'gele' kwikstaarten met grijze stuit

Gestart door frankneijts, april 30, 2012, 22:28:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

De afgelopen dagen zaten er op enkele industrieterreinen in Eindhoven verschillende grote groepen 'gele' kwikstaarten waaronder enige 10-tallen Noordse en in totaal 4 Engelse, welke laatste soort normaal nogal zeldzaam is in deze regio. Op mijn foto's zag ik dat één van de Engelse een duidelijke grijze stuit had (normaal is geel- of olijfgroen). Op 1 van de foto's van deze vogel is op de voorgrond een (gewone) Gele man zichtbaar die ook een grijs stuitvlekje lijkt te hebben! Tot dusver kan ik nòch in Pipits & Wagtails, nòch in Handbook BWP iets vinden over een grijze stuit bij 'gele' kwikken. Het bekijken van vele 100-en foto's op het net (o.a. alle gele kwikken op Birdpix) leverde geen vergelijkbare vogels op.
Kijk/lees ik misschien niet goed? Iemand die hier meer van weet?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Black Grouse

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar ik heb hier een stukje uit de ANWB vogelgids. Weet ook niet of ik dit eigenlijk hier mag neerzetten.

Vergeleken met Witte/Rouw-, Citroen- en Grote Gele Kwikstaart met minst extreme proporties: iets kortere staart dan Witte/Rouw en duidelijk kortere staart dan Grote Gele. Mannetje met diepgele onderzijde, vrouwtje iets valer, vooral op borst. Onvolwassen in najaar met lichte, beigewitte onderzijde, met alleen zwakke gele tint op anaalstreek. Mantel en rug grijsgroen of grijsbruin, met in het veld nauwelijks waarneembare olijfkleurige tint. Vleugels bruingrijs met vrij duidelijke maar smalle lichtgele of vuilwitte vleugelstrepen.

Groetjes, Patricia Doornkamp.

Lbird

#2
Frank, misschien in oostelijke richting zoeken? Tschutschensis? Ik vond deze flava's met grijze stuit:
http://www.birdsofsaudiarabia.com/2011/09/black-crowned-night-heron-dhahran-hills.html
http://orientalbirdimages.org/search.php?Bird_ID=2087&Bird_Image_ID=8768&Bird_Family_ID=&p=82

Misschien zit ik helemaal verkeerd maar het zijn wel opvallende gele kwikken. Leuke vondst en een mooi raadsel.

Met vriendelijke groet,
Albert Vrielink

colossus

Deze kwam ik tegen op waarneming Frank. Is in Limburg.

Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

frankneijts

Albert en Kees, bedankt voor jullie tips & bijdragen! Vooralsnog weet ik nog niet wat het allemaal wil zeggen maar als ik iets meer weet laat ik het jullie weten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'