Betere Roofvogel Determinatie-/Veldgids

Gestart door SlechtValk, mei 04, 2012, 20:20:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

SlechtValk

Kunnen jullie mij vertellen wat op dit moment zo'n beetje de beste veldgids voor het determineren van roofvogels in Europa is?

In veel topics over roofvogels zie ik twee namen veel terugkomen, namelijk Forsman en Gènsbøl, welke vinden jullie beter (of is er inmiddels nog een betere) en wat zijn de voor en nadelen van deze boeken?

Of staat er toevallig op het moment nog een nieuw boek (of een nieuwe versie) op het punt om uit te komen die het de moeite waard zou maken om een aankoop uit te stellen?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Norman

Veldgids Roofvogels van Gensbol
en/of
Raptors of Europe and Middle East van Forsman

Eigenlijk moet je ze allebei hebben, ik heb een lichte voorkeur voor de Gensbol, omdat deze NL-talig is en ik de tekeningen erg prettig vind.

SlechtValk

Citaat van: Norman op mei 05, 2012, 22:29:40 PM
Eigenlijk moet je ze allebei hebben, ik heb een lichte voorkeur voor de Gensbol, omdat deze NL-talig is en ik de tekeningen erg prettig vind.

Hoe graag ik ook zou willen, helaas past "alletwee" momenteel niet binnen mijn budget ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Timo Roeke

Dergelijke roofvogelsgidsen gebruik ik eigenlijk alleen thuis en niet als veldgids. De ANWB veldgids is dermate van kwaliteit dat je er over het algemeen meer dan voldoende aan hebt. Welke informatie mis je in de standaard gids?

Bas vd Burg

Citaat van: SlechtValk op mei 06, 2012, 21:53:39 PM
Citaat van: Norman op mei 05, 2012, 22:29:40 PM
Eigenlijk moet je ze allebei hebben, ik heb een lichte voorkeur voor de Gensbol, omdat deze NL-talig is en ik de tekeningen erg prettig vind.

Hoe graag ik ook zou willen, helaas past "alletwee" momenteel niet binnen mijn budget ;)

Wat is jouw budget dan? Ik heb, als ik het goed heb 2 exemplaren van de Gensbol in mijn kast staan........
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

SlechtValk

Citaat van: Timo Roeke op mei 14, 2012, 10:49:29 AM
Dergelijke roofvogelsgidsen gebruik ik eigenlijk alleen thuis en niet als veldgids. De ANWB veldgids is dermate van kwaliteit dat je er over het algemeen meer dan voldoende aan hebt. Welke informatie mis je in de standaard gids?

Ik weet niet precies wat ik aan de ANWB-gids mis (vind het een mooi en gedetailleerd algemeen vogelboek en zou niet meer zonder willen/kunnen), maar weet wel dat ik erg blij was dat, toen we in het buitenland waren, beide eerdergenoemde gidsen door iemand uit mijn reisgezelschap waren meegenomen. Omdat we er gezamelijk met de ANWB-gids niet altijd uitkwamen en deze andere gidsen toch de schaal unaniem één kant op deed neigen.

Bovendien vindt ik het ook gewoon leuk om zo'n mooi boek in mijn kast te hebben staan en afentoe te kunnen inkijken als ik mij weer eens wat meer in een specifieke soort verdiep.

Citaat van: Bas vd Burg op mei 15, 2012, 10:41:29 AM
Wat is jouw budget dan? Ik heb, als ik het goed heb 2 exemplaren van de Gensbol in mijn kast staan........

Mooi aanbod (ik neem aan dat je aanbood dat ik er wel één zou kunnen overnemen), maar ik ben inmiddels al iets aan het regelen in de trand van een verjaardagscadeau :D altijd een mooie oplossing voor de krappe beurs.

Neemt uiteraard niet weg dat ik graag jullie mening (met onderbouwing) hoor over de genoemde boeken (en eventueel andere) en denk ik bovendien dat het andere zou kunnen helpen in de toekomst.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.