wervelkolom van een woelrat?

Gestart door frankvdknaap, mei 06, 2012, 20:03:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankvdknaap

Deze wervelkolom haalde ik uit een braakbal van een blauwe reiger.
Gevonden in zuid-holland.

Is het van een woelrat?
Toch vind ik hem zelf eigelijk wel klein in verhouding met de staart die ik in een andere bal van dezelfde partij braakballen vond.
Of is die toch van een muis spec of amfibie?

groeten,
Frank

Rob Koelman

Volgens mij geen zoogdier. Denk zelf meer aan een kikker...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

frankvdknaap

Heb ik ook even aan zitten denken. Maar volgens mij is die daar veel te lang voor.
Ik tel ca. 15 wervels. En een kikker heeft er mogelijk minder.
Hier een simpel plaatje van internet, maar wel is te zien dat de wervelkolom korter is.
Het jammere is dat ik geen referentiemateriaal heb van een kikker.

Ik twijfel dus nog.

whmvb

Frank,

ook zonder referentiemateriaal kun je zo wel zien dat dit geen kikker is, zoals je zelf al terecht opmerkt. Kikkers hebben botten die uit kraakbeen bestaan. In de reigermaag verteren die helemaal. Op de foto kun je zien dat er kraakbeenschijven tussen de wervels zaten en dat de wervels gedeeltelijk verteerd zijn. De vorm van de andere botten op de foto's is niet goed te zien, maar het lijkt mij dat dit een vogel geweest is.

Wim
Wim van Boekel

lukkie

Groeten, Luuk

frankvdknaap

Ik ga denk het meeste mee in het antwoord dat het een vogel is.

Amfibie (Kikker) valt af omdat deze korter en kraakbeen is.
Aan vis dacht ik ook even maar daar zitten de uitstulpingen meer aan de boven en onderzijde aangegroeit. Bij deze is het meer links en rechts.
Als het dus geen zoogdier kan zijn.
Denk ik zelf ook aan vogel.
Ik ga zelf nog ff zoeken of ik de laatste wervel op foto1 aan de rechterzijde kan vinden bij een vogel of zoogdier (die ziet er wel appart uit) .

groeten,
Frank