Hoofdmenu

Blauwstaart

Gestart door Alwin, januari 03, 2007, 13:22:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Nog niet op een nederlandse site gezien (kan aan mij liggen), maar in het kader van mooi, mooier, mooist mag dit plaatje van Arie Ouwerkerk er absoluut zijn:

http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=show...icture_id=15395

WOW!

Edwin Russer

CiteerNog niet op een nederlandse site gezien (kan aan mij liggen), maar in het kader van mooi, mooier, mooist mag dit plaatje van Arie Ouwerkerk er absoluut zijn:

http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=show...icture_id=15395

WOW!
Deze mag er ook wel zijn, al lijkt deze wel een kopie van Hans Gebuis op Birdpix die al eerder werd gelinkt,

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=88128
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Pim

Gistermiddag (zaterdag 24 feb. 2007) een uur gepost op de beroemde blauwstaartplek waarbij de vogel uitblonk in afwezigheid.

Vanmorgen anderhalf uur gewacht, maar geen blauwstaart.

Twee keer op rij de vogel missen is voor mij een unicum. Zou het fraaie dier een stukje verderop zijn gaan zitten?
Of is hij wellicht gestorven aan een overdosis meelwormen?
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jeroen Nagtegaal

Hoe zit dat nou eigenlijk met het meelwormenverhaal, ik heb er vage geluiden over gehoord maar niks echt duidelijks,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Pim

#544
Massa's fotografen hebben de afgelopen weken potjes vol meewormen uitgestrooit op de blauwstaartplek, op zich geen grote misdaad, maar wel een beetje zielig. Het vogeltje kwam ook zonder deze feestmaaltijd bijna op de camera zitten.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jeroen Nagtegaal

Dus niks uit de hand gevoerd enzo?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

teunvankessel

gast uit de hand gevoert,
het lijkt me geen eend :P
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

bramubels

maar wel handtam...

cursorius

Ik ben er de laatste twee ochtenden eventjes geweest maar ook niet gezien, loop er meestal even  langs met de hond, kijk even snel maar inderdaad, al twee ochtenden niet. Meestal zit ie er wel, ik zal morgenvroeg wat langer posten. Zou het dan toch eindelijk....

De vogel van Duisland van vorig jaar was ook vertrokken in Februari..

Leo (en Skip)

teunvankessel

Is de vogel nog gezien ?
op opgegeten door de Sperwer die daar rondvloog
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Fabian Meijer

volgens mij is ie weg...  

maartenwielstra

Misschien moeten we de grond afzoeken voor een overleden Blauwstaart. We weten nu in ieder geval hoe hem te herkennen.

Geert-Jan Kroon

CiteerMisschien moeten we de grond afzoeken voor een overleden Blauwstaart. We weten nu in ieder geval hoe hem te herkennen.
Aan ondervoeding zal het niet liggen <_< . Zo slecht zag ie er ook weer niet uit..
Groet,

Geert-Jan Kroon

Ben Wielstra

De meelwormen hebben zich een weg naar buiten gegeten!

teunvankessel

ik heb ooit meelwormen gehaald in een viswinkel en die fraten zich door het plastic zakje heen ! :o  dus als er een levende in zn buikje zat..
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Jan-Pieter

Jaja maak er een horrorverhaal van.  Die vogel heeft het nu wel gezien in dat duinpannetje en is gegaan. Doen ze wel vaker hoor die zeldzame vogels alleen is deze toevallig bijna 2 maanden gebleven.

Jaap Denee

't Is ook mooi geweest zo. Twitchen moet wel een beetje spannend blijven...

Maar als je dan bedenkt dat er mensen zijn die er hun wintersport voor onderbraken op de dag van ontdekking, dan is het toch ook wel weer grappig dat zo'n beest vervolgens nog rustig 2 maandjes blijft hangen. Goed voor "het verhaal" is het in ieder geval wel.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

BramtK

Ik ben benieuwd of iemand iets nuttigs kan zeggen over schadelijke gevolgen van het voeren van vogels met meelwormen (zie ook hierboven).

Dat het 'wel goed zal zijn geweest' wil ik ook graag geloven, maar zoiets kan je niet zomaar aannemen. Wat een boel slap-excuus-zoekers hier trouwens.

Groeten,

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Jaap Denee

CiteerWat een boel slap-excuus-zoekers hier trouwens.

Ja? Was het vroeger bij de commando's beter?

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Tatanka

Wat is er mis met commando's?

Sander Bot

van Belgian Birds gepikt:

Beste,
men zou beter eens wat beter nadenken voordat men dieren gaat bijvoederen.
als dat beestje daar de verkeerde (meel)wormen heeft gekregen o.a." Buffalo's " of de gewone vleesmaden kan het zijn dat z'n maagdarm kanaal is kapotgevreten.
ik zie een Blauwstaart nog niet zoals o.a.een Merel of IJsvogel eerst z'n prooi doodkloppen voor het naar binnen spelen
Groeten Fons

Jaap Denee

CiteerWat is er mis met commando's?

Kun je me uitleggen hoe je op basis van mijn opmerking op deze vraag komt?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

#562
Citeerals dat beestje daar de verkeerde (meel)wormen heeft gekregen o.a." Buffalo's " of de gewone vleesmaden kan het zijn dat z'n maagdarm kanaal is kapotgevreten. ik zie een Blauwstaart nog niet zoals o.a.een Merel of IJsvogel eerst z'n prooi doodkloppen voor het naar binnen spelen

Wat een damesbladenniveau. Blijkbaar is de Roodborst resistent?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Tatanka

Citeer
CiteerWat is er mis met commando's?

Kun je me uitleggen hoe je op basis van mijn opmerking op deze vraag komt?
Toen ik dat las dacht ik bij mezelf: wat een damesbladenniveau.

Jaap Denee

#564
Citeer
Citeer
Citeer(Jaap Denee @ Feb 27 2007, 10:44 AM) 
Wat is er mis met commando's?
Kun je me uitleggen hoe je op basis van mijn opmerking op deze vraag komt?  
Toen ik dat las dacht ik bij mezelf: wat een damesbladenniveau.

Hahaha. Makkelijk zeg.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

BramtK

Kan het ook on topic en wellicht met argumenten. Of de bedoelde passage van damesbladniveau is, kan ik niet beoordelen. Ik zou daar graag iets meer over willen horen. En dan iets zinnigers dan zomaar te beweren dat het onzin is.  :duim:

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

snwja3

#566
Laten we de mythe van de meelwormen eens ontleden.
Want het het was te verwachten dat nu de vogel weg is, dit soort verhalen weer de kop zouden opsteken. En had men niet gestrooid dan had men wel weer een andere stok gevonden ......

Insecteneters eten Insekten. Elke soort welke eetbaar is wordt gegeten. Rupsen, larven van kevers (zoals de meelworm), oorwormen (met enorme knijptangetjes) etc. etc.
De vogels overleven dankzij dit dieet, ofwel zij weten hoe dit 'handelen' en dood te knuppelen. Blauwstaarten doen dat net zoals roodborsten, merels etc.
Ik zal niet zeggen dat het nooit eens verkeerd gaat, maar toch uiterst zelden.
Vergelijk het bijvoorbeeld met een reiger. Ze eten kilo's vis, weten dit goed te verwerken. Toch zien we wel eens een reiger gestikt in een te grote recalcitrante paling, maar we kunnen niet zeggen dat dit standaard is. Om derhalve de reiger vis als voedselbron te ontzeggen ......

Waar komen deze verhalen over de meelworm vandaan.
Gewoon uit de handel, voornamelijk reptielen.
Meelwormen worden met kilo's verhandeld als voer voor reptielen en vogels.
Heb zelf jaren reptielen gehouden, bij mij is er nog nooit eentje omgebracht door een meelworm. Ook niet bij alle kennissen/vrienden die ik had  (niet henzelf maar hun dieren).
Meelwormen waren lang het enige basisvoedsel verkrijgbaar, totdat in de jaren tachtig ook ander voedsel/insecten werden aangeboden, als wasmotten, krekels en sprinkhanen.
Deze waren echter veel duurder en moeilijk aan de man te brengen. Men kocht liever het onsje meelwormen voor 1 gulden, dan krekels/wasmotten voor f 3.50 of sprinkhanen voor f 5, waarbij men dan ook veel minder stuks kreeg.
Om de 'dierenliefhebbers' toch op het duurdere voer te krijgen (met grote winstmarges voor de handelaar) werden deze met dit soort verhalen bang gemaakt en zo overtuigd om ander/duurder voer te gaan kopen.
De verhalen werd aangedikt, overgenomen en als 'de waarheid' naar buiten gebracht.
En de 'gelovigen' komen altijd met verhalen dat zij ........ maar bij verdere navraag blijkt/bleek dat overtuigend materiaal (bijna) nooit op tafel kon worden gelegd. Wel wordt/werd er heel moeilijk gedaan over het feit dat je aan hun verhalen durfde te twijfelen .......je wil toch het beste voor .......
Leuk feit was dat even later ter variatie ook buffalo- en moriowormen op de markt werden gebracht. Buffalowormen zijn mini-meelwormpjes, moriwormen zijn reuzen, wel 4x zo groot en dik als meelwormen. Werden mij aangeprezen als goede (maar  ook weer duurdere) vervangers voor de meelworm. Op mijn vraag of die enorme moriowormen niet overal doorheen knaagden, was het antwoord: Nee, die hebben veel zachtere kaken! En de gek geloofde het. Maar ook met deze moriowormen hebben wij nooit problemen gehad.

Ps. Ik heb zelfs 1x een sterfgeval van een hagedis door een meelworm onder ogen mogen krijgen.
Dit was gebeurd  bij een zeer ongezonde en slecht verzorgd exemplaar.
De schuld van deze criminele meelworm diende derhalve meer bij de eigenaar gezocht te worden dan bij de delinquent zelf!

Ofwel de waarheid is dus heel subtiel:
Het komt wel eens voor, maar uiterst zelden!
Als je je beesten goed verzorgd eigenlijk niet, als je ze slecht verzorgt ...
Net zoals het in de vrije natuur bij gezonde beesten uiterst zelden voorkomt.

Moraal: laat je niet gek maken door moraalridders.
Wietze Janse

Jaap Denee

CiteerEn dan iets zinnigers dan zomaar te beweren dat het onzin is.

Er is niets onzinnig aan mijn stelling dat het onzin is. Integendeel. Het kan hooguit schorten aan de mate waarin die stelling onderbouwd werd. Gelukkig heeft Wietze het geduld gevonden het hele verhaal in een gezond perspectief te zetten. De tweede boodschap die hij brengt is hopelijk ook duidelijk.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

#568
CiteerGoed voor "het verhaal" is het in ieder geval wel.

Precies Jaap,

Degene die nu de pen induikt en over deze vogel, die zeer waarschijnlijk dit millennium als de meest besproken en bediscussieerde vogel de geschiedenisboeken ingaat, zijn of haar memoires beschrijft kan heel misschien de Nederlandse literatuurprijs winnen. Hans Dorresteijn is er niets bij.

Afijn, genoeg stof tot schrijven: hekken/gatenknippende, gestresste en raggende struiken-twitchers, al dan niet opdringerige fotografen, meelwormen, landelijke ecologische-, internationale Belgische- en t.v-publiciteit, al dan niet verstoring, bandjes en mobieltjes afspelen, waarschijnlijk vergeet ik nog iets maar dat mag de auteur zelf nog invullen. Oh ja, wie weet maken we ook nog aanspraak om in het Guiness-Book of Records te komen met een record aantal hits inzake dit Blauwstaart-topic,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

Wie weet!  :duim:

En wat kun je verder nog zeggen: Bedankt voor het lachen, allemaal!
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee