Zweefvlieg Slowakije (geen foto)

Gestart door LakeSide, mei 04, 2012, 10:23:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

LakeSide

Beste mensen, ik zit met een ongeïdentificeerde zweefvlieg. Ik heb het beestje vanuit alle hoeken op de foto staan, maar geen mogelijkheid om de foto op de computer te zetten. Mijn reis door Oost-Europa en Centraal-Azië duurt nog 5 maanden, maar ik ben toch wel heel nieuwsgierig wat ik op de foto het staan, dus ik waag zo toch een poging.

Zoals gezegd is de foto genomen in Slowakije en wel op ongeveer 1300 meter hoogte in het Tatra gebergte. Het habitat was een open gebied in een naaldbos, waar ook sporadisch een loofboom tussen stond. Verder stroomde er 2 zeer snel stromende beken van de berg naar beneden.

De vlieg, een vrouwtje, zat op een bloem (weet niet welke).
De bouw doet mij het meest denken aan Brachypalpus laphryformis. Ongeveer zo groot als een honingbij, met uitgestoken antennes en een gebogen dij 3 die 1/3 rood 2/3 zwart is. De arista zijn bruin/oranje.

De kleur van de vlieg is overwegend bruin, met een zwart glanzend borststuk en een zwarte kop.

De beharing op de kop is bruin. Op de achterkant van het borststuk zitten hele lange goud/gele haren. Deze zitten ook op het achterlijf, ongeveer vanaf halverwege en deze worden langer naar achter toe. (ongeveer als Xylota sylvarum, maar dan met lange gele haren)

De vleugels zijn zwart gestreept.

Ik heb een hele hoop foto's vergeleken (hier en diptera.info en syrhidae.com), maar ik kom er helaas niet uit. Brachypalpus, Chalcosyrphus, Criorhina of toch iets anders?

Ik hoop dat jullie mij zo kunnen helpen, anders moet ik nog 5 maanden wachten :(

Joris Menten

Lengte/vorm antennes: lang-gerekt of gewoon met rond derde antennelid, inplanting arista ? (Cfr Callicera) Vleugeladering ("Eristalis/Merodon-bocht") ? Wat bedoel je met zwart gestreepte vleugels (lengte/dwarsrichting) ?

LakeSide

Antennes: exact als Brachypalpoides lentus
Vleugels: donkere streep als Eristalis horticola

Joris Menten

Lijkt nogal hopeloos. Ik vermoed niet hommelachtig dus geen Mallota fuciformis? Myolepta vara ? (http://waarnemingen.be/fotonew/2/2073462.jpg)

gerardpennards

Brachypalpus chrysites!! Moet je maar eens googlen  ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

LakeSide

Gerard, je bent weer eens een held, dat issem inderdaad! :D
Is het een algemeen beestje, want ik kan er verder niet zoveel over vinden?

En ook Joris natuurlijk bedankt voor het meedenken :)

gerardpennards

Nee absoluut niet algemeen, maar als je op de goede plek bent kun je er wel wat meer vinden. Vaak te vinden in wat hogere gebieden in Centraal Europa en gebonden aan naaldbos. Nodeloos om te zeggen dat we die hier in NL niet hebben.... ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

LakeSide

Deze even uit het verleden dreggen. Ik ben inmiddels weer thuis en dit zijn de foto's van de Brachypalpus geworden. Nier geweldig, maar ze volstaan! :)

gerardpennards

Ja mooi! Je had er voor mij wel een paar mee kunnen brengen.....  ;D ;D
Groeten, Gerard Pennards

LakeSide

Citaat van: gerardpennards op september 15, 2012, 22:56:01 PM
Ja mooi! Je had er voor mij wel een paar mee kunnen brengen.....  ;D ;D

haha, jammer dat dit de enige was die ik heb gezien! :)