Zweefvlieg Winterberg->Parasyrphus macularis

Gestart door nielsyese, mei 05, 2012, 11:40:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

nielsyese

Deze zweefvlieg trof ik aan in Winterberg in Duitsland. Hij heeft de reis naar huis niet helemaal overleefd, want de kop is eraf gerold (koffer een paar keer gevallen :) ), dus het vooraanzicht is van een losse kop. Ik vind deze lastig, ik denk aan Dasysyrphus?? ??? Ik heb deze gevangen in een dennenbos.
http://observado.org/waarneming/view/67987382
Vlieg onbekend - Diptera indet. gezien op 2012-05-02 Germany - Winterberg
Foto's:

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

gerardpennards

Dasysyrphus hebben behaarde ogen.....  ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

Sander Bot

Maar Gerard, dit beest hoort ook behaarde ogen te hebben, maar ok, kort behaard  ;D ;D

gerardpennards

Yep, idd, maar niets in vergelijk met Dasysyrphus, de wat oudere beesten hebben vaak bijna kale ogen....  ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

nielsyese

Menno Reemer

Dit lijkt me Parasyrphus macularis. Die is om z'n behaarde ogen wel vaker voor een Dasysyrphus aangezien. De erg donkere pterostigma's wijzen hier ook op (vergelijk maar eens met P. punctulatus).

nielsyese

Vanwege de behaarde ogen ging ik ook de mist in. Ik had deze in Nederland ook nog niet gevangen en had dus ook geen vergelijk. Bedankt voor de hulp allemaal!