houden me al een tijdje bezig

Gestart door spanjool, januari 06, 2007, 23:48:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

ben hier al een tijdje naar op zoek. ben alles met gele steel langs geweest maar vind er niets echt goed mee overeenkomen.
Staan een stuk of dertig. Dus nog steeds vers materiaal aanwezig.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

leo custers

lijkt veel op de trechter cantharel, maar normaal komt deze in de herft voor. kijken wat anderen zeggen.
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

Arno van Stipdonk

Hallo Henk,

Dit lijkt me wel een Cantharel-soort. Zeker de moeite waard om eens te laten nakijken welke soort het precies is. Lijkt me wel een interesante soort te zijn.

Arno van Stipdonk

Heb nog even nagekeken welke soort het meest in aanmerking komt (het was gisteravond iets te laat). Ik denk dat het Gele trechterchantharel - cantharellus tubaeformis var. lutescens is, een variant van Trechtercantharel.
De soort komt inderdaad normaal in de herst voor, maar volgens mij is het nog steeds herfst.... :rolleyes:  

ratje

het is de trechtercantarel, heb ze hier in de omgeving een tijdje terug ook gevonden.

spanjool

#5
Beste mensen, vlgs Hannie is het trechter en vlgs Arno gele trechter. Hoe kom ik er achter wie gelijk heeft. Heb er zelf geen nadere informatie over en kan op i-net er ook niet meer over vinden. Staat verm. wel in Pilze der Schweisz Breitenbach en Kranzlin maar die kan ik me nog niet veroorloven.
Wil iemand die wel de informatie heeft deze hier doorgeven zodat ik ze nog even nader kan onderzoeken?. Misschien enig verschil in spore oid? of is het alleen het uiterlijk.
De gele steel was erg opvallend.
Ze staan in ieder geval in een oude landgoedlaan onder eiken, eind 1800 aangelegd en sindsdien amper gebruikt of beroerd.
Met een tijdje mee bezig bedoel ik dat ik ze een maand geleden al gespot heb maar er tot nu niet achter kwam wat het was. Gewoon omdat ik niet aan cantharellen had gedacht of bij gekeken.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

eiken52

Hallo Henk,

ik hoop niet dat ik de verwarring nog groter zal maken maar hierbij toch mijn reactie. Arnolds (gele bijbel) beschouwt var. lutescens als een onbelangrijke variant van tubaeformis (is ook wel weergegeven als eigen soort lutescens). Andere auteurs als Breitenbach en Dahncke zien er wel een eigen soort in en onderscheiden de Gele trechtercantarel (Cantharellus lutescens). Breitenbach geeft geen echt duidelijke microscopische veschillen. Ook verschil in kleur schijnt niet zoveel te zeggen. Onderscheiding van lutescens wordt voornamelijk gebaseerd op:
- hymenium zwak gerimpeld (bij tubaeformis gladder)
- lamel achtige lijsten niet duidelijk ontwikkeld (bij tubaeformis duidelijke lijsten)

Mijn indruk is dat jouw foto overeen komt met de afbeeldingen van Dahncke (1200 Pilze) van tubaeformis. Ook bij Breitenbach komt de foto meer overeen met  tubaeformis (lamellen duidelijk ontwikkeld).

Zeker ook door de mening van Arnolds zou ik het op tubaeformis houden.

Groeten Bert Dijkstra

Groet Bert Dijkstra

Arno van Stipdonk

#7
Als er inderdaad geen microscopische verschillen zijn dan lijkt me ook het beste om tubaeformis aan te houden.  :duim:
En Bert, je hebt de verwarring niet groter gemaakt maar de zaak alleen maar helder gemaakt.

spanjool

geachte forumleden en admins allemaal bedankt voor jullie determinatie hulp.
heb ze ingevoerd als C. Tubaeformis.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

leo custers

Dit is zeker de trechter cantharel De opening van de trechter zal ook helemaal doorlopen tot in de steel, zie 2 fotos van mij Groeten Leo  
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

[size=8]LEO CUSTERS[/size]

han.endt

CiteerDit is zeker de trechter cantharel.
Jazeker.