Hoofdmenu

Bugreports 2.N

Gestart door hiskodevries, april 24, 2012, 08:17:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Remco (en Violet)

CiteerDat lijkt me errug bijzonder. Is dat echt reproduceerbaar?!  :huh:

Hieronder diverse schermprints.

1. invoer nieuwe waarneming. Hierop te zien dat soortgroep 'nachtvlinders en micro's'.
2. overzicht ingevoerde waarnemingen
3. wijzigingsscherm waarneming, bleke langsprietmot
4. scherm wanneer ik op soort klik = dagvlinders !
5. wijzigingsscherm waarneming, wants onbekend
6. scherm wanneer ik op soort klik = wantsen, cicaden en plantenluizen

Is dit zo voldoende ? Of wil je andere dingen zien ?
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/

Alex Kwak

Bedankt voor de uitgebreide reactie  :duim:
Ik probeer hier morgen naar te kijken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

joostdejong

In 2.11.2 blijft bij mij het laden van het overzicht van waarnemingen in de omgeving met regelmaat hangen. Het 'bezig' schermpje blijft dan staan en de enige optie om het weer los te krijgen is het afsluiten van ObsMapp via het taakbeheer (ook na 15 minuten wachten blijft dat de enige optie). Niet systematisch getest maar het lijkt alsof het gebeurd in gebieden waar de verbinding niet optimaal is.

Ik heb een HTC OneX+ en voor mijn dataverbinding moet ik roamen. Kan zijn dat een wisseling van datanetwerk voor het probleem zorgt. Ik dacht dat er al een timeout ingebouwd was, maar dat lijkt niet te helpen.

Groet,

Joost
Joost de Jong

Douwe van der Ploeg

als ik 'onthoud laatst gekozen soort' aan heb staan, mag ik waarnemingen na de eerste niet meer aanpassen zodra ze opgeslagen zijn. Geeft dan de melding: " Geen soorten gevonden"' Het uploaden lukt nog wel.
Douwe van der Ploeg

Alex Kwak

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juni 12, 2013, 14:46:01 PM
als ik 'onthoud laatst gekozen soort' aan heb staan, mag ik waarnemingen na de eerste niet meer aanpassen zodra ze opgeslagen zijn. Geeft dan de melding: " Geen soorten gevonden"' Het uploaden lukt nog wel.

Is dat in combinatie met "alle soortgroepen"?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Douwe van der Ploeg

Nee, sowieso met zoogdieren NL en geleedpotigen NL, heb de rest niet getest. Toestel is een galaxy SII met Android 4.1.2, obsmapp meest recente versie.
Douwe van der Ploeg

Alex Kwak

Ik heb hier naar gekeken, maar zie in de code zo 1 2 3 geen fout. Verder zit het 'm ergens in de code die op de nominatie staat om helemaal op de schop te gaan, dus ik ga hier even niks aan doen. Helaas.

Dit geldt overigens voor zowel het probleem van Remco als van Douwe. Ik vermoed zelfs dit deze dezelfde (onbekende) oorzaak hebben.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Douwe van der Ploeg

Prima, toch bedankt  :blink:
Douwe van der Ploeg

Vincent de Boer

Goedemorgen,
bij versie 2.12 kwam ik er vanochtend achter dat de multi-kaartinvoer de op mijn tablet (google nexus) gedownloade Locus(luchtfoto)map schijnbaar niet meer kan vinden. Na uitzoomen (3 niveaus minder dan maximaal ingezoomd) komt er een lage resolutieversie tevoorschijn, het maximale zoomniveau werkt niet.
OpenStreetmaps werkt gewoon naar behoren, incl .zoomen. T/m versie 2.11.2 (11.000+ ingevoerde BMP-waarnemingen) was bovenstaande nooit een probleem.
Hopelijk is dit snel te fixen.
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

Alex Kwak

Citaat van: Vincent de Boer op juni 19, 2013, 09:40:33 AM
Goedemorgen,
bij versie 2.12 kwam ik er vanochtend achter dat de multi-kaartinvoer de op mijn tablet (google nexus) gedownloade Locus(luchtfoto)map schijnbaar niet meer kan vinden. Na uitzoomen (3 niveaus minder dan maximaal ingezoomd) komt er een lage resolutieversie tevoorschijn, het maximale zoomniveau werkt niet.
OpenStreetmaps werkt gewoon naar behoren, incl .zoomen. T/m versie 2.11.2 (11.000+ ingevoerde BMP-waarnemingen) was bovenstaande nooit een probleem.
Hopelijk is dit snel te fixen.

Kan je met Locus controleren of het kaartbestand wel juist is?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Vincent de Boer

Hoi Alex,
het Locus kaartbestand klopt. Na een nieuwe download (omgeving van mijn huis als aparte kaart opgeslagen) van Locus blijft het zoom-probleem optreden. ObsMapp vindt de kaart (blauwe pointer staat op de juiste gps-locatie), echter de luchtfoto is pas te zien na 2x uitzoomen. Na inzoomen 2x is de kwaliteit van de kaart bijzonder slecht. Bij "wisselen van soort" moet het uit en inzoomen nogmaals plaatsvinden om weer een luchtfoto in beeld te hebben.

Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

Alex Kwak

Citaat van: Vincent de Boer op juni 19, 2013, 10:48:35 AM
Hoi Alex,
het Locus kaartbestand klopt. Na een nieuwe download (omgeving van mijn huis als aparte kaart opgeslagen) van Locus blijft het zoom-probleem optreden. ObsMapp vindt de kaart (blauwe pointer staat op de juiste gps-locatie), echter de luchtfoto is pas te zien na 2x uitzoomen. Na inzoomen 2x is de kwaliteit van de kaart bijzonder slecht. Bij "wisselen van soort" moet het uit en inzoomen nogmaals plaatsvinden om weer een luchtfoto in beeld te hebben.

Hoi Vincent,

Heel vervelend. Ik heb in de nieuwe versie van ObsMapp een nieuwe versie van de kaartafhandeling geïnstalleerd. Het kan natuurlijk zijn dat daar een fout in is geslopen. Even voor alle duidelijkheid: dit is een stuk externe freeware.
Kan ik op de een of andere manier (dropbox, googledrive oid) dat fotobestand krijgen? Overleg anders even met Gerard Troost ivm de gebruiksrechten.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

Dag Alex,


Ik kom hier terug op mijn opmerkingen die ik al formuleerde op 3 april ll. in verband met multi-invoer via kaart, [size=78%]http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=181041.msg1364467#msg1364467[/size] . Erna kwam een nieuwe versie van ObsMapp en dat was een duidelijke verbetering. Alleen invoeren van meer dan 1 individu kon niet via [/size]multi-invoer op de kaart, maar voor de rest kwamen de standaardwaarden terug voor gedrag.[size=78%]
[/size]Ik lees dat het in de laatste versie wel zou mogelijk zijn [size=78%][/size]meer dan 1 individu via multi-invoer op de kaart in te voeren[size=78%][/size][size=78%] [/size][/size].
[/size]Zover ik er uit wijs geraak, is dat echter niet zo. Als ik een aantal van meer dan 1 verschillende keren wens in te voeren via de kaart, krijg ik de melding dat dit niet kan. Bovendien gelden de bezwaren die ik op 3 april uitte over het gedrag en dergelijke bij [/size]multi-invoer op de kaart, nu opnieuw, hoewel ze in de versie die een tijdje na 3 april kwam, waren weggewerkt. Op dat punt is hier in mijn ervaring een achteruitgang in gebruiksgemak opgetreden.
[/size]Doe ik iets verkeerds of moet ik ergens iets aan de instellingen veranderen ?
Dirk

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op juni 19, 2013, 23:00:44 PM
Ik lees dat het in de laatste versie wel zou mogelijk zijn meer dan 1 individu via multi-invoer op de kaart in te voeren
Zover ik er uit wijs geraak, is dat echter niet zo. Als ik een aantal van meer dan 1 verschillende keren wens in te voeren via de kaart, krijg ik de melding dat dit niet kan.

Zie ik nu ook. Is fout, ga ik zsm repareren

Citaat van: wespenbuizerd op juni 19, 2013, 23:00:44 PM
Bovendien gelden de bezwaren die ik op 3 april uitte over het gedrag en dergelijke bij multi-invoer op de kaart, nu opnieuw, hoewel ze in de versie die een tijdje na 3 april kwam, waren weggewerkt. Op dat punt is hier in mijn ervaring een achteruitgang in gebruiksgemak opgetreden.
Doe ik iets verkeerds of moet ik ergens iets aan de instellingen veranderen ?

Je bedoelt dat de instellingen bij het verlaten van de kaart niet aan de defaults gaan? Ik kan dat probleem niet reproduceren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

Bij het gebruik van multi-invoer via de kaart en na verandering van soort keerden de waarden voor gedrag en kleed terug naar de standaardwaarden (die de gebruiker overigens zelf kan instellen), nu , in de jongste versie van ObsMapp, keren de standaardwaarden niet terug, maar behouden na verandering van soort de laatst gekozen waarden, wat ik hinderlijk vind.
Dirk

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op juni 20, 2013, 09:33:28 AM
Bij het gebruik van multi-invoer via de kaart en na verandering van soort keerden de waarden voor gedrag en kleed terug naar de standaardwaarden (die de gebruiker overigens zelf kan instellen), nu , in de jongste versie van ObsMapp, keren de standaardwaarden niet terug, maar behouden na verandering van soort de laatst gekozen waarden, wat ik hinderlijk vind.

Ik zal het nog eens proberen te reproduceren, maar hier gaat het (uiteraard  :-\) wel goed...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op juni 19, 2013, 11:01:05 AM
Citaat van: Vincent de Boer op juni 19, 2013, 10:48:35 AM
Hoi Alex,
het Locus kaartbestand klopt. Na een nieuwe download (omgeving van mijn huis als aparte kaart opgeslagen) van Locus blijft het zoom-probleem optreden. ObsMapp vindt de kaart (blauwe pointer staat op de juiste gps-locatie), echter de luchtfoto is pas te zien na 2x uitzoomen. Na inzoomen 2x is de kwaliteit van de kaart bijzonder slecht. Bij "wisselen van soort" moet het uit en inzoomen nogmaals plaatsvinden om weer een luchtfoto in beeld te hebben.

Hoi Vincent,

Heel vervelend. Ik heb in de nieuwe versie van ObsMapp een nieuwe versie van de kaartafhandeling geïnstalleerd. Het kan natuurlijk zijn dat daar een fout in is geslopen. Even voor alle duidelijkheid: dit is een stuk externe freeware.
Kan ik op de een of andere manier (dropbox, googledrive oid) dat fotobestand krijgen? Overleg anders even met Gerard Troost ivm de gebruiksrechten.

Alex.

Ik heb inmiddels een testbestand van Gerard ontvangen en kan het probleem reproduceren.
Dit gaat wel even tijd kosten om op te lossen vrees ik, stay tuned!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

JRoosma

Citaat van: Alex Kwak op april 07, 2013, 15:02:01 PM
Citaat van: JRoosma op april 07, 2013, 14:56:35 PM
Ok, maar het is dus allang bekend? Zijn er nog meer van zulke locaties? Lopik, Frieschepalen, Amersfoort, waar nog meer dan? Dat betekend dat er 10-tallen of mogelijk 100-den waarnemingen al minstens een paar jaar op de verkeerde locatie staan...Lijkt me wel handig om dat eens uit te zoeken, de goedgekeurde waarnemingen worden ook door PGO's en zo gebruikt...

Als je goed had gelezen had je gezien dat dit probleem ongeveer 1 week heeft gespeeld, dat dat alleen voorkwam bij gebruikers die niet opletten, en dat het hier om waarnemingen gaat die onterecht zijn verzet door de gebruiker naar een vaste locatie. Die vaste locatie was "vroeger" default Ergens in het noorden van NL, en tegenwoordig standaard bij de OLV te Amersfoort.

Geen paniek dus.


Nog ff doorzagen hierover  :angel: :

Er worden nog steeds waarnemingen via ObsMapp foutief in Frieschepalen geplaatst, sommige waarnemers hebben dit zelf niet door. Misschien wat betere/duidelijkere voorlichting geven hierover? Of iets inbouwen dat dit niet meer voor kan komen?

Ps heb de foutieve waarnemingen gemeld via de rapporteer-functie. De vogel-waarnemingen zijn opgepikt door admin Robert van der Meer, dank daarvoor.
Jaring Roosma

Alex Kwak

#618
Citaat van: Alex Kwak op juni 20, 2013, 14:05:32 PM
Citaat van: Alex Kwak op juni 19, 2013, 11:01:05 AM
Citaat van: Vincent de Boer op juni 19, 2013, 10:48:35 AM
Hoi Alex,
het Locus kaartbestand klopt. Na een nieuwe download (omgeving van mijn huis als aparte kaart opgeslagen) van Locus blijft het zoom-probleem optreden. ObsMapp vindt de kaart (blauwe pointer staat op de juiste gps-locatie), echter de luchtfoto is pas te zien na 2x uitzoomen. Na inzoomen 2x is de kwaliteit van de kaart bijzonder slecht. Bij "wisselen van soort" moet het uit en inzoomen nogmaals plaatsvinden om weer een luchtfoto in beeld te hebben.

Hoi Vincent,

Heel vervelend. Ik heb in de nieuwe versie van ObsMapp een nieuwe versie van de kaartafhandeling geïnstalleerd. Het kan natuurlijk zijn dat daar een fout in is geslopen. Even voor alle duidelijkheid: dit is een stuk externe freeware.
Kan ik op de een of andere manier (dropbox, googledrive oid) dat fotobestand krijgen? Overleg anders even met Gerard Troost ivm de gebruiksrechten.

Alex.

Ik heb inmiddels een testbestand van Gerard ontvangen en kan het probleem reproduceren.
Dit gaat wel even tijd kosten om op te lossen vrees ik, stay tuned!

Het is een probleem met de externe software...  :-\
Zie https://code.google.com/p/osmdroid/issues/detail?id=435

Bij de komende patch van ObsMapp ga ik terug naar de vorige versie van deze software-component.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op juni 20, 2013, 11:15:42 AM
Citaat van: wespenbuizerd op juni 20, 2013, 09:33:28 AM
Bij het gebruik van multi-invoer via de kaart en na verandering van soort keerden de waarden voor gedrag en kleed terug naar de standaardwaarden (die de gebruiker overigens zelf kan instellen), nu , in de jongste versie van ObsMapp, keren de standaardwaarden niet terug, maar behouden na verandering van soort de laatst gekozen waarden, wat ik hinderlijk vind.

Ik zal het nog eens proberen te reproduceren, maar hier gaat het (uiteraard  :-\) wel goed...

Ik kan je probleem echt niet reproduceren. Ik vul in: 2 aalscholvers, overvliegend mannelijke juvenielen  :rolleye:
Ik ga naar de kaart, selecteer een positie en klik op het floppy-symbool.
Ik verlaat de kaart en er is geen soort geselecteerd, aantal is 1, activitiet etc is weer default.

Heb je misschien "soort onthouden"  aan staan?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Hallo Alex,
Er blijken nog steeds obsmapp-waarnemingen in het centrum van Amersfoort te komen doordat de GPS nog geen fix heeft. Is het een idee om deze specifieke coördinaten te blokkeren of een extra waarschuwing in te bouwen?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

hiskodevries

ik blijf dat toch wel knap vinden hoe mensen dat voor elkaar krijgen.
als ik het invoerscherm open heb ik al een fix met een precisie van 40 meter voordat ik de merel geselecteerd heb. in mijn huiskamer.
zetten die alles uit ? b.v. dataverkeer .

Alex in obsmapp zit toch een ondergrens van het aantal meters voor opslaan. of is die te omzeilen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Melchior van Tweel

Blijkbaar geldt die ondergrens niet als er geen fix is
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

wespenbuizerd

Citaat van: Alex Kwak op juni 20, 2013, 20:37:28 PM
Citaat van: Alex Kwak op juni 20, 2013, 11:15:42 AM
Citaat van: wespenbuizerd op juni 20, 2013, 09:33:28 AM
Bij het gebruik van multi-invoer via de kaart en na verandering van soort keerden de waarden voor gedrag en kleed terug naar de standaardwaarden (die de gebruiker overigens zelf kan instellen), nu , in de jongste versie van ObsMapp, keren de standaardwaarden niet terug, maar behouden na verandering van soort de laatst gekozen waarden, wat ik hinderlijk vind.

Ik zal het nog eens proberen te reproduceren, maar hier gaat het (uiteraard  :-\ ) wel goed...

Ik kan je probleem echt niet reproduceren. Ik vul in: 2 aalscholvers, overvliegend mannelijke juvenielen  :rolleye:
Ik ga naar de kaart, selecteer een positie en klik op het floppy-symbool.
Ik verlaat de kaart en er is geen soort geselecteerd, aantal is 1, activitiet etc is weer default.

Heb je misschien "soort onthouden"  aan staan?


Ja, maar in de vorige versie van ObsMapp was dat ook zo  en keerden de standaardwaarden wel terug na verandering van soort. "Soort onthouden" maakt het gemakkelijk om te zien welke soorten je laatst hebt ingevoerd. Uiteindelijk dient dat om sneller een soort te kunnen kiezen.
Dirk

Alex Kwak

#624
Als je de kaart gebruikt is daarna de precisie voor ObsMapp nul meter. En als de gebruiker heeft aangegeven dat hij de waarneming precies op het RD-nulpunt in wil voeren, wie is ObsMapp dan om te zeggen dat dat onjuist is?!

Maar wat ik dus inderdaad zou kunnen doen is als een positie exact op het nulpunt ligt deze positie als ongeldig bestempelen.
Twee problemen daarmee:
1) De positie is opgebouwd uit 'floating points'. Op verschillende hardware kan de representatie net iets anders zijn (op tig cijfers achter de komma, maar toch). Ik moet dus niet vergelijken met de exacte positie, maar of deze maximaal bijvoorbeeld 10 meter daar vandaan ligt.
2) Ik lach nu al dat iemand gaat melden dat hij een stadsduif bij de Grote Kerk in amersfoort om onbegrijpelijke redenen niet in kon voeren  ;D
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op juni 21, 2013, 10:36:56 AM
"Soort onthouden" maakt het gemakkelijk om te zien welke soorten je laatst hebt ingevoerd. Uiteindelijk dient dat om sneller een soort te kunnen kiezen.

Ik denk dat je "soort onthouden" en "sorteren op laatst ingevoerd" door elkaar haalt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

Ok, Alex, ik heb "soort onthouden" uitgezet en nu keren de standaardwaarden inderdaad telkens terug. Dat is dus weer opgelost.
Dirk

Alex Kwak

Ik heb zojuist versie 2.12.1 online gezet:
Bugfix: het was nog niet mogelijk om multi-invoer op de kaart te doen als het aantal op meer dan 1 ingesteld was.
Bugfix: Bepaalde zoomnivo's van Locus-kaarten werden niet getoond
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op juni 19, 2013, 23:00:44 PM
Alleen invoeren van meer dan 1 individu kon niet via multi-invoer op de kaart

Ik heb die restrictie verwijderd in de laatste versie. Maar ik twijfel hier toch weer sterk over: hoe groot is de kans dat je meerdere keren achter elkaar exact 15 klein koolwitjes of exact 3 paddenstoelen ziet?! Waarschijnlijk veroorzaakt dit meer problemen dan dat het oplost.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

Citaat van: Alex Kwak op juni 21, 2013, 17:05:44 PM
Citaat van: wespenbuizerd op juni 19, 2013, 23:00:44 PM
Alleen invoeren van meer dan 1 individu kon niet via multi-invoer op de kaart

Ik heb die restrictie verwijderd in de laatste versie. Maar ik twijfel hier toch weer sterk over: hoe groot is de kans dat je meerdere keren achter elkaar exact 15 klein koolwitjes of exact 3 paddenstoelen ziet?! Waarschijnlijk veroorzaakt dit meer problemen dan dat het oplost.

Alex.


Over de frequentie van het fenomeen houd ik geen statistieken bij, maar het komt zeker en vast af en toe voor. Ik zie wel niet in hoe het problemen zou veroorzaken.
Dirk