Hoofdmenu

een lachnum?

Gestart door ratje, april 24, 2012, 17:58:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Gisteren met de werkgroep beurde ienmand een stronkje op. Op dit stronkje zaten kleine harige kelkjes, ik denk een lachnum. Ze waren erg lastig op de foto te krijgen. In de kelkjes zat groene kleurstof, evenals in het hout. Ik heb er inmiddels 2 (iemand uit Apeldoorn ook eentje ) onder de mic, gehad, maar kan er geen sporen in vinden. OOk geen asci trouwens. Als het kelkje jong is, is het groeise groen. Op een foto redelijk te zien. Kan iemand me een beetje op weg helpen.? ???

Dinant Wanningen

#1
Zouden jonge exp. van Trichopeziza sericea (Groen franjekelkje) kunnen zijn ,de soort is zeer zeldzaam en de moeite waard om rijpe exp. van te verzamelen voor een juiste determinatie.
Zitten de vruchtlichaampjes toevallig aan de onderzijde van het stonkje en was dit eik.
Groet ,Dinant


Stip

Helemaal correct,
(nou ja het is geen Trichopeziza, dat was een ongeldige publicatie in de gele bijbel)
het ding heeft sinds een paar maanden een eigen genus, Aeruginoscyphus sericeus Dougoud heet hij nu.
hij is pas rijp in de herfst, dus net zo lang levend als Neodasyscypha cerina
Groeten Stip
www.helotiales.nl

ratje

Citaat van: Dinant Wanningen op april 25, 2012, 17:04:40 PM
Zouden jonge exp. van Trichopeziza sericea (Groen franjekelkje) kunnen zijn ,de soort is zeer zeldzaam en de moeite waard om rijpe exp. van te verzamelen voor een juiste determinatie.
Zitten de vruchtlichaampjes toevallig aan de onderzijde van het stonkje en was dit eik.
Hallo Dinant, je hebt gelijk. Het is een eikenstronk en het zijn piepkleine bolletjes. De stronk(je)  staat nu achter het huis. Ik zag je foto bij de Verspreidingsatlas. Ik heb Stip ook een mailtje gestuurd of hij er nog iets mee wil/kan. Bij Verspreidingsatlas las ik ook de maat van de sporen en dus moet er binnenkort weer eentje onder de mic. om te kijken of ik de sporen kan traceren.

ratje

Citaat van: Stip op april 25, 2012, 19:18:13 PM
Helemaal correct,
(nou ja het is geen Trichopeziza, dat was een ongeldige publicatie in de gele bijbel)
het ding heeft sinds een paar maanden een eigen genus, Aeruginoscyphus sericeus Dougoud heet hij nu.
hij is pas rijp in de herfst, dus net zo lang levend als Neodasyscypha cerina
Volgens mij ontgaat me iets. Ik begrijp het niet helemaal. Ik krijg foto's van een insect als ik google.

Gulistan

zoek maar in de verspreidingsatlas onder de oude naam of groen franjekelkje
Groeten van Christiane

ratje

Citaat van: Gulistan op april 25, 2012, 19:26:25 PM
zoek maar in de verspreidingsatlas onder de oude naam of groen franjekelkje
dat had ik al gedaan en daar staat de naam die ik al noemde.

loest

#7
 
Hoi Hannie,

Google-afbeeldingen denkt dat je een tikfout hebt gemaakt en toont als alternatief:
Aeruginosa Cyphus sericeus 
Eronder zie je ook nog wat je zelf intikte: Aeruginoscyphus sericeus
Als je daarop klikt komt er alleen een groen pijltje. Daarachter zit Ascomycete.org met tekst info over Aeruginoscyphus sericeus
De nieuwe naam is, zonder plaatjes, ook te vinden op
http://www.mycobank.org/Biolomics.aspx?Table=Mycobank&MycoBankNr_=564368
Groet, Loes

ratje

Citaat van: loest op april 25, 2012, 20:01:10 PM

Hoi Hannie,

Google-afbeeldingen denkt dat je een tikfout hebt gemaakt en toont als alternatief:
Aeruginosa Cyphus sericeus 
Eronder zie je ook nog wat je zelf intikte: Aeruginoscyphus sericeus
Als je daarop klikt komt er alleen een groen pijltje. Daarachter zit Ascomycete.org met tekst info over Aeruginoscyphus sericeus
De nieuwe naam is, zonder plaatjes, ook te vinden op
http://www.mycobank.org/Biolomics.aspx?Table=Mycobank&MycoBankNr_=564368
Hoi Loes,
ik heb het inmiddels gevonden. Zo'n nieuwe naam he..... De stronk gaat naar Stip en die gaat er verder mee puzzelen. ik lees net dat de oude naam nog gehanteerd moet worden.