keverlarve (?) in een mooi 'nestje'

Gestart door Violet (en Remco), mei 08, 2012, 19:25:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Violet (en Remco)

We kregen deze foto's (uit 2006) toegestuurd.
Ze zaten onder de bast van een gekapte Larix.

We wizsten niet dat er larven zijn die zo'n mooi 'nestje' maken! Is aan de hand van deze foto's heeeeel misschien iets meer over de larve te vertellen?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/68081112
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2006-08-17 Soest - De Eng
Foto's:




bij voorbaat dank IVN Eemland Vlinderwerkgroep
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Th.Heijerman

Rhagium spec. (Cerambycidae). Het nestje is een zogenoemde poppenwieg. Maar ja, nu de schors is weggetrokken zullen ze aan verpoppen niet meer toekomen en worden ze vogelvoer ...

Theodoor




Arp

Ik neem aan dat ze de larvjes weer netjes in de wiegjes gelegd hebben en het dekseltje er weer op, toch?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

ook dan is de uitkomst twijfelachtig daar de schors niet meer zo vast aan sluit als voor de verwijdering. groeten toon.
Toon Keukelaar

Th.Heijerman

Maar dat zou weer sneu zijn voor de vogeltjes ...

Arp

* :wacko: vogeltjes  :police: *

Gisteren weer eens een kniptorlarve aan ze kwijtgeraakt terwijl ik even de batterijtjes in m'n camera verwisselde  :o  :rolleyes:

Toon heeft wel een punt, maar anderzijds heb ik ook redelijk goede ervaring met meenemen en een zelfgemaakt poppenwiegje aanbieden (niet allemaal boktorren trouwens) ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Violet (en Remco)

Heren, dank voor de reacties! Leerzaam en vermakelijk om te lezen  ;D

Schors is destijds weer terug geplaatst, maar dit was één van de vele stukken van de stam (en van deze viel de schors af). Er hebben dus vast nog meer larven in de andere stukken stam gezeten die niet zijn gestoord.

Poppenwiegje; wel eens van gehoord, maar niet meer in m'n gedachten opgefloept. Mooie benaming in ieder geval, en best logisch  :)

Citaat van: Arp op mei 08, 2012, 20:13:50 PM
* >:D vogeltjes  :police: *

Gisteren weer eens een kniptorlarve aan ze kwijtgeraakt terwijl ik even de batterijtjes in m'n camera verwisselde  :o ::)
...

Het zou verboden moeten worden, lege batterijen en kwijtrakende beesten  :police:   >:D
Gewoon aangifte doen van vermissing  ;D
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Violet (en Remco)

Rhagium spec. bestaat niet op wn.nl.
Ingevoerd als Cerambycidae indet. met vermelding Rhagium spec.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

beetlestitch

vrij eenvoudig op te lossen. 2 soorten rhagium in loofhout eik en of beuk rh. mordax en rh. sycophanta.  in naaldhout 2 soorten nl. rh. bifasciatum en rh. inquisitor. bifasciatum leeft als larve in het hout al of niet met schors en inquisitor leeft onder de schors en maarkt daar deze poppenwiegen. dus als je de houtsoort weet waarvan de schors is af gehaald dan kun je een idee hebben van de soort. groeten toon.
Toon Keukelaar

Violet (en Remco)

Zat onder de schors van Larix, naaldhout dus. Niet in het hout, dus inquisitor.
Bedankt voor de goeie tip Toon  :duim:
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Th.Heijerman

Volgens mij toch iets minder eenvoudig: alle Rhagiums hebben poppenwiegen, je ziet niet waar de larvengangen lopen, en ook R. mordax zit wel eens in naaldhout.

Theodoor

beetlestitch

heb zelf bifasciatus uit hout zonder schors gekweekt en deze zaten in een wat dikker stuk hout. groeten toon.
Toon Keukelaar