Is er te zeggen van welke libelle dit de larven zijn?

Gestart door ivn-er Dick, mei 04, 2012, 09:14:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

ivn-er Dick

Een kennis van me in Herpen heeft een vijver in de tuin en bij wat werkzaamheden kwam ze deze libellelarven tegen . Ze dacht aanvankelijk aan kevers maar gelooft nu ook in libellelarven. Iemand een iedee om welke libelle het hier gaat? Hier de gegevens over de vijver. De vijver is een gegraven vijver van 3.50 x  3.50 x 4meter groot.
Er zijn plateauĀ“s in gegraven waar ik potten met verschillende plantjes op heb staan. Er staan ook waterlelies in en veel zuurstof plantjes. Hij is heel helder zonder dat er een pomp in staat om hem te zuiveren. De vijver ligt half zon en half schaduw, door een boom komt hij later in de middag in de schaduw. De larven zaten op een pot waarvan het plantje dood was gegaan en die net onder het wateroppervlak stond. En op dat moment in de zon stond. Daarin zaten vier van deze larven in. Ze waren zo ongeveer twee tot twee en een halve c.m. groot.
Met vriendelijke groeten,
Dick
IVN-er Dick

Johannes Klapwijk

Lastig te zien met al die glinstering, maar ik schat dat nr 1 een viervlek en nr 2 een smaragdlibel is.

ivn-er Dick

Mijn kennis heeft een paar foto's gemaakt van een net uitgeslopen libel. Ik denk aan de smaragdlibel wat zou kunnen kloppen met de reactie van Johannes.
IVN-er Dick


ewoudploeg

ik denk bij de eerste foto ook aan smaragd. de poten zijn wel heel lang voor een viervlek. echter, onzeker.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Johannes Klapwijk

Nu je het zegt ga ik met je mee....


Lekker aan het oefenen iig :D