Op dood hout in oud bospark.

Gestart door zuilim, mei 05, 2012, 15:45:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Ben benieuwd naar de soortnaam van de volgende vier paddestoelen gezien in een oud park.

1. Deze op dode, hoog boven de grond afgezaagde, niet dikke boomstam.
2. Deze op liggende dode dikke boomstam.
3. Deze op de grond in een halve heksenkring. Lekker geurend.
4. Deze op bemoste boomstronk, vlak boven de grond.

Het zullen algemene soorten zijn maar ik heb toch geen idee welke het zijn.

Bij voorbaat dank,

Groeten,
Karel Brussee.

xenion

1 soort per topic werkt makkelijker met commentaar geven, probeer ook altijd een foot van de boven- en onderkant te maken.

1: ?
2: Trametes, voor een soortnaam is een foto van de onderkant nodig
3: Ik zou zeggen Voorjaarspronkridder, die moet melig ruiken (zou ik niet echt lekker willen noemen, maar smaken verschillen :))
4: Kleur van de sporen zou uitsluitsel kunnen geven voor het geslacht, ik durf het nu niet goed te zeggen.
Groeten,
Martin

zuilim

Dank voor je reactie.
Ik zal je aanwijzingen in het vervolg ter harte nemen.

Vriendelijke groet,
Karel.

zuilim

#3
Kan dit misschien nog een beetje helpen?

1. Voeg detailfoto bij.
2. Foto onderkant alsnog.
3. Melig ruiken? Ik vond het een lekker paddenstoelengeurtje. Vochtig herfstbos.
4. Een stap te ver voor mij, die sporen.

Groeten,
Karel.

Dieter

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

loest

 
1. Grijze Buisjeszwam - Bjerkandera adusta
2. (oude) Witte bultzwam - Trametes gibbosa , heeft langwerpige poriƫn
3. Voorjaarspronkridder - een voorjaarspaddenstoel, ruikt naar (zoetig)  meel
4. Ik denk een Crepidotus mollis  - Week oorzwammetje, voor de zekerheid: als je probeert de lamellen uitelkaar te trekken
    zul je merken dat de ruimte tussen de lamellen elastisch is. De hoedhuid laat gemakkelijk los.


Groet, Loes

zuilim

Maakte gebruik van de mogelijkheid berichten door te sturen. Hans Adema (Naturalis) reageerde als volgt:
Grijze  buisjeszwam, witte bultzwam en voorjaarspronkridder. De suggestie Week oorzwammetje zou kunnen, maar wit oorzwammetje of kleine oorzwammetje en bleke oesterzwam zouden ook kunnen.
Allen die reageerden op mijn vraag bedankt. De laatste, Loes, zat (vlgns Adema) helemaal goed. Ook bij enige twijfel wat betreft nr. 4. Kijkend in de Verspreidingsatlas kreeg ik de indruk dat de andere door Adema gesuggereerde soorten vooral op twijgen groeien. Deze groeit op een dikke dode stronk.

Groete,
Karel Brussee.