Hoofdmenu

Zweminktzwam

Gestart door Gert Kremer, januari 01, 2007, 21:42:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo,
De beste wensen voor 2007.

Door de storing van vorig jaar (gisteren) plaats ik nog maal de ?
Of is dit de gewone Glimmerinktzwam?
Staan er honderden bij elkaar op een stuk van 150bij50cm onder een houtwal.
Steeltje is onder de loupe gezien glad.
Groeten,
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Niko Buiten

#3
Volgens mij is dit geen Zweminktzwam. Maar de Gewone of de Gladstelige glimmerinktzwam. De steel van de Gewone glimmerinktzwam is wit en fijn behaard (alleen met een goede loep met voldoende vergroting (bijv. 20x) te zien). De steel van de Gladstelige glimmerinktzwam is witachtig of licht okerkleurig en kaal. Beide glimmerinktzwammen zijn alleen microscopisch met zekerheid uit elkaar te houden.

Gert, voor het waarnemen van de beharing heb je verse exemplaren nodig. Bijvoorbeeld door regen of bij ouderdom is de beharing niet meer te zien.
Groet,

Niko Buiten.


Gert Kremer

Hallo Niko,
Veel zwammetjes gaan met het hoedje omhoog en worden zwart, ik zal morgen kijken of er nog wat jonge zwammen tussen zitten, we gaan morgen even bij m'n zoon als en de heeft een microscoop,
blijft hij eventueel een paar uur vers?
groeten, Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Niko Buiten

#5
Dag Gert,

Wanneer je de zwammetjes bij de steel pakt verdwijnen de haartjes ook. Probeer de zwammetjes dus bij de 'wortels' te pakken. Ikzelf pak er altijd wat aarde bij zodat ik de zwam zelf niet aanraak. En bekijk er een stuk of vijf. Doe ze in een doosje en neem ze zo mee. Ik denk dat ze wel een paar uur goed blijven wanneer je ze koud of koel bewaard. Ik hoop dat het lukt. Veel succes.

Aanvulling:
In Gerhardt wordt het microscopische onderscheid tussen beide Glimmerinktzwammen uitgelegd.
Groet,

Niko Buiten.


Gert Kremer

Bedankt, Ik kom er op terug.
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Het zwammetje microscopische onderzochten.
Op de stammetjes zitten heel weinig "haartjes" 4 stuk op 10mm lengte, zou dat kunnen?
Dus het zijn Gewone glimmerinktzwam?
Groeten,
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Niko Buiten

Dag Gert,

Volgens mij kunnen vier haartjes per centimeter wel. De steel is behaard. Dus is het volgens mij Gewone glimmerinktzwam.
Groet,

Niko Buiten.


Gert Kremer

Bedankt,
Ik zet ze in mijn map.
Groeten, Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.