Bloedrood menniezwammetje ?

Gestart door Raver, januari 04, 2007, 00:38:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

Raver

Op nog geen 1 meter afstand zaten deze zwammetjes, volgens mij  een Bloedrood menniezwammetje
Met vriendelijke groet,
Ron

Raver

Met vriendelijke groet,
Ron

Arno van Stipdonk

Nectria coccinea is volgens mij de enige Nectria soort die in zulke groepjes voorkomt tussen het schors. Maar of dat ook zeker zo is.... Misschien dat iemand anders daar nog meer zekerheid over kan geven?

eiken52

Hallo Ron,

waarom is het niet het Gewone meniezwammetje (Nectria cinnabarina)? Juist het Gewone meniezwammetje komt op deze wijze (in groepjes) door de schors heen (zie ook foto in Breitenbach, Keizer). Bloedrood meniezwammetje is meestal wat minder van die apparte groepjes.  De kleur van beide soorten kan sterk overeenkomen. Bij Gewoon meniezwammetje is het oppervlak van het bolletje meest ruw, bij Bloedrood meniezwammetje glad. Heb je daar iets van gezien?

Groeten Bert Dijkstra
Groet Bert Dijkstra

Arno van Stipdonk

#4
Hallo Bert,

Je hebt gelijk dat Perfecte vorm van Gewoon meniezwammetje ook in zulke groepjes door de schors breekt. Wel heb ik het idee dat die trosjes wat kleiner zijn.

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=29547

Maar het kan denk ik inderdaad het beste gecontroleerd worden door het oppervlak te bekijken, geeft meer zekerheid. :)

Raver

Hoi Bert en Arno,

Deze trosjes zijn inderdaad groter dan die ik normaal zie bij het Gewone meniezwammetje. Deze waren behoorlijk opvallend en mooi rood gekleurd.

Waar moet ik opletten als in naar de buitenzijde kijk ?  
Met vriendelijke groet,
Ron

Corryabbink

#6
CiteerWaar moet ik opletten als in naar de buitenzijde kijk ?
Gewoon meniezwammetje heeft een papil en de buitenkant van de bolletjes(peritheciĆ«n)  is ruw.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Raver


Bedankt Corry, zal de volgende keer een loep meenemen en dat beter bekijken
Met vriendelijke groet,
Ron