Curculio nucum (onder eik)?

Gestart door C Valk, april 30, 2012, 16:46:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

C Valk

Ik kwam vandaag een heel stel van deze snuitkevers tegen onder onze eiken, en dacht dat dit een Curculio nucum zou moeten zijn op basis van de haarkam en het schildje (zie bijlagen), maar ik heb geen enkele ervaring in het onderscheiden van nucum, venosus en al die anderen, dus ik hoor graag wat jullie vinden (Arp? Theodoor? :rolleyes:).

Volgens soortenbank.nl zou nucum "streng gebonden" zijn aan de hazelaar voor de voortplanting, maar hier op het forum las ik net dat nucum ook eikels gebruikt om eitjes in te leggen. Wat klopt?
Groet,
Cornelis

Arp

#1
Hallo C (?)

7 berichten zie ik - alsnog welkom op het forum :)

Citaat van: C Valk op april 30, 2012, 16:46:54 PM
(Arp? Theodoor?)
Dat staat er absoluut verkeerd. Maar je bent nieuw dus het zij je vergeven ;)

Moet zijn (bij snuitkevers): Theodoor ..... (heel lang niks) ..... andere keverkenners (Jan, Jan, Toon, Maico, Ed, Dick ++) .... (nog veeeeeeeeeeeel langer niks) ..... .............. ................ (meer niks) ............. Thijs, Harry, Henksens, Johnsens, Gerardsens, Lo, Marleen, Tjitske, Weia, Arp en vele vele anderen.

Als je even dit doorleest en er 1000 foto's bijpakt ben je net zover als het gros hier  O0 :
http://www.coleo-net.de/coleo/texte/curculio.htm
http://insektenfotos.de/forum/thread.php?threadid=10669

Jouw beest zou ik van deze foto's ook op nucum inzetten - de soort is ook wat "schonkiger" dan glandium vind ik en dat zie je hier wel meen ik. Kleuren zijn voor m'n gevoel wel meer glandium, maar is variabel. Laatste foto lijkt inderdaad wel een haarkam te tonen, maar scherper/groter zou fijn zijn.

Zelf kom ik glandium veel meer tegen dan nucum en als ik nucum zie is het inderdaad altijd bij hazelaars in de buurt, maar het zou me niks verbazen als ze in principe ook op eik kunnen uitwijken - voor zover ik weet kan venosus bijvoorbeeld ook op beide voortplanten. Maar zelfs als ze er geen eitjes in de eikels leggen: De beesten kunnen vliegen hè, en het is een vrij land (nou ja, soortvan) :)

Maar van mij alleen suggesties, geen zekerheid.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Ik vind mijn naam nogal hoog staan...... in die lijst.  ;D  :rolleyes:
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

De volgorde per groep is volstrekt willekeurig  :angel:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

C Valk

Hallo Arp,

Dank!  :)

Grijns, ik zal het onthouden  ;D De volgorde van de door mij genoemde namen waren ook volstrekt willekeurig :angel: Dat ik die namen noemde kwam doordat ik begrepen had dat jij Theodoor regelmatig raadpleegt, maar die niet altijd even snel reageert, en jij zelf je er in ieder geval aardig in hebt verdiept, gezien http://insektenfotos.de/forum/thread.php?threadid=10669 (die ik al gezien had voor jij hem hier postte) en meestal sneller reageert :rolleyes:

Dank voor de info! In de bijlage een verder uitvergrootte versie en een extra foto, met m.i. geen zichtbare haarkam..

Er staat één krulhazelaar dichtbij, de enige hazelaar in de weide omtrek, maar daar zitten maar zelden hazelnoten aan.

Oké, ik wacht ;)

Groet,
Cornelis
Groet,
Cornelis

Th.Heijerman

Op basis van de  habitus maak ik hier een C. glandium van. Op een van de foto's lijkt er inderdaad een haarkam aanwezig te zijn, maar ja, die van C. gladium moet onduidelijk zijn. En zo van een foto is e.e.a. soms lastig te beoordelen.

Je hebt de kevers onder de eiken aangetroffen. Dit is de tijd dat C. glandium volop te vinden zal zijn op de eiken: ja zou eens kunnen kijken wat er op de eiken zit. Curculio nucum doet het niet op eiken en is ook later actief dan glandium: voor gladium staat mei/juni en nucum juni/juli.

Theodoor

C Valk

Groet,
Cornelis