HET VERVAGEN OF VERBERGEN VAN WAARNEMINGEN

Gestart door HPM, april 30, 2012, 13:36:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM


Hoewel Waarneming.nl is bedoeld om je waarnemingen met anderen te delen kan het soms nodig of gewenst zijn om niet teveel details bekend te maken van de waarneming van een zeldzame of kwetsbare soort of plek. Soms worden die in Waarneming.nl automatisch verborgen (orchideeën bijvoorbeeld) maar bij soorten waar dat niet het geval is kan je het zelf doen. Op die manier wordt bijvoorbeeld het uitgraven van zeldzame planten of het verstoren van broedgevallen van bepaalde vogelsoorten bemoeilijkt. Onderschat de kwaadwillenden en zeer nieuwsgierigen niet. Ze bestaan en ze zijn slim.

Hieronder wordt uitgelegd wat de mogelijkheden zijn, hoe je ze kan instellen en wat het effect op je waarnming is.

Altijd de juiste plek aangeven
Het lijkt tegenstrijdig maar ook bij vervagen of verbergen van een waarneming moet je de pijl op het kaartje altijd op de juiste plek zetten. Anders is de waarneming meestal vrijwel waardeloos want niemand kan iets met een waarneming ergens op bijvoorbeeld de Veluwe. Nu niet maar ook later niet. Kies dus nooit een gebiedsnaam zonder ook de pijl zo nauwkeurig mogelijk op de juiste plek in dat gebied te zetten. Als je een waarneming vervaagt of verbergt is die pijl voor buitenstaanders toch niet meer te zien maar de waarneming blijft wel bruikbaar, ook vele jaren later nog.

Kilometerhokvervaging
Vink voor kilometerhokvervaging gewoon 'kilometerhokvervaging' in het invoer- of wijzigscherm van je waarneming aan. Daarna is alleen voor jou (als je bent ingelogd) en voor Waarneming.nl het gebruikelijke kaartje bij je waarneming te zien. Voor buitenstaanders dus niet. Ook op enkele andere kaarten zal de waarneming niet verschijnen. Wel op de algemene verspreidingskaarten maar niet nauwkeuriger dan tot op een kilometer. Anderen zien bij de gegevens van de waarneming en in overzichten nog wel in welk gebied de waarneming is gedaan en door wie. Zeker als het om een klein gebied gaat kan dat voor nieuwsgierigen of kwaadwillenden voldoende zijn om de juiste plek te vinden en ook via het kilometerhok kan dat gemakkelijk zijn.

Groter gebied als extra vervaging
Als je kilometerhokvervaging te weinig vindt kan je nog verder vervagen door voor een groter gebied te kiezen. Ga daarvoor ingelogd terug naar je opgeslagen waarneming. Laat de pijl gewoon op de juiste plek staan en blijf van de ingevoerde gebiedsnaam af maar kies uit de opties rechtsboven voor "Wijzig Gebied". In het volgende scherm kan je dan via het uitklapmenu achter 'Nieuw gebied' zien welke gebieden voor de plek beschikbaar zijn. Kies daaruit de meest passende. Vaak zal de gemeente het grootste gebied zijn. Sommige mensen zullen dan misschien nog kunnen vermoeden waar het ongeveer kan zijn geweest maar het opsporen is voor buitenstaanders wel lastiger geworden.

Embargo om te verbergen
Als je vervaging nog niet veilig genoeg vindt kan je aangeven dat de waarneming tot een bepaalde datum moet worden verborgen. Dat kan ook als je een waarneming al hebt vervaagd. Voer daarvoor bij je waarneming in het vakje achter 'embargo tot' een datum in. Bij een broedgeval kan dat bijvoorbeeld een datum na het broedseizoen zijn maar het kan ook tot ver in de toekomst, bijvoorbeeld '2033-03-16'. Bedenk dat als het goed is een zeldame plant vaak volgend jaar nog steeds op die plek zal staan en een zeldzame broedvogel volgend jaar misschien wel weer op die plek zal gaan broeden.
Als je een embargo instelt is tot de aangegeven datum voor buitenstaanders alleen maar te zien dat een bepaalde soort op een bepaalde datum ergens is gezien, maar niet waar en niet door wie. Na die datum wordt de waarneming gewoon voor iedereen zichtbaar. Je kan een waarneming tegelijk verbergen en vervagen maar van de vervaging merk je dan niets en na het verlopen van het embargo verloopt een vervaging niet. Die verdwijnt alleen als je hem zelf uitschakelt. Je kan er gebruik van maken om een waarneming na afloop van het embargo alleen vervaagd te tonen. Als je wil kan je tussentijds altijd de door jou ingestelde embargodatum veranderen of verwijderen en ook de vervaging aan- of uitzetten.

Verbergen van een geval
Als jij je waarneming verbergt maar iemand anders doet het met een waarneming van hetzelfde geval niet of onvoldoende dan heeft verbergen door jou weinig effect. Je kan dan aan die andere waarnemer(s) vragen om hetzelfde te doen als jij, maar je kan ook contact opnemen met Waarneming.nl via het scherm http://waarneming.nl/contact.php en vragen of het kwetsbare geval automatisch kan worden verborgen.

Later invoeren
Het is niet nodig om een waarneming gelijk in te voeren. Dat kan ook dagen, weken, maanden of jaren later. Daar kan je gebruik van maken bij het beschermen van je waargenomen plant of dier. Als je de waarneming een paar dagen later invoert is hij voor sommigen gelijk al minder opvallend en vaak ook minder interessant. Als je een broedgeval pas op een veilige datum na het broedseizoen invoert kan het niet worden verstoord en dan hoef je als beveiliging ook geen embargo in te stellen, al kan dat natuurlijk wel.

Tot slot
Denk voor je een zeldzame of kwetsbare waarneming invoert altijd goed na over of je hem wel moet invoeren en zo ja op welke manier je dat het beste kan doen. Vooral zeldzame vogels worden al snel na het invoeren door andere sites overgenomen en er zijn mensen die heel erg op zeldzaamheden gespitst zijn. Als je dus een kwetsbare waarneming onbeschermd of onvoldoende beschermt invoert en je verbergt de waarneming later alsnog, dan kan het zijn dat die verandering niet wordt doorgevoerd in sommige externe sites. In Waarneming.nl gebeurt dat uiteraard wel. Doe het dus bij voorkeur gelijk goed. Als je de waarneming wil invoeren maar nog twijfelt hoe, begin dan met een embargo.
Als je een waarneming achteraf hebt vervaagd/verborgen en je wil dat je waarneming in de oude vorm van externe sites verdwijnt, neem dan contact op met Team Waarneming.nl

Denk ook aan andere waarnemingen die je dezelfde dag in hetzelfde gebied of omgeving hebt ingevoerd. Die kunnen voor anderen een aanwijzing zijn voor waar je je vervaagde waarneming hebt gedaan. Als het belangrijk is kan je er dan voor kiezen om die andere waarnemingen niet in te voeren of ze te verwijderen als je ze al had ingevoerd, of om ze op dezelfde manier te vervagen.
Herman van der Meer

Jan Essink

prima verhaal en heel duidelijk:
Soms worden soorten in Waarneming.nl automatisch verborgen (orchideeën bijvoorbeeld), voor Nederland en Belgie is dat begrijpelijk en helaas noodzakelijk, maar waarom dat voor de orchideeën in het buitenland gedaan wordt is voor mij een raadsel. Het dus nu zo dat alleen de waarnemer zijn eigen orchideeën waarneming kan zien en dat de Admins het voorrecht hebben om alles te mogen zien en wat doen ze ermee. zo goed als niets!!
Als de orchideeën worden uitgegraven bv in Turkije dan doet dat de plaatselijke bevolking en niet een een of andere verzamelaar van planten.
Wat is er nu dus aan de hand, er zijn maar heel weinig Admins die verstand hebben van de Europese orchideeën en diegene die er wel wat van weet worden door het vervagen buitenspel gezet,Dat betekend dat er alleen waarnemingen worden gevalideerd die bekend zijn en de moeilijker soorten blijven gewoon openstaan.
Jammer, dat er voor dit systeem gekozen is.
Jan Essink

met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

HPM

Maar Nedelandse en Belgische orchideeënrovers zullen toch ook wel eens naar het buitenland gaan? Even op Observado neuzen waar orchideeën in de buurt van de vakantiebestemming staan en ze hebben een goede oogst.

Herman van der Meer

Henri van Dodeweerd

Ook handig om niet al te veel andere waarnemingen in te voeren in het vervaagde gebied. Anders is een vervaagde waarneming vaak wel weer op te sporen. Je hoeft dan alleen maar te kijken waar de waarnemer op die dag nog meer heeft waargenomen.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

hiskodevries

dan zul je eerst de waarnemer moeten weten. Dat gegeven is sterk afhankelijk van de manier waarop je vervaagt.

Allemaal leuk en aardig wat hier boven staat. Maar ik verwijs iedereen graag naar http://waarneming.nl/download/vervaging.pdf
Preventie is altijd de beste methode, zelfs beter dan NIET invoeren.
Zie gemeld document over preventieve maatregelen.
Een voorbeeld, wat ik best kan melden zonder gevolgen, zijn grauwe en blauwe kiekendieven in gebieden die door de Stichting Grauwekiekendief worden gemonitord.
Deze worden sinds vorig jaar standaard verborgen. Sinds die tijd is de overlast door fotografen, die het liefst met de telelens in het nest staan, aanzienlijk gedaald.
Als je denkt is zeg lekker niets dan is de kans groot dat de soort toch gemeld wordt en dan hebben preventieve maatregelen niet zo heel veel nut meer, want wat eenmaal op internet staat is moeilijk weg te krijgen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

#5
Hisko, allemaal leuk en aardig die pdf maar ik vind dat niet zo handig  Naar mijn helptekst hierboven is veel gemakkelijker te verwijzen, zeker vanuit het forum. Maar dat je de link hier neerzet is natuulijk wél handig. Ik ben redelijk thuis op Waarneming maar ik zou zo niet eens kunnen zeggen waar ik hem op een normale manier kan vinden. Niet via 'downloads' in het menu in ieder geval.

Uiteraard is het vanuit Waarneming gezien altijd beter om wel dan om niet in te voeren maar dat moet dan wel op een manier waarvan de mensen weten dat het veilig is. Dat is een van de redenen dat een goed bereikbare handleiding mij nodig lijkt. Deze is toch alweer bijna 200 120 keer bezocht. Ik zie teveel waarnemingen die niet effectief of helemaal fout verborgen zijn. Er zijn er bijvoorbeeld nogal wat die ter vervaging op een groot blauw vlak zijn gezet en soms nog in het verkeerde grote blauwe vlak ook. Vandaar ook dat ik mijn verhaal begonnen ben met het benadrukken dat de pijl altijd precies moet worden gezet en dat dat bij vervagen of verbergen helemaal niet erg is. Het isveelal  onbekendheid met de mogelijkheden en effecten. Ik heb langzamerhand ook al aardig wat van die 'blauwvlakkers' tot hun plezier verteld hoe je goed moet vervagen. Geen van allen wisten ze hoe het moest. Bij grotere bekendheid met de mogelijkheden verwacht/hoop ik dan ook dat het aantal blauwe vlakken zal afnemen en de veiligheid voor de bewuste planten en dieren zal toenemen.

Ik zou het goed vinden als dit topic gepinned zou worden, zodat het altiijd gemakkelijk te vinden blijft.
Aanvullingen en correcties zijn uiteraard altijd welkom.
Herman van der Meer

MLANG

#6
Herman en Hisko,

Ook ik ben ooit door Herman getipt inzake het wijzigen van de gebiedsnaam. Toch zitten hier m.i. wat haken en ogen aan.

* Het komt mij voor dat bij vervaagde waarnemingen er toch een alert uit gaat met de gebiedsnaam. Achteraf wijzigen................

* Waarnemingen waarbij de gebiedsnaam gewijzigd is, zijn op verspreidingskaartjes weer terug te vinden met een onzekerheid van 1 km2.

Overigens vind ik persoonlijk de 1km2 vervaging wat aan de krappe kant (zeker bij soorten met zeer specifieke biotoopeisen) en kies dan liever voor embargo of niet invoeren.
                                                                                                                                              Gr. M.




Jan Essink

Citaat van: HPM op mei 01, 2012, 12:24:34 PM
Maar Nedelandse en Belgische orchideeënrovers zullen toch ook wel eens naar het buitenland gaan? Even op Observado neuzen waar orchideeën in de buurt van de vakantiebestemming staan en ze hebben een goede oogst.
Maar dan nog is het aantal m.i. echt te verwaarlozen. Er zijn plekken in Europa waar duizenden orchideeen staan en er zijn plekken waar tientallen soorten staan. Wie wel eens in Griekenland naar orchideeën heeft gezocht kijkt zijn ogen uit zoveel staat daar. Dan heeft vervagen absoluut geen zin. Dat is alleen maar leuk voor de Admins maar echte liefhebbers worden buitengesloten.
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Jan Essink

 Wat Hisko laat lezen in de link gaat alleen over Waarneming.nl dus over de Nederlandse flora en fauna. Nogmaals daar heb ik geen enkel probleem mee. Waar ik tegenaan loop is dat ik als ex-admin voor de orchideeen (en waarom was ik Admin voor de ochideeen in Observado) dat alle in het buitenland voorkomende soorten ook vervaagd zijn. Ik kijk nog steeds naar de waarnemingen van orchideeen en waarom niet, maar ik kan in de meeste gevallen de waarnemer niet helpen omdat ik als waarnemer belangrijke informatie mis en zolang die niet zichtbaar worden doe ik er in meeste gevallen ook niets mee.
Voorbeeld http://observado.org/foto/view/3242231. Wie weet of dit goed is?
Jan Essink
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

HPM

Citaat van: MLANG op mei 01, 2012, 21:33:53 PM
Herman en Hisko,

Ook ik ben ooit door Herman getipt inzake het wijzigen van de gebiedsnaam. Toch zitten hier m.i. wat haken en ogen aan.

* Het komt mij voor dat bij vervaagde waarnemingen er toch een alert uit gaat met de gebiedsnaam. Achteraf wijzigen................

* Waarnemingen waarbij de gebiedsnaam gewijzigd is, zijn op verspreidingskaartjes weer terug te vinden met een onzekerheid van 1 km2.

Overigens vind ik persoonlijk de 1km2 vervaging wat aan de krappe kant (zeker bij soorten met zeer specifieke biotoopeisen) en kies dan liever voor embargo of niet invoeren.
                                                                                                                                              Gr. M.

Ook bij een vervaagde (vogel-)waarneming gaat er denk ik een alert uit (weet ik niet zeker), maar aangezien hij vervaagd is kunnen anderen er minder snel iets mee.

Vervagen tot op een kilometer vind ik ook wel krap voor effectief vervagen. Zelfs al ben je ter plaatse niet goed bekend en heb je niet een beetje ecologisch inzicht is het nog wel doen. Eigenlijk nodigt het meer uit tot speculeren en zoeken dat dat het daadwerkelijk verbergt.
Tot op uurhok zou een stuk veiliger zijn, al is dat ook niet 100%, bijvoorbeeld in combinatie met een gebied wat een stuk kleiner is dan 5 km. Dan is het grootst beschikbare gebied beter dan dat kleine.

Een embargo is nu veruit het veiligste maar het zou wel heel saai worden al alle te beschermen waarnemingen onder embargo geplaatst zouden worden. Ook voor mij, want hoewel een zeldzaamheid van mij weinig heeft te vrezen, vind ik het wel leuk om te weten dat er in mijn regio iets bijzonders is gevonden. Bij een embargo zie je alleen maar een soortnaam en is er dus minder om blij van te worden. Een zeldzaamheid ergens in Nederland is natuurlijk ook leuk om te weten maar leuker is het toch als het in de buurt is. Maar noodzakelijke beveiliging gaat voor. Daarom kan ik er ook begrip voor opbrengen als iemans besluit om iets niet in te voeren, hoe jammer dat ook is voor Waasrneming. Ik hoop dan wel dat de waarneming wel wordt vastgelegd op een minder opzichtige plek.
Herman van der Meer

hiskodevries

CiteerOok bij een vervaagde (vogel-)waarneming gaat er denk ik een alert uit (weet ik niet zeker), maar aangezien hij vervaagd is kunnen anderen er minder snel iets mee.
Zeker niet.
Behalve als je pas na invoeren vervaging/embargo toepast
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op mei 02, 2012, 07:45:09 AM
CiteerOok bij een vervaagde (vogel-)waarneming gaat er denk ik een alert uit (weet ik niet zeker), maar aangezien hij vervaagd is kunnen anderen er minder snel iets mee.
Zeker niet.
Behalve als je pas na invoeren vervaging/embargo toepast

Ja. Als een zeldzame vogelsoort onbeschermd op Waarneming.nl wordt ingevoerd wordt hij door een bepaalde externe site snel overgenomen en daar door een heleboel mensen gezien maar als de waarneming daarna op Waarneming.nl wordt vervaagd of verborgen wordt hij niet opnieuw overgenomen en de oude signalering wordt niet aangepast. De beschermde waarneming blijft daar dus open en bloot staan, zodat nieuwsgierigen of kwaadwillenden er altijd nog de onbeschermde waarneming kunnen vinden. Daar heb ik in mijn handleiding zonder details te noemen voor gewaarschuwd. Het is een reden om eerst goed na te denken voor je een waarneming van een zeldzame soort invoert.

Overigens heb ik die pdf waar je naar verwees nog eens goed bekeken, maar daar staat weinig meer in dan dát een waarneming vervaagd of verborgen kan worden, maar er staat niet in hóe dat te doen. Ook in de Handleiding  (een pdf) en in de Help staat alleen maar dat het kan. Dat het kan blijkt natuurlijk ook al uit de opties tijdens het invoeren, maar als mensen dan willen weten wat dat betekent en wat het verschil tussen de opties is is dat niet te vinden. Ze vervagen/verbergen dus maar niet of nemen hun toevlucht tot een groot blauw vlak, omdat ze dat wél begrijpen.

Herman van der Meer

MLANG

Citaat van: hiskodevries op mei 02, 2012, 07:45:09 AM
CiteerOok bij een vervaagde (vogel-)waarneming gaat er denk ik een alert uit (weet ik niet zeker), maar aangezien hij vervaagd is kunnen anderen er minder snel iets mee.
Zeker niet.
Behalve als je pas na invoeren vervaging/embargo toepast

Dank voor de verduidelijking. Dan zal een aantal door mij ontvangen alerts op de door jou ingegeven wijze zijn ingevoerd. Zit er enige vertraging tussen invoer en verzenden van alerts? Niet iedere waarnemer zal zich realiseren dat er een alert uitgaat als op deze wijze ingevoerd wordt. Gr. M. 

hiskodevries

tussen de 0-10 minuten
het alert proces draait elke 10 minuten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

O - 10 minuten! Als je nog twijfelt hoe je zo'n waarneming moet invoeren kan je hem dus beter gelijk helemaal verbergen en dan later nadenken of vervagen of helemaal openbaar maken misschien goed genoeg is. Al dan niet vervaagd invoeren en later verbergen kan dus helemaal verspilde moeite zijn. Ter verdere vervaging op het grootste voor die plek bechikbare gebied zetten ook, want dat kán alleen maar nadat je de waarneming al hebt ingevoerd. Je hebt dan hooguit 10 minuten de tijd om je te bedenken maar hoe lang het werkelijk is weet je niet. Misschien heb je helemaal heen tijd.
Zoals het nu is zal ik dus in het vervolg bij bepaalde te beschermen waarnemingen gelijk kiezen voor volledig verbergen (embargo). Later zie ik dan wel weer.

Herman van der Meer

SlechtValk

Ik blijf het een beetje raar vinden dat Kraanvogels in een bepaald gebeid in het noorden van het land altijd vervaagd worden (en vlak buiten dat gebiet niet), het is inmiddels bij de meeste vogelaars toch wel bekend dat ze daar zitten, wat voegt die vervaging dan nog toe?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

HPM

Citaat van: SlechtValk op mei 04, 2012, 03:54:18 AM
Ik blijf het een beetje raar vinden dat Kraanvogels in een bepaald gebeid in het noorden van het land altijd vervaagd worden (en vlak buiten dat gebiet niet), het is inmiddels bij de meeste vogelaars toch wel bekend dat ze daar zitten, wat voegt die vervaging dan nog toe?

De meeste geintersseerden in het wel en wee van de Nederlandse avifauna zullen ondertussen wel weten dat er in een bepaald gebied in Nederland Kraanvogels broeden, maar dat lijkt me nog geen reden om iedereen dan maar gelijk de nesten aan te gaan wijzen.

Overigens kan jij aan een verborgen waarneming niet zien om welk gebied het gaat. Misschien is het wel heel ergens anders dan jij denkt.
Herman van der Meer

hiskodevries

Citaat van: SlechtValk op mei 04, 2012, 03:54:18 AM
Ik blijf het een beetje raar vinden dat Kraanvogels in een bepaald gebeid in het noorden van het land altijd vervaagd worden (en vlak buiten dat gebiet niet), het is inmiddels bij de meeste vogelaars toch wel bekend dat ze daar zitten, wat voegt die vervaging dan nog toe?
eens. maar dit is om gestreste boswachters tegemoed te komen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op mei 04, 2012, 08:12:21 AM
Citaat van: SlechtValk op mei 04, 2012, 03:54:18 AM
Ik blijf het een beetje raar vinden dat Kraanvogels in een bepaald gebeid in het noorden van het land altijd vervaagd worden (en vlak buiten dat gebiet niet), het is inmiddels bij de meeste vogelaars toch wel bekend dat ze daar zitten, wat voegt die vervaging dan nog toe?
eens. maar dit is om gestreste boswachters tegemoed te komen

Het is natuurlijk mooi dat Waarneming.nl verzoeken honoreert om waarnemingen uit een gebied standaard te verbergen, maar vervolgens de verzoekers openelijk uitmaken voor 'gestreste boswachters' vind ik toch iets minder mooi.
Herman van der Meer

SlechtValk

Citaat van: HPM op mei 04, 2012, 08:03:25 AM
Overigens kan jij aan een verborgen waarneming niet zien om welk gebied het gaat. Misschien is het wel heel ergens anders dan jij denkt.

Het viel me op doordat een vriend van mij mijn eigen waarnemingen niet kon terug vinden (en dus ook het plusje "heb ik ook gezien" niet kon gebruiken), dus het niet zeker weten welk gebied is in deze niet van toepassing.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

HPM

Citaat van: SlechtValk op mei 04, 2012, 13:38:28 PM
Citaat van: HPM op mei 04, 2012, 08:03:25 AM
Overigens kan jij aan een verborgen waarneming niet zien om welk gebied het gaat. Misschien is het wel heel ergens anders dan jij denkt.

Het viel me op doordat een vriend van mij mijn eigen waarnemingen niet kon terug vinden (en dus ook het plusje "heb ik ook gezien" niet kon gebruiken), dus het niet zeker weten welk gebied is in deze niet van toepassing.

In je vraag had je het dan ook niet over jou en je  vriend maar over "de meeste Nederlanders".
Ik neem aan dat jullie zelf wel weten waar je ze hebt gezien en als je het later misschien bent vergeten kan je het als je bent ingelogd altijd nog nakijken in je eigen waarneming, want dan zie je de details.
Als de meeste Nederlanders toch wel weten dat daar Kraanvogels zitten is het ook niet zo erg dat ze dan niet kunnen zien dat jullie ze daar hebben waargenomen.
Herman van der Meer

SlechtValk

Citaat van: HPM op mei 04, 2012, 14:37:44 PM
Als de meeste Nederlanders toch wel weten dat daar Kraanvogels zitten is het ook niet zo erg dat ze dan niet kunnen zien dat jullie ze daar hebben waargenomen.

Wel als ik "trots" aan iemand een linkje geef naar mijn ingevoerde waarnemingen met de opmerking "kijk wat we daar allemaal gezien hebben" en later de vraag krijg "oh dus geen Kraanvogel gezien?"... maargoed het is allemaal niet onoverkomelijk.

En ik denk dat het ook belangrijk is de boswachters te vriend te houden...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

sander van vliet

hallo,

hoe kan ik een vogelsoort in de waarneming vervagen?
Het gebied snap ik conform bovenstaande uitleg, maar de soort wil ik (behalve voor admins en mezelf) niet weergeven.

Dank,
Sander

HPM

Citaat van: sander van vliet op mei 15, 2012, 12:57:00 PM
hallo,

hoe kan ik een vogelsoort in de waarneming vervagen?
Het gebied snap ik conform bovenstaande uitleg, maar de soort wil ik (behalve voor admins en mezelf) niet weergeven.

Dank,
Sander

De soort verbergen/vervagen kan volgens mij allleen maar door de waarneming niet in te voeren.
Wat je vevaagt of verbergt is de lokatie.

Herman van der Meer

hiskodevries

#24
Citaat van: sander van vliet op mei 15, 2012, 12:57:00 PM
hallo,

hoe kan ik een vogelsoort in de waarneming vervagen?
Het gebied snap ik conform bovenstaande uitleg, maar de soort wil ik (behalve voor admins en mezelf) niet weergeven.

Dank,
Sander
als je een waarneming vervaagd door een embargodatum op te geven is die nergens zichtbaar. Behalve voor de validators. Een eventueel ingevoerde foto is wel zichtbaar met alle gegevens, op soortnaam na, onzichtbaar


Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op mei 04, 2012, 08:12:21 AM
Citaat van: SlechtValk op mei 04, 2012, 03:54:18 AM
Ik blijf het een beetje raar vinden dat Kraanvogels in een bepaald gebeid in het noorden van het land altijd vervaagd worden (en vlak buiten dat gebiet niet), het is inmiddels bij de meeste vogelaars toch wel bekend dat ze daar zitten, wat voegt die vervaging dan nog toe?
eens. maar dit is om gestreste boswachters tegemoed te komen


Hypocriet gedoe. Overal liggen flyers van die kraanvogels.
Waar ik mij tevens aan irriteer is dat de admins (soms ook twitchers) embargo waarnemingen wel zien. Dan zie je als een embargo is afgelopen er toch tientallen vriendjes en vriendinnetjes zijn langs geweest.
Als je een kwetsbare soort tegenkomt dus gewoon niet invoeren. Eventueel pas invoeren als het gevaar geweken is en ook niet je foto's gaan lopen promoten op birdpix, nederpix, dutchbirding etc.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

joostheeremans

Citaat van: rnbflavour op mei 15, 2012, 16:11:04 PM
Citaat van: hiskodevries op mei 04, 2012, 08:12:21 AM
Citaat van: SlechtValk op mei 04, 2012, 03:54:18 AM
Ik blijf het een beetje raar vinden dat Kraanvogels in een bepaald gebeid in het noorden van het land altijd vervaagd worden (en vlak buiten dat gebiet niet), het is inmiddels bij de meeste vogelaars toch wel bekend dat ze daar zitten, wat voegt die vervaging dan nog toe?
eens. maar dit is om gestreste boswachters tegemoed te komen


Hypocriet gedoe. Overal liggen flyers van die kraanvogels.
Waar ik mij tevens aan irriteer is dat de admins (soms ook twitchers) embargo waarnemingen wel zien. Dan zie je als een embargo is afgelopen er toch tientallen vriendjes en vriendinnetjes zijn langs geweest.
Als je een kwetsbare soort tegenkomt dus gewoon niet invoeren. Eventueel pas invoeren als het gevaar geweken is en ook niet je foto's gaan lopen promoten op birdpix, nederpix, dutchbirding etc.
Ik snap die irritatie niet zo goed, een waarneming is toch geen publiekelijk bezit? Als ik een vogel vind, waarvan ik vermoed dat het grote massa's kan aantrekken waar dat gebied of de vogelsoort niet tegen bestand is, dan meld ik hem niet. Het feit dat ik er later met nog wat vrienden ben gaan kijken, doet daar in mijn ogen niets aan af.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

hiskodevries

Citeersoms ook twitchers
leuk om dit te opperen, want slaat nergens op
lijkt mij meer te wijten aan al die sms/whatsapp, email cirkels die totaal oncontroleerbaar alles rondbazuinen
" in .... zit een ... maar niet verder vertellen"
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

WimV

Of je voert het gewoon in telmee in. Nergens last meer van. Geen coordinatenjagers. Heerlijk rustig.

Groetjes,
Wim

Vincent Hart

Citaat van: HPM op mei 02, 2012, 09:29:32 AM
Citaat van: hiskodevries op mei 02, 2012, 07:45:09 AM
CiteerOok bij een vervaagde (vogel-)waarneming gaat er denk ik een alert uit (weet ik niet zeker), maar aangezien hij vervaagd is kunnen anderen er minder snel iets mee.
Zeker niet.
Behalve als je pas na invoeren vervaging/embargo toepast

Ja. Als een zeldzame vogelsoort onbeschermd op Waarneming.nl wordt ingevoerd wordt hij door een bepaalde externe site snel overgenomen en daar door een heleboel mensen gezien maar als de waarneming daarna op Waarneming.nl wordt vervaagd of verborgen wordt hij niet opnieuw overgenomen en de oude signalering wordt niet aangepast. De beschermde waarneming blijft daar dus open en bloot staan, zodat nieuwsgierigen of kwaadwillenden er altijd nog de onbeschermde waarneming kunnen vinden. Daar heb ik in mijn handleiding zonder details te noemen voor gewaarschuwd [...]
Kleine toelichting: de betreffende waarneming wordt wel automatisch doorgezet naar Dutch Birding, maar het plaatsen op de site dutchbirdalerts.nl en/of rondsturen onder 'pieperhouders' is mensenwerk. Ik dien als intermedium tussen wrn.nl en DB, dus mij waarschuwen als je een niet vervaagde waarneming van een zeldzaamheid in een (potentieel) verstoringsgevoelige situatie opmerkt, betekent meestal dat ik tijdig kan schakelen voor de waarneming de ether in geslingerd wordt. Bedenk daarnaast dat een groot deel van de 'geheime' locaties al bij Dutch Birding bekend zijn, zodat daar al rekening mee gehouden wordt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers