Wij moeten geen kerkuilen... gratis af te halen!

Gestart door Bart van Hoogstraten, mei 05, 2012, 10:47:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

Certhia

Citaat van: Observator op mei 05, 2012, 12:38:22 PM
Citaat van: Certhia op mei 05, 2012, 12:37:06 PM
Citaat van: Observator op mei 05, 2012, 12:27:02 PM
Is fake.
Foto komt van deze site: http://www.vogelwachtuden.nl/werkgroep_uilen/pagina/midden_kerkuil_Broeden.htm


Was al bekend, neemt niet weg dat de aanbieding wel echt kan zijn. Vandaar de ondernomen actie.
Dus dan is het goed dat Makrtplaats deze advertenties niet verbied


Natuurlijk moet dit verboden worden!

tekenaar

Als je legaal dieren hebt en legaal met die dieren kweekt, waarom zou je dan geen advertentie mogen plaatsen waarin je deze dieren (eveneens legaal) aanbied? Ik ben ook tegen het houden van honden, in ieder geval wanneer ik zie hoe sommigen met hun hond omgaan ...

Vervolgens gaan we advertenties verbieden waain vis wordt aangeboden die uit zee is gehaalt, massaslachtingen! Waaraan alle supermarkten meewerken! Jongens, in wat voor wereld leven we?

Ik ben het ermee eens dat veel te doen is op gebied van dierenwelzijn, maar verbieden van adverteren van overigens 100% legaal gehouden dieren is echt onzinnig.

-----------------

M.a.w. als iemand kerkuilen legaal heeft (met ontheffing) en ermee kweekt (kerkuilen zijn niet erg moeilijk te kweken), waarom zou hij die jonge vogels niet mogen aanbieden? Hij mag ze in ieder geval wel legaan verkopen!

Uiteraard mag je geen kerkuilen uit een "wild nest" aanbieden, evenmin als kikkerdril (ook niet als dat uit je eigen vijver komt!) ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jeroen Nagtegaal

Prima dat er handel is, echter is de drempel omdat via Marktplaats zo laag, dat iedereen dat doet. Vele van de advertenties zijn illegaal of verdacht. Marktplaats weet ervan, en is dus eigenlijk ook strafbaar. Zeker als advertenties meerdere malen gerapporteerd zijn als in strijd met de wetgeving.

Overigens ben ik wel voor het inperken van de gehouden soorten. Ook een vergunningsstelsel om vogels/andere soorten te houden zou niet verkeerd zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marina

Citaat van: tekenaar op mei 05, 2012, 20:02:45 PM

M.a.w. als iemand kerkuilen legaal heeft (met ontheffing) en ermee kweekt (kerkuilen zijn niet erg moeilijk te kweken), waarom zou hij die jonge vogels niet mogen aanbieden? Hij mag ze in ieder geval wel legaan verkopen!
Uiteraard mag je geen kerkuilen uit een "wild nest" aanbieden, evenmin als kikkerdril (ook niet als dat uit je eigen vijver komt!) ...

Helaas geen gewone kweek. Aan de advertentie te zien vond iemand een nest uilen in zn schuur en wil er vanaf.
Ze zullen dus ook ongeringd zijn.

Even een gedachte die bij me opkwam... een kerkuil levert al snel € 80-100,- p.st. op, deze man geeft ze allemaal gratis weg. Ondanks meerdere protesten staat de advertentie er nog. De foto is van de Vogelwacht.
Is er een kansje dat dit een lokadvertentie is, om illegale handelaren op te sporen? Zomaar een gedachte hoor!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Marina op mei 05, 2012, 20:49:24 PM
Even een gedachte die bij me opkwam... een kerkuil levert al snel € 80-100,- p.st. op, deze man geeft ze allemaal gratis weg. Ondanks meerdere protesten staat de advertentie er nog. De foto is van de Vogelwacht.
Is er een kansje dat dit een lokadvertentie is, om illegale handelaren op te sporen? Zomaar een gedachte hoor!

Neen, dat zou volgens de Nederlandse wet ook illegaal zijn; je mag hier geen kat op het spek binden (op de manier zoals ze in Amerika bijvoorbeeld prostitutie bestrijden...).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

tekenaar

#35
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 05, 2012, 20:24:49 PM
Prima dat er handel is, echter is de drempel omdat via Marktplaats zo laag, dat iedereen dat doet. Vele van de advertenties zijn illegaal of verdacht. Marktplaats weet ervan, en is dus eigenlijk ook strafbaar. Zeker als advertenties meerdere malen gerapporteerd zijn als in strijd met de wetgeving.

Overigens ben ik wel voor het inperken van de gehouden soorten. Ook een vergunningsstelsel om vogels/andere soorten te houden zou niet verkeerd zijn.

Ik ben bang dat dat het grootste probleem niet oplost: dan heb je wel minder soorten, maar niet minder gehouden exemplaren en evenveel op een onjuiste manier gehouden vogels. Ik ben daarom voorstander van een combinatie van strict doorgevoerde mimimum-huisvestingseisen (kerkuil mag je dan wel hebben, maar die moet wel een aardig stukje kunnen vliegen en dus een flinke ruimte ter beschikking hebben, maar dat geldt evengoed voor een kanarie of grasparkiet) + controle + verplichte registratie van wat iemand al dan niet heeft. En dan vindt ik ook dat diegenen die dieren willen houden (om het even of dat een hond of een kerkuil is) ook mogen opdraaien voor de kosten van die registratie en controle. Alles bij elkaar geeft dat een forse drempel om aan dieren te beginnen, maar het betekent dat wie echt moeite wil doen, evengoed wel dieren mag houden, ook als dat soorten zijn waarvan sommigen vinden dat ze "in de natuur horen".

In het geval van risico-soorten m.b.t. faunavervalsing kunnen aan die huisvestingseisen heel goed maatregelen worden toegevoegd die de kans op ontsnapping beperken (denk aan dubbel gaas en dubbele deuren en dergelijke). Dat zal voor velen voldoende reden zijn om over te stappen op minder risicovolle soorten.

En bij advertenties kan je verplichten om te verwijzen naar die huisvestingseisen, al is het maar met een link naar een officiele site waar dat beschreven staat.

Het aardige hiervan is dat dit soort maatregelen op begrip bij de serieuze dierenhouders kunnen rekenen en dus door het wereldje zelf breed gedragen kunnen worden, mits uiteraard op een onderbouwde manier ingevult.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

ArjanH

#36
Citaat van: tekenaar op mei 06, 2012, 20:34:06 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 05, 2012, 20:24:49 PM
Prima dat er handel is, echter is de drempel omdat via Marktplaats zo laag, dat iedereen dat doet. Vele van de advertenties zijn illegaal of verdacht. Marktplaats weet ervan, en is dus eigenlijk ook strafbaar. Zeker als advertenties meerdere malen gerapporteerd zijn als in strijd met de wetgeving.

Overigens ben ik wel voor het inperken van de gehouden soorten. Ook een vergunningsstelsel om vogels/andere soorten te houden zou niet verkeerd zijn.

Ik ben bang dat dat het grootste probleem niet oplost: dan heb je wel minder soorten, maar niet minder gehouden exemplaren en evenveel op een onjuiste manier gehouden vogels. Ik ben daarom voorstander van een combinatie van strict doorgevoerde mimimum-huisvestingseisen (kerkuil mag je dan wel hebben, maar die moet wel een aardig stukje kunnen vliegen en dus een flinke ruimte ter beschikking hebben, maar dat geldt evengoed voor een kanarie of grasparkiet) + controle + verplichte registratie van wat iemand al dan niet heeft. En dan vindt ik ook dat diegenen die dieren willen houden (om het even of dat een hond of een kerkuil is) ook mogen opdraaien voor de kosten van die registratie en controle. Alles bij elkaar geeft dat een forse drempel om aan dieren te beginnen, maar het betekent dat wie echt moeite wil doen, evengoed wel dieren mag houden, ook als dat soorten zijn waarvan sommigen vinden dat ze "in de natuur horen".

In het geval van risico-soorten m.b.t. faunavervalsing kunnen aan die huisvestingseisen heel goed maatregelen worden toegevoegd die de kans op ontsnapping beperken (denk aan dubbel gaas en dubbele deuren en dergelijke). Dat zal voor velen voldoende reden zijn om over te stappen op minder risicovolle soorten.

En bij advertenties kan je verplichten om te verwijzen naar die huisvestingseisen, al is het maar met een link naar een officiele site waar dat beschreven staat.

Het aardige hiervan is dat dit soort maatregelen op begrip bij de serieuze dierenhouders kunnen rekenen en dus door het wereldje zelf breed gedragen kunnen worden, mits uiteraard op een onderbouwde manier ingevult.


De Kerkuilen van deze misselijkmakende advertentie mogen niet worden beschouwd als "huisdier". Ze zijn gaan broeden in een schuur, iets wat de soort wel vaker doet. Dat er mensen zijn die daar moeite mee hebben en menen deze vogels te mogen vangen en te kunnen aanbieden op marktplaats geeft aan hoe belabberd en respectloos sommigen tegen natuur aankijken. Laten we wel wezen: Kerkuilen zijn geen huisdieren die zich aanpassen zoals een hond of kat en zullen dat ook nooit worden. Gelukkig maar.

Marcel van kammen

Strakke actie van Vroege Vogels!

De advertentie op Marktplaats waarin gratis kerkuilen werden aangeboden heeft veel opschudding veroorzaakt. Nu blijkt dat deze illegale advertentie nota bene geplaatst is door Vroege Vogels! Lees onderstaand bericht van Serge Calon:

Goed dat zoveel mensen deze advertentie is opgevallen. Daar zijn we blij om! Maar om verdere verontwaardiging en natuurlijk ook kostbare tijd van jullie hierin te voorkomen: Wij, Vroege Vogels, hebben deze advertentie geplaatst!!! Waarom? Omdat we ons afvragen wat er met illegale advertenties op Marktplaats gebeurt en er van overtuigd zijn dat er onvoldoende actie plaats vindt. We zijn bezig hier een item over te maken. Gelukkig voor de kerkuil overigens dat er zoveel reacties zijn gekomen. Maar ongelukkig voor nog een aantal andere wilde dieren, want daar bleek de scherpte voor illegaliteit wat minder. Maar goed, daarover wellicht meer in ons item. Voor wie ons verder kan ondersteunen, helpen met dit item, door ons bijv. meer informatie te geven over illegale advertenties op Marktplaats, neem dan graag even contact met mij op.
Serge Calon Redacteur Vroege Vogels TV     

Norman

Citaat van: Norman op maart 21, 2012, 17:58:14 PM
Overigens heb ik nog wel vraagtekens bij de petitie.

Definieer een wild dier. Een dier dat uit het wild afkomstig is? Een dier dat niet van oorsprong in NL / Europa voorkomt?
Wat is wild en wat is gedomesticeerd?

Er zijn ook voorbeelden waar de particulieren juist een voorbeeld zijn voor de commerciële handel.
Reptielen en amphibieën worden massaal gekweekt door particulieren en worden voor het overgrote deel ook weer verkocht aan particulieren. De tussenhandel komt hier niet aan te pas. De tussenhandel levert doorgaans importdieren (nakweek en wildvang) waar een groot percentage uitvalt door transportproblemen, uitdroging, parasieten, etc. Als particulieren dus niet meer gebruik mogen maken van een kanaal als Markplaats en de commercie wel (immers de petitie is tegen de particulier gericht) zal dit per saldo nadelig zijn voor de reptielen en amphibieën.

Als het gaat om gedomesticeerde dieren is het gebleken dat de honden en katten van particulieren vaak veel gezonder zijn dan de commerciële instellingen die honden en katten importeren om aan de vraag te kunnen voldoen. Dergelijke honden en katten kennen ook weer een hoog percentage uitval.

Als Vroege Vogels écht iets wil bereiken moeten ze juist de commerciële handel aanpakken. Verbieden vind ik dan overigens geen optie. Laat de eisen aangescherpt worden. Betere welzijnsvoorwaarden voor dieren, maar ook de particulier moet worden aangepakt.
Ik vind als je een potentieel levensgevaarlijk wapen als een hond wilt aanschaffen je vooraf eerst een gedegen opleiding moet volgen en na aanschaf verplicht de nodige gehoorzaamheidscursussen moet volgen met de hond.   

Na tien jaar in een dierenspeciaalzaak te hebben gewerkt heb ik net even te veel meegemaakt om simpelweg wilde dieren te verbieden.

Marina

#39
Ik herinner me het filmpje van Vuurvlinder over zuivere rashonden van niet zo zuivere fokkers.
Daar werd ik echt helemaal akelig van toen ik dat zag.
En de busjes vol uitgedroogde puppies die in oostbloklanden gefokt en hier binnengesmokkeld worden terwijl de asiels hier al zo vol zitten.
Vogels die uit het wild gegraaid worden en een ringetje erom geprutst en als gekweekt verkocht.
Nesten die worden uitgehaald, ringetje erom, de grens over en hoppa weer honderd euri (per stuk) verdiend.

Er is nog een wereld te winnen op gebied van dierenwelzijn.
Je weet gewoon niet waar te beginnen.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

lesley van loo

overigens was ook die advertentie van de eekhoorn van Vroege Vogels.

De advertentie van de kerkuilen was reeds opgepakt, na NVWA-onderzoek op maandag bleek dat het een nepadvertentie betrof van de redactie van Vroege vogels tv.
Vroege vogels tv heeft meerdere nepadvertenties geplaatst waarop dieren te koop worden aangeboden. Zij voeren een actie tegen de internet-verkoop van wilde dieren.
Bij navraag is gebleken dat ook de advertentie mbt de eekhoorn als nepadvertentie door de redactie is geplaatst.
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

Danny katerbarg

http://dieren.marktplaats.nl/reptielen-en-amfibieen/558638607-groene-kikker-kikkerdril-groene-kikker.html?return=eJw1ju1qwyAUhu%2BlkPxrPkxdGkMYKb2AsTuw8aQ5aKKood3G7n1HtoF4nufVF5WiFl8oqj4I1nFxCCD9tPRLjE6UpbYOtmKVXkdnpIyh2EypEDxsR1rRwg0WS1Z6cBHB%2FOZynfGGQPF0qs%2FFElfz%2BjRDnaswRJs1Y501F7f%2FgaFtbDqekBFShVAhYYoizU90hGFW4b%2Bc0opgpYNx21fwOKXbT1LG%2BUvbJPsg46w7s5ZMP8g0ag1eeTSU2JAeYTne6W%2FO7UOVz4lsiJNVMLRUfHvP5SPjlyPL%2BJVmRWOoD%2F33D2RsXts%3D&fta=eNpNkFFrwjAUhf%2BK5KFvQhNbqzf0wbEXYZOxjb2ISGzSLjRtQ5NanfS%2FL4ky9hIu955z7nfDIIObgRWgoVfHM1MGUQM4cY2LynHETW47wFQP7lEYFuuUKgIJXlEugSoLP1JTU3LjRRZi2mhoh0b0sqDqAiRNl9mCqiukZL0iGa1HqGVdi573UtHOSCCRrNwmrYc8jkpfdcYWHRd55gxv7xEb93Ny2MeHHHu4BJBmlUBUupUGFoAkD9SOmeCkIMu4DEe4ie004%2BaoRFvZb%2B%2BI3WANqGGXow9xPh5SCCA2IsoAw03CnLgqfIzrb5%2B90bUMpIBe2EmoEL8EtFFKiHY2CtFX4iza0MeAnlhRi5bvWOMwdw%2BWjbW9PA1WfF71H71j%2Beh6u225uNylLvaLqcGjPWjioJ3u0WEWIP4LwvGvws7KznaITtN0P%2BnsNTHcpukXLA2WJQ%3D%3D&fta_ind=1&fs=1&thumb_click=1#photo
iemand op zoek naar groene kikker dril.

http://tuin-terras.marktplaats.nl/vijvers-en-toebehoren/554355660-kikkerdril-van-de-groene-kikker-gezocht.html?return=eJw1jlFuwyAQRO8Syf6zsXGoHSyrSpQDVL0BNZuYggEBTtJWvXuXqv2at7M7A4K3%2FEvxZoycDge%2BiyDCvIxLSp4Top0HW68i6OSNECnW1pC0KVuBrRKEICK5qfcbhPjrOHiDxQWwZKZDVy9pNc8PM7WljFNyRXdsi%2B7ktz8wbYZh32emyJhBlAoxWwn1U3nEeJHxP53dBmHFxdFuKwQ15%2BtHLmDsqc8d5gMnRg8DzeX6jpNWWkOQQRl0XMyP0FJd8XPeb1NTXjK5mGYnYeox%2BPJainvBThUt2Bm1QZna3fj9A6gmXIw%3D&fta=eNpNkFFrwjAUhf%2BK5KFvQhOtrTf0wbEXYZOxjb2ISGxiF5q2oUltnfS%2FL4ky9hIu95577nfCIIWbgQxQ36njhSmDqAG8XAMaVY4jbnLbAqa6d4%2FCgLNlShUBki0ol0CVhR%2BpqTlz41UWYlpraPpadLKgagSSJKt0QdUVErLOSEqrASpZVaLjnVS0NRJIJEt3Sus%2Bj6Ozr1pji5aLPHULb%2B8RG%2FZzctjHhxx7uiUgzUqBqHQnDSwASR6wXQqCY1aciiKkcBPbasbNUYmmtN9%2BI3YDF65m49GbuD0eXAggNiDKAMNNwpy4KvyM62%2Bf%2FaJrGUgAvbCTUMF%2BBWijlBDNbBCiK8VFNKGPAT2xohIN37HaYe4eLBtrO3nqrfi86j96x%2FLRdnbbcDHepc72i6neoz1o4qCd7tZhFiD%2BC0L4V2Fn59a2iE7TdI908ZoYbtP0CyawluA%3D&fta_ind=1&fs=1&thumb_click=1#photo

nog iemand opzoek naar groen kikker dril.

http://dieren.marktplaats.nl/vogels-overige-vogels/553558163-te-koop-merel-man.html?return=eJw1j%2BFugyAURt%2Blif5TFEddMWap2QMsewOmt0pEIYJtt2Xvvo%2BsSwj3nPBdLihZym8ti8ZLfnqWB09q66dmCsFJxmbraM0Xtc3BGaWCz1fDBk0brRlWsPRBk4Wxqx3J%2BMxeadMjZX%2FK%2Bid%2BzKewmJe7act08G2wSXUuk6pz%2BwMMtnN1EhE5EC3AQQNjzKEW8SwAvjS085fB%2F98SHsdLzK37gvF9TN%2BhXIhjXUX7hAn8j9ew%2BQZDkAzE%2BjiIp3rE%2B5zb2yK9RLI%2B9HagtkbP23uqbonoMp6IV9QCpS0Pzc8vRjJe3g%3D%3D&fta=eNpNkVFrwjAUhf%2BK5ME3IUmttTf0wbEXYZOxjb2ISDRXF0zb0KRaJ%2F3vS6OMvYTLuSfnfjeRkMHNwRxI25jtWRpHhAM2DUJnCjZWrvA1MGHbcBgGSZ4Kw2HKZ0JpENYCFcbDj7bCHZQbnD5IpYWqLbHRe2E64Gk6yxJhrpDyfM4zcbpAaKIRtdPAx%2FoYJlnbFnR8GKra%2BX2tsMiC9%2B19LC%2FrCd%2Bs6aZgA9wUiJVHJEKHaQ4SIFrdqTMgnE0TmrCk4%2FSAkuZJbASPr61UbmuwOvrv4S4NjRxIKbvtEBcSVMzjQOSFCAkMbhomPFTxiYK%2BfB4uBslBCuRF7tDE%2BBmQhTGI1eiC2BzxjFXUGZAnuT9hpVayDMCrB8vC%2B0bvWo%2BfV%2Fu3R2D5qBu%2FrBR2d2uI%2FZKmHdAeNDR6%2B3t07EWI%2F4b4l6%2FoR4fa10T0fX9f6Tx4KNz6%2Fhd7oJf9&fta_ind=2&fs=1

Deze merel oogt niet gezond. Maar geringd dus legaal.

http://dieren.marktplaats.nl/vogels-overige-vogels/551676819-kuikens-van-de-kerkuil.html?return=eJw1jvFugyAQh9%2Blif6nIIy6YsxSswdY9gZMrkpEIYBtt2XvviPrEsLv%2B3J3HEo28ttI2kXJKZWHCCqMczen5CUhi%2FOw1asKS%2FJWqRTrzRJtIMBW4UkOPmB2aOTqJrCxclcIZoLqT8n4xI71nFb7crd9U%2BrYJ1fwc1Pwwe8PsHid%2BUlkZIg4gqgNYm7zmDTXEsKXQR3iRcf%2FV9KjvOa%2BbV9x%2FZi776hMiGPLs32iCXZ6Zi3ackNbICy7sagu5lWsNBP%2B0Pu9p%2BUlk4tpdBr6Fqfe3kt1K8RQsUK8YlKMvjl0P78Hv1%2Bw&fta=eNpNkk9rGzEQxb9K0MG3gKT9P2IPKb0E2lDa0ksIRrbGrrC8K1Zae1Oz370jOZRexOPN08xPgzQ0cAvQApsnt71oF5gKICoObHG92JjQxxGE8jMdTkDRVcpJKGWtjAXlPXDlIvyxXoWDCSkZyTp7GOYzTnav3AKyquqmUO4dKtm1slGnK5xwOs3WqTFYkBt7pFnezz3fHJIaQ9yPBvuG0t%2B%2Bb%2FT19VG%2BvfK3XiS8EpjXR2TK0rwABTBrMnfbAZOirMrG1AsJbkRVkCh2FcfkyLrTvCHBW4l1t0h%2BMFVbl0mUHRd1EkVjCiSBAncdXee15EVn8mJoVhy9NmHrcDjG34mBU4EGn%2FWyTVhEYjKXBKavTGkQcLPwKEnlZZP%2F%2FDldJCtABeyL3qHL7WtgT84hDg9XxOmIFxyyL4B90vsTDuZFn%2BnhLx8sTzFOdjdH%2FPnu%2F%2B2DWH6MU3weDC73KLX9pd2c0D5oeM6u99a5liH%2BD%2BRf8RXjw2GMI1Prut6fdEkZDrd1%2FQtl5KwC&fta_ind=9&fs=1&thumb_click=1#photo

Hier staat letterlijk in de tekst Op verzoek zijn alle soorten roofvogels en/of uilen leverbaar.

maar ja zolang ze geringd zijn is het legaal,
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Norman

Danny,

Zulke advertentie hebben niets, maar dan ook helemaal niets met illegale dierenhandel te maken.
In ieder geval niet legaler of illegaler dan alle dieren die gewoon bij de dierenwinkel op de hoek te koop zijn.

Dierenwelzijn daar zou de discussie over moeten gaan, niet het middel waarop de dieren worden verkocht.
Ik ken tal van particulieren, die ook via marktplaats handelen, die het beter voor hebben met hun dieren, dan de dierenwinkel die 2 grote zoetwaterroggen al maanden in amper 200 liter houd. Of 10 kleine vogeltjes in een kooitje van een halve meter. Of de gek die 2 dikke rotweilers op een bovenwoninkje houd en deze los laat lopen rond het speeltuintje voor de deur. Jachthonden die max. 3 x 10 minuten buiten zijn per dag. Papegaaien die zich van ellende kaalpikken omdat ze geen 10 minuten aandacht krijgen per dag. Goudvissen die in een badkuip worden gekiept voor de 'grap' omdat iemand getrouwd is. Een koppel (>4) kippen op een vierkante meter. Prairiehondjes die in caviakooitje worden gepropt. Konijnen die alleen wegkwijnen in een tuintje op minder dan een vierkante meter. Neusberen in een voliere van 2 vierkante meter. Tropische visjes in een vissenkom, omdat de kachel toch altijd aanstaat. Moerasschildpadjes in een vissenkommetje.

Het verbieden van marktplaatsadvertenties waarin dieren worden aangeboden is geen enkele oplossing.

Het dierenwelzijn zal pas verbeteren als de huisvestingseisen wettelijk worden vastgelegd en uiteraard ook worden gehandhaafd.
Van mij part houd iemand Afrikaanse Olifanten, als er maar aan de huisvestingseisen word voldaan. De praktijk zal dan zijn dat vrijwel niemand hieraan kan voldoen en mensen dus geen Afrikaanse Olifanten zullen gaan houden.

Stan.

Een aantal maatregelen die volgens mij wel zouden werken:

- Een postief-lijst met diersoorten die wel gehouden mogen worden, dieren waarvan bekend is dat ze in gevangenschap niet goed kunnen leven of een gevaar vormen voor de inheemse fauna staan hier dan niet op.
- Een diploma nodig voor het houden van dieren, gekregen na een cursus/examen. Zoals je ook een ***SPAM*** nodig hebt om te mogen rijden. Dieren mogen alleen verkocht worden aan iemand die een geldig diploma heeft. Dit zou ervoor zorgen dat mensen en meer kennis van zaken hebben, en meer moeite moeten doen om een dier te mogen houden, wat impulsaankopen tegengaat. Alhoewel het niet al te moeilijk/intesnief/duur zou moeten zijn, want dan gaan mensen waarschijnlijk eerder illegaal dieren kopen.
- Minimale huisvestingseisen voor elk dier, waar ook aantoonbaar aan voldaan moet zijn.
- Alle geboren dieren moeten geregistreerd worden (in ieder geval zoogdieren, vogels en reptielen, ik kan me voorstellen dat duizenden geboren kikkervisjes of visjes registreren moeilijk gaat), en als ze van eigenaar wisselen of doodgaan moet dit ook geregistreerd worden. Er kunnen steeksproefgewijs controles uitgevoerd worden als een dier van eigenaar veranderd of de huisvesting op het nieuwe adres wel in orde is en als het dood gaat of het niet opzettelijk door menselijk toedoen gestorven is.
- Dieren moeten bij een volwassen persoon geregistreerd staan die verantwoordelijk is voor het welzijn van een dier. Dus ook als een konijn aan een kind van zes wordt gegeven, zijn de ouders verantwoordelijk als het kind er niet goed voor zorgt.
Groeten,
Stan van Remmerden