Hoofdmenu

Welke meeuw?

Gestart door steenl, januari 07, 2007, 16:39:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

steenl

Hallo,

Vriend van mij maakt onlangs deze foto op het kanaal nabij de sluizen bij Ijmuiden. Ik zelf ben nou niet echt een meeuwenexpert.
Ik zelf dacht aan een Pont. Maar wat denken jullie?

Alvast bedankt voor de reactie.

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

steenl

tja, Jeroen ik moet het antwoord schuldig blijven.
Misschien is het inderdaad wel een "gewone" zilvermeeuw.
Toch vind ik hem er anders uit zien.

Sjoerd Radstaak

Hallo,

Dit lijkt mij in eerste instantie ook 'gewoon' een Zilvermeeuw, maar de peervormige kop doet enigszins aan Pontische Meeuw denken. Deze heeft echt nooit zo'n heldere iris als deze vogel, de snavel is te groot en met gonyshoek (slank en zonder in Pont) en het postuur is wat aan de compacte kant voor Pont (dus zonder lange hals en vleugels). Kop zou wit moeten zijn met duidelijke aftekening van kraag in zijnek/hals, wat niet het geval is. Bovendien is in P10 de 'mirror' niet met de top versmolten (heeft Argentatus ook). Snavelvlek lijkt me rood en niet flets oranje zoals bij Pont en de kleine, subterminale zwarte vlek zit op ondersnavel ipv op bovensnavel. Samenvattend is alleen de kopvorm enigszins 'afwijkend' (klein en met vlakke kruin), maar al het andere past prima op Zilvermeeuw (argenteus).

Groeten,
Sjoerd Radstaak  
Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak

ruud_altenburg

#4
Sjoerd, goed dat je je determinatie ondersteunt met argumenten. Dat wil er nog wel eens aan ontbreken en aan ongefundeerde meningen hebben we niet zo veel.

We hebben het over meeuwen dus wees wel voorzichtig met het woord nooit als in "echt nooit zo'n heldere iris als deze vogel". Bijgesloten vogel, gefotografeerd in Polen, lijkt me toch een aardige kandidaat Pontische Meeuw...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam