Griel uit gevangenschap?

Gestart door Ted van der Knaap, april 22, 2012, 18:48:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

GijsB

Ted, ik vraag me toch wel af, als je hem zo graag geheim wil houden, waarom heb je hem dan ingevoerd, ookal is het de verkeerde locatie?
Wat is voor jou of de vogel het voordeel om de vogel in te voeren met als locatie een willekeurige snelweg in zuid-holland?
Dit heeft naar mijn mening alleen maar geleid tot onnodige onrust en het heeft er misschien voor gezorgd dat lokale vogelaars op zoek gaan in potentiële gebieden, met de kans dat de griel gevonden wordt en de locatie alsnog bekend wordt.
Als je iets geheim wil houden, hou het dan ook echt geheim en over een paar maanden, als de vogel toch al weg is, in op de juiste locatie.
Gijs

HPM

Citaat van: dralion13 op april 22, 2012, 23:49:16 PM
Ted, ik vraag me toch wel af, als je hem zo graag geheim wil houden, waarom heb je hem dan ingevoerd, ookal is het de verkeerde locatie?
Wat is voor jou of de vogel het voordeel om de vogel in te voeren met als locatie een willekeurige snelweg in zuid-holland?
Dit heeft naar mijn mening alleen maar geleid tot onnodige onrust en het heeft er misschien voor gezorgd dat lokale vogelaars op zoek gaan in potentiële gebieden, met de kans dat de griel gevonden wordt en de locatie alsnog bekend wordt.
Als je iets geheim wil houden, hou het dan ook echt geheim en over een paar maanden, als de vogel toch al weg is, in op de juiste locatie.

Dat er onrustige mensen gaan zoeken is niet de schuld van Ted maar van die mensen zelf. Niemand dwingt ze om onrustig te worden of om ergens naar een Griel te gaan zoeken.

Herman van der Meer

Ted van der Knaap

Citaat van: dralion13 op april 22, 2012, 23:49:16 PM
Ted, ik vraag me toch wel af, als je hem zo graag geheim wil houden, waarom heb je hem dan ingevoerd, ookal is het de verkeerde locatie?
Wat is voor jou of de vogel het voordeel om de vogel in te voeren met als locatie een willekeurige snelweg in zuid-holland? Dit heeft naar mijn mening alleen maar geleid tot onnodige onrust en het heeft er misschien voor gezorgd dat lokale vogelaars op zoek gaan in potentiële gebieden, met de kans dat de griel gevonden wordt en de locatie alsnog bekend wordt.
Als je iets geheim wil houden, hou het dan ook echt geheim en over een paar maanden, als de vogel toch al weg is, in op de juiste locatie.
  Lesje voor een volgende keer!   Wilde weten of de vogel een ontsnapt ex. was of een wilde? Was het een Escape dan had ik 'm ws wel vrij gegeven. Heb de pijl ergens neutraal gezet om in het geval van een wild ex. niet hele hordes naar het gebied te "lokken". Kon zo foto's bij het Forum plaatsen via "determinatie via het Forum"   Zucht.. ..waarom zit ik mezelf eigenlijk te verdedigen    (wat mij betreft mag dit hele topic verwijderd worden!) 
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Wil

Groeten, Wil Lemmens
Geleen

Klaas van Dijk

hoi Ted,

Nog even wat beter naar de ring(en) gekeken en deze Griel lijkt in ieder geval een witte kleurring links aan de tarsus zitten. Ik kan zo niet 1-2-3 achterhalen of je op grond hiervan ook iets over het herkomstland kunt zeggen. Het staat me wel bij dat er wel eens gekleurringde Grielen uit Engeland in Nederland zijn gezien (details zijn vast wel ergens op internet te vinden).

Bijgaand overzicht komt van de oude kleurringsite (www.cr-birding.be):

Citeer04590 - Stone Curlew - Burhinus oedicnemus

White ring with a 3 digit code (Jxx).
Csaba Pigniczki, e-mail : csaba.spoonbill ADD gmail.com
note 1 : project starts in Hungary during 2011.
-----
White ring with a 4 digit code starting with "I" (A01 ... B06) (since 2005 till 2007).
Blue ring with white 4 digit-code [project stopped after 2003].
Instituto Nazionale per la Fauna Selvatica, INFS, via Ca' Fornacetta 9, 40064 Ozzano Emilia BO - Italy.
e-mail: infszumi@iperbole.bologna.it
note 1 : the sizes of our rings are : length 2.34 cm (4 digit-code) (for 3 digit-code length is 2.19 cm) ; inner diameter 0.9 ; weight 1.3
note 2 : these projects, by Enrica Pollonara, are running since 1997 in North Italy.
-----

Combination of rings without code (on tibia and tarsus)
Bretagnolle Vincent, CEBC-CNRS, UPR 1934, 79360 Beauvoir sur Niort, France.
e-mail : breta ADD cebc.cnrs.fr and augiron ADD cebc.cnrs.fr
website : www.cebc.cnrs.fr
note 1 : ADD means @
note 2 : Ringing program was initiated in 2002 in the department of Deux-Sèvres (79), France, by the Centre d'Etudes Biologiques de Chizé (CEBC CNRS).
----

Red ring with white numeric two-digit code (on tibia) and metal ring (on tarsus).
Felipe Rodriguez-Godoy, Dirección Gral. De Politica Ambiental, Servicio de Biodiversidad, CEPLAM Tafira Baja, Ctra. Gral. Del Centro km. 7, 35017 LasPalmas, Canary Island, Spain.

Maar het is niet uitgesloten dat er ondertussen meer kleurringprogramma's zijn.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

HPM

Citaat van: Klaas van Dijk op april 23, 2012, 09:23:52 AM
hoi Ted,

Nog even wat beter naar de ring(en) gekeken en deze Griel lijkt in ieder geval een witte kleurring links aan de tarsus zitten. Ik kan zo niet 1-2-3 achterhalen of je op grond hiervan ook iets over het herkomstland kunt zeggen. Het staat me wel bij dat er wel eens gekleurringde Grielen uit Engeland in Nederland zijn gezien (details zijn vast wel ergens op internet te vinden).



Op de grielenkaart op Griel staan drie terugmedingen uit/in zuidoost Engeland. Of dat gekleurringde waren kan ik niet zien.
Herman van der Meer

BramtK

Citaat van: dralion13 op april 22, 2012, 23:49:16 PM
Ted, ik vraag me toch wel af, als je hem zo graag geheim wil houden, waarom heb je hem dan ingevoerd, ookal is het de verkeerde locatie?
Wat is voor jou of de vogel het voordeel om de vogel in te voeren met als locatie een willekeurige snelweg in zuid-holland?
Wat een jaloezie en gezeur, zeg. Hier tien tips om met deze hoofdzonde om te gaan, goed voor ieders geestelijke gezondheid dus succes ermee: http://www.gezondheidsnet.nl/geest/artikelen/2124/10-tips-om-jaloezie-het-hoofd-te-bieden  :angel:  ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: BramtK op april 23, 2012, 10:42:57 AM
Citaat van: dralion13 op april 22, 2012, 23:49:16 PM
Ted, ik vraag me toch wel af, als je hem zo graag geheim wil houden, waarom heb je hem dan ingevoerd, ookal is het de verkeerde locatie?
Wat is voor jou of de vogel het voordeel om de vogel in te voeren met als locatie een willekeurige snelweg in zuid-holland?
Wat een jaloezie en gezeur, zeg. Hier tien tips om met deze hoofdzonde om te gaan, goed voor ieders geestelijke gezondheid dus succes ermee: http://www.gezondheidsnet.nl/geest/artikelen/2124/10-tips-om-jaloezie-het-hoofd-te-bieden  :angel: ;)

Ze hebben geen pagina over twitcherites  :)
Herman van der Meer

Norman

Citaat van: August op april 22, 2012, 20:32:01 PM
Waar ik wel een probleem mee heb is bemoeials zoals Norman lijkt wel of hij bij elk topic waar hij op reageert onrust wil spuien. Heb in het verleden wel eens geld gestort aan stichting das maar dat ga ik zeker nu niet meer doen.

Zolang mensen een vinkje op hun 'lijstje' prefereren voor het welzijn van de natuur, mag je me best een bemoeial vinden.

Stichting Das bestaat inderdaad niet. De stichting waar ik actief voor ben werkt (nog) niet met donateurs zolang wij nog met onze eigen euro's onze doelen kunnen behalen.

Overigens, stel nu dat ik voor Das & Boom zou werken, benadeel je de natuur meer dan mijn persoon door niet te doneren. Het is maar net waar je voorkeur ligt.

Norman

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 22, 2012, 20:55:06 PM
Verder zou het leuk zijn als Ted iemand met Telescoop kan meenemen om zo de achterliggende informatie van de vogel boven water te halen. Maar de vraag die Ted stelde is denk ik wel beantwoord.

Eens.

Norman

Citaat van: peterlindenburg op april 22, 2012, 21:04:08 PM
Beste Norman,

wil je, naast het stoppen met het spuien van ongevraagde, moraliserende adviezen, ook stoppen met woorden of bedoelingen in andermans mond leggen?

alvast bedankt,

Peter

Welke woorden leg ik bij wie in de mond?

GijsB

Citaat van: BramtK op april 23, 2012, 10:42:57 AM
Citaat van: dralion13 op april 22, 2012, 23:49:16 PM
Ted, ik vraag me toch wel af, als je hem zo graag geheim wil houden, waarom heb je hem dan ingevoerd, ookal is het de verkeerde locatie?
Wat is voor jou of de vogel het voordeel om de vogel in te voeren met als locatie een willekeurige snelweg in zuid-holland?
Wat een jaloezie en gezeur, zeg. Hier tien tips om met deze hoofdzonde om te gaan, goed voor ieders geestelijke gezondheid dus succes ermee: http://www.gezondheidsnet.nl/geest/artikelen/2124/10-tips-om-jaloezie-het-hoofd-te-bieden  :angel: ;)

Het is wat mij betreft absoluut geen jaloezie hoor, ik gun het hem van harte. ls de locatie wel openbaar was was ik er ook niet heen gegaan.
Ik vroeg me alleen af waarom hij iets niet echt geheim houdt.
Gijs

Norman

Citaat van: guusp op april 22, 2012, 21:06:10 PM
Als een gebied kwetsbaar is, staan er bordjes 'Kwetsbaar gebied', eventueel 'verboden toegang' of er zijn wandelpaden waarbuiten geen toegang etc. Dat is allemaal prima geregeld in Nederland. Hou je daaraan en er is niets aan de hand.
En overigens, ik schat in dat het de meeste mensen helemaal niet om hun lijstje te doen is, maar om de fantastische ervaring om een griel te zien. Een van de vele misverstanden die sommige mensen hebben omtrent de motieven en gedragingen van twitchers.
En hopelijk ten overvloede, ik respecteer Teds keuze de plek niet prijs te geven. Heb daar verder natuurlijk geen oordeel over, aangezien ik de situatie niet ken. Ik stoor me er alleen af en toe een klein beetje aan, hoe mensen die zich netjes gedragen, aan regels en fatsoensnormen houden en niets of niemand schade doen, door sommigen worden uitgemaakt voor asociaal tuig met een plaat voor de kop.

Bij het inrichten van gebieden word een bepaald aantal bezoekers gecalculeerd. Als dit aantal meevalt worden er niet zomaar bordjes neergezet. Bordjes nodigen namelijk uit tot overtredingen, omdat mensen altijd nieuwsgierig zijn waarom iets verboden is.

Ook de dynamiek kan van een ogenschijnlijk saai gebiedje in de loop van de jaren een aantrekkelijk, maar tevens kwetsbaar gebied worden. Ook dan staan er doorgaans geen bordjes.

Ik herhaal het nog eens. Als iemand door vervaging vriendelijk verzoekt het gebied niet te bezoeken vind ik het getuigen van weinig sociaal gedrag als je dit wel zou doen of hierop zinspeelt. Want als er 1 schaap over de dam is, staat er straks 50+ personen om een Griel te zien. En het is nou niet dat een Griel zo zeldzaam is.

Ook als de ervaring belangrijker is dan de kwetsbaarheid van het gebied vind ik geen zuiver motief.

Ik heb het terug gelezen, maar ik heb het woord 'tuig' niet uit mijn toetsenbord laten vloeien.

Norman

Citaat van: guusp op april 22, 2012, 21:13:15 PM
Citaat van: Norman op april 22, 2012, 20:13:40 PM
Overigens opvallend dat 2 waarneming.nl vrijwillgers niet kostte wat het kost enige verstoring zouden willen voorkomen.

Kennen jullie art. 2 van de Flora en Fauna wet?

Citeer
Artikel 2
1.     Een ieder neemt voldoende zorg in acht voor de in het wild levende dieren en planten, alsmede voor hun directe leefomgeving.
2.     De zorg, bedoeld in het eerste lid, houdt in ieder geval in dat een ieder die weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat door zijn handelen of nalaten nadelige gevolgen voor flora of fauna kunnen worden veroorzaakt, verplicht is dergelijk handelen achterwege te laten voorzover zulks in redelijkheid kan worden gevergd, dan wel alle maatregelen te nemen die redelijkerwijs van hem kunnen worden gevergd teneinde die gevolgen te voorkomen of, voorzover die gevolgen niet kunnen worden voorkomen, deze zoveel mogelijk te beperken of ongedaan te maken.
En dan nog dit: ik hoopte juist duidelijk te maken dat als mensen zich netjes aan regels en wetten en normen houden, zoals art. 2 van de Flora en Fauna wet (wat ik inderdaad zo uit mijn hoofd niet kende, wie kent het wetboek uit zijn hoofd?), er niets aan de hand is.
En vrijwilligers van Waarneming.nl zijn natuurlijk ook maar mensen, net als iedereen hier.

Laat ik voorop stellen dat ik de vrijwilligers waardeer om hun tomeloze inzet. Maar als je dit wetsartikel leest dan is het  eigenlijk not done om waarnemingen waar enige toeloop (bij zeldzame soorten) of verstoring (Vossenburchten bijv.) op welke andere wijze te verwachten valt openbaar te maken. Dat geld overigens niet alleen voor waarnemng.nl, maar ook diverse andere media en instanties.

Absoluut gezien ben je in overtreding flora en faunawet als je deze zorgplicht niet in acht neemt. Dat het niet zwart en niet wit is begrijp ik uiteraard.

peterlindenburg


Je doet voorkomen alsof twee vrijwilligers van waarneming.nl die aan deze dicussie deelnemen niet koste wat kost verstoring van een kwetsbaar natuurgebied zouden willen voorkomen. Dit is een interpretatie van jou die niet hard te maken is, nogal een beschuldiging en volstrekt onwaar. Daar zou je je excuses voor moeten aanbieden.

Citaat van: Norman op april 23, 2012, 11:29:35 AM
Citaat van: peterlindenburg op april 22, 2012, 21:04:08 PM
Beste Norman,

wil je, naast het stoppen met het spuien van ongevraagde, moraliserende adviezen, ook stoppen met woorden of bedoelingen in andermans mond leggen?

alvast bedankt,

Peter

Welke woorden leg ik bij wie in de mond?

Norman

Peter, als jij het zo wil lezen, prima.

joostheeremans

Het voelde voor mij als niet-twitcher nogal onbevredigend dat ik geen discussie over verstoring kon voeren aangezien de zeldzaamheid werd stilgehouden. Het is prettig dat er dan toch in deze behoefte wordt voorzien  ;)
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

peterlindenburg


Het heeft niets te maken met het 'zo willen lezen', Norman, je hebt het zo opgeschreven.

Citaat van: Norman op april 22, 2012, 20:13:40 PM


Overigens opvallend dat 2 waarneming.nl vrijwillgers niet kostte wat het kost enige verstoring zouden willen voorkomen.



Norman

Wat doe je dan om koste wat het kost verstoring te voorkomen?
Ik zie je niet mensen aanmoedigen om zeldzaamheden te vervagen of soorten in kwetsbare gebieden te vervagen.

Jildert


peterlindenburg

Citaat van: Norman op april 23, 2012, 14:04:29 PM
Wat doe je dan om koste wat het kost verstoring te voorkomen?
Ik zie je niet mensen aanmoedigen om zeldzaamheden te vervagen of soorten in kwetsbare gebieden te vervagen.


a) die vraag had je eerst moeten stellen voordat je een beschuldiging doet
b) er is heel veel wat je niet ziet
c) ik eindig de discussie


groet Peter


(vrijwilliger Observado, vogels Australië)

Norman

A- De 'beschuldiging' is juist, je hebt er niets aan gedaan.
B- Maak dat dan zichtbaar. Als je ergens draagvlak voor wil moet je het wel zichtbaar maken.
C- Eindelijk zijn we het eens.


BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

hiskodevries

slechts 1 persoon heeft geprobeerd om Ted de lokatie via de email functie te ontfutselen. Dat valt mij enorm mee.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op april 23, 2012, 15:19:35 PM
slechts 1 persoon heeft geprobeerd om Ted de lokatie via de email functie te ontfutselen. Dat valt mij enorm mee.

Via mail misschien maar verwijten en speculaties op het forum kunnen ook voor druk zorgen.
Herman van der Meer

ArjanH

Citaat van: Norman op april 22, 2012, 20:11:24 PM
[Waarom zou je dan, ondanks dat eventueel openbaar is, toch gaan zoeken.


Doorgaans ben ik het met je eens Norman, maar ik vind dat je nu wat overdrijft. Wanneer een terrein openbaar is, mogen mensen mijns inziens rustig gaan zoeken. Natuurlijk is het zelf iets ontdekken altijd leuker dan bij wijze van spreken "op bestelling" naar een soort af te reizen maar wanneer mensen zich gewoon verantwoordelijk gedragen lijkt me daar op zich niets mis mee. Wat betreft de lijstjes: iedereen moet voor zichzelf maar uitmaken hoe belangrijk die voor hem of haar zijn, al dient het welzijn van een vogel of ander dier altijd voorrang te hebben.

Gert Ottens

Citaat van: hiskodevries op april 23, 2012, 15:19:35 PM
slechts 1 persoon heeft geprobeerd om Ted de lokatie via de email functie te ontfutselen. Dat valt mij enorm mee.


Wie dan  O0 ?

HPM

Citaat van: Gert Ottens op april 23, 2012, 18:03:19 PM
Citaat van: hiskodevries op april 23, 2012, 15:19:35 PM
slechts 1 persoon heeft geprobeerd om Ted de lokatie via de email functie te ontfutselen. Dat valt mij enorm mee.


Wie dan  O0 ?

Iemand die duidelijk niet snugger genoeg is om zelf  wat speurwerk te doen aan de hand van de sporen die Ted heeft achtergelaten.
Herman van der Meer

MarianneW

Ted,

Hartstikke leuke waarneming en dan ook nog foto's, gefeliciteerd!

Marianne
Marianne

HPM

Iemand heeft het topic waaruit dit komt (ten onrechte) op slot gedaan dus ik zet deze late reactie met tegenzin maar hier, hoewel het hier natuurlijk eigenlijk ook hoort.

Michel de Lange (MLANG) schreef op april 25, 2012, 15:34:51 in het topic Stilhouden of Vrijgeven!
Citeer
"Beste Ted,
Het valt je te prijzen dat je een waarneming van een Griel in potentieel broedbiotoop geheim houdt, maar (ik kan er naast zitten) op jouw foto's kreeg ik niet de indruk dat dit het geval was."

Waarom eigenlijk niet, Michel? In Nederland 'kennen' we de Griel van schraal duingrasland maar in Engeland broeden de meeste op bouwland. Je moet dus een beetje voorzichtig zijn met aannemen dat het geen potentioneel broedbiotoop is.  Voor mij ziet het er op die foto's niet zo gek uit. Je moet die beesten natuurlijk wel een kans geven. In het verleden hebben we bijvoorbeeld ook de Scholekster van de kust naar het binnenland zien verhuizen en is de Kievit ook gebruik gaan maken van bouwland.


Herman van der Meer