Hoofdmenu

Pont?

Gestart door Noot, april 18, 2012, 16:04:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Noot

Beste Meeuwenkenners,

Zou de rechtervogel een Pontische Meeuw kunnen zijn? Ik zie dat ie een donkere iris heeft en een relatief lange, dunne, lichtgele snavel. Heb helaas geen andere foto's.

Bij voorbaat dank.

Richard

Rudy_Offereins

ja hoor, deze tweede winter/3e kj Pont mag je opschrijven en om de redenen die je zelf noemt. De vogel heeft ook nog lange en dunne poten.

Groet, Rudy
Vriendelijk groet, Rudy

Guus Peterse

Niet dat ik eraan twijfel, maar is donkere iris wel een betrouwbaar kenmerk bij een onvolwassen vogel?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Noot

@ Rudy en Guus bedank, een nieuw soortje voor mij.

@ guus ik weet het niet zeker. Volgens mijn anwb hebben de meeste grote meeuwensoorten al een lichte iris als ze 3kj zijn.

Rudy_Offereins

Citaat van: guusp op april 18, 2012, 21:08:53 PM
Niet dat ik eraan twijfel, maar is donkere iris wel een betrouwbaar kenmerk bij een onvolwassen vogel?

Je moet natuurlijk altijd naar de combinatie van kenmerken kijken, maar een 2e winter vogel met zo'n donker oog in zo'n witte kop is het checken wel waard.

Rudy
Vriendelijk groet, Rudy

Mars Muusse

Hij heeft evenwel nog wat weg van een zilvermeeuw, vind je niet?  :-X

pwolf

Citaat van: Mars Muusse op april 18, 2012, 23:44:24 PM
Hij heeft evenwel nog wat weg van een zilvermeeuw, vind je niet?  :-X

like.

pim
Pim Wolf, Vlissingen

maartenwielstra

Grote witte handpentoppen en bijna witte staart. 4e KJ Zilver i.p.v. 3e kj Pont?

Vleugelkenmerken passen m.i. beter op Zilver; met name volume en kleur van donkere delen. Snavelvorm/kleur zou mooi op Pont kunnen passen, evenals donker  oog; maar op basis alleen daarvan een Pont? Dan zouden veel Zilvers een Pont worden. Zeker nu alles een witte kop krijgt...maar ik heb niet zo megaveel Ponten gezien in mijn leven, en er misschien wel een aantal voor Zilver uitgescholden?

Noot

@ Mars en Pim

Dus het is mogelijk een hybride pont x zilver dan?

pwolf

Citaat van: Noot op april 19, 2012, 16:40:09 PM
@ Mars en Pim

Dus het is mogelijk een hybride pont x zilver dan?

Ik zie eigenlijk vooral Zilvermeeuw. Ik sluit een druppie Pont niet uit (kan natuurlijk altijd) maar ik zie in dit geval geen aanleiding om aan een hybride te denken.


groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Bram Rijksen

Los van structuur e.d.; patroon van dekveren en tertials sluit pont toch in een klap uit (op het gevaar af dat ik weer bestookt wordt met foto's van échte ponten met vergelijkbaar patroon...)?

maartenwielstra

Ik ben benieuwd waarom Rudy aan een Pont denkt. Eventuele variatie van dergelijke dekveren/tertials bij Pont zou erg leerzaam zijn. Wat vinden we van deze http://waarneming.nl/waarneming/view/62321128 ? 2e gen. dekveren zijn bijna verdwenen, staart is onzichtbaar, en snavel/oog zijn nog 'jong'. Een verre 3KJ Pont? Of misschien een achtergebleven 4KJ Zilver? Ik zou er denk ik de laatste van hebben gemaakt op basis van wat hier zichtbaar is. Ondanks snavelvorm en kraaloogje. Maar ik laat me gerust van het tegendeel overtuigen!

adriaens

Citaat van: maartenwielstra op april 19, 2012, 19:21:40 PM
Ik ben benieuwd waarom Rudy aan een Pont denkt. Eventuele variatie van dergelijke dekveren/tertials bij Pont zou erg leerzaam zijn. Wat vinden we van deze http://waarneming.nl/waarneming/view/62321128 ? 2e gen. dekveren zijn bijna verdwenen, staart is onzichtbaar, en snavel/oog zijn nog 'jong'. Een verre 3KJ Pont? Of misschien een achtergebleven 4KJ Zilver? Ik zou er denk ik de laatste van hebben gemaakt op basis van wat hier zichtbaar is. Ondanks snavelvorm en kraaloogje. Maar ik laat me gerust van het tegendeel overtuigen!

Deze overtuigt me alleszins niet; een 3de winter met zo felroze poten en zoveel bruine vleugeldekveren nog, lijkt me geen zuivere Pontische.
Tenzij Ruud foto's heeft van dergelijke exemplaren?

Albert de Jong

#13
Waarom is dit geen 3e winter zilver? De handpennen zien er best zwart uit. Zulke tertials in een tweede winter pontische zouden erg uitzonderlijk zijn, denk ik.

Edit: Peter is me net voor. Ik vind de vogel waar Maarten naar linkt ook maar vreemd. Nog zoveel bruine zweem in de vleugel terwijl de meeste tertials al wel adult zijn. Leeftijd?
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

ruud_altenburg

Ik ben het eens dat deze geen hoge ogen gooit voor een zuivere Pontische. Maar waar leggen we de grens van wel/geen hybride bij dit soort vogels? Ik sluit een fotootje van een niet al te vlotte 3w Pontische bij. Uit Polen ja, daar gaan we al...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Rudy_Offereins

Een te kritiekloze reactie van mijn kant en Bram heeft gelijk: op basis van de tertials is het toch erg onwaarschijnlijk dat dit een (100%) Pont is. Ik keek zelf teveel naar het overall beeld van de vogel, wat je gebruikt bij het scannen van een grote groep meeuwen voor potentiele exemplaren, in plaats van de veertjes  :-\  . Even voor Richard (en ook mijzelf): dan zou je donkere tertials met een brede witte eindzoom verwachten.

Toch blijft het een vogel waar je oog achter blijft 'haken' in een grotere groep meeuwen.
Vriendelijk groet, Rudy

Bram Rijksen

Citaat van: Rudy_Offereins op april 20, 2012, 14:59:50 PM

Toch blijft het een vogel waar je oog achter blijft 'haken' in een grotere groep meeuwen.
Oh, zonder meer: volledig mee eens!

Noot

Dus toch een zilver?  :rolleye:

Pfoe. Ik merk wel dat meeuwendeterminatie echt detailwerk is. Maar goed, zo heb ik weer wat geleerd vandaag.

Iig bedankt voor jullie aandacht.  :duim:

maartenwielstra


pwolf

welke bedoel je Maarten?

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

maartenwielstra

O hij is al weggehaald, en staat ook niet onder Zilver...