Determinatie korstmossen voor Studenten

Gestart door Ayla, januari 04, 2007, 15:37:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ayla

Hallo!

Ik ben samen met een klasgenoot van mij bezig om mossen te inventariseren. Wij zijn twee studenten van Hogeschool Larenstein, maar kunnen een aantal mossen niet op naam brengen! Wij onderzoeken of mossen iets kunnen zeggen over de milieukwaliteit!

Wij hopen dat iemand ons kan vertellen welke mossen dit zijn!

Groetjes,
Ayla


Deze zit alleen op de stoep, altijd samen met een gele variant!



Deze hebben wij de naam 'Heksenvingermos' gegeven, klopt dit?



Deze is op de foto geheel groen, maar dat komt omdat hij nat is. Als hij opgedroogt is zijn de soralia knal-oranje!

Bedankt!


Ayla

Dit zijn er nog drie!






Deze is ook een stoep-ganger, alleen vonden we deze alleen boven op een heuvel!



Ook dit is een stoepganger! die dus steeds met de witte mos hieboven samen te vinden is!



Deze zat alleen op muren!

Corryabbink

#2
Hier alvast een begin:
1 Een Lecanorasoort. Waarschijnlijk Lecanora flotowiana(Kop en Schotelkorst) vergezeld door (gele) een Caloplacasoort.
2. M.i. Physcia adscendens(Kapjesvingermos). Daar de soort op de foto gemarmerd is betreft het dus geen Heksenvingermos. Die is ongemarmerd.
3. Xanthoria parietina(Groot dooiermos).
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

alegro

#3
CiteerWij onderzoeken of mossen iets kunnen zeggen over de milieukwaliteit!
Voor zover ik kan overzien zijn het allemaal doodgewone stadssoorten, dus redelijk ongevoelig voor (of zelfs liefhebbers van) vervuiling.

CiteerWij hopen dat iemand ons kan vertellen welke mossen dit zijn!
Korstmossen (want dat zijn het!) zijn erg moeilijk te determineren vanaf foto's en al helemaal als ze ook nog eens natgeregend zijn. De enige waar ik met enige zekerheid iets over durf te beweren is de laatste, dat is Muurschotelkorst (Lecanora muralis).
Grüezi mitenand,
Arjan

Ayla

Bedankt voor deze informatie! We nemen het verder mee in ons onderzoek! We gaan nog verder opzoek naar de soorten, maar zijn erg blij met deze informatie!