de-top-10-van-grootste-insecten-ter-wereld

Gestart door marcel123, april 25, 2012, 23:49:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

ik mis er nog een paar de zonnespin en de titaankever horen ook in dat rijtje er bij denk ik.

Uiteraard wel leuke info.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Ha Marcel,

Ja, leuk om er zo een stel op een rijtje te hebben  :duim:

De tekst is niet overal even verantwoord en er hadden misschien nog wat andere keuzes gemaakt kunnen worden, maar okay voor categorie "leuk".

Wellicht ben ik een vreselijke zuurpisser, maar minder "leuk", nou ja minder netjes in elk geval, is dat dit een site is die poogt om mensen geld te laten verdienen met zulke stukjes en dat er dan dus weer vollop in beeldmateriaal van andere auteurs gewinkeld wordt, maar men is nog te cheap om er zelfs maar een naam bij te zetten. De meeste foto's ken ik van elders en geen van alle zijn publiek domein. Sommige zijn vrijgegeven onder een Creative Commons licentie, maar ook dan mogen ze niet op deze manier worden verwerkt.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een groot voorstander van vrije werken (al mijn eigen foto's zijn CC0 of "publiek domein", al geeft wrn me nog steeds niet de mogelijkheid dat te specificeren :wacko: ) en ik zou het liefst zien dat copyright algemeen beperkt was tot een jaar of 5-10 na eerste publicatie (daarna moet een auteur maar weer wat nieuws geproduceerd hebben, moet een metselaar ook), maar dat is niet de realiteit. Commercieel stukjes willen schrijven en dan zulke streken uithalen (nog afgezien van de tekstkwaliteit) is nou niet bepaald "professioneel"  :-X
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#3
Citaat van: harry60 op april 26, 2012, 00:07:00 AM
ik mis er nog een paar de zonnespin en de titaankever horen ook in dat rijtje er bij denk ik.
Spin is (discutabel!) geen "insect" natuurlijk ;)

Maar goed, jij biedt Titanus giganteus

Ik vul aan: Toffe Oorwormen zoals Labidura herculeana, maar wellicht uitgestorven - dan dus plaatsvervangend Titanolabis colossea tot 7cm en vingerdik - of deze(!) waarvan ik nog steeds niet weer wat het is (lijkt me geen Labidura herculeana?!)

Hier nog een paar ...
en Australia's Largest Insects

Wie biedt meer ?!!!   ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#4
Mijn "hele knaap" was maar een ukkie, maar in dezelfde familie zitten toch ook een paar winnaars - zoals Dynastes hercules - al wordt het wel een beetje de vraag of je uitsteeksels meetelt. Maar ook qua volume/gewicht zijn deze niet kinderachtig.


Chalcosoma caucasus (variant met korte hoorns)

Doe er ook nog een boktor van m'n zusje bij - uit Nicaragua. Niet heeeeel enorm (lijf een 7cm, maar als je de poten meetelt ... ;D ) maar vooral moooooi  :lol:
Acrocinus longimanus
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#5
Hier een leuke PDF over lichaamsgrootte in Orthoptera:
Whitman, Douglas W. (2008) The significance of body size in the Orthoptera: a review - Journal of Orthoptera Research, Vol.17(2), pp.117-134. PDF

Apropos Orthoptera. De Bidsprink die in het artikel genoemd wordt is natuurlijk geen "Sprinkhaan"  :rolleyes: (en ik vraag me ook af of het de grootse is - zoeken we op). De Weta komt dan al dichter in de buurt ;)

Maar wat is de grootse sprinkhaan? We maken er meteen twee categorieƫn van:

- Grootste kortspriet/veldsprink (Caelifera)
- Grootste langspriet/sabelsprink (Ensifera)

Ik biedt alvast mijn grootste veldsprink (circa 7-8cm, van Java) en de grootste sabelsprink van m'n zusje (weer Nicaragua - volgens haar een goede 8cm). Heb geen idee van de soortnamen. Dat zijn vast geen kampioenen, maar wel een leuke uitdaging voor anderen om groter te leveren  ;D

Edit: (Mantodea) De in het artikel genoemde "Sprinkhaan" Tenodera sinensis (Mantodea: Mantidae) is met 10 cm een looser. Volgens Ehrmann (2002) en vele andere bronnen is Ischnomantis gigas met mannetjes tot 15cm en vrouwtjes tot 17cm een betere kandidaat. Volgens dit forum zouden ze nog groter moeten kunnen worden (20-22cm?).

Edit2: (Caelifera) Mijn Javaanse veldsprink zal vermoedelijk wel verwant zijn aan Valanga irregularis Acrididae - de grootste in Australiƫ en niet veel groter dan mijn beest - toch een flinke dus. Volgens een paar pagina's op internet zou de Zuid-Amerikaanse Tropidacris cristata een stuk groter moeten zijn. Wikipedia (dux==cristata) heeft het over een spanwijdte van 18cm - dat is niet heel schokkend. Hier hebben ze het over 16cm lang, maar als ik deze foto bekijk geloof ik daar helemaal niks van (die is amper groter dan mijn Javaan).

Edit3: (Ensifera) Ongetwijfeld nauw verwant, maar wel een tikje groter filmpie
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

dat bedoel ik een hoop info ontbreekt en wie weet wat er nog meer rondkruipt en de amazone :)

In Belgie zijn ze een serie insecten aan het uitgeven ook met boekjes en krijg je ook elke week een insect
in plexieglas staat ook bij dat het de grootste en dergelijkste is klopt ook niet helemaal, staat wel veel info
en anatomie van verschillende insecten in, heel de serie kost wel een hoop geld maar ben er toch maar mee
begonnen.

Volgens het blad wat ik er elke week bij krijg, blijkt dat de mier het sterkste insect is tilt in sommige gevallen 100x zijn eigen gewicht.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning