Knaagsporen op dikke Beukentakken; Veluwe

Gestart door henkjanvdkolk, april 27, 2012, 19:46:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkjanvdkolk

Vandaag iets opmerkelijks op de Veluwe. Ik zag een flink bruin beest wegduiken vanuit een stapeltje met dikke Beukentakken. Toen ik de takken wat beter ging bekijken zag ik grote knaagsporen staan. Iemand een idee welk dier dit kan doen? Marterachtige?

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

maurice.lahaye

Hallo Henk-Jan,

Tja, het is natuurlijk lang niet zeker dat dat bruine beest ook de dader is van deze sporen. Het lijken mij namelijk gewoon sporen van het zaag- en sleepwerk. En dat bruine beest, was dat lang, dun, dik, groot? Een marter zal in ieder geval nooit boomschors gaan knagen.

Vriendelijke groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

henkjanvdkolk

Citaat van: maurice.lahaye op april 27, 2012, 20:00:32 PM
Hallo Henk-Jan,

Tja, het is natuurlijk lang niet zeker dat dat bruine beest ook de dader is van deze sporen. Het lijken mij namelijk gewoon sporen van het zaag- en sleepwerk. En dat bruine beest, was dat lang, dun, dik, groot? Een marter zal in ieder geval nooit boomschors gaan knagen.

Vriendelijke groet,
Maurice
admin

Ok, daar heb je een punt. Het bruine beest heb ik in een flits gezien, eigenlijk niks aan kunnen zien. Het enige zinnige wat ik erover durf te zeggen is dat het duidelijk groter dan een muis was, en dus zou een marterachtige gezien de locatie het meest logisch zijn. Verder waren er geen sporen te zien, heb nog wel gelet op uitwerpselen en dergelijke maar niks gevonden.

Ik denk dat je gelijk hebt en dat ik onbewust het dier teveel heb gelinkt aan deze 'knaagsporen'.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Jeroen Nagtegaal

Deze beukentakken lijken mij stammen van Amerikaanse eik, die onder invloed van schimmel hun bast loslaten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

henkjanvdkolk

Dank, zeer waarschijnlijk dus geen knaagsporen. Ik verwijder de waarneming.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk