Stilhouden of Vrijgeven!

Gestart door Ted van der Knaap, april 25, 2012, 12:43:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Weet dat ik me op glad ijs begeef qua reacties die hier evt. gaan komen maar toch wil ik het aankaarten.

Gaat bijvoorbeeld om deze wn. http://waarneming.nl/waarneming/view/65479841.

Het is broedtijd.. ..er word nog bij gezegd dat er in Ned. nog nooit broedgevallen zijn.
En dan word de precieze lokatie vrijgegeven!!

Welk belang is nu groter...  ...het feit dat ze hier misschien tot broeden komen of de "thrills" van degenen die hem graag willen zien?

Als men niet gaat kijken weet je 100% zeker dat de verstoring iig 0,0 is en wie weet gaan ze broeden.


Zag pas ook 'n vogel die niet in Ned. broedt, nog geringd ook. Ben zelf een "fanatieke" ringaflezer. En ondanks dat ik reuze benieuwd ben wat er op die ring staat ga ik niet terug en geef het beest z'n rust, (wie weet zit er 'n evt. partner op 'n nest!).

(Aan degenen die "mijn gebiedjes" achterna lopen dan ook het verzoek om daar mee op te houden, in het BELANG VAN DE VOGEL)


groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Norman


Marina

Eens.
Het belang van de vogel gaat vóór statistieken.
Als iemand persé wil invoeren omdat ze zo graag de eerste willen zijn, doe het dan in elk geval vervaagd.

Ik ken hele volksstammen die om diverse redenen helemáál niet invoeren trouwens.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Norman

Citaat van: Ted van der Knaap op april 25, 2012, 12:43:39 PM
(Aan degenen die "mijn gebiedjes" achterna lopen dan ook het verzoek om daar mee op te houden, in het BELANG VAN DE VOGEL)

Mag ik hieruit concluderen dat er toch mensen zoekende zijn naar 'jouw' Griel.
Dat zou wel heel triest zijn. De boodschap was duidelijk.

Botervlieg

Citaat van: Marina op april 25, 2012, 12:53:59 PM
Als iemand persé wil invoeren omdat ze zo graag de eerste willen zijn, doe het dan in elk geval vervaagd.

Of embargo ?

Vincent Hart

Commentaartje geplaatst bij de kruisbekken.

Voor Ted/anderen: Als tip, kom je een waarneming tegen die jouwsinziens vervaagt zou kunnen/moeten worden i.v.m. een kwetsbare situatie, probeer deze dan zo 'stil' mogelijk bij ons aan te kaarten. Dus via een mail naar infoATwaarneming.nl, of evt. een PB naar een admin. Zo'n berichtje op het forum trekt natuurlijk niet alleen de aandacht vanwege de principiele discussie. Als je je zorgen maakt over dit soort zaken is hoe minder aandacht hoe beter natuurlijk.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Norman

#6
@ Vincent; Waarom worden kwetsbare situaties o.a. als deze niet standaard vervaagd door waarneming.nl?
Als de waarnemer er nu voor kiest om niet te vervagen en de meute gaat er weer op af kun je een broedgeval wel vergeten. Is het niet van de Kruisbekken, dan wel van de andere vogels in het gebied.

hiskodevries

Norman
ik geloof dat jij al een keer of 20 de link onder de ogen hebt gekregen , maar nr 21 http://waarneming.nl/download/vervaging.pdf
en dit gaat weer een eindeloze discussie worden.
Maar zeker is dat je NOOIT via het forum een uitleg moet gaan geven over jouw verborgen waarneming(en) dat levert slechts herhaling van zetten op.
Ter verduidelijking, wij weten niet bij VOORBAAT wat kwetsbare situaties zijn bij vogels.
De ene Oehoe zit keurig in een afgesloten groeve dan ander bungelt boven een wandelpad. Wij zijn sterk afhankelijk van input van lokalen.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Theovanv

En je mag toch ook wel wat van de verantwoordelijkheid van vogelaars zelf uitgaan ipv waarneming.nl als politieagent in te schakelen. Daarnaast snap ik niet, Ted, dat je nu weer via het forum aandacht geeft aan zo'n waarneming. Ik begrijp je goede bedoelingen, maar je doet nu in feite weer hetzelfde als met de Griel. Zo werken je bedoelingen averechts en bereikt deze info juist meer mensen. Waarom niet de waarnemer of iemand van waarneming.nl pm-en of mailen?
Theo van Veenendaal

Ben Wielstra

Waarom zou het belang van een Witbankruisbek groter zijn dan het belang van andere soorten in NL waarvan we wel zeker weten dat ze broeden, die op plaatsen broeden waar veel meer mensen komen dan slechts wat vogelaars, die op wereldschaal veel zeldzamer zijn?

Guus Peterse

Ted neemt neem ik aan dit geval alleen als voorbeeld. En voor stil houden is het hier inmiddels te laat: het geval staat gedetailleerd op de Dutch Bird alerts.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ben Wielstra

Goed dan zo: Waarom zou het belang van bijvoorbeeld een Witbankruisbek groter zijn dan het belang van andere soorten in NL waarvan we wel zeker weten dat ze broeden, die op plaatsen broeden waar veel meer mensen komen dan slechts wat vogelaars, die op wereldschaal veel zeldzamer zijn?

Jaap Denee

Citaat van: guusp op april 25, 2012, 13:41:06 PM
Ted neemt neem ik aan dit geval alleen als voorbeeld. En voor stil houden is het hier inmiddels te laat: het geval staat gedetailleerd op de Dutch Bird alerts.

Een schrale troost voor Ted is dan wellicht dat twee vrouw-type vogels 'naar alle waarschijnlijk' niet samen tot broeden komen... En kan iemand mij even uitleggen waarom twee alarmerende vrouw-typen Witbandkruisbek in een bos op Terschelling zouden duiden op een territorium?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Bram Rijksen

Citaat van: Ben Wielstra op april 25, 2012, 13:49:28 PM
Goed dan zo: Waarom zou het belang van bijvoorbeeld een Witbankruisbek groter zijn dan het belang van andere soorten in NL waarvan we wel zeker weten dat ze broeden, die op plaatsen broeden waar veel meer mensen komen dan slechts wat vogelaars, die op wereldschaal veel zeldzamer zijn?
Het is in Nederland wat dat betreft -in theorie- goed geregeld: iedere vogel die ergens zit te broeden of een nest heeft is volgens Flora- en faunawet beschermd, inclusief functioneel leefgebied. Zaken als zeldzaamheid zijn daarbij volkomen irrelevant.

GijsB

Citaat van: Ben Wielstra op april 25, 2012, 13:49:28 PM
Goed dan zo: Waarom zou het belang van bijvoorbeeld een Witbankruisbek groter zijn dan het belang van andere soorten in NL waarvan we wel zeker weten dat ze broeden, die op plaatsen broeden waar veel meer mensen komen dan slechts wat vogelaars, die op wereldschaal veel zeldzamer zijn?

Het belang is niet groter, alleen de kans op verstoring door het invoeren van de waarneming is groter. Een waarneming van een broedende grutto zal niemand op afkomen, maar ik kan me indenken dat er wel mensen naar terschelling gaan voor een witbandkruisbek, zeker nu boot gratis is.
Gijs

Norman

Citaat van: dralion13 op april 25, 2012, 14:34:09 PM
Een waarneming van een broedende grutto zal niemand op afkomen....

Ik vrees dat dat in de toekomst weleens anders kon zijn.
De Grutto blijft nog steeds afnemen.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Norman op april 25, 2012, 14:37:49 PM
Citaat van: dralion13 op april 25, 2012, 14:34:09 PM
Een waarneming van een broedende grutto zal niemand op afkomen....

Ik vrees dat dat in de toekomst weleens anders kon zijn.
De Grutto blijft nog steeds afnemen.
...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

MLANG

#17
Beste Ted,

Het valt je te prijzen dat je een waarneming van een Griel in potentieel broedbiotoop geheim houdt, maar (ik kan er naast zitten) op jouw foto's kreeg ik niet de indruk dat dit het geval was. 

In de tot nu toe (!) afgelopen gebiedjes (---------) zal nooit van z´n leven een Griel tot broeden komen. Wat is het probleem hier?

Oenanthe

Probleem is dat grielen nogal mensenschuw zijn. Of ze nu broeden of niet, ze mijden de aanwezigheid van mensen. Ted heeft daarom denk ik willen voorkomen dat de door hem ontdekte griel door een toeloop van vogelaars verstoord zou worden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Theovanv

Citaat van: Jaap Denee op april 25, 2012, 14:29:07 PM
Citaat van: guusp op april 25, 2012, 13:41:06 PM
Ted neemt neem ik aan dit geval alleen als voorbeeld. En voor stil houden is het hier inmiddels te laat: het geval staat gedetailleerd op de Dutch Bird alerts.

Een schrale troost voor Ted is dan wellicht dat twee vrouw-type vogels 'naar alle waarschijnlijk' niet samen tot broeden komen... En kan iemand mij even uitleggen waarom twee alarmerende vrouw-typen Witbandkruisbek in een bos op Terschelling zouden duiden op een territorium?
Toch niet:

CiteerMax Berlijn om 25-04 14:44:
Harvey's belde net de 2 vogels zijn nu erg mooi te zien langs de Longway ze worden momenteel afgeDiekt/Ouwerkerkt een vogel is een jonge man en erg oranje
Bron: Dutchbirdalerts.nl

Wat wordt bedoelt met afgeDiekt/Ouwekerkt?
Theo van Veenendaal

frankmeer

#20
Een variant van afgebast, naar Bas vd Boogaard. Betekenis: het fotograferen van een vogel zoals alleen Bas vd Boogaard dat kan.
Frank van der Meer

Theovanv

#21
Citaat van: frankmeer op april 25, 2012, 16:04:49 PM
Een variant van afgebast, naar Bas vd Boogaard.
Jaja, nou snap ik het :rolleye: :P

EDIT: bedankt voor het toevoegen van de betekenis :)
Theo van Veenendaal

MLANG

#22
Citaat van: Oenanthe op april 25, 2012, 15:40:00 PM
Probleem is dat grielen nogal mensenschuw zijn. Of ze nu broeden of niet, ze mijden de aanwezigheid van mensen. Ted heeft daarom denk ik willen voorkomen dat de door hem ontdekte griel door een toeloop van vogelaars verstoord zou worden.

Beste Maarten,

Ik ging er n.a.v. de bijdrage van Ted misschien te onrechte van uit dat Ted zijn voorzichtigheid alleen was ingegeven om een Griel in potentieel broedbiotoop te beschermen. Over de mate van verstoring die je accepteert bij een doortrekkende Griel kun je natuurlijk van mening verschillen. Mogelijk dat dit bij Ted rond de 0,0 ligt. Duidelijk !  Gr. M.

BramtK

Citaat van: MLANG op april 25, 2012, 15:34:51 PM
In de tot nu toe (!) afgelopen gebiedjes (Harnaschpolder, Kraaiennest) zal nooit van z´n leven een Griel tot broeden komen. Wat is het probleem hier?

Michel, ik denk dat het het beste is als je zou stoppen met die gebiedjes af te gaan. Ted heeft als ontdekker gekozen voor stilhouden. Lijkt me dat je dat moet respecteren. Ted kiest daar immers niet voor niets voor. 
Groeten,

Bram ter Keurs

MLANG

Beste Bram,

In de Harnaschpolder ben ik nog nooit geweest en het Kraaiennest (voorheen een heel leuk gebied) heb ik al 1 of 2 jaar niet meer bezocht. Gr. M.

Herman Bouman

#25
Volgens de BMP-methode zou je (na 2 geldige waarnemingen) mogen spreken van een geldig territorium. Of ze daadwerkelijk daar gaan broeden is een ander verhaal... 1 waarneming tijdens de trektijd van een zeldzaamheid leidt niet tot een broedgeval.

Tipje, als je niet wilt hebben dat er mensen naar de ontdekte vogel komen (Griel) moet je gewoon niets melden. Opgelost heeft niemand er last van. Foto's voor je houden. Ook niet na een maand of na een jaar posten. Helemaal goed.

Citaat van: Ted van der Knaap op april 25, 2012, 12:43:39 PM
Weet dat ik me op glad ijs begeef qua reacties die hier evt. gaan komen maar toch wil ik het aankaarten.

Gaat bijvoorbeeld om deze wn. http://waarneming.nl/waarneming/view/65479841.

Het is broedtijd.. ..er word nog bij gezegd dat er in Ned. nog nooit broedgevallen zijn.
En dan word de precieze lokatie vrijgegeven!!

Welk belang is nu groter...  ...het feit dat ze hier misschien tot broeden komen of de "thrills" van degenen die hem graag willen zien?

Als men niet gaat kijken weet je 100% zeker dat de verstoring iig 0,0 is en wie weet gaan ze broeden.


Zag pas ook 'n vogel die niet in Ned. broedt, nog geringd ook. Ben zelf een "fanatieke" ringaflezer. En ondanks dat ik reuze benieuwd ben wat er op die ring staat ga ik niet terug en geef het beest z'n rust, (wie weet zit er 'n evt. partner op 'n nest!).

(Aan degenen die "mijn gebiedjes" achterna lopen dan ook het verzoek om daar mee op te houden, in het BELANG VAN DE VOGEL)

HPM

Citaat van: Herman Bouman op april 25, 2012, 18:07:09 PM
Volgens de BMP-methode zou je (na 2 geldige waarnemingen) mogen spreken van een geldig territorium.
[...]

Dat geldt natuurlijk niet als er de volgende dag 100 mensen gaan kijken want er moeten wel 10 dagen tussen zitten. De vraag is dan ook of er na dagen drukte na 10 dagen nog wel iets over is.
Herman van der Meer

Theovanv

Citaat van: HPM op april 25, 2012, 18:19:38 PM
Citaat van: Herman Bouman op april 25, 2012, 18:07:09 PM
Volgens de BMP-methode zou je (na 2 geldige waarnemingen) mogen spreken van een geldig territorium.
[...]

Dat geldt natuurlijk niet als er de volgende dag 100 mensen gaan kijken want er moeten wel 10 dagen tussen zitten. De vraag is dan ook of er na dagen drukte na 10 dagen nog wel iets over is.
Volgens Harvey van Diek zijn ze van afstand op het fietspad normaal waar te nemen zonder al te dicht bij te komen en is er niks aan de hand. Naar zijn beoordeling is een embargo dan ook niet nodig.
Theo van Veenendaal

Yeronimo

Vreemd dat er nooit zo een verhitte discussie komt bij het vrijgeven van broedende Kraanvogels of andere vogels die gevoelig zijn voor verstoring in de broedtijd. De zeldzaamheid van de vogel speelt dus erg mee. Maar om eerlijk te zijn behoort de Witbandkruisbek hier niet te broeden in ons land en is het in zijn geheel gezien geen kans voor de soort om zich definitief hier te vestigen, zeker niet met de klimaatveranderingen.

Dus even voor de duidelijkheid. Maken we ons hier nou druk over de zeldzaamheid of over de verstoringsgevoeligheid?
Ted met alle respect, maar loop niet meer rond in 'kwestbare' gebieden en stop met vogelen als je, je om dit soort broedgevallen super opwind en ze met rust wilt laten.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

lennartv

Citaat van: Theovanv op april 25, 2012, 18:24:35 PM
Citaat van: HPM op april 25, 2012, 18:19:38 PM
Citaat van: Herman Bouman op april 25, 2012, 18:07:09 PM
Volgens de BMP-methode zou je (na 2 geldige waarnemingen) mogen spreken van een geldig territorium.
[...]

Dat geldt natuurlijk niet als er de volgende dag 100 mensen gaan kijken want er moeten wel 10 dagen tussen zitten. De vraag is dan ook of er na dagen drukte na 10 dagen nog wel iets over is.
Volgens Harvey van Diek zijn ze van afstand op het fietspad normaal waar te nemen zonder al te dicht bij te komen en is er niks aan de hand. Naar zijn beoordeling is een embargo dan ook niet nodig.

Ach ja, volgens mij heeft dat embargo totaal geen zin want op dutchbirding stond dezelfde locatie aangegeven als bij de (nu vervaagde) waarneming. Daarnaast kan iedereen die er heen wil en die een klein beetje verstand heeft deze locatie allang geprintscreend hebben. In het algemeen is het denk ik wel goed dat er rekening wordt gehouden met de verstoringskans van mogelijke broedvogels, maar in dit specifieke geval is vervagen waarschijnlijk vrij zinloos...
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com