HET VERVAGEN OF VERBERGEN VAN WAARNEMINGEN

Gestart door HPM, april 30, 2012, 13:36:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Vincent Hart op mei 25, 2012, 15:32:03 PM
Citaat van: HPM op mei 02, 2012, 09:29:32 AM
Citaat van: hiskodevries op mei 02, 2012, 07:45:09 AM
CiteerOok bij een vervaagde (vogel-)waarneming gaat er denk ik een alert uit (weet ik niet zeker), maar aangezien hij vervaagd is kunnen anderen er minder snel iets mee.
Zeker niet.
Behalve als je pas na invoeren vervaging/embargo toepast

Ja. Als een zeldzame vogelsoort onbeschermd op Waarneming.nl wordt ingevoerd wordt hij door een bepaalde externe site snel overgenomen en daar door een heleboel mensen gezien maar als de waarneming daarna op Waarneming.nl wordt vervaagd of verborgen wordt hij niet opnieuw overgenomen en de oude signalering wordt niet aangepast. De beschermde waarneming blijft daar dus open en bloot staan, zodat nieuwsgierigen of kwaadwillenden er altijd nog de onbeschermde waarneming kunnen vinden. Daar heb ik in mijn handleiding zonder details te noemen voor gewaarschuwd [...]
Kleine toelichting: de betreffende waarneming wordt wel automatisch doorgezet naar Dutch Birding, maar het plaatsen op de site dutchbirdalerts.nl en/of rondsturen onder 'pieperhouders' is mensenwerk. Ik dien als intermedium tussen wrn.nl en DB, dus mij waarschuwen als je een niet vervaagde waarneming van een zeldzaamheid in een (potentieel) verstoringsgevoelige situatie opmerkt, betekent meestal dat ik tijdig kan schakelen voor de waarneming de ether in geslingerd wordt. Bedenk daarnaast dat een groot deel van de 'geheime' locaties al bij Dutch Birding bekend zijn, zodat daar al rekening mee gehouden wordt.

Maar het gaat mij in de eerste plaats om gevallen die onvoldoende overdacht of door onvoldoende kennis open op Waarneming.nl zijn gezet en bij nader inzien alsnog worden vervaagd/verborgen. Een waarnemer kan dan natuurlijk alsnog contakt met jou zoeken (als hij weet dat dat kan), maar het kwaad is dan in feite al gebeurd. Daarom is voorkomen beter. Eerst denken, dan doen.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Da's natuurlijk altijd zo. In dat kader zijn natuurlijk ook alle seintjes van waarnemers dat er een (potentieel) verstoringsgevoelige situatie ergens is, meer dan welkom! Kunnen we als waarneming.nl voor die combinatie soort+locatie een automatisch embargo instellen, en kunnen we scenario's als jouw laatste al in meer gevallen voor zijn.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Er zijn de laatste tijd wat veranderingen doorgevoerd die het verschil tussen vervaagd en verborgen waarnemingen minder duidelijk hebben gemaakt. Zelfs de benamingen lopen nu een beetje doorelkaar.
Het belangrijkste direct zichtbare verschil is nu dat bij vervaagde waarnemingen de naam van de waarnemer en het gebied (niet de plek) van de waarnming zichtbaar blijven en bij verborgen waarnemingen niet.

Fundamenteel verschil is nog wel dat zolang de waarnemer niet handmatig ingrijpt, verborgen waarnemingen verborgen blijven tot het embargo verlopen is en dat vervaagde waarnemingen niet automatisch weer helemaal zichtbaar worden maar door de waarnemer 'ontvaagd' zullen moeten worden.

Herman van der Meer