Dit is nog afkomstig van onze Belgische vrienden,
ook van het forum van waarneming.nl:
Laten we de mythe van de meelwormen eens ontleden.
Want het het was te verwachten dat nu de vogel weg is, dit soort verhalen weer de kop zouden opsteken. En had men niet gestrooid dan had men wel weer een andere stok gevonden ……
Insecteneters eten Insekten. Elke soort welke eetbaar is wordt gegeten. Rupsen, larven van kevers (zoals de meelworm), oorwormen (met enorme knijptangetjes) etc. etc.
De vogels overleven dankzij dit dieet, ofwel zij weten hoe dit ‘handelen’ en dood te knuppelen. Blauwstaarten doen dat net zoals roodborsten, merels etc.
Ik zal niet zeggen dat het nooit eens verkeerd gaat, maar toch uiterst zelden.
Vergelijk het bijvoorbeeld met een reiger. Ze eten kilo’s vis, weten dit goed te verwerken. Toch zien we wel eens een reiger gestikt in een te grote recalcitrante paling, maar we kunnen niet zeggen dat dit standaard is. Om derhalve de reiger vis als voedselbron te ontzeggen ……
Waar komen deze verhalen over de meelworm vandaan.
Gewoon uit de handel, voornamelijk reptielen.
Meelwormen worden met kilo’s verhandeld als voer voor reptielen en vogels.
Heb zelf jaren reptielen gehouden, bij mij is er nog nooit eentje omgebracht door een meelworm. Ook niet bij alle kennissen/vrienden die ik had (niet henzelf maar hun dieren).
Meelwormen waren lang het enige basisvoedsel verkrijgbaar, totdat in de jaren tachtig ook ander voedsel/insecten werden aangeboden, als wasmotten, krekels en sprinkhanen.
Deze waren echter veel duurder en moeilijk aan de man te brengen. Men kocht liever het onsje meelwormen voor 1 gulden, dan krekels/wasmotten voor f 3.50 of sprinkhanen voor f 5, waarbij men dan ook veel minder stuks kreeg.
Om de ‘dierenliefhebbers’ toch op het duurdere voer te krijgen (met grote winstmarges voor de handelaar) werden deze met dit soort verhalen bang gemaakt en zo overtuigd om ander/duurder voer te gaan kopen.
De verhalen werd aangedikt, overgenomen en als ‘de waarheid’ naar buiten gebracht.
En de ‘gelovigen’ komen altijd met verhalen dat zij …….. maar bij verdere navraag blijkt/bleek dat overtuigend materiaal (bijna) nooit op tafel kon worden gelegd. Wel wordt/werd er heel moeilijk gedaan over het feit dat je aan hun verhalen durfde te twijfelen …….je wil toch het beste voor …….
Leuk feit was dat even later ter variatie ook buffalo- en moriowormen op de markt werden gebracht. Buffalowormen zijn mini-meelwormpjes, moriwormen zijn reuzen, wel 4x zo groot en dik als meelwormen. Werden mij aangeprezen als goede (maar ook weer duurdere) vervangers voor de meelworm. Op mijn vraag of die enorme moriowormen niet overal doorheen knaagden, was het antwoord: Nee, die hebben veel zachtere kaken! En de gek geloofde het. Maar ook met deze moriowormen hebben wij nooit problemen gehad.
Ps. Ik heb zelfs 1x een sterfgeval van een hagedis door een meelworm onder ogen mogen krijgen.
Dit was gebeurd bij een zeer ongezonde en slecht verzorgd exemplaar.
De schuld van deze criminele meelworm diende derhalve meer bij de eigenaar gezocht te worden dan bij de delinquent zelf!
Ofwel de waarheid is dus heel subtiel:
Het komt wel eens voor, maar uiterst zelden!
Als je je beesten goed verzorgd eigenlijk niet, als je ze slecht verzorgt ...
Net zoals het in de vrije natuur bij gezonde beesten uiterst zelden voorkomt.
Moraal: laat je niet gek maken door moraalridders.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
jullie doen maar hé maar ik moet de eerste volièrehouder nog tegenkomen
die UITSLUITEND meelwormen aan z'n vogels voedert
zo gek zijn die gasten nu ook weer niet hoor...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mja, maar dat beweert Sander toch ook nergens ?
Ik heb zelf toen ik op UIA werkte een tijdje koolmezen in een kooi gehouden, en eenmaal ze meelwormen kregen, aten ze nauwelijks nog iets anders, moesten ze simpelweg niets anders meer hebben...
Zelf geloof ik er niets van dat de blauwstaart omgekomen zou zijn door het voeren van meelwormen. Vogels gaan nu eenmaal dood, of hebben de bizarre eigenschap dat ze zich door het luchtruim kunnen verplaatsen, op een paar soorten na. Zoiets heb je niet met zonnebloemen, die blijven staan. Maar als die blauwstaart niet meer ter plaatse is ... er zijn toch voorbeelden genoeg van dieren die plots zomaar vertrekken. Blonde ruiter zat toch ook een paar dagen in Stuivekenskerke en is plots weggevlogen. Stel dat niemand het wegvliegen had gezien, zou het toch nogal hilarisch zijn om te beweren dat hij door het eten van Stuivekerkiaanse muggenlarven is omgekomen ?
Diederik
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik moet leo groot gelijk geven op dit punt, laat ons eerlijk zijn , de blauwstaart is niet gevoederd omdat hij uitgehongerd was, maar wel om hem zo dicht mogelijk te krijgen in beeld of voor de camera, is deze praktijk te rechtvaardigen ,volgens mij niet, om dat moment voederd men dat beest zonder aan de verdere gevolgen te denken voor de vogel en dit puur uit zelfgewin !!!!!!
(Moraalridder) Erik.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beste,
1- die Blauwstaart was zeker niet in z'n normale winterbiotoop waar hij genetisch of met ervaring het juiste voedsel correct behandelde.Maar dat beest zal eerder uit overlevingsdrang al dat wriemelde binnenspelen. En is dit niet zo..........waarom dan bijvoederen ??
er is tussen de divers wormen(larve) een grootverschil inzake doodknijpen bij sommige moet je zeker ook de kop platdrukken of dat beestje blijft vreten, ook met een plat achterlijf.
en dat doen juist de meeste kleine vogels, gewoon knijpen op het lichaam, voor ze de prooi binnenslikken.Of erger nog aan hun jonge voeren
- nu ik maak hier jullie geen fabeltjes wijs, dat doen de andere wel met hun ranking ;-)
- en als je reptielen inzake voedselbehandeling gaat vergelijken met vogels dan moet je wel enkele miljoenen jaren terug gaan ;-)
- ik heb daar persoonlijk ervaring mee en ook al dikwijls vernomen van betrouwbare bron en niet van horen zeggen of prietpraat van een handelaar.
-hoeveel kwekers hebben het al niet fataal ondervonden hoe bepaalde wormen agressief het maagdarm kanaal kunnen aantasten wanneer ze zelf hun pull met de hand groot brengen.En bv mevrouw het niet over haar hartje kreeg om eerst die lieve wormen goed dood te knijpen.
-hetzelfde voor de verzorgers in de VOC opvangcentra ,daar is door ervaring heel wat geleerd met deze voedselbron
- en zo een worm of larve steekt soms een heel tijdje gewoon vooraan in de slokdarm ,juist onder de splitsing ,waar er bijna nog geen bewerking gebeurt door (maag)sappen.Wat denk je dat een vleesmade daar dan gaat doen !!En dit gebeurt zeker wanneer je een vogel " over-voederde " !! (soms hangen ze zelfs nog uit de bek)
en dan zijn er nog deze mogelijkheden;
- in de omgeving van een visvijver in Broek Denaeyer, waar de mussen dagdagelijks hun portie vleesmaden verkregen, gaan op een bepaald moment bijna alle vogels dood. Wat bleek men gebruikte toen in die periode met kleur bewerkte vleesmaden !!Moet daarom niet opvallend rood zijn hoor ,dezelfde giftige kleurstoffen werden ook gebruikt in de " ultra wit-mutant " ;-( (het gebruik van die gekleurde maden heb ik toen laten verbieden)
- in de omgeving van een granenloskade plotseling hetzelfde beeld 10talle dode vogels vinken,Turkse tortels, mussen enz....op de afvalberg.. niet door het rattenvergif. Dat gebruikte men daar al jaren.Maar door bepaalde giftige larven in het gestorte bedorven graan. (via labo-onderzoek)
- verleden jaar nog gebeurt hier in m'n buurt.In het plantsoen op de parking van het groot vissporthandel waar de hengelaars regelmatig hun overschot van wormen/made kieperde voordat ze nieuwe aankochten. Op een ochtend 2 ratten en 4 meeuwen dood. Dankzij m'n broer die ook een sportvissers is vernomen dat door een bepaalde behandeling vismaden kunnen giftig worden !! (die man is toen geschorst door z'n club)
Groeten Fons
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wie heeft er als klein kind geen eten naar de eenden of de meeuwen gestrooid ?
En wie doet het er nu nog ? Gewoon om die beesten eens van dichtbij te zien... is dat zo erg ?
Maar omdat het plots een blauwstaart is, en omdat plots die blauwstaart om de een of andere reden er niet meer zit (mogelijkerwijze gevangen en opgepeuzeld door een sperweruil) gaat men er amok over maken.
En wie dit doet of gedaan heeft (meeuwen voederen), denk je dan aan de gevolgen daarvan ?
Meeuwen doen het beter, worden tammer, beginnen overal te broeden, schijten op vensters en auto's. De andere weer vies tot over zijn oren, en het is zover gekomen dat als je de meeuwkes nog voedert je €150 boete kunt krijgen.
An al wie een heisa maakt over het geven van een meelworm aan een blauwstaart, gelieve wel een beetje consequent te zijn, met andere woorden, dan moet je ook geen voedertafeltje in je tuin hebben, en zeker niet in april of mei. Want heel wat mezen proppen hun jongen vol met het makkelijkste wat ze vinden, en dat is vaak brood, of pindanoten, waardoor de jongen doodgaan. Trouwens dit laatste kun je wel zien, terwijl je niet eens weet of die blauwstaart wel dood is van meelwormen te eten.
Mannen zijn als grote kinderen. Ze spelen graag met poezen, soms (sommigen) ook met vogels.
Geef toe: het is toch leuk om een dier goed of van lekker dichtbij te zien, het is althans leuker dan vanop 7km en 13 meter.
Dus gezien het feit dat sommigen ongeduldig zijn, en de zaak een beetje willen 'forceren' zijn er twee mogelijkheden:
- er wordt naar de vogel toegegaan, natuurlijk worden dan 47 soorten orchideen, 13 soorten zeldzame paddestoelen en 189 pissebedden vertrappelt
- of er gooit iemand wat meelwormen, terwijl iedereen op zijn plaats blijft staan, in de hoop dat de blauwstaart zelf wat dichter komt.
Nu kun je natuurlijk vallen over het 'forceren'. Ik doe dat niet, hoor ik sommigen al zeggen/denken. Nee, natuurlijk niet. Maar diezelfde mensen snorren wel aan 160-180 kilometer per uur over de autosnelweg als er een nieuwe of zeldzame soort voor België opduikt. Als dat geen forceren is.
Dat er een zekere ethiek moet zijn, oke.
Dat er grenzen zijn aan lokken, een vogel opjagen, 100% mee eens.
Maar het verdwijnen van een vliegvlugge vogel gaan toeschrijven aan het geven van wat meelwormen ...
Ik ben niet echt katholiek van geest, maar er is toch ergens een vers uit de bijbel die ik mij herinner, en dat was ergens Jezus die bij de steniging van een vrouw - gerechtvaardigd of niet, daar spreek ik mij niet over uit - zei 'wie nog nooit gezondigd heeft, werpe de eerste steen'.
Waren er geen meelwormen gevoederd, dan ging waarschijnlijk een of andere vogelkijker de schuld toegewezen krijgen, omdat hij/zij teveel ajuinen en ansjovis had gegeten, met een extreme flatulatie als gevolg. De verhoging van de H2S en methaan moet dan wel de oorzaak ervan geweest zijn dat de blauwstaart van zijn stokje ging.
Diederik
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
effe voor de zekerheid, heb blijkbaar de mail gemist waar er bewijzen zijn dat de vogel dood is? is dit nu zeker zo of zitten we nog steeds in het duister te tasten.
idd als je zeker wil zijn over de doodsoorzaak vraag het aan mensen die er echt iets van kennen of onderzoek het lijkje.
want ik heb eventueel nog wel een andere hypotese een van de laatste vogelijkers dat de blauwstaart gezien hebben was ik, hilbran en iwan ik weet niet dat het aan onze penetrante geur lag of aan het vreselijke ochtend uiterlijk maar altans moest het een grote indruk achter gelaten hebben om spontaan zelfmoord te overwegen, natuurlijk gevlucht van ons of door ons onmiddllijk doodgevallen sluit ik ook nog niet uit.
eventueel dacht hilbran een leuke vondst te doen deze week en zit de blauwstaart nu gezellig op zijn kot de juiste moment af te wachten.
ook nog een weetje, de plaats waar hij zat is weldegelijk platgelopen ik veronderstel dus dat zijn rustplekje toch niet zo rustig meer was eens te meer reden om te vertekken (de plaats is een hondenwei, waar op die plaats misschien in eerste instantie geen honden konden komen door te dicht begroeit nu daarintegen het begint wat te lijken op de bosjes van marine basis, kaal dus)
allesins donderdag was er totaal niets mis te zien aan de blauwstaart zeer actief, leek gezond. hij zag er zeker niet uit als een platte mus wat die woestijntapuit tegen zijn einde toch duidelijk liet merken.
amuseer jullie nog maar een beetje met zeveren, ik ga er nen andere zoeken
slukes
sjacky