Zwaangans?

Gestart door Limosa, januari 06, 2007, 08:57:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Deze gans/zwaangans zag ik gistermiddag in de Rottige meente. Ik dacht hierbij zelf aan een zwaangans aan de hand van een verdikte zwarte snavel, eindigend met een duidelijke witte ring. Een iets vergrootte kop en een fors uiterlijk, doch niet echt groot. De knobbel op de snavel ontbreekt echter wel en misschien nog wel enkele andere kenmerken, maar toch deed dit dier mij overkomen als een zwaangans. Mede veroorzaakt door foto's op waarneming. Maar ik zag dat Jan Harteman het er niet mee eens is, maar nu wil ik graag weten waarom en wat het dan eventueel wel zou moeten zijn.
Groeten,

Joachim

Hortulana

Lijkt me hybride soep-/ grauwe gans x candese gans. Kan dat er ergens zwaangansgenen in zitten.
De knobbelgans is trouwens een gedomesticeerde vorm van de zwaangans met knobbel. De (pure) zwaangans heeft geen knobbel.  

Jan Harteman

#2
Juist.
Ik zal het even met wat plaatjes ondersteunen.

Onderstaand de wildvorm van de Zwaangans, Anser cygnoides.
Dit is een oorspronkelijke (uitheemse) ganzensoort uit Azië.


Onderstaand de gedomesticeerde vorm van de Zwaangans, Knobbelgans genaamd.
Links is de wildkleur, vaak Afrikaanse knobbelgans genoemd.
Rechts de witte vorm, vaak Chinese knobbelgans genoemd.
De naam Afrikaanse knobbelgans zeggen dus niets over de oorsprong!
Maar het is foutief om deze ganzen Zwaangans te noemen (want een witte soepgans noemen we ook geen Grauwe gans, hoewel hij er wel vanaf stamt).



Hieronder een hybride Grauwe gans x Canadese gans:



Omdat de foto van Limosa op bovenstaande hybride lijkt, maar meer eigenschappen van een (Afr) Knobbelgans vertoond dan van de Grauwe gans of Zwaangans.
De eigenschappen van de Knobbelgans die ik herken zijn: postuur is fors en meer rechtop dan Zwaangans of Grauwe gans. Het witte voorhoofd zoals bij een wildkleur Knobbelgans is aanwezig. Verder zijn de wangtekening en en halskleuring duidelijk van een Canadese gans afkomstig.
Hierdoor concludeer ik dat het een hybride Knobbelgans x Canadese gans betreft.


[size=8](wanneer worden alle ontsnapte exoten en soepganzen nu eens geëlimineerd?!)[/size]

Limosa

Bedankt voor de heldere uitleg, Jan! Dit moet een goed uitgangspunt zijn om vergissingen in de toekomst te minimaliseren. Ik zal hem als knobbelgans X canadees invoeren.
Groeten,

Joachim

Hortulana

CiteerOmdat de foto van Limosa op bovenstaande hybride lijkt, maar meer eigenschappen van een (Afr) Knobbelgans vertoond dan van de Grauwe gans of Zwaangans.
De eigenschappen van de Knobbelgans die ik herken zijn: postuur is fors en meer rechtop dan Zwaangans of Grauwe gans. Het witte voorhoofd zoals bij een wildkleur Knobbelgans is aanwezig. Verder zijn de wangtekening en en halskleuring duidelijk van een Canadese gans afkomstig.
Hierdoor concludeer ik dat het een hybride Knobbelgans x Canadese gans betreft.

Beste Jan,

Klein vraagje... hoort een hybride knobbelgans x canadese gans niet alsnog iets van een knobbel te hebben?
Gezien de vorm en postuur van het beest sluit ik zelf overigens inmenging van grauwe/ soepgans ook bij nader inzien nu ook eigenlijk wel uit. Maar is hybride zwaangans x canadese gans helemaal uit te sluiten?
De snavelvorm vind ik iig niet echt wijzen op knobbelgans en dat witte voorhoofd (neem aan dat je het witte bij de snavelbasis bedoeld, dat heeft zwaangans ook). Formaat en houding lijkt me wel meer knobbelgans idd.
Bij voorbaat dank


Jan Harteman

Als je inderdaad let op de snavelvorm, dan zou je inderdaad eerder Zwaangans zeggen dan Knobbelgans, maar ik weet niet precies hoe zo'n knobbel vererft in een kruising. Misschien had hij inderdaad zichtbaar moeten zijn, maar dat weet ik niet.

Echte Zwaanganzen worden in Nederland (en in heel Europa) slechts sporadisch gekweekt. Knobbelganzen daarentegen komen we op bijna iedere kinderboerderij en bij veel hobbyboertjes tegen. Daarom denk ik dat de kans op een kruising daarmee ook veel groter is.
En een wilde Zwaangans is hier denk ik nog niet aangetroffen.  

tekenaar

waarom niet (knobbel x parkgans)xcanadese? Veel parkganzen zijn immers knobbelgans-hybriden (vruchtbaar) en op deze manier krijg je ook wat zwaangans-achtige kenmerken in een canadese gans hybride...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jan Harteman

Ja dat is natuurlijk ook een mogelijkheid. Maar is het dan wel zo dat Knobbelgans/Parkgans hybriden (dus feitelijk Zwaangans x Grauwe gans) vruchtbaar zijn? Dat wist ik namelijk niet zeker.

andrevanreenen

#8
kan er geen Hawaiigans (Branta sandvicensis) in zitten? de snavelvorm en kol komt overeen. Echter vindt ik de hals niet helemaal kloppen

Link naar Hawaïgans

Jan Harteman

Nee hoor, absoluut geen kenmerken die specifiek voor Hawaiiganzen zijn.
De snavel van Hawaiiganzen is niet zo bijzonder; vrijwel hetzelfde als die van Kleine Canadese ganzen.