Voorjaarskluifzwam?

Gestart door Freek O. K., april 28, 2012, 14:34:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek O. K.

Op 25 april jongstleden vond een medewerker van Landschap NHN deze zwam in de kalkarme duinen ten zuiden van Den helder, in natuurgebied het Botgat.
Is het de voorjaarskluifzwam?
(op verspreidingskaartjes (Nauta & Vellinga, NMV en Waarnemingen.nl) zijn er geen meldingen van boven het Noordzeekanaal).

Met vriendelijke groet,
Freek Kalsbeek

ratje

heb je ook een foto waar de steel op staat?

Freek O. K.

Beste Hannie,

Helaas is dit de enige foto.

Met vriendelijke groet,
Freek

Melchior van Tweel

Dan is deze helaas niet verder te determineren.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Freek O. K.

Beste Melchior,

De zwam op de foto toont overeenkomsten met de foto van de Voorjaarskluifzwam uit het boek van Gerrit Keizer (1997, p.38) qua kleur van de hoed en ook zijn enkele hersenachtig geplooide lobben te zien.
Zijn er, als je de foto bekijkt, binnen dit kalkarme duingebied andere opties mogelijk? De Gewone morielje is er eerder gevonden, maar ik zie bv. geen raatvormige structuur van de hoed.

Met vriendelijke groet,
Freek

ratje

vandaar ook mijn vraag naar de steel, dan was het al een stuk duidelijker geweest.

Freek O. K.

Hallo, Hannie en Melchior,

De vraag ook even voorgelegd aan Martijn Oud (NMV).
Hij denkt op basis van de foto ook sterk aan Voorjaarskluifjeszwam. Microscopisch onderzoek van de sporen zal definitief uitsluitsel moeten geven.

met vriendelijke groet,
Freek

Melchior van Tweel

Hallo Freek,
Sorry, maar aan de hand van de foto durf ik er echt geen soortnaam aan te geven. Microscopisch onderzoek is altijd een goed idee.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

Citaat van: Freek O. K. op april 29, 2012, 21:09:44 PM
Hallo, Hannie en Melchior,

Microscopisch onderzoek van de sporen zal definitief uitsluitsel moeten geven.

met vriendelijke groet,
Freek
perfect :duim:
Ik heb niet gezegd dat-ie het niet is, maar ik vind hem niet zo duidelijk