Hoofdmenu

Ooievaar met ring

Gestart door Jeroen Dekens, mei 08, 2012, 20:34:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Dekens

Hallo,

ik kwam nog een paar foto's tegen van ooievaars met ringen om op mijn camera. De enige bruikbare foto betrof een ooievaarskoppel tijdens het bouwen van het nest. Een van de twee heeft een metalen ring om de linkerpoot. De inscriptie die af te lezen is, is:
[.]5  98 9825.

Is dit het volledige ringnummer of missen er nog cijfers? Het lijkt alsof er voor de 5 nog een cijfer staat, maar dat is niet goed te zien door de bolling van de ring.

Als dit de complete ring is, kan ik hem dan doorgeven aan het vogeltrekstation oid?

Tevens heb ik een tijd terug een ooievaar gezien met een donkergroene langwerpige ring om de rechterpoot met geel achtige inscriptie. De ring was ongeveer 8 cm. Het was zeker weten geen dierentuinring (EAZA-Ring), aangezien die ongeveer 1cm hoog zijn, fel gekleurd (rood, zwart, geel, groen, blauw etc), maar met een witte inscriptie. Weet iemand waar deze ooievaar, met vreemde ring misschien vandaan komt?

Met vriendelijke groeten,

Jeroen Dekens

Jeroen Nagtegaal

De ring is prima af te lezen. De code van 3 of 4 tekens staat er bij dit type 3 maal op. 2 keer op de bovenste, en 1 keer op de onderste regel. De code is 9825, ringcentrale Vogeltrekstation Arnhem Holland

Hoe kom je trouwens aan het begrip 'EAZA-Ring'? Ik ken het namelijk niet, evenals Google...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Dekens

#2
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 08, 2012, 20:39:59 PM
De ring is prima af te lezen. De code van 3 of 4 tekens staat er bij dit type 3 maal op. 2 keer op de bovenste, en 1 keer op de onderste regel. De code is 9825, ringcentrale Vogeltrekstation Arnhem Holland

Hoe kom je trouwens aan het begrip 'EAZA-Ring'? Ik ken het namelijk niet, evenals Google...

EAZA ring is een term uit de dierverzorging. Ik ben namelijk werkzaam als dierverzorger, van met name vogels, in een groot dierenpark in Brabant. EAZA staat voor European Association of Zoos and Aquaria. De tuinen aangesloten bij EAZA (bijna alle grote tuinen) gebruiken onderling vaak uniforme ringen. Ze zijn er in verschillende maten (van parelhoen tot pelikaan). Een voorbeeld van zo'n ring vind je bij Groenerick om zijn linkerpoot. (http://waarneming.nl/waarneming/view/49267369, eerste foto)

Edit: Ik zit even rond te kijken naar het gebruik van soortgelijke ringen bij echte wilde vogels en kom ik dit artikel tegen: http://www.cr-birding.be/cr-CommonKestrel.htm#bookmark_NLKestrel.

Jeroen Nagtegaal

Hallo Jeroen,

Dank, EAZA ringen zijn dus gewoon kunstof ringen die op latere leeftijd gebruikt worden. Dit zijn dus geen vast voetringen?

Dergelijk ringen als bij Groenerick gebruik ik (als ringer) bij allerlei soorten. Van Kievit, tot Zwarte Zwaan. Deze allen naast de wetenschappelijke metalen ring, dit om het aflezen te vergemakkelijken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Dekens

Hallo Jeroen,

Geen dank! De ringen waar ik op doel worden inderdaad op latere leeftijd omgedaan en zijn van kunstof. De inscriptie is in relief en bestaat altijd uit drie of twee letters.

Ik wist niet dat soortgelijke ringen ook bij kievitten etc gebruikt werden. De metalen ring is natuurlijk om altijd een terugmelding te kunnen doen, mocht een kunstof ring kwijtraken.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Jeroen Dekens op mei 08, 2012, 21:32:47 PM
Hallo Jeroen,

Geen dank! De ringen waar ik op doel worden inderdaad op latere leeftijd omgedaan en zijn van kunstof. De inscriptie is in relief en bestaat altijd uit drie of twee letters.

Ik wist niet dat soortgelijke ringen ook bij kievitten etc gebruikt werden. De metalen ring is natuurlijk om altijd een terugmelding te kunnen doen, mocht een kunstof ring kwijtraken.

Zelfs bij soorten als Koolmees en Kleine Plevier worden dergelijke ringen gebruikt.
In elk geval goed te horen dat er een organisatie is die het coordineert. Geregeld duiken vogels op met "dierentuin"ringen zoals Ooievaars.

Weet jij of er een centraal meldpunt is voor dergelijke vogels?
En het lijkt me handig om samenwerking (is die er?) te zoeken met de wetenschappelijke projecten om te voorkomen dat er codes dubbel gebruikt gaan worden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Dekens

#6
CiteerWeet jij of er een centraal meldpunt is voor dergelijke vogels?
En het lijkt me handig om samenwerking (is die er?) te zoeken met de wetenschappelijke projecten om te voorkomen dat er codes dubbel gebruikt gaan worden.

Voor zover ik weet is er geen centraal meldpunt voor dergelijke vogels. En wat betreft het dubbel hebben van codes, lijkt mij die kans minimaal. Er worden weliswaar enorm veel vogels van een dergelijke ring voorzien in tuinen, maar wat is het percentage wat los komt te vliegen/uit een voliere ontsnapt? Ik denk dat er op jaarbasis maar weinig dieren zijn, met een dergelijke ring, die in de Nederlandse fauna terechtkomen en ook nog eens een code hebben die al eens gebruikt is voor een wilde vogel van dezelfde soort. En als ze al ontsnappen vallen deze soorten vaak op, omdat de meeste dierentuinen exotische dieren houden, die zeldzaam zijn, of geografisch niet eens voor kunnen komen in Nederland. Een roze pelikaan, jufferkraanvogel of rode ibis met een kunstof ring om valt wel op en wordt vrijwel direct als escape beschouwd (als de metalen ring ontbreekt).