Hier een leuke PDF over lichaamsgrootte in Orthoptera:
Whitman, Douglas W. (2008) The significance of body size in the Orthoptera: a review - Journal of Orthoptera Research, Vol.17(2), pp.117-134. PDFApropos Orthoptera. De Bidsprink die in het artikel genoemd wordt is natuurlijk geen "Sprinkhaan"

(en ik vraag me ook af of het de grootse is - zoeken we op). De Weta komt dan al dichter in de buurt

Maar wat is de grootse sprinkhaan? We maken er meteen twee categorieën van:
- Grootste kortspriet/veldsprink (Caelifera)
- Grootste langspriet/sabelsprink (Ensifera)
Ik biedt alvast mijn grootste veldsprink (circa 7-8cm, van Java) en de grootste sabelsprink van m'n zusje (weer Nicaragua - volgens haar een goede 8cm). Heb geen idee van de soortnamen. Dat zijn vast geen kampioenen, maar wel een leuke uitdaging voor anderen om groter te leveren
Edit: (Mantodea) De in het artikel genoemde "Sprinkhaan"
Tenodera sinensis (Mantodea: Mantidae) is met 10 cm een looser. Volgens Ehrmann (2002) en vele andere bronnen is
Ischnomantis gigas met mannetjes tot 15cm en vrouwtjes tot 17cm een betere kandidaat. Volgens
dit forum zouden ze nog groter moeten kunnen worden (20-22cm?).
Edit2: (Caelifera) Mijn Javaanse veldsprink zal vermoedelijk wel verwant zijn aan
Valanga irregularis Acrididae - de grootste in Australië en niet veel groter dan mijn beest - toch een flinke dus. Volgens een paar pagina's op internet zou de Zuid-Amerikaanse
Tropidacris cristata een stuk groter moeten zijn.
Wikipedia (
dux==
cristata) heeft het over een spanwijdte van 18cm - dat is niet heel schokkend.
Hier hebben ze het over 16cm
lang, maar als ik
deze foto bekijk geloof ik daar helemaal niks van (die is amper groter dan mijn Javaan).
Edit3: (Ensifera) Ongetwijfeld nauw verwant, maar wel een tikje groter
filmpie