kameelhals

Gestart door JohnvR, mei 01, 2012, 19:44:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Vandaag op de Veluwe vond ik deze kameelhalsvlieg. Kan er een naampje op  :angel: ?

Arp

Snetverdrie John - was ze je te snel af ?  ;D

Ik zie bijzonder weinig van wat ik graag zou willen zien, maar dat wat er is lijkt allemaal op Subilla confinis te duiden. Doe maar wel onzeker - als ik later groot ben durf ik er misschien een zekere van te maken :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JohnvR

Tja, eerst zat ze op een boom, daarna op deze grasspriet. Ik zal morgen eens kijken of ik een betere foto kan maken. Hoe bewaar je deze diertjes het best?

Arp

Bedoel je levend of overleden ?

Levend niet te droog, takje/blaadjes om op te zitten, bladluisjes en eventueel bloem (nectar/stuifmeel) om op te peuzelen

Dood: Ze worden meestal geprepareerd opgespeld met minimaal 1 set vleugels uitgevouwen, maar als je geen showdozencollectie hebt dan maar gewoon in alcohol. Na een tijdje in alc wel eerst opweken voordat je bewegende delen anders positioneert.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JohnvR

Helpt dit nog wat?

Arp

#5
Citaat van: JohnvR op mei 04, 2012, 15:53:07 PM
Helpt dit nog wat?
Jazeker :)

Zo zie je maar weer dat je toch echt een paar belangrijke dingen tegelijk scherp moet hebben. Op basis van het geringe aantal aders in het costaalveld en de vleugelachterrand dacht ik aan Subilla/Xanthostigma en dan aan Subilla vanwege de kopvorm en een onvertakte ader in de vleugelpunt (die ene ader die tussen een paar vertakte aders als een recht lijntje van de 2e discoidaalcel naar de vleugelpunt loopt).

Maar het is dus Atlantoraphidia :rolleyes: Jammer voor jou, want die heb je al eerder gehad.

Toch leerzaam weer, want ik kijk bij Atlantoraphidia kennelijk nooit zo uitgebreid naar andere details omdat het wat donkergele pterostigma en het enkele kromme adertje van daaruit naar de vleugelvoorrand het wel duidelijk genoeg afmaakt, maar als ik die niet zie .... is er dus veel overeenkomst met die andere twee. Kopvorm en ader in vleugelpunt zoals Subilla, dwarsadertje in achtervleugel juist weer als Xanthostigma.

Bedankt voor de extra foto's John  :duim:

P.S. Ik zie dat ze geen eigen plannen meer heeft voor dit jaar. Zou ik haar misschien van je mogen lenen voor een fotosessie? Ik kom zelf verrekte weinig kameelhalzen tegen  :angry:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JohnvR

Hey Arp, bedankt! Het was in een soortgelijk bos waar ik(we) deze al eerder had(den), maar dan effe zuidelijker. Ik ben dan ook niet teleurgesteld dat het dezelfde soort is  8) . Zou het kunnen zijn dat het nog een (zeer) jong exemplaar was, omdat het pterostigma, de poten en de 'staart' nog vrij licht of kleurloos waren? Gelukkig was dat een dag later bijgekleurd. Ik had zo gauw geen ammoniak of ethylacetaat bij de hand en had daarom maar spiritus gebruikt om te proberen het dier te verdoven. Ze werd er echter zeer wild van en bij een vlindertje gebeurde dat ook, geen goed idee dus. Een tijdje later bleek het helaas toch fataal. Uiteraard mag je haar lenen/hebben.

Groeten, John

Arp

Citaat van: JohnvR op mei 04, 2012, 17:40:38 PM
Zou het kunnen zijn dat het nog een (zeer) jong exemplaar was, omdat het pterostigma, de poten en de 'staart' nog vrij licht of kleurloos waren?
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, zal op die eerste foto's inderdaad een kakelverse geweest zijn. Dat verklaart ook de wat moeizaam herkenbare vleugeladering :)

Ik gooi je daadelijk even een PBtje ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)