Hoofdmenu

Blauwstaart

Gestart door Alwin, januari 03, 2007, 13:22:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

BramtK

CiteerMoraal: laat je niet gek maken door moraalridders.

Tsja, in het land der blinden ben je met de minste en geringste kanttekening al moraalridder/koning.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

snwja3

Bram, kan je aan je eigen verzoek voldoen:

CiteerKan het ook on topic en wellicht met argumenten.
Wietze Janse

Ben Wielstra

CiteerLaten we de mythe van de meelwormen eens ontleden.
Want het het was te verwachten dat nu de vogel weg is, dit soort verhalen weer de kop zouden opsteken. En had men niet gestrooid dan had men wel weer een andere stok gevonden ......

Insecteneters eten Insekten. Elke soort welke eetbaar is wordt gegeten. Rupsen, larven van kevers (zoals de meelworm), oorwormen (met enorme knijptangetjes) etc. etc.
De vogels overleven dankzij dit dieet, ofwel zij weten hoe dit 'handelen' en dood te knuppelen. Blauwstaarten doen dat net zoals roodborsten, merels etc.
Ik zal niet zeggen dat het nooit eens verkeerd gaat, maar toch uiterst zelden.
Vergelijk het bijvoorbeeld met een reiger. Ze eten kilo's vis, weten dit goed te verwerken. Toch zien we wel eens een reiger gestikt in een te grote recalcitrante paling, maar we kunnen niet zeggen dat dit standaard is. Om derhalve de reiger vis als voedselbron te ontzeggen ......

Waar komen deze verhalen over de meelworm vandaan.
Gewoon uit de handel, voornamelijk reptielen.
Meelwormen worden met kilo's verhandeld als voer voor reptielen en vogels.
Heb zelf jaren reptielen gehouden, bij mij is er nog nooit eentje omgebracht door een meelworm. Ook niet bij alle kennissen/vrienden die ik had (niet henzelf maar hun dieren).
Meelwormen waren lang het enige basisvoedsel verkrijgbaar, totdat in de jaren tachtig ook ander voedsel/insecten werden aangeboden, als wasmotten, krekels en sprinkhanen.
Deze waren echter veel duurder en moeilijk aan de man te brengen. Men kocht liever het onsje meelwormen voor 1 gulden, dan krekels/wasmotten voor f 3.50 of sprinkhanen voor f 5, waarbij men dan ook veel minder stuks kreeg.
Om de 'dierenliefhebbers' toch op het duurdere voer te krijgen (met grote winstmarges voor de handelaar) werden deze met dit soort verhalen bang gemaakt en zo overtuigd om ander/duurder voer te gaan kopen.
De verhalen werd aangedikt, overgenomen en als 'de waarheid' naar buiten gebracht.
En de 'gelovigen' komen altijd met verhalen dat zij ........ maar bij verdere navraag blijkt/bleek dat overtuigend materiaal (bijna) nooit op tafel kon worden gelegd. Wel wordt/werd er heel moeilijk gedaan over het feit dat je aan hun verhalen durfde te twijfelen .......je wil toch het beste voor .......
Leuk feit was dat even later ter variatie ook buffalo- en moriowormen op de markt werden gebracht. Buffalowormen zijn mini-meelwormpjes, moriwormen zijn reuzen, wel 4x zo groot en dik als meelwormen. Werden mij aangeprezen als goede (maar ook weer duurdere) vervangers voor de meelworm. Op mijn vraag of die enorme moriowormen niet overal doorheen knaagden, was het antwoord: Nee, die hebben veel zachtere kaken! En de gek geloofde het. Maar ook met deze moriowormen hebben wij nooit problemen gehad.

Ps. Ik heb zelfs 1x een sterfgeval van een hagedis door een meelworm onder ogen mogen krijgen.
Dit was gebeurd bij een zeer ongezonde en slecht verzorgd exemplaar.
De schuld van deze criminele meelworm diende derhalve meer bij de eigenaar gezocht te worden dan bij de delinquent zelf!

Ofwel de waarheid is dus heel subtiel:
Het komt wel eens voor, maar uiterst zelden!
Als je je beesten goed verzorgd eigenlijk niet, als je ze slecht verzorgt ...
Net zoals het in de vrije natuur bij gezonde beesten uiterst zelden voorkomt.

Moraal: laat je niet gek maken door moraalridders.

Ik moet zeggen, ik vind dit een mooi verhaal. Ik ben het er echter niet mee eens.

Denk je echt dat het gemiddelde Blauwstaartendieet ook maar in de verste verte vergelijkbaar is met wat onze knuffelstaart gegeten heeft? Dat zal voornamelijk (als in vrijwel uitsluitend) uit veel kleiner grut bestaan wat zelfs met de beste bedoelingen veel minder schade aan zou kunnen richten. Natuurlijk zou de gemiddelde Blauwstaart in z'n handvleugels knijpen als ie is een juicy rups tegenkomt. Maar een keverlarve a la een meelworm? Zou je die niet diep in rottend hout moeten zoeken? Ik denk dat deze situatie te vergelijken is met iemand die de hele dag door hamburgers met glaswol eet.

Ik vind dit wel een interessant onderwerp. Beter dan zo'n hek.

snwja3

Natuurlijk heeftie meer meelwormen gegeten dan datie dagelijks tegenkomt, niemand die dat zal ontkennen.

CiteerDat zal voornamelijk (als in vrijwel uitsluitend) uit veel kleiner grut bestaan wat zelfs met de beste bedoelingen veel minder schade aan zou kunnen richten.

Deze omgekeerde stelling (dat meelwormen aanzienlijke schade zouden veroorzaken) wordt dus in mijn verhaal onderuit gehaald (lees het rustig nog eens).

CiteerZou je die niet diep in rottend hout moeten zoeken?

Meelwormen zoek je niet in hout, die eten meel/graan, zoals de naam al zegt.
Je hebt keverlarven die in hout leven, maar veel meer keversoorten hebben een ander dieet. Ofwel insecteneters komen regelmatig keverlarven tegen en zullen deze zonder problemen verorberen.
Wietze Janse

Ben Wielstra

Ik mis het onderuit halen van de stelling, ook na nog een keer doorlezen. Laten we een klein priegelinsectenetertje nou niet zomaar met reptielen of volierevinken gaan vergelijken. Verder denk ik dat een Blauwstaart normaalgesproken zelden of nooit iets eet wat vergelijkbaar is met een meelworm (grote gekaakte larven) en er misschien dus ook niet op de correcte wijze mee omgaat. Oftewel: je hebt me niet overtuigd dus vind ik niet dat het meelwormen verhaal zomaar opzij geschoven kan worden.

Itt tot het hek. DAT HEK! O god. Badend in het zweet wordt ik som nog wakker. 'DAT HEK!' gil ik dan uit. Allemaal de schuld van DBA & CO. Ik ga weer lekker naar de meesjes op m'n vetbollen kijken.

snwja3

#575
Ben,
jammer dat ik in herhaling moet vallen, maar voor jou maak ik graag een uitzondering!  :P

Het feit dat rupsen lieve beestjes lijken, maken ze dat nog niet.
Kijk eens hoe snel ze zich door een blaadje vreten .... een blauwstaart-maagwandje is veel dunner!
Ofwel het feit dat vogels zonder problemen rupsen eten (en oorwormen, en.... etc.) laat al zien dat ze weten deze te  'handelen'. Maar dat had ik geloof ik al gezegd.
Ofwel meelwormen zijn niet grover dan het gemiddelde hapje van insekteneters (hoewel er natuurlijk wel verschil in een meelworm/rups zit).

Citeerdenk ik dat een Blauwstaart normaalgesproken zelden of nooit iets eet wat vergelijkbaar is met een meelworm

Dat kleine insekteneters alleen kleine rupsjes tegenkomen en eten is een illusie.
Loop eens een aantal foto-albums na en probeer eens foto's te vinden van insecteneters met prooi in de bek, je zult de raarste insecten (inclusief keverlarven) tegenkomen.
Zelfs hun kleine jongen worden gevoerd met de vreemdste (en soms associaal grote) insecten. Maar ze worden toch groot.
Je zegt al 'denk ik' waarmee je al aangeeft dat je geen verder onderzoek heb gedaan, maar uitgaat van de gedachte 'dat lieve kleine vogeltje eet alleen lieve kleine rupsjes'.
Een probleem van/in de gehele discussie over dit onderwerp, dat men steeds alleen met emotionele argumenten ipv feiten komt.

Dus Ben, om je een illusie armer te maken, blauwstaarten en roodborstjes zijn geen kleine lieve vogeltjes die alleen rupsjes eten en kunnen verteren. Het zijn carnivoren die alles eten en doden wat voor hun bek komt en erin past.  B)
Wietze Janse

Sander Bot

CiteerLaten we een klein priegelinsectenetertje nou niet zomaar met reptielen of volierevinken gaan vergelijken.
Laten we dat nou eens wel doen:
De gimiddelde volierevogel die meelwormen te eten krijgt is juist kleiner dan de blauwstaart. Afrikaanse(goudbuikje, tijgervink, blauwfazantje, vuurvinkje etc.) en Australische vinkjes(zebravink, amadines etc.) zijn juist aanzienlijk kleiner dan de blauwstaart.

Ben Wielstra

Ja maaaaaaaaarrr,

1) Ik denk dat keverlarven een heel wat formidabeler set kaken dan rupsen hebben.  Ook denk ik dat een grote keverlarve meer potentiele schade aan kan richten dan een kleine. De verhouding bijtkracht tot lichaamsmassa zal niet bij de larven van elke keversoort gelijk zijn, maar ik denk dat meelwormen relatief goed bedeeld zijn qua monddelen.

2) Dat Blauwstaarten bloeddorstige carnivoren zijn snap ik ook wel, maar ik denk dat ze normaal gesproken te weinig keverlarven zo woest en groot als een meelworm tegenkomen om er last van te krijgen.

3) Ik denk dat vinkachtigen (en reptielen) een keverlarven eerst tot pulp bijten alvorens ze in te slikken. Ik denk dat insecteneters als vrind Blauwstaart ze levend naar binnen slokken.

4) Zwaarlijvigheid is ook niet te onderschatten. Ik zag vandaag nog een heel vies dik jongetje op uit Engeland op het journaal die bij z'n moeder uit huis geplaatst ging worden omdat het smullen ten koste van z'n gezondheid ging. Misschien doen hart- en vaatziekten de Blauwstaart nog eens de das om?

Dus neen, ik neem niet klakkeloos aan dat het allemaal geen kwaad kan. De knuffelblauwstaart eet (at?) bijna twee maanden lang kilo's meelwormen per dag. Ik zeg: wie weet had dat ook een nadelig effect (voor de vogel).

En ik wil even duidelijk maken dat ik geen dierenliefhebber ben maar een natuurliefhebber. Dus niks lief vogeltje! Ik haat 'm! Hij heeft tijdens z'n korte leventje toch wel heel wat bereikt. Vele mensen heeft ie gelukkig gemaakt. Of boos! Hoe dan ook, ik heb regelmatig gelachen om het hele Blauwstaartverhaal Laten we een standbeeld voor onze held oprichten.

Het woord 'denk' komt hier vaak terug inderdaad. Je zou het ook voor 'vermoed' kunnen vangen. Beweer jij dat jij alleen maar 'weet' Wietse? Heb jij je bevindingen over het intertestinaal gedrag van de meelwormen gepubliceerd  ;) ? Dat zou toekomstige discussies uitsluiten!

Jaap Denee

Citeerintertestinaal gedrag

Noem het dan tenminste intestinaal gedrag, Ben. Anders ga je er zonder meer vanuit dat die wormen aan de verkeerde kant van de darmwand terecht komen.

Wat regent het vandaag trouwens hard, hè?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

snwja3

#579
Citeer1) Ik denk dat keverlarven een heel wat formidabeler set kaken dan rupsen hebben. Ook denk ik dat een grote keverlarve meer potentiele schade aan kan richten dan een kleine. De verhouding bijtkracht tot lichaamsmassa zal niet bij de larven van elke keversoort gelijk zijn, maar ik denk dat meelwormen relatief goed bedeeld zijn qua monddelen.

Wordt in mijn verhaal niet ontkend, maar wel gerelativeerd.
Een gezonde vogel kan rustig een meelworm eten. Ook ander insekten met harde kaken (bijvoorbeeld sabelsprinkhaan die keiharde soortgenoten opeet).
Ofwel meelwormen, ondanks hun kaakjes, zijn in het algemeen niet schadelijk voor gezonde vogels/dieren, bij ongezonde beesten mag je oppassen (maar had ik niet al eerder gelezen/gezegd?)

Citeer2) Dat Blauwstaarten bloeddorstige carnivoren zijn snap ik ook wel, maar ik denk dat ze normaal gesproken te weinig keverlarven zo woest en groot als een meelworm tegenkomen om er last van te krijgen.

Zoals je zelf al zegt 'ik denk'. Doe eens dat foto-onderzoekje (ik behoef niet al het huiswerk hier te doen) en zie eens wat er allemaal naar binnen gaat.
Meelwormpjes zijn nog lieverdjes bij kaken van duizendpoten, sprinkhanen, etc. etc.

Citeer3) Ik denk dat vinkachtigen (en reptielen) een keverlarven eerst tot pulp bijten alvorens ze in te slikken. Ik denk dat insecteneters als vrind Blauwstaart ze levend naar binnen slokken.

Dat is dus zuiver op een verkeerde aanname gebaseerd.
Ik zou bijna zeggen; kijk je wel vogels?  :)
Bekijk eens in je tuin hoe roodborsten, mezen en andere insecteneters hun voedsel behandelen.
Als het zo zou zijn als jij het zegt zouden er weinig insecteneters meer over zijn. Ze weten hun voer, hoe groot/klein ook, met wat voor kaken echt wel veilig naar binnen te werken. Maar ook hier val ik weer in herhaling.

Citeer4) Zwaarlijvigheid is ook niet te onderschatten. Ik zag vandaag nog een heel vies dik jongetje op uit Engeland op het journaal die bij z'n moeder uit huis geplaatst ging worden omdat het smullen ten koste van z'n gezondheid ging. Misschien doen hart- en vaatziekten de Blauwstaart nog eens de das om?

Een argument van niks.
Waarom is een meelworm (of andere keverlarve) ongezonder dan een een rups, oorworm, sprinkhaan e.d. Dan zouden bijvoorbeeld alle roodborstjes, koolmeesjes etc., gevoerd in onze tuinen, obisitas-slachtoffertjes moeten zijn. En over spechten zullen we het maar niet hebben.
Als je wilt bewijzen dat jouw 'emotionele' gedachten op feiten berust kom dan niet met dit soort onzin. Doe je huiswerk.  :gun:  :D

Citeerik neem niet klakkeloos aan dat het allemaal geen kwaad kan

Doe je wel, je gaat om alle argumenten heen en je komt met onzin om je klakkeloze aannames te onderbouwen!

CiteerHeb jij je bevindingen over het intertestinaal gedrag van de meelwormen gepubliceerd

Hoeft niet, mijn argumenten zijn steekhoudend genoeg. Maar zoals in de hele discussie zijn sommige mensen niet van hun stokpaardje af te brengen, ondanks vele tegenargumenten.
Tot duver heb je zelf nog geen enkel steekhoudend argument er tegenin gebracht, behalve dat ik nu 3x dezelfde (maar anders geformuleerde) vragen van je hebt geantwoord.
Als dat nu nog niet genoeg is, is het meelwormen naar de zwijnen brengen en daar pas ik voor, want die beesten kauwen echt niet en dat wil ik niet op mijn geweten hebben. ;)

ps. ik had hier en daar nog een smilie erin willenb zetten, maar dat mocht niet van het systeem. Snik.
Wietze Janse

HJDT

CiteerWat regent het vandaag trouwens hard, hè?
HAHAHAHAHAHAHAHAHA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hulde Jaap voor deze kwinkslag !!!!!!!!!!!!!
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

BramtK

CiteerHet woord 'denk' komt hier vaak terug inderdaad. Je zou het ook voor 'vermoed' kunnen vangen. Beweer jij dat jij alleen maar 'weet' Wietse? Heb jij je bevindingen over het intertestinaal gedrag van de meelwormen gepubliceerd  ? Dat zou toekomstige discussies uitsluiten!

Juist!

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Ben Wielstra

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik probeer alleen aan te geven dat de meelwormensoap niet zomaar als onschadelijk bestempeld moet worden, zoals jij dat doet in je onmetelijke wijsheid ;).

Ik zeg niet dat het noodzakelijk schadelijk is, ik opper alleen dat die mogelijkheid bestaat! Ik vind jou verhaal waarin je beweert dat meelwormen niet schadelijk zijn  niet overtuigend en ik heb geprobeerd aan te geven op welke punten het mogelijk schort. Het zijn dus geen argumenten die ik geef, maar punten waarover je na moet denken in dit geval. Ik hoop dus dat niet iedereen jou verhaal zondermeer gelooft maar ook zelf een mening probeert te vormen.

Je moet toch toegeven dat het een rare situatie is? Een onnatuurlijke situatie als deze kan juist wel voordelig voor een vogel zijn, maar stel dat het niet zo is. Dit is nou eenmaal een situatie die bij nog veel meer dwaalgasten op gaat treden.

Snappie :wub: ?

Intertestinaal gedrag: dat staat inderdaad juist ter discussie ;) . Knaag voor je leven!  

Pim

De Blauwstaart zit waarschijnlijk een duinkom verderop te bekomen van alle gekte van de laatste weken (maanden).

Ik ben van mening dat de meelwormen onschuldig zijn, ze werden voornamelijk door de dominante roodborstjes weggesnoept.

Maar ik vond het hooguit lachwekkend dat er fotografen waren die het nodig vonden de blauwstaart dichterbij te lokken terwijl ze ook zonder de meelwormen al moeite hadden om op de vogel op 2 meter afstand scherp te stellen.



met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jan-Pieter

De Roze Spreeuw die afgelopen november en december zich zeker 6 weken te goed heeft gedaan aan vetblokken al dan niet met zaden of insecten viel ook niet met een hartverknettering uit de boom. In Amsterdam zie je ook geen bergen Spreeuwen en duiven dood liggen die zich de hele dag tegoed doen aan patat, chips, koek en chocolade op het CS.
Vergeleken met wat de meeste mensen de vogels voeren in de tuin zijn meelwormen erg Sonja Bakker achtig durf ik te stellen. De hele discussie gaat nu over 1 Blauwstaart (die verdwaald is en waarschijnlijk nooit meer thuis komt en zich nooit voort zal planten) terwijl er in NL de hele winter massa's vogels hetzelfde voer krijgen of erger.
Die Roodborst vliegt er waarschijnlijk ook nog gewoon rond en de Merels en mezen die ook een meelwormpje hebebn meegepikt leven ook nog dus waar zou onze Blauwstaart er last van hebben.
De vogel zit of ergen sin een boom zich krom te lachen of is echt gewoon weg en dat is  klaar.

MVG JP

snwja3

Ben,
als je nu eens met tegenargumenten komt die mijn onmetelijke wijsheid te boven gaan, is de discussie klaar.
Ik zie ze graag.

Regent het vandaag?  B)

Wietze Janse

Ben Wielstra

Nee man, de discussie is veel te leuk. Daarnaast heb ik de noodzakelijke kennis niet, ik ben geen entomoloog. Jij wel? Misschien heb je wel gewoon een grote mond ;)! Ik vind dat je niet met harde bewijzen komt terwijl je doet alsof dat wel zo is. Ik zeg: de mogelijkheid dat meelwormen schadelijk zijn is niet verworpen totdat die harde bewijzen geleverd worden. Los van of je het nou wel of niet erg vind dat zo'n beest dood gaat.

Natuurlijk heeft het leven van één verdwaalde Blauwstaart weinig natuurwaarde.  Je bent (STEL dat meelwormen blabla) een beest steeds tammer aan het maken zodat je 'm steeds mooier ziet. En na een tijdje valt ie dood neer. Blijkbaar waren er maar 10.000 foto's uit het beest te halen. Hij zal wel uit een slecht jaar komen. Maar misschien zijn er bijvoorbeeld nog mensen die het beest nog wilden zien maar geen tijd hadden en nu heel teleurgesteld zijn :(.

Zo dacht ik, laat ik eens een maandlijst bij gaan houden en beginnen met de Blauwstaart: een goede start. Nou, dat idee is dus mooi de kop ingedrukt!

redmar_woudstra

Blijft dit niet een discussie die blijft hangen tussen twee koppige kampen die graag hun eigen waarheid als waarheid willen zien?
Het ene kamp dat meent dat de vogel geen last heeft gehad van de fotograven en die vindt dat de vogel geen last heeft gehad van de meelwormen en het andere kamp dat het tegenovergestelde vindt. Uiteindelijk wil toch geen van beide iets aan elkaar toegeven.
Zoals Ben al zegt, er is noch bewezen dat de vogel last heeft gehad van de meelwormen, noch bewezen dat de vogel geen last heeft gehad van de meelwormen.

Misschien was het beter geweest als de blauwstaart ook kon praten, dan wisten we tenminste wat hij er van vond.  
groet,
Redmar

Sander Bot

#588
CiteerZo dacht ik, laat ik eens een maandlijst bij gaan houden en beginnen met de Blauwstaart: een goede start. Nou, dat idee is dus mooi de kop ingedrukt!
Maar dit blijft de ideale winter om je maandlijst te beginnen!
je hebt blauwstaart in januari en februari, dit najaar ontdek je er zelf een en heb je hem al in 3 maanden.
Verder kun je al die najaarsbeesten ineens in de winter gaan doen: pallas boszanger, braamsluiper, brubo, dwerggors, roze spreeuw.
Ik ga donderdagochtend mooi als eerste Nederlander brubo op mn maartlijst zetten!

Wordt maandlijster en zwemvliezenliefhebber en de winter is net zo leuk als het voor- en najaar!

Ben Wielstra

Touwtrekken met het leven van de Blauwstaart!

Maar ik denk niet dat deze discussie hoeft te blijven hangen. Het ontbreekt gewoon aan bewijs. Dat wou ik een beetje aangeven.

Maar geef toe: het is best wel een interessant punt, omdat er in de toekomst nog wel meer dwaalgasten op meelwormdieet gaan. Misschien is het wel schadelijker voor een dwaalgast dan allerlei jolige twitchers er omheen!

Conclusie: het wordt echt eens tijd voor een nieuwe knuffeldwaalgast. Ik ga me dan iig weer vet misdragen!

Hortulana

#590
CiteerDe Roze Spreeuw die afgelopen november en december zich zeker 6 weken te goed heeft gedaan aan vetblokken al dan niet met zaden of insecten viel ook niet met een hartverknettering uit de boom. In Amsterdam zie je ook geen bergen Spreeuwen en duiven dood liggen die zich de hele dag tegoed doen aan patat, chips, koek en chocolade op het CS.
Vergeleken met wat de meeste mensen de vogels voeren in de tuin zijn meelwormen erg Sonja Bakker achtig durf ik te stellen. De hele discussie gaat nu over 1 Blauwstaart (die verdwaald is en waarschijnlijk nooit meer thuis komt en zich nooit voort zal planten) terwijl er in NL de hele winter massa's vogels hetzelfde voer krijgen of erger.
Die Roodborst vliegt er waarschijnlijk ook nog gewoon rond en de Merels en mezen die ook een meelwormpje hebebn meegepikt leven ook nog dus waar zou onze Blauwstaart er last van hebben.

Ik vermoed dat dit toch wel een heel aardige redenatie is waarom dwaalgasten als de blauwstaart er dus OOK geen schade van ondervinden (van die meelwormen) en er waarschijnlijk juist "blij" mee zijn (misschien zat ie er daarom wel zo lang, voedsel zat). Het is natuurlijk nog geen direct keihard bewijs. Als je dat wilt zul je de blauwstaart moeten vangen en er uitgebreid maag- en darmonderzoek aan moeten gaan doen. Kans/ noodzaak op sterfte: >75%. Maar eigenlijk denk ik dat de kans dat je subsidie krijgt om maag- en darmonderzoek te doen bij dwaalgasten bijzonder klein is... Het nut er van voor de echte, relevante natuurbescherming is ook 0,0..., daarom (net als de hele aanwezigheid van meneer Blauwstaart eigenlijk).
Als je dan toch echt met alle geweld de schadelijke effecten van bijvoeren met meelwormen wil onderzoeken zou ik ook beginnen met (insectenetende) tuinvogels.
Maar inderdaad. Het feit dat er geen bergen dode vogels te vinden zijn na het bijvoeren met meelwormen en het feit dat ze ze maar al te graag eten zegt eigenlijk al genoeg lijkt me. (al is dat laatste een minder goed argument... mensen eten ook graag wat lekker, maar vaak wel ongezond is)

Neemt overigens niet weg dat ik het ook behoorlijk treurig vind dat fotograven met meelwormen gaan lopen strooien om een nog net iets mooier plaatje te kunnen schieten.

Edwin Russer

#591
Dit is nog afkomstig van onze Belgische vrienden,

ook van het forum van waarneming.nl:

Laten we de mythe van de meelwormen eens ontleden.
Want het het was te verwachten dat nu de vogel weg is, dit soort verhalen weer de kop zouden opsteken. En had men niet gestrooid dan had men wel weer een andere stok gevonden ......

Insecteneters eten Insekten. Elke soort welke eetbaar is wordt gegeten. Rupsen, larven van kevers (zoals de meelworm), oorwormen (met enorme knijptangetjes) etc. etc.
De vogels overleven dankzij dit dieet, ofwel zij weten hoe dit 'handelen' en dood te knuppelen. Blauwstaarten doen dat net zoals roodborsten, merels etc.
Ik zal niet zeggen dat het nooit eens verkeerd gaat, maar toch uiterst zelden.
Vergelijk het bijvoorbeeld met een reiger. Ze eten kilo's vis, weten dit goed te verwerken. Toch zien we wel eens een reiger gestikt in een te grote recalcitrante paling, maar we kunnen niet zeggen dat dit standaard is. Om derhalve de reiger vis als voedselbron te ontzeggen ......

Waar komen deze verhalen over de meelworm vandaan.
Gewoon uit de handel, voornamelijk reptielen.
Meelwormen worden met kilo's verhandeld als voer voor reptielen en vogels.
Heb zelf jaren reptielen gehouden, bij mij is er nog nooit eentje omgebracht door een meelworm. Ook niet bij alle kennissen/vrienden die ik had (niet henzelf maar hun dieren).
Meelwormen waren lang het enige basisvoedsel verkrijgbaar, totdat in de jaren tachtig ook ander voedsel/insecten werden aangeboden, als wasmotten, krekels en sprinkhanen.
Deze waren echter veel duurder en moeilijk aan de man te brengen. Men kocht liever het onsje meelwormen voor 1 gulden, dan krekels/wasmotten voor f 3.50 of sprinkhanen voor f 5, waarbij men dan ook veel minder stuks kreeg.
Om de 'dierenliefhebbers' toch op het duurdere voer te krijgen (met grote winstmarges voor de handelaar) werden deze met dit soort verhalen bang gemaakt en zo overtuigd om ander/duurder voer te gaan kopen.
De verhalen werd aangedikt, overgenomen en als 'de waarheid' naar buiten gebracht.
En de 'gelovigen' komen altijd met verhalen dat zij ........ maar bij verdere navraag blijkt/bleek dat overtuigend materiaal (bijna) nooit op tafel kon worden gelegd. Wel wordt/werd er heel moeilijk gedaan over het feit dat je aan hun verhalen durfde te twijfelen .......je wil toch het beste voor .......
Leuk feit was dat even later ter variatie ook buffalo- en moriowormen op de markt werden gebracht. Buffalowormen zijn mini-meelwormpjes, moriwormen zijn reuzen, wel 4x zo groot en dik als meelwormen. Werden mij aangeprezen als goede (maar ook weer duurdere) vervangers voor de meelworm. Op mijn vraag of die enorme moriowormen niet overal doorheen knaagden, was het antwoord: Nee, die hebben veel zachtere kaken! En de gek geloofde het. Maar ook met deze moriowormen hebben wij nooit problemen gehad.

Ps. Ik heb zelfs 1x een sterfgeval van een hagedis door een meelworm onder ogen mogen krijgen.
Dit was gebeurd bij een zeer ongezonde en slecht verzorgd exemplaar.
De schuld van deze criminele meelworm diende derhalve meer bij de eigenaar gezocht te worden dan bij de delinquent zelf!

Ofwel de waarheid is dus heel subtiel:
Het komt wel eens voor, maar uiterst zelden!
Als je je beesten goed verzorgd eigenlijk niet, als je ze slecht verzorgt ...
Net zoals het in de vrije natuur bij gezonde beesten uiterst zelden voorkomt.

Moraal: laat je niet gek maken door moraalridders.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
jullie doen maar hé maar ik moet de eerste volièrehouder nog tegenkomen
die UITSLUITEND meelwormen aan z'n vogels voedert
zo gek zijn die gasten nu ook weer niet hoor...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mja, maar dat beweert Sander toch ook nergens ?
Ik heb zelf toen ik op UIA werkte een tijdje koolmezen in een kooi gehouden, en eenmaal ze meelwormen kregen, aten ze nauwelijks nog iets anders, moesten ze simpelweg niets anders meer hebben...

Zelf geloof ik er niets van dat de blauwstaart omgekomen zou zijn door het voeren van meelwormen. Vogels gaan nu eenmaal dood, of hebben de bizarre eigenschap dat ze zich door het luchtruim kunnen verplaatsen, op een paar soorten na. Zoiets heb  je niet met zonnebloemen, die blijven staan. Maar als die blauwstaart niet meer ter plaatse is ... er zijn toch voorbeelden genoeg van dieren die plots zomaar vertrekken. Blonde ruiter zat toch ook een paar dagen in Stuivekenskerke en is plots weggevlogen. Stel dat niemand het wegvliegen had gezien, zou het toch nogal hilarisch zijn om te beweren dat hij door het eten van Stuivekerkiaanse muggenlarven is omgekomen ?

Diederik

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik moet leo groot gelijk geven op dit punt, laat ons eerlijk zijn , de blauwstaart is niet  gevoederd omdat hij uitgehongerd was, maar wel om hem zo dicht mogelijk te krijgen in beeld of voor de camera, is deze praktijk te rechtvaardigen ,volgens mij niet, om dat moment voederd men dat beest zonder aan de verdere gevolgen te denken voor de vogel en dit puur uit zelfgewin !!!!!!
(Moraalridder)  Erik.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beste,
1- die Blauwstaart was zeker niet in z'n normale winterbiotoop waar hij genetisch of met ervaring het juiste voedsel correct behandelde.Maar dat beest zal eerder uit overlevingsdrang al dat wriemelde binnenspelen. En is dit niet zo..........waarom dan bijvoederen ??

er is tussen de divers wormen(larve) een grootverschil inzake doodknijpen bij sommige moet je zeker ook de kop platdrukken of dat beestje blijft vreten, ook met een plat achterlijf.
en dat doen juist de meeste kleine vogels, gewoon knijpen op het lichaam, voor ze de prooi binnenslikken.Of erger nog aan hun jonge voeren

- nu ik maak hier jullie geen fabeltjes wijs, dat doen de andere wel met hun ranking ;-)

- en als je reptielen inzake voedselbehandeling gaat vergelijken met vogels dan moet je wel enkele miljoenen jaren terug gaan ;-)

- ik heb daar persoonlijk ervaring mee en ook al dikwijls vernomen van betrouwbare bron en niet van horen zeggen of prietpraat van een handelaar.
-hoeveel kwekers hebben het al niet fataal  ondervonden hoe bepaalde wormen agressief het maagdarm kanaal kunnen aantasten wanneer ze zelf hun pull met de hand groot brengen.En bv mevrouw het niet over haar hartje kreeg om eerst die lieve wormen goed dood te knijpen.
-hetzelfde voor de verzorgers in de VOC opvangcentra ,daar is door ervaring heel wat geleerd met deze voedselbron
- en zo een worm of larve steekt soms een heel tijdje gewoon vooraan in de slokdarm ,juist onder de splitsing ,waar er bijna nog geen bewerking gebeurt door (maag)sappen.Wat denk je dat een vleesmade daar dan gaat doen !!En dit gebeurt zeker wanneer je een vogel " over-voederde " !! (soms hangen ze zelfs nog uit de bek)

en dan zijn er nog deze mogelijkheden;
- in de omgeving van een visvijver in Broek Denaeyer, waar de mussen dagdagelijks hun portie vleesmaden verkregen, gaan op een bepaald moment  bijna alle vogels dood. Wat bleek men gebruikte toen in die periode met kleur bewerkte vleesmaden !!Moet daarom niet opvallend rood zijn hoor ,dezelfde giftige kleurstoffen werden ook gebruikt in de " ultra wit-mutant " ;-( (het gebruik van die gekleurde maden heb ik toen laten verbieden)
- in de omgeving van een granenloskade plotseling hetzelfde beeld 10talle dode vogels vinken,Turkse tortels, mussen enz....op de  afvalberg.. niet door het rattenvergif. Dat gebruikte men daar al jaren.Maar door bepaalde giftige larven  in het gestorte bedorven graan. (via labo-onderzoek)
- verleden jaar nog gebeurt hier in m'n buurt.In het plantsoen op de parking van het groot vissporthandel waar de hengelaars regelmatig hun overschot van wormen/made kieperde voordat ze nieuwe aankochten. Op een ochtend 2 ratten en 4 meeuwen dood. Dankzij m'n broer die ook een sportvissers is vernomen dat door een bepaalde behandeling  vismaden kunnen giftig worden !! (die man is toen geschorst door z'n club)

Groeten Fons

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wie heeft er als klein kind geen eten naar de eenden of de meeuwen gestrooid ?
En wie doet het er nu nog ? Gewoon om die beesten eens van dichtbij te zien... is dat zo erg ?
Maar omdat het plots een blauwstaart is, en omdat plots die blauwstaart om de een of andere reden er niet meer zit (mogelijkerwijze gevangen en opgepeuzeld door een sperweruil) gaat men er amok over maken.

En wie dit doet of gedaan heeft (meeuwen voederen), denk je dan aan de gevolgen daarvan ?
Meeuwen doen het beter, worden tammer, beginnen overal te broeden, schijten op vensters en auto's. De andere weer vies tot over zijn oren, en het is zover gekomen dat als je de meeuwkes nog voedert je €150 boete kunt krijgen.

An al wie een heisa maakt over het geven van een meelworm aan een blauwstaart, gelieve wel een beetje consequent te zijn, met andere woorden, dan moet je ook geen voedertafeltje in je tuin hebben, en zeker niet in april of mei. Want heel wat mezen proppen hun jongen vol met het makkelijkste wat ze vinden, en dat is vaak brood, of pindanoten, waardoor de jongen doodgaan. Trouwens dit laatste kun je wel zien, terwijl je niet eens weet of die blauwstaart wel dood is van meelwormen te eten.

Mannen zijn als grote kinderen. Ze spelen graag met poezen, soms (sommigen) ook met vogels.

Geef toe: het is toch leuk om een dier goed of van lekker dichtbij te zien, het is althans leuker dan vanop 7km en 13 meter.
Dus gezien het feit dat sommigen ongeduldig zijn, en de zaak een beetje willen 'forceren' zijn er twee mogelijkheden:
   - er wordt naar de vogel toegegaan, natuurlijk worden dan 47 soorten orchideen, 13 soorten zeldzame paddestoelen en 189 pissebedden vertrappelt
   - of er gooit iemand wat meelwormen, terwijl iedereen op zijn plaats blijft staan, in de hoop dat de blauwstaart zelf wat dichter komt.

Nu kun je natuurlijk vallen over het 'forceren'. Ik doe dat niet, hoor ik sommigen al zeggen/denken. Nee, natuurlijk niet. Maar diezelfde mensen snorren wel aan 160-180 kilometer per uur over de autosnelweg als er een nieuwe of zeldzame soort voor België opduikt. Als dat geen forceren is.

Dat er een zekere ethiek moet zijn, oke.
Dat er grenzen zijn aan lokken, een vogel opjagen, 100% mee eens.

Maar het verdwijnen van een vliegvlugge vogel gaan toeschrijven aan het geven van wat meelwormen ...
Ik ben niet echt katholiek van geest, maar er is toch ergens een vers uit de bijbel die ik mij herinner, en dat was ergens Jezus die bij de steniging van een vrouw - gerechtvaardigd of niet, daar spreek ik mij niet over uit - zei 'wie nog nooit gezondigd heeft, werpe de eerste steen'.

Waren er geen meelwormen gevoederd, dan ging waarschijnlijk een of andere vogelkijker de schuld toegewezen krijgen, omdat hij/zij teveel ajuinen en ansjovis had gegeten, met een extreme flatulatie als gevolg. De verhoging van de H2S en methaan moet dan wel de oorzaak ervan geweest zijn dat de blauwstaart van zijn stokje ging.

Diederik


----------------------------------------------------------------------------------------------------------
effe voor de zekerheid, heb blijkbaar de mail gemist waar er bewijzen zijn dat de vogel dood is? is dit nu zeker zo of zitten we nog steeds in het duister te tasten.

idd als je zeker wil zijn over de doodsoorzaak vraag het aan mensen die er echt iets van kennen of onderzoek het lijkje.

want ik heb eventueel nog wel een andere hypotese een van de laatste vogelijkers dat de blauwstaart gezien hebben was ik, hilbran en iwan ik weet niet dat het aan onze penetrante geur lag of aan het vreselijke ochtend uiterlijk maar altans moest het een grote indruk achter gelaten hebben om spontaan zelfmoord te overwegen, natuurlijk gevlucht van ons of door ons onmiddllijk doodgevallen sluit ik ook nog niet uit.  

eventueel dacht hilbran een leuke vondst te doen deze week en zit de blauwstaart nu gezellig op zijn kot de juiste moment af te wachten.

ook nog een weetje, de plaats waar hij zat is weldegelijk platgelopen ik veronderstel dus dat zijn rustplekje toch niet zo rustig meer was eens te meer reden om te vertekken (de plaats is een hondenwei, waar op die plaats misschien in eerste instantie geen honden konden komen door te dicht begroeit nu daarintegen het begint wat te lijken op de bosjes van marine basis, kaal dus)

allesins donderdag was er totaal niets mis te zien aan de blauwstaart zeer actief, leek gezond. hij zag er zeker niet uit als een platte mus wat die woestijntapuit tegen zijn einde toch duidelijk liet merken.

amuseer jullie nog maar een beetje met zeveren, ik ga er nen andere zoeken

slukes
sjacky

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Hortulana

#592
Citeerde blauwstaart is niet gevoederd omdat hij uitgehongerd was, maar wel om hem zo dicht mogelijk te krijgen in beeld of voor de camera, is deze praktijk te rechtvaardigen ,volgens mij niet, om dat moment voederd men dat beest zonder aan de verdere gevolgen te denken voor de vogel en dit puur uit zelfgewin

Helemaal mee eens dat het puur ging om het zelfgewin van de mens en dus daarom fout is! Zelfs in strijd met Flora- en Faunawet eigenlijk! Je weet immers niet voor 100% zeker of het niet schadelijk is... (ook al Vermoeden de meesten, waaronder ikzelf, van niet)

Maar hetzelfde valt dan te zeggen van het voeren van vogels in tuinen...
Zo'n discussie is er al eens geweest, of je dit wel moet doen, waarbij Vogelbescherming bleef (en blijft) beweren dat je de vogels juist helpt omdat ze het toch al zo moeilijk hebben in het "vermenste" Nederland en dat je misschien zelfs jaarrond zou moeten voeren.
(Ik miste in hun verhaal toen in ieder geval de mogelijke effecten op de verspreiding van soorten door het voeren)

De vogelbescherming aanklagen wegens overtreding van de Flora- en Faunawet???
Wie durft

Jeroen Nagtegaal

Meelwormen kunnen (teminste bij vleermuizen) een bloedstollend effect hebben, ik weet verder niet hoe zit bij vogels maar dat is mischien ok wel ene mogelijk heid, het gaat trouens om de boutendkant van de meelworm,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Edwin Russer

Als we bij elke vogel die op een gegeven moment verdwijnt gaan veronderstellen dat ze gestorven zijn door iets waar twitchers mee gemoied zijn...

Ja jongens...

Misschien terug zinvolle dingen... :-)

Gerald Driessens.



Tsja, hier zit wel wat in,  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Kaja

hij kan ook nog altijd door een sperwer ofzo gepakt zijn :rolleyes:  

carel

We zullen het vermoedelijk nooit te weten komen of hij moet ergens gevonden worden
misschien door alle publiciteit wel gevangen met en lijmsprietje

maar laten we het maar posietief inzien en denken dat de vogel weer richting huiswaards is vertrokken wat redelijk aanneembaar is.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Edwin Russer

Citeerhij kan ook nog altijd door een sperwer ofzo gepakt zijn :rolleyes:
Ja precies,

Zo stond ik ooit op de Maasvlakte naar een Kortteenleeuwerik te kijken die later, wat wij achteraf hoorden, door een Klapekster werd gegrepen.

Dus misschien toch weer terug naar zinvolle dingen.......
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

Een maand gelden schreef ik op een reactie van Rinie van Reenen dit:

[size=8]
Citeer
CiteerIntussen krijg ik wel het idee, dat er hier wel herhaling van zetten komt (dat zorgt dan weer voor uitdijende fora; dit topic is inmiddels meer dan 22000 keer bekeken!). Elders maakte ik mij daar natuurlijk zelf ook schuldig aan, maar misschien is het goed het onderhand hier bij te laten?

Nee joh, Rinie, heerlijk toch! Zeg nu zelf: dit is toch bijna net zo leuk als die hele blauwstaart?!

Zeker na zo'n linkje naar dat dagboek (waar is de tijd gebleven dat die dingen diep verstopt onder je bed lagen?). Heerlijk toch?: fotografen zijn struikrovers (ik heb het altijd al geweten), Luuk heeft geen natuurlijk overwicht, er is niks mis met mij maar Gera heeft andere hobbies... het lijkt wel een soap! Laat nog maar een paar jaar door gaan. En als je het zat bent zap je gewoon weg.
[/size]

Om de reacties van onze Vlaamse vrinden heb ik smakelijk gelachen, maar vervolgens kreeg ik toch een rimpel in mijn voorhoofd. We glijden af naar het niveau waarop we roepen dat de oorzaak van zijn verdwijnen zeer waarschijnlijk een Duinkabouter met suïcidale borderline en een Scud-kruisraket is geweest welke uit jalouzie om alle aandacht die de Blauwstaart wél kreeg, en hij niet, de scudraket op het argeloze beestje heeft afgevuurd. En durf niet te roepen dat het niet zo is, want je kunt het niet bewijzen!

Tijd om weg te zappen dus, of nog mooier:

Citeeramuseer jullie nog maar een beetje met zeveren, ik ga er nen andere zoeken
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

Dikken bullshit en gezever.

Als mensen die Blauwstaart graag mooi willen bekijken of fotograferen en een wormpje voederen helpt hierbij dan is dat toch leuk. Die vogel gaat daar absoluut van profiteren om zo mooi op krachten te komen en zijn tocht verder of terug te zetten wat hij nu gedaan heeft.

Goe werk geleverd gasten!

Om eens een andere opinie ten berde te brengen en laten zien hoe onnozel we hier bezig zijn.

Ik voer de meezekes in mijnen hof ook heel de winter. Ik ga er direkt mee stoppen c'est. Eeeeeeeeecht ni want ik zie die beestjes te graag aan mijn vetbollen :-)


:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2