Zoutwatervlokreeft

Gestart door Frank van de Putte, april 30, 2012, 01:00:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Zijn deze beestjes te determineren, gevonden aan de kust, onder stenen, dit exemplaar was bijna 2 cm lang.;

Het betreft deze waarneming:

http://waarneming.nl/waarneming/view/66928806
onzeker Strandvlo onbekend - Talitridae gezien op 2012-04-29 Wissenkerke - zeedijk Vlietepolder
Foto's:




bij voorbaat dank,

Frank van de Putte
Groetjes,

Frank van de Putte

Ton van Haaren

het is zeker geen Talitridae, want bij deze familie is het bovenste antennepaar sterk verkort en duidelijk korter dan het onderste paar. Bij jouw beest is dat zeker niet het geval, en zijn ze ongeveer even lang.
o.k, maar wat nu? het meest voor de hand ligt een vertegenwoordiger van het genus (Echino)Gammarus, maar dat is moeilijk te beoordelen. Ik zie bv. geen grote lob aan de achterrand van het laatste looppoot (poot7), wat zou moeten voor een zowel Gammarus als Echinogammarus, de derde uropode (die 2 laatste staartflappen) lijkt mogelijk niet die van een Gammarus, want ik denk te zien dat de binnentak duidelijk korter is dan de buitentak. In dat geval is het een Echinogammarus. Als je hem bewaard hebt kun je hem naar me opsturen, anders ben ik bang dat je niet verder kunt komen dan Gammaridae indet. Of je moet zelf even kijken naar de laatste staartflappen (verhouding binnen:buitentak)
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Frank van de Putte

#2
Citaat van: Ton van Haaren op april 30, 2012, 07:32:36 AM
het is zeker geen Talitridae, want bij deze familie is het bovenste antennepaar sterk verkort en duidelijk korter dan het onderste paar. Bij jouw beest is dat zeker niet het geval, en zijn ze ongeveer even lang.
o.k, maar wat nu? het meest voor de hand ligt een vertegenwoordiger van het genus (Echino)Gammarus, maar dat is moeilijk te beoordelen. Ik zie bv. geen grote lob aan de achterrand van het laatste looppoot (poot7), wat zou moeten voor een zowel Gammarus als Echinogammarus, de derde uropode (die 2 laatste staartflappen) lijkt mogelijk niet die van een Gammarus, want ik denk te zien dat de binnentak duidelijk korter is dan de buitentak. In dat geval is het een Echinogammarus. Als je hem bewaard hebt kun je hem naar me opsturen, anders ben ik bang dat je niet verder kunt komen dan Gammaridae indet. Of je moet zelf even kijken naar de laatste staartflappen (verhouding binnen:buitentak)

Bedankt Ton, voor de uitgebreide uitleg, ik was al bang dat dit een moeilijk te determineren beestje is, zeker met slechts deze foto's, ik heb hem niet bewaard.
Weet jij of er een online-determinatie-sleutel/tabel is voor deze familie? Ik heb er nog geen gevonden. Dan kan ik een volgende vondst onder de  :micro: bekijken.
Echt moeilijk te vinden zijn ze niet, bij laag water zie ik er vaak tientallen onder 1 steen, maar ze variëren sterk in grootte (5-20mm), wellicht verschillende soorten door elkaar, en ik weet ook niet of onvolwassen exemplaren überhaupt te determineren zijn.

groeten,
Groetjes,

Frank van de Putte