zoogdier onbekend

Gestart door S van der Heijden, mei 02, 2012, 22:23:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

S van der Heijden

vandaag in gouda gezien jonge zoogdieren die ik niet ken. wie kan me helpen? zie http://waarneming.nl/waarneming/view/67938442

groet stefan
Met vriendelijke groet,

S. van der Heijden

Douwe van der Ploeg

Ik zou hier in ieder geval een marterachtige van maken. Ik heb echter geen idee hoe de kleur verandert bij het volwassen worden van die beesten. Qua kleur dat ie nu heeft, zou ik voor Nerts gaan, maar als dat nog kan veranderen, zou ik het niet kunnen zeggen.

Voor mol zijn de poten verkeerd, heeft ie een te lange staart en kloppen ook de snuit/oren niet.
Douwe van der Ploeg

Norman

Ik durf niet te zeggen wat het zijn.
Als ik de foto's juist interpreteer, leefden deze nog?

Norman

Ineens valt het kwartje; Muskusrat

belle

#4
Of toch (amerikaanse) nertsjes, zie link: http://retrieverman.wordpress.com/2010/12/16/baby-mink/;

Foto verwijderd ivm mogelijke verwarring.

Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Norman

Ik heb die foto ook gezien, maar ik vind de pootjes / nageltjes en het staartje niet kloppen voor Nerts (Amerikaan / Europeaan), ook mist de witte tekening op de kin (amerikaan) of op zijn snoet (Europeaan).
Daarnaast is Nerts zo ontiegelijk zeldzaam in NL en dan ook nog binnen de bebouwing. Het zou fantastisch zijn als het Europese Nerts zou zijn.

Rob Koelman

Diertjes zijn waarschijnlijk jonge marterachtigen. Het forse formaat (voor pasgeboren exemplaren) suggereert dan bunzing, fret of (Amerikaanse) nerts. Houdt er bij zeer jonge dieren rekening mee dat de vachtkleur vaak totaal afwijkend is van die van volwassen dieren (jonge vosjes zijn bijvoorbeeld zeer donker).

Ik heb zelf geen ervaring met dergelijke zeer jonge marterachtigen. Meest waarschijnlijk is bunzing. Een jonge nerts of fret is minder waarschijnlijk. Amerikaanse nertsen planten zich - voor zover ik weet - niet of hooguit zeer incidenteel voor in Nederland, Europese nerts komt niet voor in ons land en van verwilderde en zich voortplantende fretten heb ik nog nooit gehoord.

Je kunt de diertje denk ik het best invoeren als onzekere bunzing.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Rob Koelman op mei 03, 2012, 11:51:17 AM
Houdt er bij zeer jonge dieren rekening mee dat de vachtkleur vaak totaal afwijkend is van die van volwassen dieren (jonge vosjes zijn bijvoorbeeld zeer donker).

Dankje Rob, ik was er dus niet zeker van of dat ook geldt voor marterachtigen :) Weer wat geleerd!
Douwe van der Ploeg

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Norman op mei 03, 2012, 10:16:20 AM
Daarnaast is Nerts zo ontiegelijk zeldzaam in NL en dan ook nog binnen de bebouwing. Het zou fantastisch zijn als het Europese Nerts zou zijn.

Euhhhh... (ik heb vroegah, toen ik nog studeerde, bij een Nertsenfokker gewerkt (aan de dorpsrand van Overasselt) om bij te verdienen -> daar ontsnapten er tientallen per jaar!). (als ik 's ochtends het goed omheinde terrein binnenkwam en er lagen overal dooie bruine ratten wist ik het al -> er zijn er weer een paar ontsnapt).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

maurice.lahaye

Oei Bart, heb je ooit nertsen gefokt. Foei!  ;D

Terug naar het topic. Ik denk eigenlijk aan jonge woelratjes en niet zozeer een marter. Daarvoor is de beschrijving van het nest eigenlijk het meest doorslaggevend: een nest van stro/fijnmazig gras ter grootte van aan handbal. Klink typisch als iets woelmuis-achtigs. Gezien de locatie is woelrat dan het meest voor de hand liggend. De achterpoten vind ik ook erg woelmuis (en niet typisch marter). Maar ja, het zijn ook zulke kleine beestjes.

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Marina

Wat heb je met de beestjes gedaan, Stefan?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Norman

Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 03, 2012, 17:35:45 PM
Citaat van: Norman op mei 03, 2012, 10:16:20 AM
Daarnaast is Nerts zo ontiegelijk zeldzaam in NL en dan ook nog binnen de bebouwing. Het zou fantastisch zijn als het Europese Nerts zou zijn.

Euhhhh... (ik heb vroegah, toen ik nog studeerde, bij een Nertsenfokker gewerkt (aan de dorpsrand van Overasselt) om bij te verdienen -> daar ontsnapten er tientallen per jaar!). (als ik 's ochtends het goed omheinde terrein binnenkwam en er lagen overal dooie bruine ratten wist ik het al -> er zijn er weer een paar ontsnapt).

In de regio van die fokkerij zul je best Nertsen tegenkomen, alleen dit zullen zeer waarschijnlijk Amerikaanse Nertsen zijn. Europese Nerts is vrijwel uitgesloten in Nederland.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: maurice.lahaye op mei 03, 2012, 21:04:03 PM
Terug naar het topic. Ik denk eigenlijk aan jonge woelratjes en niet zozeer een marter. Daarvoor is de beschrijving van het nest eigenlijk het meest doorslaggevend: een nest van stro/fijnmazig gras ter grootte van aan handbal. Klink typisch als iets woelmuis-achtigs. Gezien de locatie is woelrat dan het meest voor de hand liggend. De achterpoten vind ik ook erg woelmuis (en niet typisch marter). Maar ja, het zijn ook zulke kleine beestjes.

Maurice
admin
Woelrat is ook mijn gedachte... Staart lijkt me ook al lang voor een marter!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bart van Hoogstraten

#13
Citaat van: Norman op mei 03, 2012, 21:52:42 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 03, 2012, 17:35:45 PM
Citaat van: Norman op mei 03, 2012, 10:16:20 AM
Daarnaast is Nerts zo ontiegelijk zeldzaam in NL en dan ook nog binnen de bebouwing. Het zou fantastisch zijn als het Europese Nerts zou zijn.

Euhhhh... (ik heb vroegah, toen ik nog studeerde, bij een Nertsenfokker gewerkt (aan de dorpsrand van Overasselt) om bij te verdienen -> daar ontsnapten er tientallen per jaar!). (als ik 's ochtends het goed omheinde terrein binnenkwam en er lagen overal dooie bruine ratten wist ik het al -> er zijn er weer een paar ontsnapt).

In de regio van die fokkerij zul je best Nertsen tegenkomen, alleen dit zullen zeer waarschijnlijk Amerikaanse Nertsen zijn. Europese Nerts is vrijwel uitgesloten in Nederland.

Dat klopt als een bus maar dat leidde ik niet uit je suggestie af. In ieder geval lijken me de jongen uit post 1 wel rodents.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Norman

Muskusrat is gezien het nest inderdaad niet waarschijnlijk. Woelrat is een goede kandidaat.

Overigens ben ik wel benieuwd of de jongen op de foto nog leefden.

Rob Koelman

Jonge woelratten hebben ongeveer het formaat van een veldmuis. De dieren op de foto hebben m.i. een veel te grote kop.

Bijgevoegd een foto van jonge hermelijnen voor een algemeen beeld van zeer jonge marterachtigen.

Wellicht kan iemand die fretten fokt vertellen of de diertjes op de foto qua vorm (NIET qua kleur) overeenkomen met jonge fretten...


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 03, 2012, 22:06:18 PM
Staart lijkt me ook al lang voor een marter!

Bij de waarneming zie ik geen foto's met volledige staart, maar op de foto's die er zijn is de staart duidelijk (veel) korter dan het lichaam (haalt mi niet eens de helft), dus voor (sommige) martersoorten zou ik m zeker niet te lang noemen.. Hoe groeit de staart t.o.v. de rest van het lichaam bij die beesten verhoudingsgewijs?
Douwe van der Ploeg

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Rob Koelman op mei 04, 2012, 00:19:53 AM
Jonge woelratten hebben ongeveer het formaat van een veldmuis. De dieren op de foto hebben m.i. een veel te grote kop.
De zijn volgens mij maar een 3,5-4cm.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rene Janssen

Citaat van: Rob Koelman op mei 04, 2012, 00:19:53 AM
Bijgevoegd een foto van jonge hermelijnen voor een algemeen beeld van zeer jonge marterachtigen.
Zoveel jonge hermelijnen in één nest? Ik had niet verwacht dat er zoveel in één nest zouden zitten...!!!
René Janssen

S van der Heijden

Een van de vragen was of de diertjes nog leefde tijdens de vondst: ja.
Wat heb ik er mee gedaan: de restanten van het nest (wat tijdens werkzaamheden deels verloren is gegaan) aan de kant gelegd en de jongen erbij/onder gedaan. Ik heb trouwens nog 1 of 2 extra foto's ik zal even kijken of die erbij kan zetten; misschien verduidelijkt dat nog eea.
Met vriendelijke groet,

S. van der Heijden

S van der Heijden

zie hier
Met vriendelijke groet,

S. van der Heijden

Dennisdelaak


Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rikstar

volgens mij noemen we muggen toch muskieten?  :rolleye:

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 07, 2012, 22:55:12 PM
Citaat van: Dennisdelaak op mei 07, 2012, 21:24:36 PM
is het geen muskiet??

Dat is een lokale naam voor?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

whmvb

Ik houd het op een jonge Woelrat. De foto van het nest Hermelijnen laat zien dat de kleur van deze jongen al op die van de ouders lijkt. Bijgaand twee foto's van een iets oudere juv. Woelrat (ogen al open) die ik een keer dood gevonden heb. Ook de kenmerken van het nest duiden eerder op Woelrat dan wat anders, zoals al opgemerkt is.

Wim
Wim van Boekel

diertjesvriend

De vacht van het diertje wat gevonden is door de topic starter is toch veel korter?

Kan het niet een muskusrat zijn? (oké ik kruip snel weer achter mijn steen terug don't shoot!)

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: b.k. op mei 09, 2012, 22:24:33 PM
De vacht van het diertje wat gevonden is door de topic starter is toch veel korter?

Kan het niet een muskusrat zijn? (oké ik kruip snel weer achter mijn steen terug don't shoot!)

Alle(?) kleine zoogdieren worden naakt geboren, de vacht moet nog groeien. De woelratten van Wim zijn dan ook flink wat ouder.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

evertdirks

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 09, 2012, 22:37:00 PM

Alle(?) kleine zoogdieren worden naakt geboren.
Dit klopt zeker niet. wat denk je van jonge hazen??

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: evertdirks op mei 09, 2012, 23:14:28 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 09, 2012, 22:37:00 PM

Alle(?) kleine zoogdieren worden naakt geboren.
Dit klopt zeker niet. wat denk je van jonge hazen??

Evert
Haas is voor mij toch al aardig fors. Maar er stond niet voor niets nog een vraagteken.
Het is wel zo dat alle in nesten geboren zoogdieren naakt zijn, en zoogdieren die direct moeten kunnen lopen al behaard zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

diertjesvriend

Behalve Egeltjes, die hebben zachte stekels en zijn nestblijvers. ;)

Een hermelijnen jong van minder dan een week is iets kleiner dan het diertje op de foto..
Ik vind het snoetje zo breed, en de vacht wat waterzoogdier-achtig.

Is er dan ook niets te zeggen over het type nest waarin het gevonden is, geen hol maar meer een soort van leger?
Een bunzing zit toch bij voorkeur in een hol langs het water?