Vraagje , wat is dit voor een vogel

Gestart door orvis, mei 03, 2012, 23:05:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

orvis

Wie kan mij vertellen, hoe deze heet ?

Mark27

Fitis/Tjiftjaf. Ik zou voor Tjiftjaf kiezen. Heb je het vogeltje horen zingen?

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

SlechtValk

#2
Citaat van: Mark27 op mei 03, 2012, 23:14:21 PM
Fitis/Tjiftjaf. Ik zou voor Tjiftjaf kiezen. Heb je het vogeltje horen zingen?

Hm met alleen deze foto's als bron zou ik persoonlijk toch voor fitis gaan.

Even dit topic erbij gepakt: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=102225.0 en stap voor stap besproken

       
  • poten lijken oranje achtig en niet donker
  • alhoewel het niet zo mooi half om half is lijken mij de handpennen toch te lang t.o.v. de tertials voor tjiftjaf
  • een redelijk duidelijk koppatroon (vooral zichtbaar in het vooraanzicht)
  • het moet gezegd worden de kleur is iets grauwer en "treuriger" (wat op tjiftjaf zou wijzen), maar er is een vage zweem van een "borstband" zichtbaar (wat weer op een fitis wijst)
  • op foto 1 is een beetje een "puntig" kopje te zien, waarbij het hoogste punt een stuk achter het oog zit terwijl dit bij tjiftjaf in mijn optiek vaak dichter bij of boven het oog zit
  • even als de poten lijkt de snavel mij ook redelijk licht en geen lichte onderste oogrand zichtbaar
  • niet te bepalen vanaf deze foto's
  • kan ik slecht beoordelen
Hoewel er ook wel wat te zeggen is voor tjiftjaf, doet dit alles mij toch eerder tot conclusie "fitis" komen.

Uiteraard zou eventueel gehoorde zang de doorslag kunnen geven.

correct me if i'm wrong ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

frankneijts

Een bleek uitgevallen Fitis, de kleur v.d. vogel zegt in dit geval dus niks. Let, naast de punten die S. Vermeulen noemt, ook op de 'holle' wangstreek.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

orvis

Mijn gehoor is dermate slecht, dat ik geen enkele zanger hoor, alleen de bassen willen nog wel. ekster, kraai enzo.
Bedankt Gerard

SlechtValk

Citaat van: orvis op mei 04, 2012, 18:38:44 PM
Mijn gehoor is dermate slecht, dat ik geen enkele zanger hoor, alleen de bassen willen nog wel. ekster, kraai enzo.
Bedankt Gerard

De zang van de tjiftjaf is dermate explosief dat deze ook nog wel eens bij de soorten kan horen die je ondanks je slechte gehoor nog zou kunnen horen. Op de pagina die ik eerder noemde staat (onder de foto's) een linkje naar een voorbeeld van zowel de tjiftjaf als de fitis, je zou het even kunnen afluisteren en met name de tjiftjaf proberen te herkennen in het veld.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.