 10:48:54 AM
Ik had hier nog nier gereageerd, maar is het niet zo dat ook foto's van bekende nestelende/nesthebbende vogels verwijderd zouden moeten worden. Ruimt lekker op in de database als alle foto's van de ENCI-Oehoe eruit zijn...

Bij het hanteren van de regel 'foto van nest = verstoring' zullen die er inderdaad ook aan moeten geloven. De waarnemingen kunnen dan ook niet meer op basis van de foto's worden goedgekeurd; ook niet bij nieuwe waarnemingen.
Er zijn  511 foto's van Oehoe Er valt in de meeste gevallen niet op nest te selecteren dus hoeveel er dan verdwijnen weet ik niet, maar het zal zeker om tientallen gaan. Op een totaal van dik 2 miljoen foto's in het bestand zou ik dat niet 'lekker opruimen' noemen.
Herman van der Meer