Nuttige apps voor smartphones

Gestart door SlechtValk, mei 02, 2012, 01:28:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

SlechtValk

Beste allemaal,
Natuurlijk kennen we allemaal de prachtige app ObsMapp inmiddels, evenals DBAlerts, maar nou vroeg ik me af of mensen hier nog meer nuttige apps ten behoeve van het vogelen natuur/waarnemingen/herkenning kennen.
Ik ben bijvoorbeeld al tijden op zoek naar een goeie app voor geluiden (kan hier weinig over vinden behalve Vogels van Europa van ETI BioInformatics wat meteen weer 10 euro kost en waarvan de gratis variant voor amfibien verre van bugvrij was).
Kortom apps die gebruikt kunnen worden bij het vogelen natuur/waarnemingen/herkenning, bij voorkeur gratis apps, maar goede ervaringen met betaalde apps zijn wat mij betreft ook welkom.

EDIT: verbreding van de vraag van alleen vogelen naar natuur algemeen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op mei 02, 2012, 17:27:31 PM
Binnenkort ook op ObsMapp!
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=177582.0

Leuk te horen dat ObsMapp nog meer functionaliteit krijgt (kijk alleen vooral uit dat het niet TE uitgebreid en dus te zwaar en ingewikkeld wordt, de kracht zit mijns inziens vooral in de eenvoud).

Ik ben alleen niet geheel zeker of we hetzelfde bedoelen, ik bedoel een app waarop je geluiden terug kan luisteren (zoals de ouderwetse cd's of zelfs casettebandjes met geluiden) en dit in het veld vergelijken met vogels die je hoort, t.b.v. determinatie. Uit de wishlist van ObsMapp maak ik op dat het jou meer gaat om het toevoegen van waargenomen geluiden (en eventueel foto's) van de waarneming die je doet.

Al denk ik dat ObsMapp (of een afsplitsing daarvan... misschien is een aparte app met integratiefuncties daarvoor geschikter) best potentie heeft om een mooi naslagwerk te worden wat in de toekomst mogelijk het papieren vogelboek zou kunnen vervangen... (alhoewel de meesten van ons het volgens mij ook gewoon leuk vinden om dat boek in de kast te hebben staan, dus een papieren versie zal niet heel snel verdwijnen).

Zijn er nog meer leuke en vooral nuttige apps?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Helen Commandeur

Hallo,

Even ongegeneerde reklame voor mijn vogelnamenvertaalapp: https://play.google.com/store/apps/details?id=Species.Translator&feature=search_result&hl=nl
De betaalde versie heeft meer talen en werkt, voor zover nu bekend, op alle Android devices.

Binnenkort volgt een nieuwe app met meer dan 10.000 namen en enkele nieuwe talen (o.a. Chinees, Japans en Fins)

Veel plezier,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

SlechtValk

Citaat van: Helen Commandeur op mei 24, 2012, 11:35:56 AM
Even ongegeneerde reklame voor mijn vogelnamenvertaalapp: https://play.google.com/store/apps/details?id=Species.Translator&feature=search_result&hl=nl
De betaalde versie heeft meer talen en werkt, voor zover nu bekend, op alle Android devices.

Deze had ik er al op staan :D, maar begrijp ik dat je contact heb met of zelfs (één van) de ontwikkelaar(s) bent? Mag ik dan eerlijk opmerken dat ik het logo van de pro versie VERSCHRIKKELIJK lelijk vind... het doet mij meer denken aan een angrybird-achtig spelletje ofzo dan een serieuze vertaalapp.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op mei 24, 2012, 14:23:18 PM
Mag ik dan eerlijk opmerken dat ik het logo van de pro versie VERSCHRIKKELIJK lelijk vind... het doet mij meer denken aan een angrybird-achtig spelletje ofzo dan een serieuze vertaalapp.

Helemaal eens!  :'(

Verder is in ieder geval de gratis versie perfect!  :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Helen Commandeur

Hallo,

En goed dat jullie dat aangeven. Degene die voor mij hebben getest gaven juist aan dat ze dit type logo wilden ............
Ik ga een ander logo bedenken; misschien kan ik Erwin Timmermans charteren??

Heb bijgaand logo gemaakt voor de "Wereld" versie. Beter? Alle wensen en suggesties zijn van harte welkom; testers overigens ook.

Groeten,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op mei 24, 2012, 18:00:55 PM
Verder is in ieder geval de gratis versie perfect!  :duim:

Helaas ben ik niet heel recent in het buitenland geweest en heb ik dus geen vertalingen nodig gehad, daarom kan ik (nog) niet veel over de kwaliteit van de app zeggen. Maar ik neem van je aan dat deze vlekkeloos draait.

Citaat van: Helen Commandeur op mei 24, 2012, 19:50:16 PM
Heb bijgaand logo gemaakt voor de "Wereld" versie. Beter? Alle wensen en suggesties zijn van harte welkom; testers overigens ook.

Een stuk beter ja, het cartoon achtige wat ik niet mooi vond is er in elk geval af, wat ik nog een beetje mis (maar dat is ook heeeeeeel erg moeilijk uit te beelden) is een aanduiding dat het om vertalingen gaat, als ik nu puur op het logo af zou moeten gaan zou ik denken dat het een soort van digitale veldgids is en niet een vertaalprogramma. Nogmaals dit is heel moeilijk (zie bijvoorbeeld hoe wikipedia ermee geworsteld heeft), maar misschien de moeite waard om nog eens over na te denken. Als je meer input wilt is het misschien een idee om er een nieuw topic voor te starten en niet dit topic te kapen :P

Ik heb inmiddels blueBill Mobile eens geprobeerd, en dat ziet er inderdaad ook heel aardig uit. Gezien recente screenshots die ik hisko zag posten begint ObsMapp all het beste van deze apps over te nemen en een zeer compleet programma te worden (dit onderdeel nog in de kinderschoenen maar het belooft heel wat te worden).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Helen Commandeur

Hallo S.

Nee, ik ga jouw topic niet verder kapen, alhoewel het wel spannend zou zijn  :rolleye:
Binnenkort volgt eigen topic met hopelijk veel input van jou en alle andere (potentiële) gebruikers.

Dank en groeten,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

jvogels

Logo met "vogel" in verschillende talen?

liptaster

Bestaat er reeds een soort app voor "geleide" wandelingen in natuurgebieden? ik denk aan beschrijving route, uitleg wat er te zien is, en dergelijke meer.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Stijn E.

Interessante vraag. Een beetje googelen en zoeken in de Play Store levert het volgende op en er bestaat vast nog wel meer.

Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

ejslootweg

Nog niet helemaal wat het moet zijn, maar goed te zien dat men er mee bezig is.
http://www.pathkey.org/index_d.php
"PathKey is an interface for accessing interactive identification keys in DELTA format. Leveraging the latest HTML5 technology, PathKey runs ubiquitously on desktop computers and mobile devices. It is a web-based application, which is accessible from any web browser or mobile device, e.g., IPhone, IPad, Android, etc."

Van de sleutel naar de families (planten) is nu ook een Android app gemaakt.

groeten, Erik
groeten, Erik

Bas de Maat

Hoe zit het met de apps van ETI BioInformatics, zijn deze hun geld waard?
Wie heeft er ervaring mee en kan er wat nuttigs over zeggen?
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

Douwe van der Ploeg

De twee gratis apps werken prima, getest met een paar soorten. Enige nadeel is dat je met de terug-toets op je telefoon helemaal teruggaat naar het begin, je kan niet één stap terug in de tabel.
Douwe van der Ploeg

Melchior van Tweel

Citaat van: Bas de Maat op december 10, 2012, 17:04:14 PM
Hoe zit het met de apps van ETI BioInformatics, zijn deze hun geld waard?
Wie heeft er ervaring mee en kan er wat nuttigs over zeggen?
Ja, ik heb ze allemaal geïnstalleerd op mijn tablet, ook degene die niet gratis zijn. Ik vind ze zeker de moeite waarde. En dat voor slechts enkele euro's.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

Nadeel is wel dat je ze NIET op je sd-kaart kunt installeren. Met name bij ouder telefoons echt een probleem. De app's zijn immers een fiks aantal MB's groot.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bas de Maat

In de Vogels van Europa app, zitten daar de Roofvogels en Uilen app niet bij in of is deze bedoeld voor mensen die alleen geïnteresseerd zijn in Roofvogels en Uilen? idem voor de Tuinvogels van Nederland app

En in hoeverre is de Paddenstoelen van Nederland app goed bruikbaar. Hierin worden 148 soorten besproken, terwijl er in Waarneming.nl 6625 soorten bekend zijn. Dat is dus nog geen 2,5%. Er zijn dan wel 4666 soorten bestempeld als zeldzaam en zeer zeldzaam die je dus niet zo snel tegen zult komen, maar ook als je alleen de algemene soorten neemt is die app m.i. verre van compleet.
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

SlechtValk

#20
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een tientje voor een veredelde website toch aan de prijzige kant vind, zeker nu de ANWB vogelgids deels gratis online in te zien is. En de gratis varianten uit de serie, die voor Reptielen en Amfibieën vond ik nou niet zo prettig werken dat ik de vogelvariant wil aanschaffen.

Sinds de openingspost heb ik mij overigens nogal verbreed qua interesses/kennis (zo hebben bijvoorbeeld vlinders en libellen tegenwordig ook mijn speciale aandacht, planten houd ik mij (nog) niet zo mee bezig maar misschien kunnen jullie me met leuke apps nog overtuigen ;) ) dus wat mij betreft kan de vraag verbreedt worden naar de overige soortgroepen, kortom gewoon alle interessante/leuke/goede natuurapps.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

ejslootweg

Er zijn nog weinig apps die echt goed gebruik maken van alle mogelijkheden van een smartphone. Wat ik zelf wel een veelbelovende vind is die van NaturGate die gebruikt kan worden voor de identificatie van een stuk of 700 Finse planten. Uit eindelijk zijn ze van plan hem uit breiden naar meer regio's en meer soorten. De app en bijbehorende website zijn er in het Fins en Engels (!). Nadeel lijkt nog te zijn dat de app niet naar de SD kaart is te verplaatsen. Er wordt in de app niet een dichotome sleutel gebruikt, maar een multi-entry sleutel. Voor meer uitgebreide info over de gevonden plant wordt je weer doorverwezen naar de website. http://www.luontoportti.com/suomi/en/
Voorbeeldje van de hoeveelheid informatie op de website: Arctostaphylos alpina (met kaartjes).

groeten, Erik
groeten, Erik

Hans Sanders

Citaat van: liptaster op juli 08, 2012, 21:45:21 PM
Bestaat er reeds een soort app voor "geleide" wandelingen in natuurgebieden? ik denk aan beschrijving route, uitleg wat er te zien is, en dergelijke meer.
Ik ben zelf wel gecharmeerd van de everytrail app.

Zie bijvoorbeeld
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=1246854

Ik heb met deze app zelfs al eens gebruikt door mbv gelogde routes al schaatsend de Oostvaardersplassen te doorkruisen.

gr en suc6 Hans

marcel123

#23
Citaat van: ejslootweg op december 12, 2012, 18:17:42 PM
die van NaturGate die gebruikt kan worden voor de identificatie van een stuk of 700 Finse planten. U Nadeel lijkt nog te zijn dat de app niet naar de SD kaart is te verplaatsen.


Er staat:
[size=78%][/size]What's in this version:[size=78%][/size][size=78%][/color][/size]Application now prefers SD card in installation.''[size=78%][/size]

Dat is niet waar?

ejslootweg

Misschien heb ik dat eerder over het hoofd gezien. Het lijkt een van de laatste verbeteringen. Ik heb de app zelf op een apparaat staan waar het wel of niet naar de sd kunnen verplaatsen geen probleem is.

groeten, Erik

groeten, Erik

Mathieu Groeneveld

Citaat van: SlechtValk op december 12, 2012, 05:55:07 AM
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een tientje voor een veredelde website toch aan de prijzige kant vind, zeker nu de ANWB vogelgids deels gratis online in te zien is. En de gratis varianten uit de serie, die voor Reptielen en Amfibieën vond ik nou niet zo prettig werken dat ik de vogelvariant wil aanschaffen.

Sinds de openingspost heb ik mij overigens nogal verbreed qua interesses/kennis (zo hebben bijvoorbeeld vlinders en libellen tegenwordig ook mijn speciale aandacht, planten houd ik mij (nog) niet zo mee bezig maar misschien kunnen jullie me met leuke apps nog overtuigen ;) ) dus wat mij betreft kan de vraag verbreedt worden naar de overige soortgroepen, kortom gewoon alle interessante/leuke/goede natuurapps.
Ik heb een aantal (betaalde) ETI-apps ook en ik ben het ermee eens dat ze het geld niet waard waren. Ze zijn wel leuk om te laten zien aan vrienden/collega's/familie, maar voor de meeste waarnemers zijn ze niet echt bruikbaar naar mijn mening.
Met vriendelijke groet,

Mathieu Groeneveld
Ontwikkelaar van de Vogelgeluiden app voor Android!

SlechtValk

Inmiddels staan ook de twee apps van Stichting Stippen.nl op mijn telefoon.

Lieveheersbeestjes in NL en BE en Vlinders in de tuin

Met name voor beginners erg geschikt.

Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk

Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

#28
Citaat van: SlechtValk op juli 28, 2013, 21:14:11 PM
N.a.v. deze post: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=229978.msg1444186#msg1444186

Ook Vlindermee van Nature2U maar eens testen.

Jammer dat ook hier weer geen rekening wordt gehouden met oudere toestellen: de app kan niet op de sd-kaart worden geinstalleerd en is dus nauwelijks bruikbaar op bijvoorbeeld een HTC Desire.

-edit- En hij kan niet op m'n Google Nexus 7 geinstalleerd?! Raar....

-edit 2- ...en ook niet op m'n HTC Wildfire
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Ik heb contact gehad met de bouwers en ze een tip gegeven hoe de app ook op en sd-kaart kan worden geïnstalleerd. Gisteren kwam er een update, maar helaas, geen sd-kaart-installatie mogelijk  :-\
Ook is de app nog steeds niet te installeren op m'n Google Nexus...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!