Chrysopa spec. - Leeuwarderbos (Friesland) - 2 mei 2012

Gestart door Yeronimo, mei 03, 2012, 15:27:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Trof deze gisteravond aan in het Leeuwarderbos in mijn vlindernet tijdens het doorzoeken van de lage vegetatie (paardenbloem, grote brandnetel, fluitekruid, bereklauw). Via het gaasvliegentabel door Nico Nieser (1961, NJN) kwam ik er niet echt makkelijk uit, hij komt bij mij namelijk uit op Chrysopa phyllochroma. Ik heb het gevoel dat, dat niet klopt en dat de zwarte stip niet op de goede plek staat op zijn kop. Vind erg lastig dus wat ik met dat kenmerk moet doen. Verder vind ik het kenmerk met de eerste dwarsader tussen RS en M1+2 erg lastig ook om in te schatten.

Hopelijk kan iemand mij hier verder helpen om de determinatie zeker te maken, zoveel literatuur valt er niet over te vinden.

Alvast super bedankt!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

harry60

Ik denk dat je deze per ongeluk in de verkeerde groep hebt geplaatst  ;D
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Yeronimo

Natuurlijk, het is een insect (overig)...Oeps, bedankt voor je scherpte!  :-X
Kan een admin hem a.u.b. voor mij verplaatsen? Lijkt me niet slim het daar opnieuw op te starten als deze toch verplaatst gaat worden.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Arp

Ik denk dat je ergens een verkeerde afslag hebt genomen, maar ik ken de tabel van dhr Nieser niet dus lastig te zeggen waar.

De Chrysopa's zien er behoorlijk anders uit, zelfs de wat minder zwaar gevlekte hebben meer zwart. De status van commata/phyllochroma is daarnaast enigszins problematisch. Is hier niet van toepassing, maar zie de teksten/discussies bij deze foto's

http://www.flickr.com/photos/77122100@N08/6913269083/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/sanmartin/2321103656/

Ook met de nieuwere tabel van Gilles & Co. kom je er dus niet altijd goed uit. Maar met die foto's heb je wel een beter idee van deze soorten.

Maar jouw beest is een Chrysoperla - meer dan Chrysoperla carnea s.l. zit er niet in, ik durf zelf van foto momenteel ook de "herkenbare" soort(en) (lucasina/mediterranea) er nog niet tussenuit te vissen (zie soortinfo).

Dat eerste dwarsadertje is inderdaad wat lastig inschatten to add insult to injury houden niet alle exemplaren zich netjes aan de handboeken  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)